CitérSvarEmne: Smøring af multihjul Sendt: 14 Okt 2014 kl. 22:22
Jeg har brugt lidt tid på, at læse lidt om smøring og tuning af multihjul. Mange steder anbefales tuning med nye keramiske lejer, lettede spoler og linefører, samt specielle tyndtflydende olie så som Rocket Fuel - Yellow Label.
Èt eller andet sted læste jeg også, at hjulene kan ende med at være tunet så meget, at man rent faktisk bliver nødsaget til at øge bremsningen via centrifugal- eller magnetbremsen for overhovedet at kunne styre (bremse) hjulet.
Efter også at have læst nedenstående link, hvor der bliver brugt marine gear olie til lejerne, så er jeg noget i tvivl om udbyttet ved en eventuel tuning/opgradering med et UT Performance kit til eksempelvis et hjul i str 5000.
Som jeg tolker linket omkring smøring, så vælger man her at bruge en tykkere flydende olie som "bremse" og bruger så i mindre grad centrifugal- eller magnetbremsen ...... , det kan jo være at Kristian ser dette indlæg, og vil give sin kommentar til dette?
Nogen gange kan man læse så meget teori, at man kan blive helt "rundtosset", så vil gerne høre hvilken olie i bruger til smøring af kuglelejerne og de dele som er forbunden med spolen, og som har indvirkning på bremseeffekten i kastet.
Hej Allan !
Der er nok lige så mange svar, som der er fiskere på dette spørgsmål.
Har selv været med på vognen mht. forvirringen om smøring. Har prøvet næsten alt, fra symaskineolie til det nye vidundermiddel Yellow label.
Fælles for dem alle er: Idet praktiske fiskeri, mærker jeg ingen forskel.
Når det kommer til nørderiet om at få spolen til at rotere hurtigst og i længst tid, vinder Yellow label helt klart.
Det skal bemærkes, at der tales om de samme kuglelejer i spolen, om det drejer sig om fiskeri eller pjat.
Min konklusion er: Jeg fisker glad videre med en olie, jeg fandt på at bruge for ca. 25 år siden. Nemlig smøreolien Mærklin anbefaler til deres modelfuttog.
Hjulene bliver naturligvis rengjort efter hver fisketur.
Jeg hører til den gruppe af multihjuls brugere, der har været med på vognen siden midten af 60erne.
Jeg har brugt multihjulet til almindeligt fiskeri, og Casting, og jeg har vel prøvet alt det, som er toppen af poppen, når talen er på kvalitets multihjul.
Da jeg også er fagmand (Værktøjsmager) har jeg en vis kendskab til smøring, og brugt den viden, som kasteinstruktør, men jeg har aldrig gået så højt op i smøringen, andet at det selvfølgelig er en del af vedligeholdet.
Jeg bruger i dag både standardhjul, med fabrikkens dele + også tunede dele fra UTP, men for mig er den vigtigste del, at hjulene er kørt til.
Jeg har i mange år udelukkende købt brugte hjul, som jeg med en vis garanti ved, er velholdte, men har kørt mange timer, det giver mig de længste kast.
I min tid med Casting, blev hjulene helt tørlagt, og alle lejer var kørt til ved hjælp af en tur i en speciel hurtig sliber, der var stillet til at snurre, så hurtig, at man nåede max speed på lejerne, uden at brænde dem af. Der var normal smøring på sådan en tur i tilkøring.
Måden at tilkøre hjulet på varede ca. 48 timer, og tilkøringen vil svare til små 2 års praktisk brug af hjulet ude ved vandet.
MAN SKAL IKKE LAVE DEN TILKØRING, VIS MAN PÅ NOGEN MÅDE ER TVIVL OM,HVAD MAN RODER MED
Jeg bruger i dag flere forskellige hjul til mit praktiske fiske, de tunede hjul er kørt til, og tilpasset mit fiskeri:
Tunet hjul:
Shimano Calcutte XT 200
ABU Ambassadeuer 5600 CL Roket - Orange
Ikke tunet:
Daiwa Procaster SM-2
AMBASSADEUR Black Max 3600 c
Shimano Calcutta 200
De ovenstående hjul er fisket mange timer og kørt til, men forskellen i kastes længder på tunet og standard hjul, er måske 10m. afhængig af blinkenes vægte.
DET ER STADIG IKKE SMØRINGEN DER GIVER MIG DE LÆNGSTE KAST, MEN SOM FORKLARET,DET TILKØRTE HJUL!
Hvad er langt? ja længde er jo relativt, men med 20 g. når jeg i et godt kast ud på 70 m. - 90 m. uden at brække ryggen.
Mine stænger er specielt udvalgt til min kastestil, og for det meste bruger jeg en Sportex HM Turbo - 10' - 18 g. - 42 g.
Tuning af multihjul er noget man skal gøre hvis man synes at det er sjovt eller interessant. Der kan opnås lidt længere kast, men det er marginalt, og man fanger nok ikke flere fisk af den grund.
Jeg har to primære grunde til at tune nogle af mine:
1. et tunet hjul er lettere at kontrollere, fordi man får minimeret bremseeffekten fra lejer mm. og har de bremser tilbage som man kan justere på (centrifugal / magnet / mekanisk). Men hjulet skal stadig bremses, så man kommer til at justere lidt op på magnet- eller centrifugal bremsen.
2. jeg har tunet et par hjul med specielle letvægts spoler. Det gør det muligt at kaste med lettere endegrej, og samtidig mindre centrifugalbremse. Ud over at være lette, har spolerne mindre linekapacitet, det reducerer vægten af linen. Det betyder så at der skal bruges tyndere line.
Jeg har lige som Per oplevet at et nyt hjul ikke kaster så godt, men at det efter tilkøring bliver bedre.
Keramiske kuglelejer af typen med baner af rustfrit stål og keramiske lejer kører en smule lettere, men støjer. Jeg bruger dem i nogle hjul, men tvivler lidt på at de er bedre end tilsvarende lejer med stålkugler, så længe vi taler om kvalitetslejer. Hel-keramiske lejer dur ikke, jeg har prøvet, og de blev slidt op på en enkelt dag.
Shimanos DC hjul kan det ikke betale sig at tune. Computeren kompenserer for tuningen, så DC hjul skal bare holdes rene og velsmurte med tynd olie.
Tak for dit svar, jeg kan se at mine tanker omkring tuning og smøring så ikke er helt ulig det du skriver under punkt 1
Jeg tror bare, at jeg lader mine ruller være i "standard-opsætning" indtil videre ........ tager en tur på kysten lidt senere og får afprøvet mit 5600 Classic C4 med nogle gennemløbs søm ....... så får jeg og se hvor mange klodser, der skal aktiveres i centrifugalbremsen. Fra fabrikken var de 4 ud af 6 aktiveret .......... så må jeg se, om det er i overkanten .......
Har iøvrigt bestilt et 5500 CS Pro Rocket fra Sportfiskeboden i Täby, som skulle blive leveret inden for en uges tid ........ bestilte lidt Rocket Fuel - Yellow label , samt Cal's universal Reel & Star Drag Grease , så må jeg jo se om det er bedre end andet olie.
Bruger du Yellow label Rocket Fuel til linefører og evighedsskruen, eller bruges der en tykkere flydende olie?
Jeg håber at den med tilkøring af hjul er ved at være en ting fra gamle dage, hvor produktions-tolerancerne ikke var på højde med dagens?
Der er egentlig ingen af mine multi-hjul, som er begyndt at kaste længere med tiden.
Tvært imod kan jeg mærke bedre kast, når slidte lejer skiftes ud med nye.
Allan, der er en fordel ved at bruge rocket oil og det er at de fremstiller 3 - 4 typer forskellig viscositet og det har de gjort i mange år. Så hvis man prøver sig frem, ved man hvad man får og kan gå tilbage til en gammel smøring, hvis man vil det.
Det er ikke billig olie men herregud, en flaske holder jo i årevis, så jeg har personligt ingen betænkeligheder.
Men teori uden praksis er som du skriver, forvirrende. Så ud og prøv hjulet. Der fra kan man så arbejde sig frem og holde føling med tingene.
F.eks. kan olien i de 2 hovedlejer skiftes til en anden viscositet og så kan man prøve hvordan det er anderledes.
Lineføreren skal efter min erfaring glide så let som overhovedet muligt.
De fleste af mine multihjul er af typen hvor lineføreren er koblet til håndtaget og står stille i kastet. Der bruger jeg fedt, ikke olie. På ABU's 4000/5000/6000 type bruger jeg tynd olie. Her kunne man også tune med en lettere linefører, men jeg kan ikke sige om det giver noget eller ej.
@Ole: længere kast efter tilkøring af hjul har jeg såmænd oplevet med Shimano's Calais DC. Eller også var det bare mig som blev bedre til at bruge hjulet?
"Eller også var det bare mig, som blev bedre til at bruge hjulet? "
Det er vel hele essensen i brug af multihjul - lære at bruge det
Jeg finder det fint, at der nørdes omkring mekanikken omkring multihjul, men min erfaring, som kasteinstruktør er, at 60% af brugerne aldrig får udnyttet de fordele, et multihjul har.
Der er ganske enkelt ikke tålmodighed til at lære det, og når der skal serviseres, ja så er man lost, vis man ikke har fået serviseringen vist helt nøjagtig.
Jeg tror, som det er påpeget flere gange her på forumet, at sådan vil det altid være, det er specialister, der virkelig har glæde af multihjul.
Jeg mener personligt også, at det at kaste længere med multihjul, kontra fastspole hjul, er en skrøne, men et godt justeret multihjul, er nu en fornøjelse at arbejde med - længere kast eller ej
Allan. Du vil aldrig fortryde anskaffelsen af et UT tuningssæt. De to væsentligste fordele er, at du kan bruge lettere kastvægte (ned til omkring hvad en mepps 2 vejer) og at spolen lettere accelereres op - begge dele pga. lettere spole. Ingen ulemper med tungere kastevægt, tværtimod større stabilitet under alle forhold.
Smøring: Her er mange muligheder for nørderi, men med både alm. kuglelejer og keramhybrider er den alm. yellow Rocket Oil suveræn og et godt kompromis i forhold til smøring og beskyttelse.
For sjov har jeg købt nogle lejesæt i sinterbronze, og der er mange interessante opdagelser at gøre. De kører bedst med Rocket Red Label, men de skal køres til. Der er en tydelig fornemmelse af, at de bliver bedre og bedre. Men pånær 20 kr koster de det samme som et sæt af de bedste (UT) keramhybrider. De har visse fordele, hvor man foretrækker et mix af centrifugal- og spoleakselbremse (så ødelægges kuglelejet ikke). Til en vis grad kan man bruge oliebremsen i bronzelejerne, når det er lidt køligere i vejret (=helt uden bremseklodser). Om sommeren har de det bedst med en enkelt bremseklods eller to. For MIT vedkommende, vel at mærke.
Lige en lille historie fra en tidlige multihjuls fisker. Vi var på den årlige fisketur til mandal-bjerkreim og jeg fiskede fastspole - fletline et par dage uden hug. jeg ville da prøve orme fiskeriet men med fare for bundhug og mistet grej og fletline i elven kiggede jeg i boksen med grej, og der var jo mit gamle abu multihjul med alt for gammel nylon snøre på. Jeg rev de første 20 meter af rullen og så afsted til elven, efter 30 min sad der en laks på 3 KG på krogen,men at fange den og figte den på multihjulet var som at finde en gammel ven igen. Genfødt multihjulfisker MVH Per
Gode spørgsmål du rejser, og mange gode svar er allerede tilfaldet tråden, og det er meget lidt jeg ville kunne bidrage med yderligere. Synes man, det er sjovt, er det altid en god idé at optimere multihjul med lettere bevægelige dele. Det er allerede skrevet, at optimering ad den vej, nedsætter behovet bremsning. Men alle multihjul skal bremses. I vores iver efter at få dem til at løbe så let og hurtigt som muligt glemmes denne pointe, måske. Særligt, hvis vores motivation er at kunne kaste længere. Faktisk er det ikke den store kunst at få et multihjul til at løbe for hurtigt. Kunsten er at få dem bremset tilstrækkeligt. Olie er en i mine øjne elegant måde at bremse multihjul. Mine konkurrencehjul har en tyk olie i lejerne. Det kan være den træghed, der skal til, for at linen ikke rejser sig. Det kan også bidrage til, at man føler sig tryg ved sit hjul, og fisker sikkert og uden problemer. Med den rigtige olie kan du stadig kaste langt, og du behøver ikke bremse hjulet til sidst i kastet. Det er dejligt ved natfiskeri. Man vænner sig som regel til at høre på lyden fra spolen for at vide, hvornår spolen skal bremses. Men for en mindre øvet er en tykkere olie et fint alternativ. En anden pointe med tyk olie er, at kasteteknikken for rigtig mange vil kunne øge distancen med måske 100 %, hvorimod hjul-optimering kun bidrager med få %. Det er fedt at give den en på frakken under kastet, og vide at hjulet er sikkert. Ja, det synes jeg da ;-)
Du her - som min kasteguru gennem mange år - givet mig og mange andre multister en frygtelig masse gode tips. Efterhånden kan man blive en smule blind overfor den vigtigste pointe overhovedet i multifiskeriet: Et multihjul skal bremses!
At et multihjul i forretningen kan spinne i flere minutter er ikke engang en ½ potte pis værd! Tværtimod tyder det på, at spolen har alt for meget inerti (= er for tung). Hvordan et multihjul skal bremses er derimod et godt forskningsobjekt.
F.eks. kan vi tage en situation, hvor een bremseklods er for lidt, mens to er for meget for at nå den anslåede maksimale distance. Mange gange kan man skyde sig ind på det optimale ved at kombinere een klods med enten magnetbremse eller spoleakselbremse, og andre gange kan den rigtige olie være dét, der bestemmer, hvor det optimale punkt ligger.
For mit eget vedkomende kan jeg udlede følgende: med en 10 gram Filur kaster jeg lige langt og lige problemfrit med hhv. en 5501 Rocket med UT trim og en Amb. 2500C med keramhybridlejer fra The Rocket Company. Når jeg monterer mit Shimano Curado 201d på samme stang, kaster jeg ca. 3 meter længere (gennemsnitlig). Det er meget irriterende - mest fordi jeg ikke kan forstå, hvorfor det der sådan, og også fordi jeg har været nødt til at montere en ABU bremseklods af bakelit i Shimanoen. Een Shimano original bremseklods giver kortere kast, men med bakelitklodsen skal der finjusteres på spoleakselbremsen for at nå maksimum i kastelængde. Jeg ved godt, vi er i "deep sh*t" i nørderiet her, men det er også lidt sjovt at være ude ved kanten. Lad os hjælpes ad med at udvikle sagerne. Jeg tror, der er meget at hente i oliemix-forsøg, men tror også, det er meget temperaturafhængigt, hvor godt det virker i alm. praktisk fiskeri. For casting-nørder er olie-tuning formentlig anderledes givtigt.
Gode spørgsmål du rejser, og mange gode svar er allerede tilfaldet tråden, og det er meget lidt jeg ville kunne bidrage med yderligere. Synes man, det er sjovt, er det altid en god idé at optimere multihjul med lettere bevægelige dele. Det er allerede skrevet, at optimering ad den vej, nedsætter behovet bremsning. Men alle multihjul skal bremses. I vores iver efter at få dem til at løbe så let og hurtigt som muligt glemmes denne pointe, måske. Særligt, hvis vores motivation er at kunne kaste længere. Faktisk er det ikke den store kunst at få et multihjul til at løbe for hurtigt. Kunsten er at få dem bremset tilstrækkeligt. Olie er en i mine øjne elegant måde at bremse multihjul. Mine konkurrencehjul har en tyk olie i lejerne. Det kan være den træghed, der skal til, for at linen ikke rejser sig. Det kan også bidrage til, at man føler sig tryg ved sit hjul, og fisker sikkert og uden problemer. Med den rigtige olie kan du stadig kaste langt, og du behøver ikke bremse hjulet til sidst i kastet. Det er dejligt ved natfiskeri. Man vænner sig som regel til at høre på lyden fra spolen for at vide, hvornår spolen skal bremses. Men for en mindre øvet er en tykkere olie et fint alternativ. En anden pointe med tyk olie er, at kasteteknikken for rigtig mange vil kunne øge distancen med måske 100 %, hvorimod hjul-optimering kun bidrager med få %. Det er fedt at give den en på frakken under kastet, og vide at hjulet er sikkert. Ja, det synes jeg da ;-)
/Kristian
Hej Kristian
Mange tak for dit svar ........ kan jeg lokke dig til, at skrive hvilken olie du helt konkret bruger?
Allehånde rocket fuel. Rød, gul og tournament grade. Er den røde ikke nok, så marine gear olie. Den er sej. Det udmærkede ved rocket fuel er at de kan blandes så man finder den viskositet, man måtte have brug for. Er gul for hurtig og rød for langsom, så bland rød og gul. Og så videre ;-)
Allehånde rocket fuel. Rød, gul og tournament grade. Er den røde ikke nok, så marine gear olie. Den er sej. Det udmærkede ved rocket fuel er at de kan blandes så man finder den viskositet, man måtte have brug for. Er gul for hurtig og rød for langsom, så bland rød og gul. Og så videre ;-)
Go fornøjelse
Kristian
Mange tak for svaret, jeg må igang med at afprøve olie ....... starter ud med den gule, og ser hvordan den fungerer for mig
Har du prøvet at veje spole incl. line for de 3 hjul og sammenligne. Kunne det være så enkelt at Shimano "ekvipagen" er lettere end de 2 andre og dermed kan bremses mindre, med længere kast til følge?
Jeg kan dog ikke lade være med at skrive, at jeg på amerikanske fora har læst folk berette om at de finder Shimano's implementation af centrifugalbremsen til at være overlegen i forhold til de klassiske runde Ambassadeur-hjuls.
Om det forholder sig på samme måde med ABU's lavprofil-hjul ved jeg ikke. Jeg faldt i snak med en som stod og fiskede med et ABU Toro NaCl nede ved Damhusbroen.
Efter ca. 10 minutters snak om forskellige hjul, spurgte han om ikke jeg havde lyst til at prøve et kast - jo, det havde jeg.
Spolen virker særdeles velbremset, selv om en jerkbait for enden af 0,30 mm fletline ikke er noget jeg ellers gør i. Men det virker som et velkastende og stærkt hjul.
Redigeret af Ole Christensen - 18 Okt 2014 kl. 11:23
Har du prøvet at veje spole incl. line for de 3 hjul og sammenligne. Kunne det være så enkelt at Shimano "ekvipagen" er lettere end de 2 andre og dermed kan bremses mindre, med længere kast til følge?
.
At jeg gamle fjols ikke selv har fundet på det! Det var lige netop dét, der var årsagen, for jeg har vist glemt (de onde siger fortrængt) et par overløb, som reducerede linemængden på Curadoen. Så tak for opklaringen og pletskuddet, Ole.
Man mangler faktisk et "like", når man mener nogen har givet et godt svar i dette forum. Måske findes det, og måske har jeg ikke opdaget det. Måske findes det ikke, og så kunne det være fint at udvide med det. For hvor har der været mange fine "svar" som fortjente et "like" ;-) Men et ydmygt tak til de mange som har anstrengt sig - både ronkedorene og de innovative ...
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum