Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rio Spey AFS outbound

 Besvar Besvar
Forfatter
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rio Spey AFS outbound
    Sendt: 12 Maj 2012 kl. 22:28
Hej
 
Er der nogen der ved hvilken kerne der er i denne line og tykkelsen på runninglinen i #6/7?
 
Jeg fik at vide af Rio at "This line features a monofilament core and the running line diameter is .033”. Blev lidt skuffet over kernen, men på Korsholm hjemmeside står den med dacron kerne! http://www.korsholm.dk/nb/fiskeri-produkter/flueliner/rio-spey-afs-outbound.html
 
Har i øvrigt tænkt mig at kappe 4-5 meter af spidsen og erstatte med forskellige spidser. Forstår ikke hvorfor et sådan line system ikke findes, når der er masser af flyde-synk hoveder med forskellige tip...Trætte er af øje/øje-samlingen mellem skydelinen og hovedet.
 
Chan
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 08:14
 Fisker du fluen helt ind når du fisker med to hånds??

Rio har også lavet en versitip wf line..

dog ser det ud til det kun er til en hånds desværre..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 09:54
Hej Rene
 
Nej ikke helt ind. Nogen gange har jeg brug for at hovedet er lidt indenfor topøjet, f.eks under træer...
 
Gg ja det er noget i stil med versitip og gerne med tapering som outbound ASF outbound og tynde runningline (0.031" - 0.033") til et samlet hovedvægt på 24-30g.


Redigeret af chan - 13 Maj 2012 kl. 09:58
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 10:28
Hej Chan

der kan jeg ikke lige hjælpe dig..

bruger et afs fra rio synke 3/5 klippet til 23 gram og ca 9 meter..

det kan jeg nu sagtens kaste selvom jeg har fået en del af skydehovedet ind igennem topøjet..

De versitip wf findes vist kun op til klasse 9, og det vejer jo desværre nok ikke mere end max 20 gram..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:23
Hej Rene
 
Hvilken type kerne er der på dit ASF hoved?
 
Jeg har lige testet mit eget versitip system i dag, bestående af en 6 meter Loop adapted flydende plejset til Loop 0.032" runningline og så med forskellige spidser på 5 meter. Det funger faktisk ret godtTongue Men jeg kunne også godt tænke mig dette system med non strecth kerne færdig fabrikeret, da jeg ikke kan plejse med disse kerne.


Redigeret af chan - 13 Maj 2012 kl. 21:24
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:31
Citat: chan

Hej Rene
 
Hvilken type kerne er der på dit ASF hoved?
 
Jeg har lige testet mit eget versitip system i dag, bestående af en 6 meter Loop adapted flydende plejset til Loop 0.032" runningline og så med forskellige spidser på 5 meter. Det funger faktisk ret godtTongue Men jeg kunne også godt tænke mig dette system med non strecth kerne færdig fabrikeret, da jeg ikke kan plejse med disse kerne.
 
Har du overvejet :
 
 
Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 10:23

Hej Chan

 

Mine AFS Outbound har dacron kerne. Og ja – i strømvand kan det jo sagtens gå med en lille samlilng, men fx på kysten, hvor fluen bør fiskes helt ind efter hvert kast, er denne samling nu rar at undvære. Jeg synes selv godt om profilen på AFS, og kan sagtens forestille mig, at en afkortet version kan bære en ikke alt for tung VersiLeader på fx 15’. Spørgsmålet er så, om man yderligere skal tiføje et forfang med tip, eller blot en tip som ved den nyere RIO Scand Short Versitip, som jo desværre ikke laves i en Outbound version. Jeg klarer mig indtil videre med et synkende forfang på AFS Outbound.

 

Og  ja - Lasse. Lad os ikke glemme, at der jo heldigvis findes andre glimrende linesystemer.

 

Mvh

Jørn

Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 10:25
Hej Lasse
Når jeg ser dit link til Airflo skandi compact versitip.
 Også mit eget Rio skandi compact versitip...Ser de meget ens ud!
 
Måske det er den samme producent og kun farven der gør forskellen   Big smile
 
Hej fra Leif P 
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 10:51
Hej Lasse
 
Jo den er også værd at overveje, hvis runninglinen er tynd nok.
 
 
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 11:22
Hej Jørn
 
Jeb, det vi mangler er en AFS versitip outbound. Tippene skal blot forlænges med et stykke monofil eller flourcarbon. Rio har allerede denne serie af tip: http://www.rioproducts.com/fly-lines/spey/tips/15ft-Sink-Tip-Selection
 
Meningen med dette system er at gøre tingene simplere:
-ingen samling mellem skydeline og hoved
-fylder mindre i vesten/rygsæk/jakke
-meget billigere
 
Det skal erstatte disse type af systemer:
eller
 
Hvorfor skifte hele hovedet når forskellen kun ligger i tippen?
 
Faktisk er løsningen her:Big smile
 
 
 
 


Redigeret af chan - 14 Maj 2012 kl. 11:23
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:55
Citat: chan

Hej Lasse
 
Jo den er også værd at overveje, hvis runninglinen er tynd nok.
 
 
 
Hej Chan
 
Sikkert ikke hvis du vil ned i den samme tykkelse som normalt sidder på klasse 5 og lavere liner, altså enhånds Smile
 
Hvis Rio'en er så tynd er jeg ret sikker på at den er med monofil kerne. Der er ikke rigtig nogen af de rigige producenter der vil binde an med så tynde runninglines på tungt udstyr, de krakelerer for hurtigt når der ikke er materiale nok udenpå kernen Unhappy
 
Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:59
Citat: leif P

Hej Lasse
Når jeg ser dit link til Airflo skandi compact versitip.
 Også mit eget Rio skandi compact versitip...Ser de meget ens ud!
 
Måske det er den samme producent og kun farven der gør forskellen   Big smile
 
Hej fra Leif P 
 
Hej Leif
 
Rio og Airflo er producenter, rigtige producenter vel at mærke af flueliner, så der er med ret stor sansynlighed ikke tale om samme line med forskellig farve Wink
 
Men når den ene producent laver en linekombination der rammer plet, så følger de andre jo som regel efter Smile Her får man så valget mellem PVC (RIO) eller PU (Airflo) og sidstnævnte med lowstretch kerne.
 
Mvh
Lasse
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 18:22
Hej Lasse
Har du nogen ide om hvor mange flueline Produc... der er Smile
 
Jeg har prøvet at google dem ( syntes det er lidt svært at få rede på )
 
Hej Leif P    " sorry Chan jeg bryder ind i dit indlæg " Ouch
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:05
Citat: leif P

Hej Lasse
Har du nogen ide om hvor mange flueline Produc... der er Smile
 
Jeg har prøvet at google dem ( syntes det er lidt svært at få rede på )
 
Hej Leif P    " sorry Chan jeg bryder ind i dit indlæg " Ouch
 
Hej Leif
 
Producenter der selv tilvirker flueliner, og også tilvirker liner for andre er der et par stykker af:
 
Scientific anglers
Rio
Airflo
Cortland
Shakespeare
Monic
Og et par ude i østen, men der kommer nok til at gå et par år før de har helt styr på sagerne, men de laver fine billige liner allerede nu.
 
Ovenstående er udelukkende dem der laver i plast jeg kender :-)
 
Guideline, Zpey, Loop, Scierra, Vision, Echo, TSD, MSX etc. får alle deres liner produceret ved en eller flere af ovenstående udefra deres egen specifikationer
 
Mvh
Lasse
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:10
Lasse:
 
Ved du hvor de øvrige mærker får lavet deres liner, altså hvilken producent eks. zpey, Scierra osv. får produceret deres sortiment henne?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:21
Hej Jan
 
Ja de fleste, spørg dem, de er ikke kede af at fortælle hvor deres liner laves henne Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down