Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

multihjul vs fastspolehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: multihjul vs fastspolehjul
    Sendt: 27 Feb 2010 kl. 21:28
Hvad er det der er kvalivare...????jeres spolehjul eller vores multihjul??????????????????
Mvh M Drews
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 21:40
Dit eller mit??

Er man allerede forudindtaget?;-)
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 21:43
Godt nok stygt, at vi blev smidt over i en anden tråd fordi vi konstaterede at multihjul holder bedre end fastspolehjul ;-);-)

Så blev det pludselig også kastelængde det handlede om ;-)

Så kunne vi jo også diskutere kontakt til agnen, hvor fastspole og flet ikke når multi og nylon til mere end midt på låret ;-)

Fra en der fisker glad med både det ene og det andet.:-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 21:54
Jeg har hørt at længde ikke er alt men det holder vist ikke.(spørg hende derhjemme)

Der tales meget om kontakt med agn og jeg er enig i at der er mere ´´løsline´´ i luften ved kast med fstspole. Når den er på spolen vil jeg mene at flet/fastspole er minimum på højde.

En typisk multistang er langt blødere i toppen og kombineret med følingen i 0,28 eller tykkere nylon tror jeg nok mit setup matcher fint.

Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 22:10
Morten Drews skrev: Hvad er det der er kvalivare...????jeres spolehjul eller vores multihjul??????????????????
Mvh M Drews...


Spørgsmålet er vel mere nuanceret end som så, snakker vi om:

Cardinal Sweden vs Ambassadeur
Cardinal Sweden vs Shimano multi
Cardinal Japan vs Ambassadeur/Shimano
Shimano fastsp vs Ambassadeur/Shimano
Classic fast generelt vs multi classic
Classic fast generelt vs multi moderne
Moderne fast generelt vs multi classic
Moderne fast generelt vs multi moderne

Ja det blev spørgsmålet jo ikke lettere af. Mon ikke det ender med at blive religion dette her

Cardinalen Peter

;-)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 00:29
Til medefiskeri med små flåd efter f.eks. suder i en skummel mose med udhængende grene, der dur multihjul altså bare ikke - så et multihjul kan være nok så meget kvalivare, men hvad hjælper det, når det ikke kan bruges til den ædleste form for lystfiskeri... der er dog andre steder, hvor multihjulet har sin berettigelse - ja! jeg kan da nævne i flæng f.eks. så er multihjul klart bedre end fastspolehjulet til at opbevare snoren til ungernes drager på, når dragerne skal ud og flyve i efterårsferien.
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 00:49
Det med længden - mht kystfiskeri - er en træningssag(altså multikastet!). Det samme er valg af stang. Er selv multifreak og bruger nogle ret hurtigere stænger med 0,14 0g 0, 17 fletline. Med sådanne betingelser er intensiteten omkring fiskeriet med multihjul altså fantastisk sammenlignet med fastspolehjul. Mht holdbarheden, tjae..Så vil selv relativt simpelt og billigt multihjul altså holde holde meget længere end et fastspolehjul, der koster en 4-6 gange mere!!!
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 02:03
Når der fiskes med multihjul, vender spolen op under optagning, så kan forhåndtaget på fiskestangen ligges ned på lønningen, det gør det hele en del nemmere, ved fisk over 10 kg. og ved fejlkrogede øresundstorsk.
Hvis der fiskes fra stævnen, er et fastspolehjul det nemmeste hvis du kan og må overhånds-kaste, men med en pirk på 250 gram eller mere, synes jeg kaster bliver næsten lige så langt hvis jeg bruger et multihjul uden lineføret, boss akurente - shimano TLD - shimano torium o.lign, der er mange.
Når du fisker på dybter over 120 meter skal du bruge et multihjul, du kan ikke pumpe grejet op men skal hjule linen op.
Det største fastspolehjul jeg har, kan kun indeholde 250 meter 0,30, det er ikke nok når der er bundbid og linen springer ved pinden:-(
Det jeg mangler ved multihjulet, er den dejlige lyd der kommer når fisken tager line, jeg kan godt tilkoble knarren på multihjulet, men den larmer hele tiden, så det er forbudt, STRENGT forbudt at bruge på kutteren;-);-);-);-);-);-);-);-);
Ved de ferske vande, bruger jeg altid fastspolehjulet, også ved kysten - til de der småfisk kan det hele sgu´ da være lige meget, smag og behag.
Hvis det handler om hvad der holder længst og giver den største oplevelse, så brug en sodavandsflaske, der vinder du linen op på, peger mod nedslagsstedet og kaster endegrejet, når fisken bidder er der ikke nogen bremse kun dig og fisken, som ved fluefiskeri.
Som spørgsmålet- hvad er bedst- fastspole eller multihjul.
Brug det grej som du har det bedst med og har råd til.
Prøv en dag og sætte et ultra let hjul på fluestangen ;-)
Vil du have store fisk så kontakt mig da jeg har muligheden til paredis.
Det koster dog min. 1000 pr dag(y)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 11:00
Hej Jesper

Det er forkert at en typisk multistang er blød i toppen.
En typisk multistang har hel aktion men den kan stadig godt være stiv som et kosteskaft. Faktisk så er det bedre med en stiv stang med helaktion end en blød stang med top aktion.
Generelt skal man som multihjulsbruger holde sig fra stænger med desideret topaktion da man helst skal have hele stangen til at arbejde i kastet, ikke som med et fastspole hjul hvor man i nogle situationer kan klare sig med et lille ´´svirp´´ med stangen og så få fine kast ud af det.

Men dette emne er jeg ret optaget af og derfor startede jeg engang denne side op:
- se linket HER/
Den er dog gået noget i stå siden, men meningen er god nok.

Hilsen Martin
Der fisker med det jeg har mest lyst til på dagen, flue, fastspole eller multihjul.
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 12:37
Hvis man nu gerne vil igang med multirulle.
Hvad kan i så anbefale af de multiruller der findes idag?
Og hvad med stangen?
Jeg skal bruge det på kysten vægt på blink og pirk mellem 15 og 40 gr.
Ville foretrække en stang på 8-9 fod men er åben for andre længder hvis kasteteknikken kræver det.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 12:58
Hej Christian

Jamen vedr. hjul så er der faktisk rigtig mange gode bud.
Et hjul hvor bremsen kan justeres uden brug af værktøj er at foretrække.
Her er f.eks. ABU revo et godt bud, Daiwa har også en del fine hjul på markedet, men de er lidt dyere end Revo.
ABU har også et hjul der hedder gold max så vidt jeg husker, det er et billigere hjul end Revo, men stadig et fint hjul til prisen. Og husk at det multihjul du køber har en længere holdbarhed end de fleste fastspolehjul!
Men et hjul til mellem 1000,- og 2000,- så har du en følgesvend i rigtig mange år fremover.
Er du mere til de klassiske hjul så er Amb 5601 eller ABU Record 51 rigtig gode bud.
Og er du heldig og finde en Amb 5601 UltraCast så køb det.
(Jeg regner med at du gerne vil have indspinning med venstre hånd, ellers er det 5600 og 50 du skal gå efter.)

Vedr. stangen ville jeg kikke i gemmerne og se om ikke jeg havde en 9 eller 10' stang med helauktion og så bruge den i starten.
Derefter kan du så kikke efter en desideret multistang hvis du ønsker det.
En af mine personlige farvoritter til multihjul er Daiwa Whisker 9' 5 - 40 gram.
Den er ikke monteret op til multihjul, men det er ligegyldigt, den fungere perfekt alligevel, og så kan du jo også bruge den med fastspolehjul, så den er lidt mere alsidig end en trigger stang.
Men om stangen er 8' eller 10' er lige meget.

Martin
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:01
Og så få fat på en der kan hjælpe dig i gang med at kaste, det er en stor hjælp.
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:06
Jeg vil foreslå dig at kigge på dette jerkbaitsæt. Hjulet er et rigtig godt multihjul, et af ABUs bedste
.Hvis du ikke gider jerkbaitfiske kan du sælge stangen eller give den til en god ven og derved måske skaffe pengene til en triggerstang.

http://huntershouse.dk/kat750-Fiskesæt/side3503-Jerkbaitsæt.html
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:18
Hvis hjul og stang skal bruges på kysten er et jerkbait sæt ikke lige sagen. Det er for kraftigt til de kastevægte man bruger der. Martins forslag er glimrende, men personligt foretrækker jeg lidt mindre hjul, f.eks. ABU'er i størrelse 4000 eller Record 40/41. De kan kaste lidt mindre vægte og klarer stadig op til 50 gram eller mere. Jerkbait hjul er tilpasset kastevægte i den høje ende og bliver besværlige under ca. 20 gram. Jeg bruger selv Record 40 samt et par små Shimanoer til kystfiskeri.

Mvh. Peter
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:26
Morten Drews skrev: Hvad er det der er kvalivare...????jeres spolehjul eller vores multihjul??????????????????
Mvh M Drews...



Hej Morten

Nu skriver du jo intet om hvilket multi hjul vi skal sammenligne med men som kystfisker der har brugt/bruger begge dele ja så er det for mig en smagssag også om hvilken type fiskeri vi taler om....


/Søder
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:29
Nu forslog jeg jo bare jerkbaitsættet fordi man får en god stang og fletline med for 300,-. Det fåes også alene
http://huntershouse.dk/kat330-Multihjul/side3678-Ambassadeur-Pro-Rocket-5501-CS.html
Jeg synes at til kystfiskeri med agn på + 12g er 5000 serien fremragende og 5501 cs Rocket er et af de lettest løbende ambassadeurhjul der fåes. Desværre er det ret tungt 365g (kram!!).
De fleste svenskere på fiskesnack.com synes i øvrigt at 4000 serien er for nervøs til længere kast, noget med at lineføreren vender for mange gange og derved skaber en negativ effekt på kastets længde. Jeg synes ikke jeg mærker nogen forskel på kastelængden imellem 4000 og 5000 modellerne og ved under 12 g fortrækker jeg altså et fastspolehjul.

Et sidste bud kunne være det her
Revo sx og Revo S til 799,-!
- se linket HER

Multihjul er altså ret billige i Danmark:-)
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:52
Christian Jensen skrev: Hvis man nu gerne vil igang med multirulle.
Hvad kan i så anbefale af de multiruller der findes idag?
Og hvad med stangen?
Jeg skal bruge det på kysten vægt på blink og pirk mellem 15 og 40 gr.
Ville foretrække en stang på 8-9 fod men er åben for andre længder hvis kasteteknikken kræver det....


Hej Christian

Hvad angår stang, så er Martins forslag om en Daiwa Whisker uden tvivl det bedste bud på en stang (særligt hvis den ombygges en anelse !!), ellers har du sikkert allerede en som kan bruges !!
Med hensyn til hjulet, så er der 3 fine muligheder, alle klassiske Ambassadeur hjul, i et prisleje fra 599,- til 999,-, hvoraf 2 allerede er nævnt ! For at dække dit interval på 15-40 gr. optimalt, så skal du helst have 2 hjul/ stænger, men skriv til mig, så skal jeg sørge for, at du får den bedste start !! :-)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:53
Hej Peter

Ja 4000 str. kan klare de mindre vægte, men desværre er der en del hvis tommelfinger er lidt for tykke til dem (Mig selv incl.)

Martin
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 13:56
Hej Lars

Man behøver ikke 2 hjul for at række fra 15 - 40 gram, det klare mit Amb 5601 Ultra Cast uden problemer.
Og det samme vil mit Daiwa Advantage supertuned kunne.
Det kan så yderligere gå ned omkring 5 gram i kastevægt.

Martin
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 14:03
Det ved jeg da så udemærket Martin, alle mine forslag til et hjul vil kunne gøre det samme !! Det er ud fra et helt andet perspektiv, nemlig det, at der helst skal være en sammenhæng mellem agnvægt, linetykkelse, hjulstørrelse og ikke mindst stanglængde, hvis man vil have den største fornøjelse af sit fiskeri !! :-)
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 14:33
Tak for alle jeres forslag, så er der er chance for jeg ikke får en samling multihjul magen til stakken af fastspolehjul der ikke kan det jeg forventer.
Jeg har en sportex stang der nok kan bruges til en start. Havde Diawa i tankerne den får meget ros på mange forums.
Hjulet skal helst være til højrehånds brug. Læste følgende tip i en anden tråd. På kolde dage kan det være en fordel at indspinning foregår med samme hånd som man bruger tomlen til at bremse da bevægelsen holder fingerne varme og dette skulle give bedre føling end en iskold finger der bare holder stangen. Det lyder jo logisk.
Jeg skal vel også påregne et par tusinde meter line til øvelse.
chr
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 14:46
Sportex stænger plejer at have en rigtig god og sej aktion der er rigtig god til multihjul. Det skal nok gå fint.
Hvis du søger højrehåndet multihjul er du heldig,da udvalget her er så meget større.:-)
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 15:03
Jeg købte selv en bulkspole med noget billigt line den gang jeg startede ud, fik dog aldrig rigtig gjort indhug i den, da jeg forholdsvis hurtigt fandt teknikken !!
Hvis du kan vænne dig til, at fiske/ fighte med stangen i din venstre hånd, så er det jo fint, men det skal ikke være på baggrund af dette ´´råd´´ ! ;-)
Personligt synes jeg det er noget mærkeligt noget, at man kaster med højre arm, hvorefter man skifter over, når man skal spinne ind, hvorfor det ? Hvis man derimod kaster med venstre arm, så giver det mening !! :-)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 15:10
jens wennecke skrev: De fleste svenskere på fiskesnack.com synes i øvrigt at 4000 serien er for nervøs til længere kast, noget med at lineføreren vender for mange gange og derved skaber en negativ effekt på kastets længde.


Det kan der godt være noget om. Jeg har sat kuglelejer på lineførerakslen + tandhjul (3 stk. ialt) på mit Record 40 og det har afgjort effekt. På mine små Shimanoer (Calais 201 og Calcutta 51) står lineføreren stille i kastet. Det virker fint så længe spolen ikke er for bred.

Christian: brug endelig en monofil line i starten, gerne en billig og ikke for stiv omkring 0,30. Stil bremserne lidt højt i starten og prøv længere kast når øvelsen kommer. Hvis det næsten gik galt i et kast, så kan man godt blive lidt bange og kaste forsigtigt i det næste. Så går det for alvor galt fordi kastebremsen ikke bliver aktiveret ordentligt med et langsomt kast. Og ellers:
Stor kastevægt -> mindre centrifugal eller magnetbremse.
Lille kastevægt -> mere centrifugal eller magnetbremse.

Men prøv om du kan lokke en øvet multimand med ud første gang.

Mvh. Peter
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 15:25
Med risiko for udelukkelse fra forum vil jeg lige høre om nogen af jer kender til multirullerne fra firmaet SPRO.
At jeg tør spørge er fordi jeg har et fastspolehjul Red arc 10400 samt SPRO Passion Light 7 fod spinnestang fra dette firma som fungerer fantastik.
Man kan jo komme galt af sted i Shimano / Ambassadeur land.
chr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 15:44
Det eneste jeg kender til SPRO er deres svirvler. :-)
Hjulene kender jeg ikke. Et godt sted at finde test af hjul er tackletour.com, se også deres forum. Mange af hjulene kan ikke købes i DK, men nogle kan.

Hvis du har mod på det, så kan man finde et absolut top hjul fra Shimano eller Daiwa på det japanske brugtmarked, f.eks. her - se linket HER/ eller på ebay. Husk at evt. reservedele skal skaffes fra Japan. Efter min mening er et brugt top hjul bedre end et mellemklassehjul til samme pris. Men undgå ferskvandshjul som ikke tåler salt.

Mvh. Peter
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 16:17
Hej.
Denne side fra Surfcastingklub. dk forklarer bestemt lidt om forskellene på fastspole og multihjul!

http://surfcastingklub.dk/display.asp?id=10

De længste kast i denne ´´sværvægtkategori´´ står multihjulene for!

Carsten
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 17:26
Hej Christian

Som Lars skriver skal du ikke på baggrund af det råd vælge et hjul med højrehåndsindspinding, du skal vælge ud fra hvad der falder dig naturlig.
Husk på at du vil skulle ´´Skifte´´ hånd efter hvert kast hvis du da ikke kaster med venstrehånd ved hjulet.

Martin

PS: Og gør nu ikke fiskeriet sværere end det er.
Det behøver ikke blive et udstyrsstykke at fiske.
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 18:50
Hej Christian.

Jeg er også begejstret for SPROs stænger og hjul. Jeg kender ikke ders multihjul Red Arc og Black Arc baitcaster, men har luret på dem.
Så vidt jeg ved er der ikke distribution af SPRO i Danmark længere, så jeg ville nok vælge et andet mærke, især da SPRO multihjulene ligger på en pris af 110 Euro.
Jeg synes hvis du vil have en lavprofil til små penge bør du kigge på det link til grejonline jeg satte længere oppe.
Alternativt er der også dette 4600 hjul til meget små penge. Jeg har ikke selv prøvet det, men til prisen kan det vel ikke være helt forkert. Har dog hørt nogle snakke om kuglelejet i lineføreren.
http://huntershouse.dk/kat330-Multihjul/side4172-Ambassadeur-4600-C5-Mag-X.html

Hel & lykke med dit køb(y)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 18:57
Lad nu vær med at hænge jer i alle de tunings muligheder der er ved multihjul.
Man kan bruge rigtig mange tusinde kroner på at fintune sine multihjul, men det kommer man ikke til at kaste bedre af.
Man skal først og fremmest træne sine kast!
Når man så kan kaste 80 - 90 meter med sit alm. kyst setup. Mål det på en græsplæne!
Så kan man få gavn af at tune sit grej yderligere!
Men med alm. fabriks grej er det andet faktisk muligt!

Martin
Spar jeres penge på grej, og brug tid på træning i stedet.
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 19:58
Hej Martin

Jeg er fuldstændig enig med kastetræningen contra tuning. 80-90 m. er imidlertid meget langt og jeg har kun set få kaste så langt og i øvrigt ALDRIG en med fastspole

Jeg har bare også hørt at kuglelejet 4600 C5 mag-X skulle ruste hvis man ikke passer godt på det. Jeg vil jo nødig sidde og foreslå noget grej som er skrøbeligt. til 399,- er det jo bare så billigt at man næsten ikke kan sige nej.;-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 20:05
OK ;-)

Jeg er fristet hvis kast på 80-90m er muligt.

Kan i anbefale et samlet setup:
Hjul-stang-fletline(gider ikke nylon)

Fisker på Stevns og kastevægt er typisk 25-28gr.

på forhånd tak
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 20:26
Hej Jesper

Jo man kan godt nå 80 - 90 meter, men husk det er på græs, og med en lidt speciel kasteteknik som ikke er så egnet til alm. fiskeri (Surfcasting teknik!)
Men med vægte oppe i nærheden af 25 gram er multihjulet det der kaster længst, mens det under de 15 gram er fastspolehjulet, der i mellem er begge hjul fint med.

Du bør starte med nylon, og det allene af økonomiske årsager. Du klipper rigtig meget line af hjulet i starten!
Derudover er det meget lettere at få en god kasteteknik med nylon, det er lidt mere tilgivende og derved straffes dine fejl ikke så hårdt.
Vedr. sæt så ville jeg gå efter et 5601 hjul og en 9 til 10' stang. Daiwa Whisker i 9' er en genial stang som ses på tilbud til 800 - 1000 kroner, og den kan holde til at man virkelig rykker igennem! Jeg har den selv i 10' og har haft den i 9'.
Og så den gyldne regl for line på et multihjul!
Du skal have ca dobbelt så meget line på hjulet som du kan kaste med!
Så hvis du kaster 90 meter, så tagt et hjul der kan rumme ca 200 meter af den line tykkelse du vælger! (Endnu en årsag til at fletline ikke altid er sagen på multihjul!)
Så med et 5601 ville jeg gå efter en 0.28 Siglon V line, den egner sig fortrinligt til multihjul og er ikke så dyr igen.

Men som jeg skrev tidligere, så kan du sikkert anvende en af de stænger du allerede har, så længe det er 2 håndsstænger vi snakker om er det ikke så afgørende om der er en trigger på.

Hilsen Martin
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 20:31
Stang:´´Fenwick silvervings´´ Hul: Revo stx Line: Spiderwire ultracast o,17 eller ´´Fireline XDS 0,16.
Samlet pris: ca. 2500 kr. Fx ´´grejonline´´.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 21:07
Martin Honoré skrev: Hej Jesper

Jo man kan godt nå 80 - 90 meter, men husk det er på græs, og med en lidt speciel kasteteknik som ikke er så egnet til alm. fiskeri (Surfcasting teknik!)
Men med vægte oppe i nærheden af 25 gram er multihjulet det der kaster længst, mens det under de 15 gram er fastspolehjulet, der i mellem er begge hjul fint med.

Du bør starte med nylon, og det allene af økonomiske årsager. Du klipper rigtig meget line af hjulet i starten!
Derudover er det meget lettere at få en god kasteteknik med nylon, det er lidt mere tilgivende og derved straffes dine fejl ikke så hårdt.
Vedr. sæt så ville jeg gå efter et 5601 hjul og en 9 til 10' stang. Daiwa Whisker i 9' er en genial stang som ses på tilbud til 800 - 1000 kroner, og den kan holde til at man virkelig rykker igennem! Jeg har den selv i 10' og har haft den i 9'.
Og så den gyldne regl for line på et multihjul!
Du skal have ca dobbelt så meget line på hjulet som du kan kaste med!
Så hvis du kaster 90 meter, så tagt et hjul der kan rumme ca 200 meter af den line tykkelse du vælger! (Endnu en årsag til at fletline ikke altid er sagen på multihjul!)
Så med et 5601 ville jeg gå efter en 0.28 Siglon V line, den egner sig fortrinligt til multihjul og er ikke så dyr igen.

Men som jeg skrev tidligere, så kan du sikkert anvende en af de stænger du allerede har, så længe det er 2 håndsstænger vi snakker om er det ikke så afgørende om der er en trigger på.

Hilsen Martin


Tak for rådene(y) Dette understreger min tidligere pointer at:

1. der skal trænes på græs(selv ikke fluekast gider jeg træne på græs)

2. Nylon (come on) det er sku da passé

;-)

Findes der ikke en hjul/stang kombination hvor fletline kan anvendes for en nybegynder?

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 21:23
Hej Jesper

Jo da, hvis ud har råd.
Jeg brugte selv omkring 1000 meter nylon line i starten inden jeg sådan rigtig fik styr på det. Jeg bruger i dag mest nylon line, da jeg bare bedre kan lide at fiske med det, men jeg har da 0.25 fireline på mit Amb 5601 UltraCast da jeg også bruger det til makrel fiskeri fra kutter.
Men hvad har du i mod nylon? Diameteren betyder ikke ret meget for kasteklngden på multihjul, så det skal ikke være derfor, og lad dig ikke lokke til ultra tynde liner på en Amb 5601, husk, ca dobbelt så meget line som du kan kaste ud! Det er vigtigt for at få rigtig gang i kastet, derved bruger du magnet/Centrifugal bremsen optimalt.

Og stangen, tag hvad du har, du vil kunne lære at kaste med de fleste stænger bare de ikke er egentlig hurtige stænger med udprøget topaktion. Når du så har lidt øvelse kan du tage ud og prøve om du kan finde en stang der passer til dit temperament. Ja det er lidt som med fluestænger. Men igen, Daiwa Whisker er en kanon stang!

Martin
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 21:27
Jesper Rosgaard skrev: OK ;-)

Jeg er fristet hvis kast på 80-90m er muligt.

Kan i anbefale et samlet setup:
Hjul-stang-fletline(gider ikke nylon)

Fisker på Stevns og kastevægt er typisk 25-28gr.

på forhånd tak...


Her er en Stevnsfisker, som kaster 130 M efter eget udsagn, og det vel og mærke med 0.17 fusionsline...

- se linket HER
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 22:04
Imponerende, det er vis verdensrekord!

Ville gerne have det verificeret engang!
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2010 kl. 22:07
Jamen det skriver han jo og derfor vil jeg hermed gerne invitere Søder til Sjællandsbroen for at udøve sin magi. Jeg lærer nemlig meget gerne af bedre folk end mig selv.
Problemet er jo nok bare at hans blink vil hamre ind i den modsatte molekant, for der er vist kun 120 m tværs over. ;-)

Var selv ude på årets første tur til samme lokation i dag og hvor var det skønt. Fik checket at rusten er banket af både mit Daiwa Luna og Daiwa Zillion - begge multihjul.
Selv vil jeg anse det for realistisk at kaste 70 - 75 m med de nævnte vægte. Det er så under neutrale forhold, stående i vandniveau + ½ m, uden vind og med nylon på hjulet.
Man kan godt kaste lidt længere når man er varmet op, stang, hjul og line er passet sammen og hjulet finindstillet til det, men jeg finder ikke det er realistisk at systematisk holde 80 - 90 m. For mig selv i hvert fald.

Ork dog, jeg har selv haft 120 m line ude i et multi-kast, foretaget fra 5 meter over vandfladen, med 10 - 12 sekundmeter i ryggen og en 28 g bornholmerpil på.
Alligevel går jeg dog ikke rundt og tror jeg kan kaste 120 m, men det var næsten euforisk at opleve.

Tror du skal satse på et 4000 hjul, fletline på 0,12 mm og en 12 fod stang, hvis du systematisk vil op på de længder, eller mere, for den sags skyld. Det er jo slet ikke unormalt. (y)

Den anden mulighed er måske at købe et Shimano multihjul med DC-bremse, som angiveligt skulle give 20 - 40% ekstra kastelængde. Har faktisk købt et brugt selv, men har kun lige haft lejlighed til at prøvekaste det et par enkelte gange, så det er slet ikke kastet ind endnu. Derfor skal jeg undlade at udtale mig om udtalelserne passer.

Sjovt nok synes jeg altså ikke at jeg kaster kort, når jeg sammenligner med de fleste der står og fisker men de ´´seje drenge´´ går jo nok heller ikke inde i byens støj og larm og fisker. :-)

Mvh

Ole
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 08:12
Synes også at de fleste skyder over målet med hvor langt de kaster. Selv kaster jeg vel et sted imellem 60-75 m på kyst med både fastspole og multihjul. Jeg møder mange andre kystfiskere.
Ca.40% af dem kaster jeg en smule længere end.
50% kaster i det samme område som jeg og de sidste ca. 10% kaster lidt længere end jeg gør, måske 80m.

Jeg har set to mand i hele min tid på kysten(+30 år) kaste omkring de +90m . Den ene kastede multihjul og en meget stor kystwobbler ved Mads´klint på Møn , den anden med fastspolehjul og hvad der lignede en 12 fods karpestang i Isefjorden.

Måske er mine evner bare begrænsede (sammen med så mange andres;-);-)),men verdensrekorden i casting med specielt tunede multihjul og 18g er 118m og hvis folk smider deres normale agn bare tilnærmelsesvis så langt med standardgrej har de en fremtid som kommende verdensmestre i disse discipliner...

;-)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 08:47
Jeg har fra et andet forum, tackletour.net, fået et link til en Polsk test af Shimanos DC hjul mod et Ambassadeur 2500C. 2500C er tunet med bl.a. en Avail spole, DC'erne er der ikke gjort noget ved. Kastevægten er 18 gram og stængerne er nogle stive kæppe (kastevægt 60-140 gram!!!) på 12 fod. Antares er samme hjul som Calais, bortset fra mindre gearing og kortere håndtag, det hedder bare Antares når det sælges i Japan.

Det er casting folk som udfører testen, jeg går ud fra at normale lystfiskere ikke kan komme længere end dem, især ikke med de stænger der normalt bruges på kysten.

Her er linkene:
- se linket HER

Og så med oversættelse til Dansk:
http://translate.google.dk/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.jerkbait.pl%2F%3Fp%3D150&sl=pl&tl=da&hl=&ie=UTF-8

Går man op i større kastevægte kan der nok kastes længere, men ovenstående er med 18 gram.

Mvh. Peter (som kaster ca. 70m med en 17g fladbuk og multi)
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 09:04
[QUOTE] Lars B. skrev: <

Her er en Stevnsfisker, som kaster 130 M efter eget udsagn, og det vel og mærke med 0.17 fusionsline...

- se linket HER]


Nåh jah, klart klart - og grise kan flyve;-)

Og vi andre må så bare nøjes med 70-80 meter på en god dag:-(

/Ole
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 09:19
Jeg har engang afholdt et kastekursus hvor alle skulle gætte på hvor langt de kastede, for derefter at få målt deres kast.
De fleste kastede 20 - 30 meter kortere end de troede.
Jeg selv var forberedt da jeg selv havde forsøgt mig med målebånd får, og blev slemt skuffet!
Vedr kast på 80 - 90 meter som jeg skrev om, så er det ikke ved vandet, men på en græsplæne og med pendulkast, det ses ikke ret tit praktiseret ved spindefiskeri!

Langt de fleste kaster omkring 50 - 60 meter på en god dag, og du vil aldrig kunne måle din kastelængde ved vandet!

Oplevede engang en kystfisker der selv mente han kunne kaste 100 meter +, det snakkede han en del om, lidt efter kom der en trollingbåd lidt tæt forbi, han brokkede sig over at den sejlede mindre en 100 meter fra stranden, og så kastede han det bedste han havde lært, og kom ikke engang halvejs ud til båden.
Så det med afstand er en svær en.

Martin
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 09:27
Hej Martin

Ja lige præcis, den er svær den med afstanden.

Man kan dog tælle omdrejninger på fastspolehjulet når man ved hvor mange cm der ryger på spolen pr. omdrejning på håndtaget, det er vist det nærmeste man kommer en ca. længde på et kast.

Men det lyder da flot at man kan kaste +100 m, og der er sikkert nogle uvidende der falder for den historie:-)

/Ole
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 09:32
Glemmer sent den dag, hvor alle lige pludselig blev dygtigere og dygtigere, ja selv trådstarteren kunne lige pludselig klare det hele siddende ? ;-)
Jeg tillod mig at lade et kast på +80 M, være parameter for et ´´pænt´´ kast, hvilket bare affødte grin og fantastiske evner hos de andre debattører !! ;-)

- se linket HER
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2010 kl. 11:41
Når jeg skriver et størrelse 4000 hjul mener jeg et fastspolehjul.

Som sagt er det vist urealistisk for 99% af alle, systematisk at kaste 80 - 90 m under realistiske forhold med multihjul og vægte på 25 - 28 g.

Med venlig hilsen

Ole
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down