Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danmarks Sportsfiskerforbund

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Danmarks Sportsfiskerforbund
    Sendt: 08 Feb 2010 kl. 11:51
Hej Heinz,

Ja, det kunne være rigtig dejligt med 100.000 lystfiskere i ryggen. Det ville give tyngde.

Men hvordan pokker får man de frafaldne foreninger tilbage i folden. Det må være her man har lettest ved at få mange ind på een gang.

Har du en god ide´til hvordan man kan få den kringlet ?

Hej fra

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 11:59
Niels Åge Skovbo skrev:

Men hvordan pokker får man de frafaldne foreninger tilbage i folden. Det må være her man har lettest ved at få mange ind på een gang.

Har du en god ide´til hvordan man kan få den kringlet ?

Hej fra

Niels Åge Skovbo
Århus


Hej Niels Åge,

Her er jeg fundamentalt helt uenig.

Vi skal tværtimod væk fra den tvunge registrering via foreninger og bygge på enkelt individder i stedet.

Du vil aldrig få den nødvendige opbakning fra menigmand i dagens Danmark når noget lugter af tvang og eksklusivaftaler. Tiden er simpelthen løbet fra den slags. Efter min beskedne mening vil det føre til det stik modsatte, nemlig flere og flere foreninger vil bliver ´´overtaget´´ af medlemmer, der ønsker at melde sig ud af et forbund, de føler ikke lytter til dem.



Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 12:06
Niels Åge
Jeg tror egentlig opskriften er den samme - det er jo nok fordi foreningsformanden/foreningskassereren skal have sin lille forenings økonomi til at hænge sammen. Man prioriterer jo lokalt - for det er det medlemmerne umiddelbart focuserer på.

Se blot hvordan kanonerne blev afladet og kørt i garage da foreningerne omkring Gudenåen blev truet på deres fiskevand - farvel til kritikken - vi skal have vores fiskevand - det er basis i vores lille forening. Jeg forstår det et langt stykke hen ad vejen - og jeg tror derfor heller ikke det er foreningsformændene (som jeg jo intet har imod) som skal tegne lystfiskernes overordnede politik på landsplan. De har for mange kasketter på - og den tungeste er squ den hjemme mellem fiskekammeraterne og i lokalsamfundet.

Men begynd at tal direkte til lystfiskerne - og de der ikke er medlem af den ene eller den anden årsag - ser jo ikke de mange gode ord i Sportsfiskeren - ergo må man finde andre veje. Jeg er stensikker på, at tusindvis af danske lystfiskere er medlem af Green Peace og lign. organisationer - og det er derfor ikke økonomisk spørgsmål. Det er og bliver et holdningsspørgsmål - den enkelte skal vindes - uden ved åen, på foreningsaftener, foredrag, tv, radio, film, dvd - jamen mulighederne er mange. Apropos DVD - jægerne modtager DVD´er med gode informationer om jagtetik, våbenbehandling osv. - at optage en sådan koster noget - men at få den sendt ud i 50-100.000 ex er ikke en uoverkommelig udgift - det er et spørgsmål om prioritering af de midler der er til rådighed.

Men at sætte nogle håndfulde kreative og dynamiske mennesker sammen - der besidder en smule menneskekundskab og ved lidt om hvordan tingene fungere - og lad dem summe hen over en weekend om gode ideer og mulige værktøjer - kunne være en idè. Jeg er ikke i tvivl om ildsjælene er derude - de skal bare have råderum og nogle rammer - så skal du bare se kreativitet !

mvh
HG
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 12:09
Heinz/Niels Å ;

Jeg tror at DSF lige nu skal fokusere deres kræfter på at få medlemsregistreringen til at fungere,, det er en bombe der har tikket i mindst 3 år - og jeg kan se på diverse foreningers hjemmesider, og forslag til de kommende generalforsamlinger - at tålmodigheden er virlelig tæt på at være opbrugt.
Her og nu tror jeg fokus skal være på at undgå yderligere udmeldelser af hele foreninger.

På lidt længere sigt, bør der laves en strategi, hvor man annullerer alle de personlige hensyn, der desværre ofte bliver taget i en interesseorganisation - og finde de HELT rigtige talsmænd, spindoktorer eller hvad i vil kalde dem.

Herudover har jeg følgende input til den demokratiske opbygning ; Kan det tænkes at man skulle gå over til, at tælle stemmerne på en anden måde?
For eksempel således at en delegeret (formand), vægtes med det antal medlemmer han har i ryggen.. Altså at en forening med eksempelvis 1000 medlemmer vægtes med 20 stemmer, og en forening med 50 medlemmer med 1 stemme??
Dette vil jo fx. også betyde at ´´de frie´´ medlemmer kan danne alliancer, og derigennem opnå reel indflydelse?

Jeg ved godt at jeg nu nærmest bevæger mig over i den konstruktive grøft;-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 12:13
Jan P ;

HØRT!!!;-)

Men du kan godt opgive, DSF har jo set hvad der skete i Sverige, og ønsker ikke så frie tilstande, at det kan koste dem livet - eller nedlæggelse af et par stillinger.
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 12:25
Hej Heinz mfl.

Kunne man forestille sig at jægernes større engagement i et fælles forbund hænger sammen med, at jagt generelt er en mere formaliseret hobby, med jagttegn mv. Adgangen til jagt er også mere begrænset/ekslusiv end adgangen til fiskeri.

Måske ligger det desværre i lystfiskeriets natur (i Danmark), at lystfiskeri er noget vi alle bare kan gå ud og gøre og derfor behøver man vel ikke at være medlem af et forbund?? Jeg har mødt mange lystfiskere, som overhovedet ikke kunne se hvad DSF endsige statsfisketegnet havde med dem at gøre - de ville jo bare ud og fiske en gang imellem

Der er for mig at se utroligt vigtigt at identificere, hvad det er som skaber modviljen mod at være medlem af DSF.
Hvad er det jægerne kan?
Når vi begynder præcist at kunne identificere årsagerne til modviljen, er vi godt på vej til at få flere medlemmer af DSF og dermed et (endnu) mere slagkraftigt forbund. Til glæde for alle lystfiskere i DK.

mvh

Nikolai
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 12:36
++++Simon.
Du har sammen med Jan fat i det helt rigtige.
Med mange store organisationer ser man ofte at når de når en vis størrelse, så begynder organisationen herunder de lønnede medarbejdere at ´´arbejde for sig selv´´.
Med ´´arbejde for sig selv´´ mener jeg at det organisationens ansatte, samt frivillige der sidder på lukrative/status poster ofte tænker indad i organisationen og brander og spinner med henblik på ikke selv at blive overflødig.
Jeg har på et tidspunkt været medlem af en sportsfiskerforening hvor jeg samtidig var medlem af DSF og fik medlemsbladet efter at have rykket i 7 måneder.
DSF imponerer mig ikke! og derfor mener jeg at det ville være totalt ærgerligt hvis man forsøger at tvinge flere ind i foreningen. Det vil have negativ effekt.

For min skyld kan DSF dø en langsom men sikker død, med mindre der kommer andre boller på suppen. At en forening i den størrelse f.eks. ikek har styr på medlemsregistrering er da helt hen i hampen.
Frede
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 13:08
Jan og Simon
Det er fair nok at i mener at tiden er løbet fra ´´tvangsmedlemskab´´ af DSF, men når Simon så samtidig erkender at hvis dette system ophører så vil der være en markant nedgang i antal medlemmer som set i sverige, hvad løser det så lige i forhold til at DSF gerne skulle have mere indflydelse?

Jan er det bare mig eller har der ikke været andre tråde hvor du har givet udtryk for en ret neo-liberalistisk holdning og dermed mener at der generelt i vores samfund skal være fuldstændig frihed til at vælge hvor vi lægger vores penge (bl.a. brugerbetaling på det meste der idag er gratis)?

Jeg mener at det er fint at man bliver tvunget til at støtte dansk vandmiljø hvis man vil bruge naturen og dens ressourcer i så høj grad som man mene at en der bruger så meget energi på sin hobby at de er medlem af en forening eller endda flere. Så er der det ærgelige i at kun hvert tiende kystfisker er medlem af DSF. Måske DSF kunne hjælpe til at starte nogle kystfiskerforeninger der tilbyder deres medlemmer noget for pengene, på samme måde som andre foreninger kan tilbyde adgang til sø eller å. Det kunne være hytter, kajakker, både, arrangementer eller lignende. Jeg er selv kystfisker og direkte medlem af DSF, simpelthen fordi jeg ikke har fundet en forening hvor jeg følte der var grund til at melde mig ind. Det eneste jeg synes en forening pt. kan tilbyde mig er at jeg kan få lov at deltage ved vandløbsrestaurering og/eller el-fiskeri og strygning, men det har jeg fået lov til alligevel rent og skært fordi ekstra hjælp er kærkomment.

Men måske man skulle spørge de folk der ikke er medlemmer af enten DSF eller en forening hvad der kunne få dem til at melde sig ind i en forening der også er medlem af DSF?
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 13:47
Frederik Lorentzen skrev:

Det eneste jeg synes en forening pt. kan tilbyde mig er at jeg kan få lov at deltage ved vandløbsrestaurering og/eller el-fiskeri og strygning, men det har jeg fået lov til alligevel rent og skært fordi ekstra hjælp er kærkomment.



Jamen hvad er det du mener en forening skal kunne tilbyde når du kun er kystfisker? Jeg ved ikke lige om jeg kan komme i tanke om noget, men det kan du måske?

Hvis det er indflydelse du søger, noget som du ikke har som direkte medlem, så er der jo ikke noget til hindring for at du kan melde dig ind i KSF.

Som tidligere nævnt er jeg selv medlem i foreningen, og jeg er også ´´kun´´ kystfisker. Årsagen til mit medlemsskab har jeg allerede skitseret tidligere.

/Ole
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 13:56
Hej Ole
Det som jeg søger er jo faktisk bare at få lov at deltage ved restaurering og el-fiskeri, og KSF er også klart en af dem jeg hælder til efter jeg har været med dem et par gange til vandløbsarbejdet. Men måske andre kystfiskere der ikke føler de har tid til at deltage i det arbejde kunne lokkes med noget?
Jeg ville personligt ikke have noget imod f.eks at have adgang til en flåde af kajakker ved kysten som kunne lånes til at afsøge nye pladser eller andet lignende.

Men det ville jo spændende at høre hvad der kunne få de der ikke er medlem af DSF til at melde sig ind, og det jo faktisk ligegyldigt om det var som direkte medlem eller gennem en medlemsforening. Men som Nikolai Kaad var inde på så er det nok svært at få de mange der fisker nogle gange i højsæsoner til at være med.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 14:10
Frederiksen ;

Jeg tror nu nok liiiige du er ude i en lidt fri fortolkning af mine indlæg:-)
Jeg er sikker på at der ikke er så stor økonomi i DSF, at timelønnen overstiger en håndværkers - men status og prestige betyder jo altid lidt.

Frederik L ;

Jeg kan jo kun tale for mig selv, og min holdning er at man skal ud og kæmpe for sine medlemmer - hvis man ikke kan fastholde dem, af deres helt personlige frie vilje - må man neddrosle til det niveau kontingentkronerne i så fald kan bære.

Herudover har jeg fået svar fra DSF vedr. mit ønske om ikke at modtage papirudgaven af Sportsfiskeren, da onlineudgaven er rigeligt for mig :

Dette kan ikke lade sig gøre, da det står i vedtægterne at jeg SKAL have Sportsfiskeren.. Hvis jeg ønsker det anderledes, må jeg stille et forslag til min lokale bestyrelse, få formanden til at fremføre forslaget på kongressen, og derefter håbe på en flertalsafgørelse.

Puha, det er satme noget af en elefant at danse med
:-)

Jeg håber faktisk at der er en af de formænd som har deltaget her i debatten, som har lyst til at føre bolden videre??
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 14:25
Simon
Jeg er enig med dig i at de må ud og kæmpe for medlemmerne, og det synes jeg da også de lægger op til i den artikel om kongressen og medlemstal i det nye blad (som jeg iøvrigt læste elektronisk før jeg modtog det med posten). Men min pointe var jo bare at hvis en omlægning af systemet betyder en medlemstilbagegang så tjener det jo ikke den gode sag. Og samtidig hvis der så hovedsageligt skal bruges ressourcer på at lokke medlemmer til så bruges ressourcerne ikke der hvor jeg gerne vil se dem brugt og jeg falder derfor måske fra som støtte på længere sigt.

Det med at der ikke er mulighed for at fravælge bladet tror jeg bare er et spørgsmål om tid, det er jo først nu det er blevet muligt at læse det på nettet så mon ikke det kommer på længere sigt, alt andet ville jo være dumt både i forhold til miljø og økonomi. Der var en der var inde på det andetsteds i tråden at en del fandt deres medlemsblad MEGET vigtigt og jeg tror at det er en skare som det vil tage tid at fravænne sig det ellers åbenlyse spild af papir, energi og penge.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 14:47
Frederik L ;

Det er sgu en begavet tanke du har dér, man kan risikere at ryge ned i så dyb en bølgedal, at det vil blive negativ spiral - hvor kampen for overlevelse overskygger formålet(y)

Jeg er fristet til bare at skrive : ´´lad falde hvad ikke kan stå´´.

Men foretrækker fandme at se et forbund der vokser sig stort ved at skabe de målbare resultater og er så synligt, at det ikke er til at komme udenom - så er der ikke behov for at stavnsbinde lystfiskere til DSF længere.
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 15:03
Simon
Uden tvivl, jeg aldrig prøve at argumenetere imod at fuldstændig frivillighed er at foretrække, men det er svært skulle komme med en sådan omlægning mens der i forvejen er tilbagegang. Men hvis det nu faktisk lykkes DSF at få nogle nye projekter (havørredsjælland f.eks.) og idéer (en måde at få flere kystfiskere til at melde sig ind) igang så kan det måske lede til en medlems fremgang og så tror jeg ikke længere det ville være så farligt med en omlægning af strukturen.

Det er da også en fristende tanke, men jeg synes nu at vi her faktisk har et godt formål at holde på benene, hvis det bare var en tilfældig virksomhed ville jeg da også til hver tid sig luk lortet.

Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 15:13
Hej Niels Åge Skovbo

Jeg tror ikke at det er nogen nem opgave at få de ´´frafaldne´´ tilbage i folden. Der kan være flere årsager til at de har forladt forbundet. Indenfor de seneste år har tre af de foreninger jeg var medlem af meldt sig ud. I det ene tilfælde var forklaringen at Børge Kristensen havde generet en lodsejer så meget, at denne truede med at foreningen ikke kunne leje fiskevandet, hvis den blev i forbundet! I et andet tilfælde var det også efter et krav fra en lodsejer, som var formand for en landboforening. Men i dette tilfælde spillede en dårlig økonomi også en rolle. Begrundelsen i det tredje tilfælde var, at forbundet ikke ville plædere for drab på sæler i åsystemet.
Jeg er ikke medlem af alle tre foreninger mere, men er naturligvis stadig, gennem en helt fjerde forening, medlem af forbundet, som efter min opfattelse udgiver det bedste blad, som findes på det danske marked.

Jeg ser, formentlig ligesom de fleste andre i denne debat, frem til at forbundets hjemmeside kommer til at fungere optimalt.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 17:37
[QUOTE] Karsten Andersen skrev: Hej Niels Åge Skovbo

Begrundelsen i det tredje tilfælde var, at forbundet ikke ville plædere for drab på sæler i åsystemet.
citat>

Det var dog en voldsom omskrivning af sandheden. Faktum var at foreningen havde søgt om en eller anden form for regulering af de mange sæler i åen.
På baggrund af den ansøgning valgte forbundet, uden først at have talt med foreningen, at dolke dem i ryggen og udsende en pressemeddelelse hvor de direkte var imod regulering af sælerne.

Med den framgangsmåde får man altså ikke ikke mange venner fra forbundets side, men de må jo have råd til at miste knap en kvart million om året. :-(

Jesper Rasmussen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 18:58
Heinz (y)

Jeg er meget enig med dig, det er gennemslagskraft der mangler. Der bliver gjort et stort arbejde i store dele af organisationen og også med effektiv biologisk vejledning af medlemsforeninger, men når man ser efter de store banebrydende sejre synes jeg ikke rækken bliver så lang,som man kunne forvente... Jeg forventer af DSF at de får skabt resultater så vi undgår norske tilstande ved vores bedste vandløb, at de får foranlediget at spærringer ved vandkraftsøerne fjernes meget SNART, at der gøres en effektiv indsats for at få stoppet tilbagegangen af torsken i Kattegat og at der bliver sat effektivt ind mod muslingeskraberi i Limfjorden. DSF skal på banen med vægt dvs. dert skal skabes politisk indflydelse. Jeg har tidligere nævnt at det kunne være en mulighed, at slå sig sammen med andre, fek.s jægerne. Det har man gjort i Norge hvor det samlede forbund (så vidt jeg husker..;-)) er langt over 100.000.
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 20:35
Heinz Gerhard skrev: Hej Peter

Du udtaler dig generelt og i denne tråd som fortaler (og vel lidt forsvarer) for DSF, hvilket jeg selv har gjort her og ved flere lejligheder.

Men jeg mener kæder hopper af hvis DSF og deres fortalere - taler ned til folk. Ala det er 'masserne' der ikke fatter hvad der foregår - og man ikke indser hvad der er godt for en selv?

M.a.o. hvis en organisation ikke trænger igennem og ikke får medlemmer og tilslutning nok - så kunne din formulering se ud til, at det er medlemmerne der er svagt opfattende? Peter - bare følelsen af at der argumenteres på den måde, det går altså ikke overfor nutidens lystfiskere (eller andre for den sags skyld) !

Kan en organisation ikke sælge sine sager internt og skaffe sig en bæredygtigt og repræsentativ medlemskare - så er det fanden-pine-mig DERES problem - og hvordan i alverden skal det så kunne lade sig gøre at brænde igennem derude på 'slagmarken' - hvis man ikke engang kan vinde sine egne?

Der skal to til at bære et budskab igennem - afsender og modtager - og i sådanne situationer er det altså afsender der ikke er dygtig nok - det er ikke modtager! For hvis du vil igennem med dit budskab - må du tale så klart, at dine potentielle støtter modtager budskabet med det der lidt fint hedder maximal accept !

Jeg tror ikke de fleste bare tænker ensidigt på fedtfinner og de ikke forstår hvad der foregår - nej, jeg tror folk IKKE er overbevist om hvad DSF magter og vil - og derfor er tilbageholdende med deres uforbeholdne støtte?

Jeg betvivler ikke på nogen måde de mange entusiastiske mennesker der lægger blod, sved og tårer i DSF's mange sager - men det hjælper altså bare ikke - når en organisation kun repæsenterer 10% (eller reelt mindre) af ´´branchen´´ det har simpelthen ikke nok gennemslagskraft, hverken i medierne eller overfor politikerne.

Så fortalerne og DSF må skifte spor og strategi - og se at få noget prof. rådgivning - fra folk der kan det der med politik og medier. Igen strejfer tanken om bare en fordobling af DSF's medlemstal - tænk hvilke økonomiske muligheder det kunne give ?

mvh
Heinz


Vise ord Heintz (y)(y)

Jeg kan godt se at mine ord kan opfattes således som du beskriver. Det var nu ikke min hensigt og jeg skal hermed beklage/undskylde formuleringen.

Jeg mener dog det er en klar tendens, at mange i dagens samfund tænker mere egoistisk end for blot et par årtier siden. Deltager man i en ´´kamp´´ skal den give et personligt udbytte. Hvorfor skulle man ellers tage kampen ?
At kæmpe kollektivt hen imod et resultat der gavner helheden frem for den enkelte, er blevet umoderne, ja nærmest fy-fy.
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 20:44
@ John Haagen Rasmussen, Bornholm

Fremragende indlæg (y)(y)
Til top
Taus Biba Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TOB2

Tilmeldt:: 26 Nov 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOB2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 21:55
Det er da tragikomisk, at man ikke kan få lov at fravælge papirudgaven af Sportsfiskeren.

Ser frem til følgende overskrift:
´´Af hensyn til miljøet har man i DSF besluttet, at det skal være valgfrit, om man vil modtage papirudgaven af Sportsfiskeren.´´
Til top
Øjvind Bejstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Øjvind Bejstrup Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2001
Geografisk: Nordøstsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Øjvind Bejstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2010 kl. 12:47
Karsten Andersen skrev:

Jeg ser, formentlig ligesom de fleste andre i denne debat, frem til at forbundets hjemmeside kommer til at fungere optimalt.


Forummet virker igen og forhåbentlig kommer det til at køre stabilt.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2010 kl. 12:58
Hej Øjvind,

Pas på med at henvise til konkurrende forums - det kan medføre de mest forfærdenlige ting ;-)

Held og lykke med siden (y)
Til top
Øjvind Bejstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Øjvind Bejstrup Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2001
Geografisk: Nordøstsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Øjvind Bejstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2010 kl. 09:19
Hej Jan

Ja jeg ved det. Jeg har fået slettet en tråd om emnet.
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 11:59
Hej,
Hold mund hvor i er smart... 1 meddlem = 1 STEM... PRØVE OG FORSTILLER JER 5 MILLIONER DANSKER KONTRA REGERING 1 vælger = 1 stem... KAOS...
Det man gør i dags demokrati, man stemmer for parti der vartegn dine ideer og så lad dem arbejder for dit sag...
Og sådan virker DSF, de foreskeligt foreninger i Danmark har et bestyrelse som er blevet valgt af et gruppe lystfisker som vil vartegn deres ideer. Og de vil stem for jer... Lad os sige at kystfisker har nogen ideer og de er ikke medlem af et forening... Så kunne de vælger et talsmand for dem og stille sig DSF kongres og siger jeres menig og sådan køre ræset...
Hvor svær kan det værre... helt seriøs...
Lad os hope at sne smelter snart, sådan vi kunne vores energi i det fri... I sted for disse dum tråde på forum.
Hilsen Yves;-)
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 09:14
Efter at have suuuket lidt og sovet vil jeg komme med et indspark.

Jeg har læst mange konstruktive forslag.

1 person = 1 stemme er et konstuktivt forslag.

Giv mulighed for at Sportsfiskeren kan vælges fra i papirudgaven er konstruktivt.

Direkte valg til bestyrelsen er konstruktivt.

Koncentrer krudtet om kerneveærdierne er konstruktivt.

Der har været flere gode forslag, her kun medtaget dem jeg finder mest interssante.

Orla. Jeg hverken kan, skal eller vil styre noget som helst i en tråd startet af mig selv. Tråde får deres eget liv.
Når jeg starter en tråd med ovennævnte indhold, er det fordi jeg brænder varmt for DSF. Tro mig, ellers spørg omkring? Men jeg tvivler ofte og vil gerne søge indsigt, og er ikke bange kritik. De hak jeg får i tuden ved at blande mig har jeg ofte fortjent.
Forums er en hurtig og demokratisk måde at søge dialog/diskussion med, med- og modspillere.

Persson. Den hopper sgu af en gang for meget, når du skal blande muslimer ind i debatten. :-(

Simon. Du falder i hak:-(
Din kritik af hjemmsiden er relevant, men når du blander personligt fnidder ind i debatten mudre det. Og den med frivillighed holder ikke helt. Hvis vi skal føre din frivillighedstankegang helt ud, kan jeg komme på mange forhold i Dk. jeg er tvunget til, via skatten, at betale til, og gerne ville kunne melde fra. Eks. koster det ca. 500 mil. at ´´vedligeholde´´ de Danske vandløb pr. Brugt på restaureringer, ville vi hurtigt være nået i mål mht. selvreproducerende bestande.
Næ, Stil forslag på generalforsamlingen i din klub, om at du kan være medlem af din forening uden at være det af DSF. Så er den sgu ikke længere. Tror du selv på at DSF. gider bruge krudt på få meldt dig ud af Korsør Sportsfiskerforening fordi du ikke gider betale til fællesskabet?

Heinz.
Et opgør med Lobbyisternes lyksaligheder er på sin plads.
Hvis vi skal vinde for sportsfiskeriet/miljøet på den lange bane, er en aktivering af græsrødderne mere vigtig. DSF. vil aldrig kunne rejse de midler der er nødvendige for at holde liv i den teori.
Selvfølgelig har personer en betydning i salget af budskabet, men på den lange bane mener jeg 10000 frivillige der er klædt på til at tage kampen om vandmiljøet med vores modstandere er den rigtige vej at gå. Dem med tjæft for at sælge budskabet i mediemøllen skal sgu nok komme igen. Men indrømmet, savner sgu ham der jeg ikke kan huske navnet på, der desværre er er død. Han forstod at begå sig på borgen. Han var guld vær for os:-)

Så kom jeg til kernen igen .

Hvordan styrker vi DSF. til at varetage de opgaver som det/den enkelte medlem/forening ikke kan løfte?

DSF. uddanner årligt, for fisketegnsmidler, ca. 100 frivillige på flere niveauer i vandløbsrestaureringer. Godt gået!

DSF. med flere, kæmper for at få sat en stopper for det ødelæggende piratgarnfiskeri. Godt gået!

En af de vigtigste formål(set herfra, var selv med indtil en af ungerne blev syge) med havørred Sjælland mødet sidste lørdag, var at få aktiveret foreningerne på alle planer i forhold til vores sport, og ikke mindst i forhold til vandplanerne. Det gav 2 nye medlemmer og aktive i vandplejeudvalget i ksf. Godt gået. og velkommen Søder:-)

For bare at rose DSF. på 3 områder.

Til sidst. Nogle spørgsmål mere som jeg har stillet mig selv ved gennemlæsning af indlæggende.

Hvad er kerneområderne for vores organisation?

Hvordan får vi indmeldt/aktiveret de mange tusinder sportsfiskere der ikke er organiseret i dag?

Venlig hilsen

John Ø.








Til top
Taus Biba Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TOB2

Tilmeldt:: 26 Nov 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOB2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2010 kl. 21:48
Kære Jakob Larsen
Mange tak for dit indlæg.
Dejligt, at vi nu lader til at være to, der ikke udelukkende taler om DSF og fedtfinner.
Hvis man satser på, at få flere medlemmer i form af kystfiskere og via projekter som Havørred Sjælland, så er jeg bange for, at man blot fylder endnu flere æg i samme kurv. De grupper man henvender sig til er allerede fedtfinnefiskere og nyder allerede rigtig godt af DSF's arbejde.
Jeg er helt enig med Jakob i, at tiden snart må være kommet for nogle af de projekter han nævner, samt for for garnfiskeri i fersk- og brakvand.

Nu har man jo også gjort noget for ålen. Sådan en indsats kunne man da godt promovere lidt.
Måske er det ikke oplagt, at lave Ålen som tøjdyr til børnene. Og gymnasiepigerne, med masser af tid og lyst til at kæmpe for dyrenes velfærd er nok også mere til babysæler (og dem kan vi jo ikke li' når de bliver store, kan jeg forstå
;-)). Men den ikke lystfiskende del af befolkningen kunne måske også mobiliseres, hvis man som tidligere forslået gav mulighed for en billigere form for medlemskab.

For at udvide DSF's og fedtfinnefiskernes univers vil jeg endnu en gang orientere om, at der faktisk findes lystfiskere, der er forholdsvis ligeglade med fedtfinner. Der findes bla. havfiskere (der ikke troller), medefiskere (ikke dem med orm i åen) og så er der dem der efterstræber søernes rovfisk. De to sidstnævnte grupper lukker endda det meste af det de fanger ud igen. Hvis jeg skal give et slag på tasken, er ihvertfald 40% af lystfiskerne i Danmark IKKE fedfinnefiskere. Her er der et kæmpe udviklingspotentiale for DSF.
DSF lugter lidt af pibe, fedtfinne og gamle mænd.
Tror stadig der mangler lidt alsidighed. Det er det de unge vil ha':-)
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down