Helt enig, der kan gøres en fornuftig handel, en gang imellem. Om det holder ud over den lovfæstede "reklamationret over skjulte mangler" - må man jo bare se.
Det tankevækkende for mig, er nu snarere "alle" de andre hjul, der angiveligt bliver lavet på den samme maskine, i det samme lokale, af de samme ansatte, de samme materialer etcetera. Det er i hvert fald hvad branchens største aktører joker med, når paraderne ikke er helt oppe, på en fisketur. Det er måske et spørgsmål om en tyver eller tredive kroner, i prod. omk. pr. enhed, hvis det virkeligt går vildt til.
Underbyggende samme, hvem kan ikke huske da en tidligere fiskeblad redaktør, var med i opstart af import "perfect" hjul? Her var et fluehjul der angiveligt skulle have kostet en flad femmer i prod. omk. Den blev nu lige tyk nok, men i princippet nøjagtigt det samme.
Grunden til at det stadigt går, for grossister og producenter, at sælge til / med en faktor 200 (eller der mere). Er, at det vi gamle havde som baggrund, for prisdannelsen på fiskehjul og den "fair" pris. Var det ældre vesteuropæiske volumenmæssige svage, omkostningstunge og ukonkurrence dygtige virksomheder af 50érne og 60érne. Her var priserne høje og vi kunne forstå hvorfor.
Idag er det lige modsat, priserne er i al almindelighed alt for høje (ikke de 99,-) og prisen er forlængst blevet beviset for de "overlegne kvaliteter". "Poisen pil" for producenterne er bare at der stadigt findes masser af de gamle reelle kvalitets hjul derude og endnu flere reservedele. Hvem vil ikke hellere stå med et Ambassadeur fra tresserne, et Cardinal 52 eller 54 eller et Hardy Marquis, i stedet for nutidens inferiøre micky-mouse peace of s---, kineserier.
nå, skal lige en tur til fjorden