Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bådfiskeri i Århusbugten

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Hestbech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martinhest Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2001
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinhest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bådfiskeri i Århusbugten
    Sendt: 07 Jun 2010 kl. 11:31
Jeg har lejet en træbåd sammen med nogle kammerater og skal på tur i Århusbugten, hvor vi også skal forsøge os med fiskestangen.

Jeg er faktisk ligeglad med om det er fladfisk, torsk, makrel eller hvidhajer, men jeg vil gerne finde et sted, hvor vi har ok chance for at fange noget.

Hvor bør vi sejle hen og prøve lykken, efter hvad og hvilken metode?

Jeg er selv en dreven lystfisker, men når det kommer til bådfiskeriet er jeg på bar bund.

Jeg håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.

mvh/Martin
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2010 kl. 12:33
Hej.
Jeg har fisket sammen med en god ven i Århusbugten.
Vi har prøvet næste alt!
Ingen fisk.
Jeg tror, at kystfiskere har de største chancer, da det er her udsatte havørreder trækker!
Torsk og fladfisk er som forsvundet som dug for solen!
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2010 kl. 12:44
Hvis målet er at få skæl i båden, så tror jeg at det bedste bud på succes er at trække rundt med blink efter hornfisk.

Ellers så forsøg med bundforfang efter flade og torsk i nærheden af Mærsk terminalen. Om aftenen kan torskene også af og til fanges på blink/jig/pirk langs med sydhavnens stenmoler. Men for alle muligheder gælder at der kan være ganske langt mellem de gode fisk!

Og husk så i øvrigt at holde øje med hurtigfærgerne til og fra havnen - de holder ikke nødvendigvis øje med jer, og dønningerne er ikke til at spøge med hvis man ligger tæt ved land!!!

K&B!
Til top
Martin Hestbech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martinhest Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2001
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinhest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2010 kl. 14:05
Tak for svarene, selvom det var deprimerende.

Jeg troede at der var nogle rev eller skrænter rundt i bugten eller syd for djursland, som kunne holde fisk.

Hvor langt skal man væk, for at finde nogle ok steder i sejlafstand fra Århus?

/Martin
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2010 kl. 15:59
en tur ud til sletterhage måske........ kan erindre for nogle år siden hvor jeg var på sommertur til sejlrenden ved studstrup værket hvor vi fik et par torsk...... ellers er det vist lidt småt med fisk fra båd i århus bugten.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2010 kl. 16:14
Du kan evt. prøve hjelm dyb eller ud for sletterhage.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2010 kl. 17:42
Hej Martin,

på bugten med vennerne - det lyder da hyggeligt!
Måske kan jeg bidrage med lidt, men det er nok nemmest, hvis du først fortæller lidt om, hvilken bådtype der er tale om? Om den er mest egnet til kystnært fiskeri eller om det er en offshore-båd? Om det er en rimelig hurtig båd eller en langsom (hvilken motor der er i/på båden) og om den står på en bådtrailer eller ligger fast i vandet - og i givet fald, hvilken havn der er udgangspunkt for fiskeriet?

Ud fra din beskrivelse tænker jeg nemlig umiddelbart, at det kun er fiskepladser tæt på Århus, der har interesse?

Med venlig hilsen

Torben Thinggaard
Til top
Martin Hestbech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martinhest Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2001
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinhest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2010 kl. 08:45
Hej Torben,

Det er en gammel træbåd, der ligger i træskibshavnen (ved lystbådhavnen). Så den er ikke god til det helt kystnære.

Så det er ikke en hurtig båd og vi har kun en eftermiddag, så det skal ikke være mange timers sejlas væk.

Så ja, jeg ville tro at selv hjelms dyb er lovlig langt væk, men jeg ved ikke hvor lang tid, det tager at sejle derover.

Ud for Sletterhage er måske det bedste sted at prøve.

/Martin
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2010 kl. 15:38

Hej Martin,
ja, så er Hjelm Dyb for langt væk og jeg vil mene, at en sejltur til Sletterhage også vil stjæle for megen fisketid, når I kun har en eftermiddag at gøre godt med. Men der er heldigvis også nogle fine fiskepladser tættere på.
Ca. 2 sømil nordøst for lystbådehavnen ligger Ryes Flak og der er der for nylig fanget torsk. Det samme gælder for området ved den ´´nye´´ østmole ved containerterminalen. Her kan der også fanges fladfisk med mere. I området uden for lystbådehavnens indsejling kan der blandt andet fanges fladfisk og sommetider torsk. Havørreder kan der også være dér og ikke mindst på strækket hen forbi ´´Den Permanente´´ og til det hvide hus, som ligger ned til vandet ca. 500 meter nord-nordøst for badeanstalten. Her kunne man trække et par blink efter båden ude over vanddybder på 2-6 meter (husk at holde de lovpligtige 100 meters afstand til land, når der dørges/trolles). Er I særligt på jagt efter en velvoksen havørred, er tangskovene ud for Vejlby Hage et godt bud. Også her kan der med held fiskes på omkring 2-6 meters dybde. Fisk agnen i den øverste halvdel af vandsøjlen. Ved Vejlby Hage skal man være opmærksom på fredningsbæltet ved Egåens udløb.
På alle de nævnte lokaliteter kan der desuden fanges hornfisk.
Og så må vi ikke glemme det allervigtigste, nemlig sikkerheden. Du ved det nok i forvejen, men for en god ordens skyld siger jeg det alligevel: Kun en tåbe frygter ikke havet! Husk redningsveste eller flydedragter (der er CE-godkendt som flydemiddel) til alle ombord. Medbring som et minimum et kompas. Lav en FAST aftale med en person i land om hjemkomsttidspunkt. Undersøg nøje om båd og motor er i forsvarlig stand og hvilket sikkerhedsudstyr, der findes i båden.
Det lyder vist lidt ”skolemester-agtigt” at sige, men det er bare så utrolig vigtigt med det sikkerhedsmæssige.
Vær desuden opmærksom på skibstrafikken omkring havnen og hold stor afstand til katamaranfærgerne. Vær desuden opmærksom på de til tider meget store bølger disse færger laver. På alle de nævnte lokaliteter påvirkes man af disse bølger og ligger man på lavere vand med båden, når bølgerne kommer, kan man komme i vanskeligheder.
For en helt aktuel opdatering om fiskeriet i området kan du med stor fordel henvende dig hos Stef’s Lystfiskergrej, tlf. 8618 3333,

- se linket HER/

Her er der god service, grej, børsteorm og sandorm.
Hvis du har brug for en nærmere angivelse af, hvor de nævnte fiskepladser befinder sig, eller hvis der er andet, jeg kan hjælpe med, er du også meget velkommen til at maile mig: ttfishalot@yahoo.dk
Bedste hilsner samt knæk & bræk
Torben
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2010 kl. 17:54
Hej.
Jeg kan ikke finde hjemmesiden, men jeg ´´saksede´´ engang dette.
Måske kan i bruge det, selv om der er rendt lidt vand i bugten siden!


Århus Bugt - Kalø Vig..!
Velkommen til Århus Bugten.
Omkring Århus by findes der ikke mindre end 5 marinaer, - alle med mulighed for isætning af småbåd.
Marselisborg Havn
Lystbådehavnen i Århus
Egå Marina (kan anbefales - kort kan købes på havnekontoret)
Studstrup Lystbådehavn (kan anbefales - pengeautomat ved slæbested)
Nappedam Lystbådehavn
Århus Bugten - Dette smukke og spændende farvand byder på præcist de samme ´´lune-fulde´´ vilkår, som alle andre fiskevande - uden undtagelser. Nogle dage går blankfiskene helt amok og båden ´´fyldes med skel´´ - og andre dage virker det fuldstændigt som om de ´´bare er stukket af´´.
Det er måske netop disse uforudsigelige vilkår, som gør småbådsfiskeriet interessant og alsidigt.
Det bevirker, at vi på selve fisketuren ofte skifter metode, fra trolling til en fiskeform, som giver os småbådsfiskere en unik mulighed for at opleve glæden ved at fange fladfisk, torsk eller nogle af de andre velsmagende arter, som findes i danske farvande. - Århus Bugten er ingen undtagelse.
Med udgangspunkt i Egå Marina..!
Lige uden for havnen lidt styrbord over, møder man et af de første områder hvor der ofte fanges mange og flotte ørreder - Stedet hedder Vejlby Hage - her fiskes der på vanddybder mellem 4 og 7 meter. Fortsætter man ´´sydover´´ mod Århus er det værd at prøve det lidt dybere fiskeri ned mod Ryes Flak, et stræk hvor der visse år kan fanges flotte sej, - og hvor en pæn torsk næsten er ´´uundgåelig´´.
På det lavvandede Ryes Flak kan man roligt bruge nogle fisketimer - stedet holder næsten altid på sin helt egen ´´bestand´´ af ørreder, - ligesom skrænterne omkring flakket byder på flere spændende arter lige fra sildesøgende store blankfisk til sej og ´´hugvillige´´ 3-4 kilos torsk.
Er man på vej ´´sydover´´ bør turen fortsætte ind mod Århus havn. Start fiskeriet ved kanten af Risskoven (afmærket på søkortet) forbi badeanstalten ´´Den Permanente´´ (hvor nøgne helårsbadene landkrabber af begge køn sideløbende kan besigtiges) - affisk kystlinien på vanddybder mellem 4-7 meter, og fortsæt turen rundt om hele havnekomplekset tæt på molerne. (Vær her opmærksom på bølgerne fra Mols Linien/Cat-Link). Ved vind fra sydvest er der læ hele vejen fra Århus havn og ud mod Moesgård Strand - en utrolig smuk tur over den mest perfekte ørredbund man kan forestille sig - Dette stræk kan til tider ´´fiske´´ helt utroligt.
Sejler man ´´nordover´´ fra Egå Marina - bør Skæring Hage forsøges mellem de 2 gule afmærkningsbøjer og hele vejen rundt langs dybkanten til selve hagen. Fisk på mellem 4-7 meter vand langs ´´hagen´´ til Studstrup Havn nås. Rundt om værket på 8-11 meter vand fanges der ofte meget pæne torsk om efteråret, og det ´´siges´´, at det lune strømmende kølevand fra værket holder ørrederne til når vandtemperaturen er lav.
Turen ´´Nordover´´ bør fortsætte med at affiske området kaldet Studstrup Bund fra værket til og med Vosnæs Pynt - hold på hele turen vanddybden mellem 4-7 meter, og gå gerne periodevis ind på lavere vand når selve Vosnæs Pynt rammes.
Dette område bliver året igennem flittigt besøgt af kystfiskere fra nær og fjern, og hver år kaster hele Vosnæs Gård stykket mange flotte blankfisk af sig (Et lille ´´torsketips´´ - Omkring 8 meter kurven på dette stræk står der ofte om efteråret bunker af Torsk som kan ´´trolles´´ nede over bunden).
Når man runder nordspidsen af Vosnæs Pynt kan turen med succes fortsættes hele Kaløvig rundt, til og med stykket foran Kalø Slots Ruin. Et meget smukt område med masser af muligheder for blankfisk. På denne tur er der ikke områder man bør springe over man kommer helt naturligt forbi et par af de såkaldte ´´Hot Spots´´:
Skrænterne i Løgten Bugt (ses tydeligt fra vandsiden) hvor der kan fiskes tæt under land - Mågeøen med det flade vand omkring - Sanatoriet (Stor tydelig hvid bygning på skrænten) i nordligste ´´hjørne´´ af Kalø Vig med sine underjordiske kildevælv - og naturligvis strækket foran selve Ruinen afsluttet med stenrevet, hvor der med forsigtighed kan fiskes på begge sider.
Vælger man at fiske på Mols siden (østsiden af Kalø Vig), hvilket kan være rart hvis vinden blæser fra en østlig retning - bør Rolsøgård stykket naturligvis prøves. Førhen da kystfiskerne måtte gå på strækket for godsejeren, var netop Rolsøgård et virkeligt ´´Hot Spot´´. Sejler man ind i Knebel Vig er både ´´syd- og nordsiden´´ anbefalelsesværdige fiskeområder. Her i Knebel gælder det begge veje rundt i Vigen om at koncentrerer fiskeriet om det kystnære såkaldte ´´dybkant-fiskeri´´ - på vanddybder mellem 3-6 meter. I bunden ved Knebelsbro finder man et langstrakt rev som varsomt og forsigtigt med succes kan affiskes på begge sider. Uden for Knebel Vig og ´´sydover´´ (mod Århus) kan hele kysten langs 3-6 meterkurven med rette forsøges - til tider er præcist dette stræk det mest ´´velfiskende´´ overhovedet i Århus Bugten. Ved tidligere års Kattegat Cups har området lige uden for Knebel Vig mundingen faktisk givet vinderfiskene. Denne tur afsluttes helt naturligt med fiskeri rundt om Sandhagen/-Skødshoved Flak - her kan der både fanges ørred og flotte torsk.
Fladfisk: Århus Bugten er på dette område som forhekset - garnfiskerne fanger utrolige mængder af fladfisk - lige fra skrubber, issing og rødspætter til pighvar, men de er utroligt svære ´´at få i tale´´ for os ´´stangfiskere´´ - Fladfiskene flytter som bekendt i takt med ændringerne i årstiderne og vandtemperatur. Vi vil på selve dagen for Kattegat Cup forsøge at give de sidste meldinger på ´´hvor fladfiskene kan træffes´´.
Torsk: Torskene findes stort set overalt i Århus Bugten, og de kommer som regel altid som en ´´kærkommen´´ bifangst ved dørge-/trollingsfiskeri efter ørred. Skal man rigtigt dyrke det spændende torskefiskeri, skal de pirkes i sejlranden fra 12-24 meters vand. Sejl ud til - og imellem de røde og grønne afmærkningsbøjer og benyt her ekkoloddet til at afsøge bunden - pludseligt vil større koncentrationer af torsk normalt vise sig på skærmen.
Hvis man ikke har ekkolod i båden, kan det anbefales at iagttage, hvor de lokale joller og Turbåde befinder sig.
Knæk & Bræk
BEMÆRK - BEMÆRK - BEMÆRK..!
På vandet:
Århus Bugten er normalt et ukompliceret og helt ufarligt farvand, at besejle. Vi vil dog gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom på følgende forhold som alle bør være agtpågivende overfor:
1. Den massive trafik af Hurtigfærger ud af Århus havn giver nogle ubehagelig korte og ofte meget høje brækkende bølger - Derfor være bør man være agtpågivende og måske varsko omkringliggende både over VHF radioen når disse bølger observeres.
2. Indsejlingen til Knebel Vig er afmærket med grøn bøje - Vær opmærksom på, at der ingen rød bagbordsafmærkning findes, og at bagbords kyst ved indsejling, er stenet bund med til tider meget lavt vand.
3. Revet i bunden af Knebel Vig kan IKKE oversejles og bør passeres med størst mulig agtpågivenhed.
4. Omkring stenrevet ved Kalø Slots Ruin bør man udvise størst mulig agtpågivenhed, da revet hverken på vestsiden eller langs med revet er afmærket.
5. Der er forekomster af store Sten ved fiskeri fra 3 meter og derunder ved: Åkrogen syd for Egå Marina - Kysten fra Marselisborg til Moesgård - Ved Vosnæs Pynt - Strækningen foran Kalø Slots Ruin - Rolsøgård strækket - Indsejlingen til Begtrup Vig rund om Mols Hoved, og langs stenrevet i Begtrupvig.
På Land:
1. Lad aldrig nøglerne side i bilen..!
2. Lås ALTID bilen..!
3. Aflås traileren hvis det er muligt..!
4. Lad aldrig grej eller andre værdigenstande være uden opsyn..!

Webmaster: sbo@trolling.dk
Sidst ændret: 1999-10-18
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2010 kl. 23:33
Jeg ville dørge i knebel vig - der kan du ligge lige på kanterne.. det skal da give en enkelt havørred... samtidig er den så dyb ved kanterne at I kan kastefiske ind over det lavere vand hvis havørreden står der!

Knæk og bræk i knebel
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2010 kl. 18:37
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down