Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

laksekvoter for trollingfiskere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: laksekvoter for trollingfiskere
    Sendt: 05 Maj 2011 kl. 17:33
Jeg kom til at ytre mig i en anden tråd om mulige laksekvoter for trollingfiskere. Det kan nok være at sneboldene røg om ørene på mig - vel fortjent var de måske nok  LOLLOL
 
Men jeg holder fast ved tanken om laksekvoter for trollingfiskerne. Efter et par hurtige og tilfældige google-klik dukkede denne side op:
 
 
Nu kan det godt være at det bare er mig, men det forekommer mig som ren slagteri det der foregår på havet hos nogle trollingfiskere. Det er både et respektløst og uanstændigt fiskeri, som efter min mening bør reguleres.
 
For et stykke tid siden var der en stor debat i Sverige vedr. Mørrums meget lave opgang af laks:
 
 
Noget af forklaringen kan ligge hos trollingfiskerne omkring Bornholm, som for nogens vedkommende knalder igennem.
 
prøv at google trollinglaks+dobbelthug...
 
I forrige Sportsfiskerne var der en trolling-fisker der har haft et 7 dobbelt hug...
 
Denne slags trollingfiskeri lyder det som det værste fryserfiskeri  og laksedrab(de må da æde noget laks i de små trollinghjem). Trollingfiskeriet efter laks på havet bør reguleres ligesom å-fiskerne bliver det.
 
Lad os få en laksekvote for trollingfiskere, indberetningspligt og et fiskeri uden modhagere efter laks på havet!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 17:58
ER det en truet laksestamme som f.eks Ribe å-stammen?
Det er skudt langt forbi Per... beklager!
Og de fleste trollingbåde har en selvsat max på 6 stk. pr. dag, hvis de skulle være heldig og lige ramme dagen, hvor alt går op i en højere enhed
Og ofte er der 2 mand eller mere i båden...
Lad nu bornholm få alle disse turistkroner, de har ikke meget andet...!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 17:58
Jeg er så en af dem der forstår din tanke, og det endda efter at have dyrket fiskeformen i den spæde start, da det var et nyt fænomen.
Grundlæggende syntes jeg egentlig at alle fiskeformer har sin berettigelse, om det foregår med orm, blink eller flue, er mig lige fedt, bare det dyrkes på en etisk rigtig måde.
Når nævnte fiskeform nævnes, kan man jo ikke undgå at komme til og tænke på, om dem der fanger rigrig mange østersølaks, spiser disse dioxinlaks hver uge året rundt, eller om de måske omsættes, det kan man jo kun gisne om.
En egen oplevelse i tidernes morgen, da fiskeriet i Pukaviken udfor Mörrum var helt uudforsket, resulterede efter 10 dages fiskeri i en fangst af 14 laks med en snitvægt lige over 11 kg, et resultat der dengang gav genlyd over hele landet, rent faktisk sled vi dog for fiskene, med rigtig meget sejlads, men da de 10 dage var gået, tog vi hjem før tid, da det simpelthen blev for meget, det lyder måske tosset, men jeg vil idag påstå at det end ikke var sjovt mere, og helt ærligt hvad skulle vi bruge fiskene til, de endte for manges vedkommende med at blive foræret og byttet væk.
Så Birger, du er ikke den eneste der studser over fangsterne, desværre bliver dem der tør stå frem med tanken, jo højest sandsynligt udråbt som både misundelige og selvretfærdige, jeg vil dog gerne med min viden, omkring fiskeformen og den efterfølgende behandling af de fangne fisk, stå ved min personlige tvivl omkring det etiske i som lystfisker, at lande større antal fisk hver sæson.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 18:10
Jeg er bestemt også enig så langt, at der i hvert fald skal være mådehold for gokkeriet i alle former for fiskeri.
 
Når der fiskes med maskiner, rigget i en sådan grad, at 8 stænger nemt fisker effektivt, så er det ikke så sært, at de gode dage kan blive rigtigt gode. Autopilot, yderst detaljerede ekkolod der snakker med kortplotteren, sikker og præcis navigation til de bedste fangstlokationer... Fiskene er præcist lige så flotte, men det er ikke fordi det er blevet sværere, når sådan noget udstyr ofte er ombord.
 
Jeg dyrker ikke selv laksefiskeriet for alvor, men forstår godt, også fra et bestandsmæssigt og ikke mindst moralsk synspunkt, hvis man nogle steder finder det nødvendigt at indføre "baglimits", eventuelt opgjort i samlede kilo, også selv om der fiskes til søs.
 
Kan man i øvrigt dyrke et fornuftigt C&R fiskeri på store blanklaks? Kan man håndtere samt afkroge sådan en fætter, uden store tab af skæl og andre skader, eller bør fiskeriet ligefrem afbrydes, hvis man når sin eventuelle kvote?
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 18:26

Nu er laksestammerne i Østersøen faktisk truede på livet. Tag bare opgangen i Mørrumsåen, som er dalet katestrofal gennem de sidste ti år og der er desværre ingen tegn på det modsatte. Alle laks i Østersøen hører til i en å eller elv og hvor henne i Østersø området har man en lakseførende elv, som har en bestand man bare frit fra leveren kan dræbe hele generationer af.

 Det kunne være sjovt at få en opgørelse over trolling-fangede laks fra Østersøen - alle disse laks bliver frarøvet chancen for at videreføre slægten. Hvis man ombord har en selvbestaltet kvote max. 6 stk. pr tur, så er der da noget helt galt - hvad skal man bruge ca. 40 kg. laks til, når man kommer i land, når sportsfiskeriet hylder mottoet om kun at fange til eget forbrug.
Keld, det var et super svar du kom med - tak for det!!  Jeg er ikke misunderlig på trollingfiskerne. De arbejder måske hårdt for deres fisk, de har måske mange udgifter til grej, de tænker måske at havets indhold tilhører alle og der skal bare høstes...men trollingfiskeri har i bund og grund intet med hverken sports- eller lystfiskeri at gøre i min verden. Og hvad man så kan kalde det? Det må være op til den enkelte. Lad fiskeri have respekt for fisken og dyrk det anstændigt.
 
For mig er trollingfiskeriet, uden at jeg på nogen måde ønsker at generalisere det, kun et spørgsmål om at dræbe løs, fange flest og størst - og uden den mindste respekt!
 
Kvoter og regler - også til havet!!!
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 18:29
Citat: Henrik Christensen

ER det en truet laksestamme som f.eks Ribe å-stammen?
Det er skudt langt forbi Per... beklager!
Og de fleste trollingbåde har en selvsat max på 6 stk. pr. dag, hvis de skulle være heldig og lige ramme dagen, hvor alt går op i en højere enhed
Og ofte er der 2 mand eller mere i båden...
Lad nu bornholm få alle disse turistkroner, de har ikke meget andet...!
 
Henrik,
 
Hvis jeg ikke husker forkert var du meget langt fremme i skoene med kritik af en enkelt heldig lystfisker, der - efter din mening - tog lige vel for mange fisk med hjem fra isefjorden?
 
Er ørredstammen i isefjorden en truet naturlig dyreart som vi skal værme helt særligt om?
 
Hvori består forskellen?
 
Jeg har selv før - uden held - forsøgt at rejse debatten omkring kvoter for småbådsfiskere. Jeg føler mig ganske overbevist om at småbådsfiskerne ikke udgør en seriøs trussel om fiskebestandene men når det er sagt så ser det ud som om der rundt omkring bliver fanget laaangt flere torsk/laks/ørred end de heldige fangere selv kan fortære?
 
/martin
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 19:44
gok lortet........ Ouch

nej, selvfølgelig skal man fiske med mådehold, men hvad med dem der hiver 2 kurve torsk med hjem fra det gule rev?`??? (har selv en tur d. 15/5........)
det er sku svært at dyrke C&R når fisken bliver gaffet i siden eller hovedet........
eller medefiskeren der fylder 5 keepnet med 50kg skaller...... og der er ikke engang værd at æde.......
eller fiskeren der tager 20 regnbuer med hjem hver weekend fra P&T vandet???
eller, eller, og eller????
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 19:55
Citat: lerby

 
Denne slags trollingfiskeri lyder det som det værste fryserfiskeri  og laksedrab(de må da æde noget laks i de små trollinghjem). Trollingfiskeriet efter laks på havet bør reguleres ligesom å-fiskerne bliver det.
 
Lad os få en laksekvote for trollingfiskere, indberetningspligt og et fiskeri uden modhagere efter laks på havet!
 

Trollingfiskeriet er der skam allerede blevet lovgivet og sat begrænsninger for! Læs her http://www.smaabaadsklub.dk/love_regler/fiskeri_lov.asp

Jeg har selv flere år på bagen som trollingfisker, mest i det Jyske men har også en tre ture, af en uges varighed i Hanø/Pukaviken på samvitigheden, hvor der blev hjembragt een laks pr tur! 

Jeg har kystfisket næsten hele mit liv, de seneste ca. 20 år hovedsagelig med fluestangen! Det fiskeri der for mig, har været mest givende målt i kg., er så absolut kystfiskeriet. Så hvis man synes der skal indføres nye begrænsninger i lyst/sportsfiskeriet, vil det nok være mest relevant at se på kystfiskeriet og ikke mindst, det omsiggribende pontonbådsfiskeri!

Mvh
Henning
Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:08
Jeg kan ikke se problemet... En trollingfisker har rigtig mange 0 ture, ligesom andre fisketure! Og nogle få gange i sit liv er man måske heldig at rende ind i fantastisk Trollingfiskeri, hvor man får over 10 laks i båden - og det er der selvfølgelig nogle der får ondt i røven over.
Men så er det jo heldigt at man har familien, venner & naboer man kan forære fisk til!
 
Mvh Frede
Til top
Martin Kjær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mka13

Tilmeldt:: 10 Sep 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mka13 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:21
Nu er jeg temmelig ny indenfor trolling fiskeriet efter laks, men kender en del der dyrker dette fiskeri... Og har derfor kendskab til dette !! Ved at de ligger et sted mellem 200-300 timer pr laks som de beholder, dvs. en fisk de syntes er stor nok (";
Syntes jeg bestemt ikke er rov fiskeri.... Alt med måde, det er vel op til hver enkelts moral... Selvom nogle alligvel bare bryder reglerne... Desværre !
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:26

Angående østersølaks er det måske værd at huske at de har et højt indhold af dioxin, så spørgsmålet er måske hvor mange østersølaks man har lyst til at spise.

Og måske hvem man inviterer på middag...
"Svigermor, tag nu et stykke laks mere he,he"     Confused
Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:32
Dioxin er overvurderet!
 
Man jah, spis svigermor, spis!Wink
 
Bryder reglerne Martin?? Hvordan?
Til top
Nikolaj Kolding Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nikolaj Kolding P.

Tilmeldt:: 05 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:34

Mange lystfiskere er utroligt stolte over deres hobby, når jeg læser herinde bliver den stolthed ofte vendt til skam. Mange lystfiskere vil, lige som mig, gerne fremstå som miljørigtige, naturelskere og sportsmænd af den ædlere slags, osv. Men det blegner gevaldigt når man gang på gang ser hvordan vi (læs: Lystfiskere) går med store skyklapper og absolut kun kan se tingene fra vores egen personlige vinkel.

Fanger andre fisk, ja så skal vi nok finde noget der er galt med den!

Er der ikke noget galt med den, så er der for mange!

Er der ikke for mange, så den fanget det forkerte sted!

Er den ikke fanget det forkerte sted, så er den lidt for farvet!

Er den ikke lidt for farvet, så er den lidt for tynd!

Er den ingen af delene, så har jeg helt sikkert hørt at han har tænkt sig at sælge den!

Osv osv osv….Bla Bla bla…

 

Jeg er ikke trolling fisker, men har stor respekt for deres fiskeri.

Faktisk så er det i min optik flot sportsmandship at sejle ud og fange fisken, hvor at fisken spiser sig stor og fed, altså reelt tager føde til sig og lever sit liv. Her på det seneste har fiskeriet været kanon og en del fisk er fanget både ved Bornholm, Møn og Rúgen. Men der er under normale omstændigheder mange timers arbejde i at fange fiskene, hvilket faktisk også kan læses af tallene fra Bornholm trolling masters, Ved 3 mand i båden og 30 timers fiskeri pr. fisk i båden ja så skal du altså side og glo i din båd 90 timer og hvis det ikke er ihærdighed og hårdt arbejde.

 

Et andet aspekt er, trolling fiskerne er dem i Danmark som betaler langt mest for deres fisk, rigtigt mange bruger meget mere ned 50.000 kr om året på deres hobby, de betaler altså store summer til samfundet for deres fisk – en kystfisker betaler kun grej og benzin til pladsen. I dagens Danmark, er penge noget som kan være med til at få politikerne i tale, noget vi har voldsomt brug for og her er trolling fiskerne langt foran – bare se den omtale trolling masters har fået i medierne de sidste par år, det er helt sikkert noget som de kan få øjnene op for inde på Christiansborg, millioner omsat i samfundet bare på en enkelt konkurrence!

 

Svaret på alting er ikke at indføre flere love og regler, men at være oplyst og arbejde ud fra en positiv vinkel med det man har.

 

Nikolaj

Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:44

Tak for opbakningen Nikolaj Thumbs Up

Mvh frede
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:53
Ehhh... hvis man ser på Co2 udslip og sådan så er det nok ikke så bæredygtigt med så mange timer og transport for hver fisk...
 
Bare rolig, jeg har intet imod trollingfiskeri... !!!
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 20:54
Citat: lerby

Nu er laksestammerne i Østersøen faktisk truede på livet. Tag bare opgangen i Mørrumsåen, som er dalet katestrofal gennem de sidste ti år og der er desværre ingen tegn på det modsatte. Alle laks i Østersøen hører til i en å eller elv og hvor henne i Østersø området har man en lakseførende elv, som har en bestand man bare frit fra leveren kan dræbe hele generationer af.

 Det kunne være sjovt at få en opgørelse over trolling-fangede laks fra Østersøen - alle disse laks bliver frarøvet chancen for at videreføre slægten. For mig er trollingfiskeriet, uden at jeg på nogen måde ønsker at generalisere det, kun et spørgsmål om at dræbe løs, fange flest og størst - og uden den mindste respekt!
 
Kvoter og regler - også til havet!!!
Lystfiskernes fangster af Østersø-laks udgør nogle få procent af det samlede antal fangster, erhvervsfiskeriet står for som ved alt andet fiskeri i havet for broderparten af fangsterne.
 
Lystfiskeri handler ikke om respekt men om at udøve et bæredygtigt fiskeri.
 
Hovedårsagen til de færre laks i mange af Østersøens elve skal findes helt andre steder end hos lystfiskerne --- vandkraftværker, miljøgifte så som Dioxin og hormonforstyrende stoffer samt erhvervsfiskeriet udgør en langt større trussel end lystfiskeriet --- man kan jo også sige, at din flueline, din brændeovn og dit strømforbrug til pc´en udgør en del truslen mod laksene - og det er jo totalt respektløst af dig, ja føj!!!!!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 21:17
Citat: map

[QUOTE=Henrik Christensen]ER det en truet laksestamme som f.eks Ribe å-stammen?
Det er skudt langt forbi Per... beklager!
Og de fleste trollingbåde har en selvsat max på 6 stk. pr. dag, hvis de skulle være heldig og lige ramme dagen, hvor alt går op i en højere enhed
Og ofte er der 2 mand eller mere i båden...
Lad nu bornholm få alle disse turistkroner, de har ikke meget andet...!
 
Til Martin
Nu er det vist på tide at holde skæg for sig og snot for sig.
Min begrundelse var i den anden tråd, at det ikke var særlig sportslig at gokke så mange fisk når de var trængt op en krog hvor der var en lille flække hvor der var ilt og ikke var fyldt med alger, således at de var tvunget til at være i denne hjørne af fjorden, og det skal en såkaldt lyst/sportsfisker så lige udnytte til fulde.
Det syntes jeg var meget usportslig og mega uheldig.
Hvordan kan du sammenligne dette med trollingfiskeri???
 
 


Redigeret af Henrik Christensen - 05 Maj 2011 kl. 21:24
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 21:22

Hvad med erhvervsfiskeriet efter østersølaks???

Der bliver hvert år fanget 1000vis af tons laks i østersøen af erhvervsfiskerne...
Bare lige for at sætte det på plads.
Trollingfiskerne udgør en brøkdel af den samlede fangst af østersølaks.
Så jeg kan slet ikke se problemet.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 21:32
Nikolaj det var vise ord. Jeg er selv en af trollingtosserne, men kunne læse i dvs fangstrapporter at fluefiskere rent faktisk fanger flere fisk. Så det ville jeg prøve. For trolling var da ikke meget grin ved. 1 stk laks hjembragt fra østersøen på 3 ture. Fanger jeg flere fisk nu, nææææ..... i grunden ikke. Husk på at medierne vil gerne fortælle hvor godt fiskeriet er. De vil gerne have lystfiskerturister til Bornholm og ja der er enkelte der fanger mange laks. Det samme er gældende for kystfiskere, det er de få der fanger mange fisk, men det er dem vi læser om. At man linker til Bornholm trolling marster, hvor der er store pengepræmier på spil. Selvfølgelig tager de alle de laks med ind som de må (6 stk) til indvejning. Den bedste dag var der 13 både ud af 126 deltagende, der havde mere end 4 laks i båden. Langt størstedelen havde mellem 1 og 3 stk i båden. 245 mand fordelt i bådene !!! Der blev lavet en undersøgelse af DFU for nogle år siden. De regnede ud at trolling og lystfiskeri fangede lige knap 2 % af laksen i farvandet omkring Bornholm. Synd at jeg ikke kan finde hvor stor en del af havørreden der bliver fanget af lystfiskere. Når alt det er sagt, så ja. Der er nogle der skal tænke sig om, når fiskene står i kø for at blive fanget. Det gælder alle, både trolling, flue og blikfiskere. Men det er ikke lystfiskeri der udrydder fiskebestandene, men lad være med at trække de få brådne kar frem som eksempler, for at dømme resten. Lad os nu nyde vores fælles hobby på den måde man finder sjov og stop med at hakke og nedgøre andres måde. Der er rigeligt med love og reguleringer allerede. En ting der er sikkert. Kommer der indberetningspligt for lystfiskere, så kommer det til at gælde alle. Den har været oppe og vende i EU. Så den ligger i en skuffe og venter.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 22:05
For mig er det ulogisk at man fortsat tillader fiskeri på en truet fiskeart når den er på vej til gydepladserne. Og jeg synes ikke det hjælper på forståelsen når man samtidig opretter kvoter for at redde resterne af den vilde stamme, burde den ikke totalfredes i stedet for? Lad dem dog få fred når de endelig er kommet op i åen eller elven...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2011 kl. 22:35
Man kan jo også se sådan på det at i havet fanges en blandet mængde laks uden skelen til om de er vilde, udsatte eller hvor de kommer fra.
Det kan i princippet ligeså godt være de sidste få eksemplarer fra en truet bestand i en elv som det kan være eksemplarer fra en bæredygtig bestand i en elv.
Derfor kunne det måske være mere hensigtsmæssigt at fiske dem i elve hvor bestandene ikke er truede og frede dem i de elve hvor bestandene er truede.  
 
Erhversfiskerne fanger enorme mængder uden skelen til hvor de kommer fra og på trods af at der er dioxin i dem sælges de i stor stil som konsumfisk til en latterligt lav pris.
 
Wink 
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 07:20
hvis man endelig skal begynde at pege.. så synes jeg også at det sku være mere logisk, helt at forbyde fiskeri på de steder hvor fiskene skal op og gyde, altså elvene...    der er de netop trængt op "i en krog", i hverfald samlignet med til havs...   håber ikke at nogen af delene blir lavet om, i forhold til idag.
 
har aldrig prøvet at trolling fiske, men det kommer nok snart, og elv fiskeriet, har desværre, endnu ikke givet laksSmile
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 08:17
Undre mig godtnok over den hets der er mod trollingfiskeriet, jeg er selv trolling fisker, kystfisker, Å fisker, havfisker og tro endelig ikke trollingfiskeriet giver mere end andre fiskemetoder fordi man afsøger et større/dybere områder GLEM DET men det er vel misundelsens brød der lure hos de negative. Men jeg har fanget mere på kysten og kutterture end jeg har ved trolling (1 undermåls hø og 1 makrel ) på de 2 år jeg har trollet.
Og Per Birgertoft starter tråden med: Jeg kom til at ytre mig i en anden tråd om mulige laksekvoter for trollingfiskere. Det kan nok være at sneboldene røg om ørene på mig - vel fortjent var de måske nok.
 
Du er nok ikke trollingfisker når du kan komme med den udtagelse, men glem alt om at trollingfiskerne har bedre muligheder og fanger mere.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 08:52

kære Jan Frandsen,

der er da på ingen måde tale om en hetz mod trollingfiskere. jeg ønsker et regelsæt, da på samme måde som å-fiskene styrer fiskeriet efter laks. Ellers risikerer vi at der til sidst ikke er nogen laks tilbage at fiske på. Det foruroliger mig at man kan læse om trollingfiskere, der har en kvote på båd på 6 stk. Hvad skal de bruge så mange kilo fisk til? Hvorfor slæbe så mange kilo med hjem? Hvor er respekten for fisken? Hvor er respekten for den truede laks?
 
laksen er til for at blive fanget, men på en repektfuld måde, som hjælper laksebestandene. Jeg snakker ikke om et forbud eller noget der ligner. Men de danske å-fiskere har næsten alle været igennem en periode, hvor laksen i åerne var fredet.  I Ribe var laksen fredet i 5 år.
 
Jeg gider ikke høre fra trollingfiskene, at de, der sætter spørgsmål til ved denne fiskemetode, er misunderlige - det er noget forbandet sludder. Jeg er ikke misunderlig, men jeg ønsker at også trollingfiskerne tager deres andel af lakse-beskyttelsen - for det mangler der i høj grad!
 
Det er også noget sludder, at trollingfiskernes fangst på en meget lille procentdel ikke betyder noget for laksebestanden - selvfølgelig har det en betydning!
 
Det ville være fantastisk hvis man forbød erhversfiskeri efter laks - laksen er meget mere værd pr. kilo fanget på stang end fanget i net.
 
Det ville være endnu mere fantastisk, hvis havene omkring Danmark måtte blive fri for forurening.
 
Trollingfiskerne må tage deres del af ansvaret. Tager man på trolling efter laks visse steder i Nordamerika, skal man betale en afgift pr. fanget laks - det var en tanke! Og hvis du nu sidder og tænker, at det bare er en ny afgift, så kan man ikke beskylde amerikanerne for at elske statslige afgifter og skatter - der er det nødvendigt for at beskytte laksen!
 
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 09:04
arh mon ikke trollingfiskerne i østersøen fanger en hel del flere laks end de der går på kysten. Det hører da til sjældenhederne at der hives laks +10kg ind på stranden...

Men ellers ingen onde ord om trollingfiskeri, dyrker det selv men dog kun på hyggebasis med overfladestænger osv. . . samt kastefiskeri fra båden...

Synes det er interessant om de laks overhovedet kan genudsættes med held!
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 09:17
Citat: lerby

kære Jan Frandsen,

der er da på ingen måde tale om en hetz mod trollingfiskere. jeg ønsker et regelsæt, da på samme måde som å-fiskene styrer fiskeriet efter laks. Ellers risikerer vi at der til sidst ikke er nogen laks tilbage at fiske på. Det foruroliger mig at man kan læse om trollingfiskere, der har en kvote på båd på 6 stk. Hvad skal de bruge så mange kilo fisk til?
Øh!, hvad tror du selv - De skal selvfølgelig spises, en fisk til naboen, en til genboen, en til mormor, en til søster og 2 fiskeren selv.
Hvorfor slæbe så mange kilo med hjem? Øh!, hvad tror du selv - DE skal selvfølgelig spises.
 Hvor er respekten for fisken? Lystfiskeri handler ikke om respekt - der er sgu intet respektfuldt ved at udsætte en fisk for dyreplageri, mens den er på krogen, så hvorfor overhovedet blande begrebet; respekt ind i debatten.
 Hvor er respekten for den truede laks? Lystfiskernes fangster udgør nogle få procent af de samlede fangster og udgør på ingen måde nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen. 
 
laksen er til for at blive fanget, men på en repektfuld måde
Hvad er en respektfuld måde??? -  Der er ikke nogen lystfisker-metode, som er respektfuld, da det er dyreplageri, når laksen sidder på krogen - hvis man vil have mad på en respektfuld måde, så må man sgu blive vegetar.
, som hjælper laksebestandene. Jeg snakker ikke om et forbud eller noget der ligner. Men de danske å-fiskere har næsten alle været igennem en periode, hvor laksen i åerne var fredet.   
Jeg gider ikke høre fra trollingfiskene, at de, der sætter spørgsmål til ved denne fiskemetode, er misunderlige - det er noget forbandet sludder. Jeg er ikke misunderlig, men jeg ønsker at også trollingfiskerne tager deres andel af lakse-beskyttelsen - for det mangler der i høj grad! Det er sgu for langt ude - lystfiskerne fanger nogle få procent af de samlede laksefangster i Østersøen, så det sgu fuldstændig latterligt drage lystfiskerne ind i den debat, hvis man vil gøre noget for laksebestandene i Østersøen, så er det 1. at begrænse erhvervsfiskeriet 2. at begrænse miljø-forureningen med bl.a. dioxin og hormonforstyrende stoffer 3. at give elvene tilbage til laksen.
 
Det er også noget sludder, at trollingfiskernes fangst på en meget lille procentdel ikke betyder noget for laksebestanden - selvfølgelig har det en betydning! - Den tror du vel ikke engang selv på, at 2% skulle have den store betydning på helheden
 
Det ville være fantastisk hvis man forbød erhversfiskeri efter laks - laksen er meget mere værd pr. kilo fanget på stang end fanget i net.
 
Det ville være endnu mere fantastisk, hvis havene omkring Danmark måtte blive fri for forurening.
 
Trollingfiskerne må tage deres del af ansvaret. Tager man på trolling efter laks visse steder i Nordamerika, skal man betale en afgift pr. fanget laks - det var en tanke! Og hvis du nu sidder og tænker, at det bare er en ny afgift, så kan man ikke beskylde amerikanerne for at elske statslige afgifter og skatter - der er det nødvendigt for at beskytte laksen! Så du mener altså at lystfiskerne skal betale for at fange en laks, mens erhvervsfiskeriet skal have lov til at fortsætte slagteriet --- hold da kæft mand!!!, det kan du sgu da ikke mene seriøst - Hvem fanden har givet erhvervsfiskerne ejendomsret på laksene, det sgu da dybt go´nat......
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 09:42
ER det forbudt at genudsætte trollingfanget Østersølaks..... jeg spørger bare 
Eller skal de afleveres til kommunekemi alle sammen som kemiaffald?
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 06 Maj 2011 kl. 12:22
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 10:35
Skal vi tale om hvem der fanger laksen, så er det nok erhvervsfiskerne der tager broderparten. Et enkelt fartøj har landet 7200 stk laks på Bornholm bare i år og det var ikke et dansk. Så skal en trollingfisker der fanger 6 laks om dagen fange den mængde, så er det 1200 dagfangster han skal foretage. Skal vi ikke lige komme ned på jorden igen og blive enige om at de laks trollingfiskerne fanger og lystfiskere generelt. Det forslår som en dråbe i havet.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 10:53
@Mikkel pedesern eller medefiskeren der fylder 5 keepnet med 50kg skaller


de bliver da genudsat?
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 290
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 12:08
Hvorfor ikke bare lade folk fiske på den måde de bedst synes om ? Der er ingen metoder der er mere fin fremfor andre....
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 12:35
Citat: Husky Jerk

Hvorfor ikke bare lade folk fiske på den måde de bedst synes om ? Der er ingen metoder der er mere fin fremfor andre....
 
Heri tager du ganske fejl...... flueklaseri er da helt klart meget finere end at fisk med rød haveflue eller hjemmelavede jernklumperConfused Kanonkuglefiskeri er da heller ikke rigtig lystfiskeri. Medefisker er for børn osv.
 
Men ellers har du ret, lad dog folk fiske de fisk, de har lyst til og lad dem æde dem med velbehag, vel vidende at var det en erhvervsfisker der havde fange samme østersølaks, måtte den ikke bruges som menneskemad.
 
Ingen begrænsninger i moral, ektik eller begrænsninger overhoved. Ophæv fredningstider og mindstemål og.... omsætningsforbudet kan vi da lige så godt fjerne også, nu når vi er i gangWinkWinkWinkWinkWinkWinkWink
For hvilken en lystfisker vil hjemtage og slagte alle de fangende fisk? og hvem vil dog sælge fangsterne?
 
/J
Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 16:44
Spænd hjelmen Birger!
Du må finde dig en anden hobby, hvor du kan starte dine latterlige forslag om kvoter og ligegyldige diskutioner!
 
Btw. jeg var ved rügen i påsken i 2 dage hvor vi den ene dag fik, 15 laks i båden med 7 over 10 kg - og ja vi havde rigtig mange kilo fisk med hjem
Men allerede på dagen vi kom hjem forærede vi 80 % af alle de laks vi fangede væk til familie, venner & naboer - som blev meget glade!
Nu må din røv da gøre ondt!
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 17:48

Gad vide hvilken hjelm jeg skal spænde? Måske du skulle løsne din lidt...lader til at den strammer og hæmmer blodgennemstrømningen til dine øvre dele...fred være med dine fangster. Jeg nærer ingen forhåbninger om at mine forslag trænger igennem til alle. Man er kun forpligtet til hvad ens evner kan klarer.

trollingfiskerne skal få min skyld fiske løs...jeg kan kun håbe på at diverse lovgivere på sigt indser nødvendigheden i at lovgive på dette område.
 
de mange trolingfangster handler måske om, at fisken holder til de få steder hvor der er liv og derfor er lettere at finde...
 
Så løsn hjelmen og måske også du kan tænke klart...eller er det også et latterligt forslag!!
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 18:04
Som sædvanligt ryger tråden af sporet, vi hyler op hele tiden, så tager Skarven vores fisk, så er det algerne, dræbergoplerne, de satans fritidsfiskere osv.osv men feje for egen dør og være lidt objektiv det kniber det rigtig meget med for mange.
 
Jeg har i min tid som trollingfisker, endnu ikke oplevet nogen som har genudsat noget der var over målet, det skal dog lige tilføjes at jeg ikke har dyrket fiskeformen i rigtig mange år, til gengæld kender jeg flere der har betalt en del af sverigesturen med fangsten derovrefra, der er et skindbarligt faktum.
 
Så jeg syntes det var helt i sin orden at fiske mere etisk, hvis og såfremt man er heldig at fange mere end man selv ønsker at indtage.
 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 19:33
Citat: lerby

Gad vide hvilken hjelm jeg skal spænde? Måske du skulle løsne din lidt...lader til at den strammer og hæmmer blodgennemstrømningen til dine øvre dele...fred være med dine fangster. Jeg nærer ingen forhåbninger om at mine forslag trænger igennem til alle. Man er kun forpligtet til hvad ens evner kan klarer.

trollingfiskerne skal få min skyld fiske løs...jeg kan kun håbe på at diverse lovgivere på sigt indser nødvendigheden i at lovgive på dette område.
 Fat det nu!, lystfiskernes fangster udgør nogle få procent af de samlede fangster og udgør på ingen måde nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen - så hvorfor fanden skulle det være en nødvendighed for lovgiverne at lovgive på det område???
Altså hvorfor fanden vil du lave begrænsninger for lystfiskeriet, når deres fangster på ingen måde udgør nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen??? - du må jo være modstander af lystfiskeri... Og folk der er det, de kan sgu hoppe i havet.
 
 
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 19:50
Når holdningen er sådan så lad os da slagte det hele: nedgængere, opgængere i massevis med rogn - slagt det hele - det betyder jo ingenting når erhvervsfiskerne tar hvad de tar!!!! så hvem der skal spænde hjælme er da et godt spørgsmål...
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 19:53
Enkelt sagt: Hvis holdningen er sådan skal der ikke være fangsbegrænsning på nogle arter som der samtidig drives erhvervsfiskeri efter! Er det ikke lidt for nemt at have den holdning....

PS Jeg skal nok hoppe i havet når vi får badevandstemperaturer....
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 20:01
Citat: Stone05


 Fat det nu!, lystfiskernes fangster udgør nogle få procent af de samlede fangster og udgør på ingen måde nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen - så hvorfor fanden skulle det være en nødvendighed for lovgiverne at lovgive på det område???
Altså hvorfor fanden vil du lave begrænsninger for lystfiskeriet, når deres fangster på ingen måde udgør nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen??? - du må jo være modstander af lystfiskeri... Og folk der er det, de kan sgu hoppe i havet.
 

Ja, hvis ikke man kan argumentere for sine holdninger på en ordentlig og saglig facon, så kan man som sædvanlig opføre sig uforskammet og råbe med stor rød skrift.

Hop selv i havet, patteungeAngry
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 20:45
Citat: Rådhede

Citat: Stone05


 Fat det nu!, lystfiskernes fangster udgør nogle få procent af de samlede fangster og udgør på ingen måde nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen - så hvorfor fanden skulle det være en nødvendighed for lovgiverne at lovgive på det område???
Altså hvorfor fanden vil du lave begrænsninger for lystfiskeriet, når deres fangster på ingen måde udgør nogen trussel mod laksebestandene i Østersøen??? - du må jo være modstander af lystfiskeri... Og folk der er det, de kan sgu hoppe i havet.
 

Ja, hvis ikke man kan argumentere for sine holdninger på en ordentlig og saglig facon, så kan man som sædvanlig opføre sig uforskammet og råbe med stor rød skrift.

Hop selv i havet, patteungeAngry
Nu har jeg jo netop argumenteret for mine holdninger med udgangspunkt i saglighed 3 gange; at lystfiskernes fangster af laks i Østersøen ikke udgør nogen trussel --- men det mener du måske ikke er sagligt???
- jeg kan ikke rigtig få øje på relevansen af dit indlæg i forhold til trådens emne - har du en pointe i forhold til trådens emne eller er det bare et af dine sædvanlige ligegyldige bjæf????
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 20:51
Citat: MikaelWS

Enkelt sagt: Hvis holdningen er sådan skal der ikke være fangsbegrænsning på nogle arter som der samtidig drives erhvervsfiskeri efter! Er det ikke lidt for nemt at have den holdning....

Du mener altså, at erhvervsfiskerne har ejendomsret på fiskene - så du vil lave begrænsning for lystfiskerne mens erhvervsfiskerne bare slagter løs - det er jo dybt go´nat, med mindre du altså er erhvervsbandit, er du det???
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 21:35
Steen, det er utvivlsomt svært for dig at forstå, men du argumenterer ikke, du opfører dig som et lille forkælet barn, og du er åbenbart ikke kommet længere i din udvikling end at du stadig tror, at bare fordi du råber og er uforskammet så har du ret.
Det er klart at du ikke finder nogen relevans i mit indlæg, det gør du jo aldrig når andre mener noget andet end dig.

Du er bare en lille gadedreng der sidder og puster sig op bag sin skærm.

Pust bare ud Tarzan
Til top
Peter Olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pao Avatar

Tilmeldt:: 29 Jan 2003
Geografisk: Nord sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pao Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2011 kl. 23:51
Godnat Ole, det er tilsyneladende langt over din sengetid.. Thumbs Down
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:01
Citat: tjellesen

hvis man endelig skal begynde at pege.. så synes jeg også at det sku være mere logisk, helt at forbyde fiskeri på de steder hvor fiskene skal op og gyde, altså elvene...    der er de netop trængt op "i en krog", i hverfald samlignet med til havs...  
Clap
Der behøves ikke at sige meget mere end Clap
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:02
Citat: Rådhede

Steen, det er utvivlsomt svært for dig at forstå, men du argumenterer ikke, du opfører dig som et lille forkælet barn, og du er åbenbart ikke kommet længere i din udvikling end at du stadig tror, at bare fordi du råber og er uforskammet så har du ret.
Det er klart at du ikke finder nogen relevans i mit indlæg, det gør du jo aldrig når andre mener noget andet end dig.

Du er bare en lille gadedreng der sidder og puster sig op bag sin skærm.

Pust bare ud Tarzan
 
Så du mener altså ikke, at det er et argument; at lystfiskernes fangster på 2% af laksene i Østersøen ikke udgør nogen trussel mod bestanden og at det på den baggrund kombineret med erhvervsfiskeriets fangst af 98% af laksene vil være en kæmpe misforståelse at indføre begrænsninger for lystfiskeriet. 
- Tja!, hvad skal man sige...... Men lad os da analysere dit argument så - bare sådan for en god ordens skyld; "Det er klart at du ikke finder nogen relevans i mit indlæg, det gør du jo aldrig når andre mener noget andet end dig."
Jeg kan slet ikke få øje på, at du fremkommer med en anden mening end min i dit indlæg - dit bjæf drejer sig ikke om emnet, der debatteres, det er derimod en for andre end dig ligegyldig mening omhandlende min person og det er altså ikke mig, der er emnet for debatten og det er derfor, det ikke er relevant.... Dit argument holder altså ikke - til forskel fra mit.    
 
 
 
 
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:14
Citat: Stone05

Jeg kan slet ikke få øje på, at du fremkommer med en anden mening end min i dit indlæg - dit bjæf drejer sig ikke om emnet, der debatteres, det er derimod en for andre end dig ligegyldig mening omhandlende min person og det er altså ikke mig, der er emnet for debatten og det er derfor, det ikke er relevant.... Dit argument holder altså ikke - til forskel fra mit.    
 
 
Nej selvfølgelig kan du ikke det, for det gør jeg heller ikke, EinsteinClown
Men der er andre i denne tråd, som helt åbenlyst har en anden mening end dig, og dem svarer du med 6 meter høje røde bogstaver - noget der strider mod enhver god skik når man debatterer på et internetfora - og tilmed er tonen på gadedrengeniveau.
Du RÅBER fordi du vil have ret - nøjagtig ligesom børnene på rød troldestue i børnehaven, og det er ødelæggende for debatten.
 
Nå pyt, det er også lige meget, bare du får ret og kan gå glad ud i solen med overbevisningen om, at dine argumenter holder - for det gør de jo altidLOL
 
 
Til top
Jesper Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jehan29

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jehan29 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:35
Hvad med istedet at glæde sig over at fiskeriet over de seneste år er blevet betydeligt forbedret! Den mængde fisk lystfiskere hjembringer er jo kun en dråbe i havet ift. hvad der ellers fanges!!!
Er denne diskusion ikke nærmere et udtryk for at janteloven som sædvanlig styre i det lille kongerige!!


Redigeret af jehan29 - 07 Maj 2011 kl. 08:36
Mvh
Jesper Hansen
Til top
Peter Olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pao Avatar

Tilmeldt:: 29 Jan 2003
Geografisk: Nord sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pao Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:41
Tror ikke du fik sovet nok Ole, prøv med en dag eller to mere.

hvorfor blander du dig i om en persone herinde skriver med store bokstaver når det ikke er det tråden omhandler ? Hvorfor skal dine kommentarer som ikke har nogen relevans for andre end dig selv og den person du tilsyneladende har en hetz kørende i mod.. fylde en tråd som ellers kunne være relevant ?  Opret dog en tråd omkring brugen af store bokstaver osv... OG HVORFOR ER DET AT SKRIVE MED STORE BOKSTAVER = AT RÅBE ?? come on Ole, nu har storebokstaver dobbelt mellemmemrum, udråbstegn intet med fysiske udtryk at gøre..  Det er sjovt at påråber dig god internet skik når du NETOP selv bryder mod hovedreglen.. menlig hold dig til emnet og lad være med at spamme og ikke mindst lad ikke en debat blive PERSONLIG.


Til top
Peter Olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pao Avatar

Tilmeldt:: 29 Jan 2003
Geografisk: Nord sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pao Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:43
Citat: jehan29

Hvad med istedet at glæde sig over at fiskeriet over de seneste år er blevet betydeligt forbedret! Den mængde fisk lystfiskere hjembringer er jo kun en dråbe i havet ift. hvad der ellers fanges!!!
Er denne diskusion ikke nærmere et udtryk for at janteloven som sædvanlig styre i det lille kongerige!!

Thumbs Up 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 09:16
Citat: Rådhede

Nej selvfølgelig kan du ikke det, for det gør jeg heller ikke, EinsteinClown
Men der er andre i denne tråd, som helt åbenlyst har en anden mening end dig, og dem svarer du med 6 meter høje røde bogstaver - noget der strider mod enhver god skik når man debatterer på et internetfora - og tilmed er tonen på gadedrengeniveau.
Du RÅBER fordi du vil have ret - nøjagtig ligesom børnene på rød troldestue i børnehaven, og det er ødelæggende for debatten.
 
Nå pyt, det er også lige meget, bare du får ret og kan gå glad ud i solen med overbevisningen om, at dine argumenter holder - for det gør de jo altidLOL
 
 
Nu er det jo relevansen af dit indlæg i forhold til at have en anden mening, som du brugte i dit argument.....
 
Så vidt jeg kan se, så forholder vedkomne, som de røde bogstaver var møntet på sig slet ikke til det faktum, at lystfiskernes fangster udgør 2% og at de ikke udgør nogen trussel mod laksebestanene i Østersøen ----  Det er jo netop heri problemet ligger, at personen vil have begrænsninger for lystfiskeriet fordi, at han fejlagtigt tror, at de har afgørende betydning på bestandenes størrelse i Østersøen.... Og når personen bliver ved med at fremføre argumenter der ikke holder, så må nogen jo prøve at gøre ham opmærksom på det.
- Jeg råber ikke fordi, at jeg vil have ret - jeg råber for at få personen til at forholde sig til det, der er kernen i debatten.
 
- Det der er ødelæggende for debatten, det er, når folk vedblivende fremfører fejlagtige argumenter, når folk ikke forholder sig til andres argumenter og når folk kommer med ligegyldige og ikke relevante kommentarer. 
 
Østenvind de næste 5 dage - det er nok derfor, du hænger med næbbet, men Ole, du kan da tage en tur ud til gadekærret i Højerup og fange lidt små-karusser, måske det vil hjælpe.  
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 09:18
http://www.fiskepleje.dk/nyheder.aspx?guid=%7B19C601AD-D9D0-41B6-90EC-E334DB74A71C%7D
Per, hvis du har læst dette, mener du så stadigvæk at det er trollingfiskerene som tærer mest på bestanden og derved skal have en kvote???
Tror du ikke hellere man skulle sætte ind der hvor problemet er???
Mvh
Henrik Christensen
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down