Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTUs uvidenhed

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DTUs uvidenhed
    Sendt: 28 Jul 2013 kl. 15:30
Hej Johan
Vi mistede første år i Blåkilde ca. 8 æg før klækning og ca. 30-40% af ynglen lige efter klækning, hvor de overgår fra at få ilt igennem æggeskallen og til gællerne.
Det skyltes lave temperaturer, flom, og okkerproblemer. Jeg har talt med dambrugere om det problem. (de oplysninger fik vi jo også ud af forsøget)
Andet år mistede vi 10-15æg inden klækning og 10-15% af ynglen efter klækning (vi havde ikke haft flom og der var højere temp.)
Hvis du ser bort fra, at vi måtte køre 160km for hver besøg har tiden vel været
 4 dejlige timer i alt. Vandkvaliteten og forholdene i Blåkilde er ikke de bedste, men det var der vi kunne få tilladelsen.
Du spørger om hvor mange gydefisk der kommer ud af ynglen.
Jeg kan kun svare, at efter min mening kommer der flere og bedre gydefisk ud af dem, end af de dambrugsfremstillede yngel vi søndag formiddag hælder ud med vandkande, men det antal kan du vel give mig siden du spørger.Wink
Fik du læst Steen Ulnits, biolog og din medlemskollegas artikel om rugekasser, under Biologi og Sportsfiskeriets Hus. Her kan du jo få en faglig vurdering.Wink
Mange af de svar her, kunne du også have fundet, hvis du havde gennemgået hele projektet. Men det er jo lettere, at en gammel mand som mig serverer det hele for dig.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 28 Jul 2013 kl. 15:43
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 15:57
Citat: lasse hagebro

Hej Johan
Bare til information
Prøv at læse hvad Steen Ulnits(biolog) og medlem af DSF skriver om DTU og Forbundets behandling af rugekasseprojektet. Du kan finde det, på hans hjemmeside under artiklen om Fiskeriets Hus. Du kan naturligvis også læse om undervisnings projektet i Blåkilde. Han har, hvad mange af modstanderne ikke har, nemmelig set rugekasser i funktion brugt rigtigt.Wink
mvh Lasse Hagebro


Ja, Steen Ulnits har en holdning. Men hvor er dokumentationen på, at fiskene kommer tilbage. Og nu skriver jeg selv det, jeg er blevet en smule træt af. Hvorfor snakker vi kun om de fisk, der forlader åen? Men det er et sidespring.

Ind imellem er det lidt svært at se, hvad det egentlig er, du vil opnå. Iflg. referatet fra seneste møde i §7 udvalget anbefaler Kaare M Ebert fra DSF, at man skaffer mere viden og afventer. Det er pænt, ordentligt og seriøst. Der kommer en undersøgelse, som du også selv henviser til. Med andre ord får det en chance. Hvad kæmper du egentlig imod? Hvad mere kan du opnå, end at få undersøgt, om det virker eller ej. Som det ser ud nu, ligner det altså udelukkende et uforløst behov for at sige en masse grimt om DSF og DTU.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 16:16
Lasse, jeg tror godt, du ved, hvor jeg vil hen med spørgsmålet om din succesrate. Hvis rugekasserne skal give mening, skal det ud til foreningerne. Selvom du er en ihærdig mand, har du nok ikke tid til at passe dem alleWink. Jeg ved fra det foreningsarbejde, jeg selv har været med i, at det meget tit hænger på en eller to ildsjæle. Det samme hører jeg fra andre overalt i landet. Der er en del arbejde for vandpleje-folket, men fælles for stort set det hele er, at det kan klares på aftalte tidspunkter. Man kan planlægge efter det. Kan man det med rugekasser? Det kan godt være, der er mindre arbejde end med yngeludsætninger, men hvis ikke du har sikkerhed for, at der er folk til at rykke ud, risikerer du at miste det hele. Det er ikke en fejl ved rugekasserne, men dog stadig noget, du er nødt til at tage med i betragtning som en seriøs praktisk udfordring ved metoden.

Jeg er ikke så optaget af, hvad du eller andre tror. Jeg vil meget gerne have tingene undersøgt ordentligt, før man beslutter sig. Det er kostbare æg, vi spiller med.

Johan


Redigeret af Johan - 28 Jul 2013 kl. 16:27
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 16:48
Hej Johan
Jeg er ikke tilfreds med at Natur Erhverv og DTU vil stoppe  for ansøgninger til brug af rugekasser til undervisnings brug (fordi man ikke længere kan finde begrundelser). De tror, de med tilladelsen til Ålborg Universitets videnskabelige undersøgelse af rugekasser, kan stoppe brugen til undervisning. Det er jo to helt forskellige projekter. Det er jo også et juridisk spørgsmål, om du kan stoppe for ansøgninger. Men det bliver der arbejdet videre med af andre.
For øvrigt godt gået af Ålborg Universitet at bruge den sunde fornuft.
Prøv at spørg Kåre om han ikke i forbindelse med behandling af rugekasse sagen på §7 mødet gjorde opmærksom på de to undersøgelser, der viste, at fisk der kom ud af æg, der havde ligget på glatte underlag udviklede mindre hjerne.
Det kan jo kun være for at finde begrunderse for ikke at bruge rugekasser.
Det undrer mig det ikke er kommet med i referatet, da det til mig, fra flere organisationer er blevet bekræftet.Confused
mvh Lasse Hagebro

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 17:24
Jeg ved nu ikke - i mine ører lyder det meget fornuftigt, at der ikke skal undervises i noget, der måske viser sig at være forkert. Og så har du selv leveret en anden god grund ved at henvise til videoen fra efterskole, hvor en af eleverne har lært, at metoden nærmest er bedre end den naturlige.

Du har meget travlt med at skælde ud på DTU og DSF. Som du ved, vender 3 fingre ind mod dig selv, når du peger på andre. Du har overhovedet ingen skrupler over at tillægge andre skumle motiver for deres holdninger. Hvis jeg nu motivforsker mod dig på samme vis, som du gør mod DSF og DTU, kan jeg da finde gode grunde til, at du er så uvillig til at give slip på en idé, der måske burde kasseres. Og til at du ikke er den rette til at undervise elever i rugekasser. F.eks. den at du har brugt så mange timer og så meget hjerteblod, at du ikke er modtagelig overfor argumenter, der kan pege i retning af, at du tog fejl. Så du ser kun det, du vil se, og ser bort fra alt andet.

Johan


Redigeret af Johan - 28 Jul 2013 kl. 17:25
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 19:55
Hej Johan
Jeg læste din profil her på forum. Det skulle jeg nok have gjort noget før, så havde jeg ikke brugt så meget tid på, at svare på dine spørgsmål.
"Fluefisker med fundamentalistiske tilbøjeligheder. Spinnefiskere er dumme og lugter af isbjørnetis".
 Ja, jeg må jo være dum og lugte af isbjørnetis.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro 
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 22:38
Citat: Johan


Det er kostbare æg, vi spiller med. Johan




Det er lige nøjagtigt hele essensen, de er alt for kostbare til at vi burde risikere at smide dem alle i det samme dambrug, men risiko for at miste det hele ved eks. et sygdomsudbrud.
Hele debatten om de kære rugekasser, har efterhånden taget en i mine øjne helt forkert drejning.
For det første er det vel ikke Lasses ansvar at bevise at de virker, men de såkaldte kloge mænd hos DTU og de gamle mænd med med krøllede liner fra DSF som må bevise at de ikke virker.

Selve debatten bør omhandle de grundlæggende elementer i den måde vi opretholder nogle fiskebestande, så vi sportsfiskere har nogle fisk at fange.
Hvis ikke vi efterstræbte fiskene, kunne de uddø stille og roligt uden nogen vil savne dem.
Måden som vi idag supplerer bestandene på, er yderst problematisk, da vi ofte samler alt på et bræt og vi samtidigt støtter dambrugsdriften som vi på mange fronter har kæmpet en indædt kamp imod i flere årtier.
En spredning at klækningerne til de mange gydebække der i vandløbene, vil fjerne risikoen for at et gylleuheld eller et sygdomsudbrud vil udrydde et helt års produktion af yngel.

De penge vi idag kaster i vandløbsrestaureringer er i flere tilfælde kastet direkte i kloaken.
Se bare på Karup å, hvor der igennem de sidste år er kastet tonsvis af grus i åen, for at man blot kort tid efter, kan konstatere at det hele er sandet til, fordi kommunerne har valgt at spare grødeskæringen næsten helt væk, og åen nu er i fuld gang med at grave sig dybere og dybere ned i terrænet, og derved flytter tonsvis af sand i åen.

Jeg synes jeg mangler beviser for at fiskepleje vi udøver idag vitterligt giver de resultater man kunne ønske sig, og om ikke der findes meget større potentialer for fiskeproduktionen i vores vandløb.

Lasses rugekasser, er det tætteste vi kommer på at producere yngel på naturens præmisser, og tilmed at prisen kun en brøkdel af det som bruges i dag på pumpede dambrugsfisk.
Tilmed er potentialet for at producere meget mere yngel stort, og naturen får selv at vælge de bedste gener til de fremtidige generationer af yngel.

Jesper Rasmussen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 22:59
Citat: lasse hagebro

Hej Johan
Jeg læste din profil her på forum. Det skulle jeg nok have gjort noget før, så havde jeg ikke brugt så meget tid på, at svare på dine spørgsmål.
"Fluefisker med fundamentalistiske tilbøjeligheder. Spinnefiskere er dumme og lugter af isbjørnetis".
 Ja, jeg må jo være dum og lugte af isbjørnetis.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro 


Hej Lasse

Ja, hvis du kan smage den grimme smag af metal i munden, gør du nok. Vi fluefiskere er jo lidt mere ædle og rene lystfiskere. Vi er de rettroende. De ægte lystfiskere! Skal jeg smøre tykkere på Wink

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 23:08
Jesper, vandløbsrestaurering er en forudsætning for, at Lasses rugekasser virker, medmindre vandløbet i forvejen er sundt.

Johan
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 10:01
Citat: Johan

Jesper, vandløbsrestaurering er en forudsætning for, at Lasses rugekasser virker, medmindre vandløbet i forvejen er sundt.

Johan

Her du helt galt på den Johan. Den vandløbsrestaurering der bliver lavet pt. Er primært baseret på gydebanker. Dette job kunne kasserne nemt erstatte til en brøkdel af prisen for tusindevis af kubikmeter grus.
Vandlødsrestaurering burde være baseret på ungfiskenes opvækstvilkår i lang højere grad end det sker i dag. 
Et vandløb er et kompleks system af mange faktorer og så længe restaureringen foregår meget ensidigt får vil slet ikke nok fisk for pengene.

Jesper Rasmussen

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 21:59
Så må der vist være hammerslag, for den tror jeg ikke engang Lasse kan overbyde! Nu er rugekasserne bedre end naturen selv. Det er efterhånden svært at finde rundt i, hvad formålet med de kasser egentlig er. Lasse siger selv, at han vil så tæt på naturen som muligt. Men du vil ikke overlade en så alvorlig sag til aktørerne selv?

Hvad baserer du den antagelse på, at restaurering i dag ikke er effektiv. Nu begynder tingene for alvor at vende på hovedet, for denne tråd startede som et angreb på DTU og nu også DSF. Har du nogensinde haft dem med ude ved et vandløb for at se på mulighederne? Det havde vi i starten af maj. Tror du, de bare anbefaler, at vi bevidstløst hælder en masse grus i åen, og så er den hjemme? NEJ!!! Vi snakkede om skjulesten, vanddybde, sandfang, udplantning af vandranunkler, det rette fald på en gydebanke, vandtemperatur osv. Hele pakken! Et vandløb, det kan huse fisk i alle størrelser og aldre.

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 22:18
Tjuhej hvor det svinger kære venner Big smile
 
Ikke at dette indlæg vil udgøre de nødvendige forandringer, da de fleste der skriver herinde allerede er fokuseret på "DERES" synspunkt, og derfor -IKKE BRUGER TID PÅ - at sætte sig ind i ANDRES MENINGER/HOLDNINGER  OSV. Clown
 
Jeg ser umiddelbart samme middelalderlige problemstilling dengang som nu!!!. Enhver opfindelse udenfor de ordinære statslige kontrolorganer bliver bremset!.
 
Det absolut værste jeg ser! - ER - at det stadigvæk foregår den dag i dag!!!
 
Mvh. - Kim.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 22:27
Johan>>

Nu ved jeg ikke hvilke vandløb du slår dine folder ved, mine antagelser stammer primært fra Karup å hvor Lasse også har hjemsted.
Her er der hældt rigtigt meget grus i åen, men ikke etableret et eneste sandfang.
Tilmed har de ansvarlige kommuner valgt stort set at stoppe med at skære grøden, med det resultat at åen bliver smallere og smallere og dybere og dybere.
En smal og dyb rende er ikke optimale forhold for ynglen og ungfiskene at opholde sig i.
De sidste mange år har fangsterne været vigende i åen og flere af foreninger langs åen nærmer sig grænsen for deres økonomiske formåen.
Man må aldrig nogen sinde glemme at de kæmpe arbejde som frivillige hænder blandt lystfiskerne har gjort igennem tiderne, ikke er sket fordi man vil have 100 % naturlige fisk at fange i en vanskelig tilgængelig å.
Det er udelukkende sket med et ønske om have en fiskebestand som kan tåle et fisketryk og et tilgængeligt fiskevand med mulighed for at udøve sin sport.
Man skal sætte tæring efter næring, og man er nødt til at forholde sig til og der er sammenhæng mellem investering og udbytte.
Grus er dyrt og kræver omfattende vedligehold, det er klækkekasser ikke og de kræver et minimum af vedligehold.

Intet af det som gøres hjælper en døjt, hvis ikke der er et sammenspil mellem de involverede parter.

Udspillet fra DSF om at vi skal have 100% naturlige fiskebestande som tåler et vist fisketryk, er en drøm og blive aldrig til andet.
Der er idag så mange faktorer som spiller ind på fiskenes overlevelse, rovdyr/fugle, fødemængde i havene, forurening og meget mere.

DSFŽs drøm om den 100% naturlige fiskebestand og DTUŽs visioner om vandløb som de så ud for 1000 år siden, er smukke tanker og drømme, men meget urealistiske.
Desværre så blokkerer de for alle andre synspunkter og ideer til at producere fisk som sportsfiskerne kan fange.

Jeg tvivler stærkt på at man kan skaffe ret mange penge og ressourcer til at hjælpe fiskebestandene, hvis det hele bare drejer som at sidde på en bænk ved Hagebro og måske være heldig at se en springende havørred.

Jesper Rasmussen
Til top
leo hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KLEINN

Tilmeldt:: 02 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KLEINN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 23:01
"Den, som tror at tingenes tilstand i denne verden kan ændres, tror noget, han ikke bør tro"
Don Quixote de la Mancha
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 23:57
Citat: KLEINN

"Den, som tror at tingenes tilstand i denne verden kan ændres, tror noget, han ikke bør tro"Don Quixote de la Mancha




Jesper Rasmussen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 00:03
Citat: KLEINN

"Den, som tror at tingenes tilstand i denne verden kan ændres, tror noget, han ikke bør tro"
Don Quixote de la Mancha
 
Jo da!. Love og regler er bestemmende for verdens tilstand. Drastiske ændringer vil derfor ændre "tingenes" tilstand  Om det så i sidste ende vil ændre "tingenes tilstand for alle" - vil tiden vise!.
 
Og hvad er egentligt "tingenes tilstand?". Alting ændrer sig jo hele tiden så tingenes tilstand findes faktisk ikke!.Wink
 
Mvh. - Kim
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 10:04
Hej Jesper
Nu må du ikke blive sur på mig, der er mange ting vi er enige om.Smile Men rugekasser er ikke tænkt som en erstatning for vandløbsrestaurering. Det er tænkt, som et værktøj til at kikstarte en bestand i et ny restaureret eller åbnet vandløb Der skulle gerne være noget til fiskene, at vende tilbage til. Det kan være et problem nordenfjords, hvor det er hævet havbund at etablere gydebanker, men det er en anden sag.
Jeg gik her til morgen ved åen og kom til at tænke på!
Når en laksefisk ifølge Gorm Rasmussen og Anders Koed, vender tilbage til den gydebanke den er født på. ( bortset fra 5-10% der søger nye veje for ikke der skal ske indavl m.m.) Hvor vender så de laksefisk der er produceret professionelt under kontrollerede forhold (dambrug) tilbage til?Confused (de fine udtryk til sidst er afskrevet fra en mail fra DTU).
Håber vi kan fortsætte i en god tone.LOL
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 10:22
Jeg kan se vi er kommet op på over 19.000 visninger på denne tråd.
Er det ikke flere end der er medlemmer i DSF (underligt de ikke tager offentlig stilling)
Der må åbenbart være interesse blandt frie lystfiskere til de åndsvage rugekasser.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 10:32
Hej Lasse

Hver gang du er inde og læse i tråden får den en visning mere, så antallet skal tages med et gran salt

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 10:47
Hej Lasse
Det ved jeg naturligvis godt, men vi lystfiskere har det jo med at overdriveLOL
 mvh den anden Lasse
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 13:05
Citat: lasse hagebro

Men rugekasser er ikke tænkt som en erstatning for vandløbsrestaurering. Det er tænkt, som et værktøj til at kikstarte en bestand i et ny restaureret eller åbnet vandløb Der skulle gerne være noget til fiskene, at vende tilbage til.
 
mvh Lasse Hagebro
Som jeg ser rugekasserne, så er det tænktbart, at de kan overtage alle de steder, hvor der er behov for udsætning af yngel... Herudover, så kan rugekasserne indirekte betyde, at der fratages noget af den magt, som §7 udvalget (DTU, DSF O,A.) i dag sidder på og  samtidig kan de enkelte foreninger bruge de sparede penge på restaureringer.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 15:56
Hej Steen
Tro mig om du vilSmile, jeg sad lig og skulle til, at skrive det, du har skrevet, måske på en lidt anden måde. Da jeg så, du havde været inde.
Jeg ville, for ikke at Jesper skulle tro, han stod alene skrive noget, jeg har sagt flere gange.
Har du nogle tilløb til et vandløb, der kan bruges, som opvækst vand, men som vi ikke i vores levetid få lavet til gydevandløb. Det kan være lange lige strækninger, som visse steder i Sønderjylland, hvor du kun har dyrkede marker liggende helt op til vandløbet. Her kan man for billige penge supplere bestanden i hovedløbet med udsætning af rugekasser i tilløbet. Ligeledes på Sjælland.
En anden lille ting.
Tidligere, før internet tiden, kunne et forbund godt topstyre medlemmerne.
Der kom jo kun oplysninger fra toppen, der passede ind i deres politik. I dag hvor almuen kan tale frit, er det nok noget af et problem for dem, at styre medlemmerne. Kommer du i dag med et forslag. er der meget lang vej til behandling og handling. De har måske sovet i timen.Embarrassed
Det bliver så heller ikke bedre af, at DSF optræder som skødehund for DTU.
Vi er 140.000 der betaler 42mill til fisketegn, men vores indflydelse på, hvordan pengene skal bruges bliver mindre og mindre.Confused
Det går jo ellers strygende for os.
mvh Lasse
ps.Jeg har ikke fundet ud af, hvem der anonym tog en 10,5 kg for et par dage,
 siden. Men å posten løber jo hurtigt med den stærke strøm, vi har i Karup Å, så det kommer nok hurtigt frem.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 30 Jul 2013 kl. 15:58
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 15:32
Hej
Der er åbenbart andre end os, der mener der er noget galt ved §7 mødets behandling af rugekasser.
Her er udskrift fra Ferskvandsfiskeriforeningens medlemsblad august 2013.
"Rugekasser kan tiltrække unge"
Indtil videre er det dog konkluderet, at der ikke kan indsendes flere ansøgninger om rugekasser.
§7 udvalgets ledelse konkluderede på seneste møde en ret usædvanlig afgørelse, nemlig at der ikke fremover kan indsendes ansøgninger om at opnå tilladelser til at få dispensation til opsætning af rugekasser i  danske vandløb.
Det lyder temmelig uhørt, at ledelsen for et rådgivende udvalg kan godtage et stop for indsendelse af ansøgninger. DTU Aqua kan jo altid afvise at give dispensation, men at en statsinstitution også kan konkludere en slags forbud mod at søge dispensation-det lyder ikke rigtig dansk!
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark ønsker at fremme mulighederne for at anvende rugekasser i forbindelse med opdræt af havørreder i danske vandløb.
På det seneste møde i §7-udvalget var spørgsmålet igen oppe. Det skete på baggrund af, at DTU Aqua havde afvist at give dispensation til at rugekasser kunne anvendes i forbindelse med undervisning.
Niels Barslund, formand for Ferskvandsfiskeriforeningen, oplyste if. referat fra§7-udvalget, at baggrunden for Ferskvandsfiskeriforeningens ønsker om at fremme rugekasser er, at det vil tiltrække unge fiskere og er et godt redskab til undervisnings brug. Det er ikke tilfredsstillende, at der ikke gives dispensation.

Når man ikke længere kan finde faglige begrundelser imod brug af rugekasser til undervisnings brug, prøver man at bruge magt.
Rugekasser er åbenbart en trussel mod magt elitens interesser, så måske ideen ikke er så tosset endda.Wink
Udtrykket, " Trussel imod magtelitens interesser" er taget fra historien om Struensee.
Struensee blev lagt på hjul og stejle, efter først at have fået hovedet hugget af.Cry
Det hed sig først, at han blev straffet, fordi han havde plejet tæt omgang med Christian d.7 s kone. Senere fandt historikerne ud af, at det var fordi, han havde fået afskediget det halve af folkene ved hoffet og givet befolkningen ytringsfrihed.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 15:41
Det er jo det her magteliten vil bremse ansøgninger til.


mvh Lasse Hagebro
 

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 08:24
Hej
I følge referat fra §7 møde 16-5-13 udtaler Kaare M.Ebert DSF.
Kaare M. Ebert synes, at enkelte forsøg kunne være en god undervisnings ide, hvis klækkebakker var velfungerende. Men de er endnu ikke klar. Confused
Hvor har han den viden fra, at de ikke er velfungerende. Han har mig bekendt aldrig været til stede, hvor der har været arbejdet seriøst med rugekasser. Han kan selvfølgelig have fået sine oplysninger fra DTU, der heller aldrig har været til stede. Kaare taler stadigvæk om klækkebakker, dem er vi gået bort fra for 4 år siden, og bruger nu flydende rugekasser.Smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 21:31
Hmmm... Hej Lasse Big smile
 
Jeg kan godt forstå, hvis du får "kuller" af situationen!. Tiden går og går, og det lader ikke til, at der er ret meget, der flytter sig. Du tænker og tænker på evt. forbedringer, måder at overbevise modstanderne på etc. men.... det flytter desværre ingenting!.
 
Når der stadig bliver skrevet om "projektet" som indeholdende klækkebakker, kunnne det være et tegn på: manglende interesse, manglende oplysning/viden - samt (må vi ikke håbe) lav intelligens der ikke kan skelne det ene fra det andet Cry
 
Var det derfor en mulighed, at invitere div. interessenter/ikke interessenter til en gril/pølse/øl/sodavands kom-sammen med efterfølgende konversation over kaffe/kage/cognac?. Fandme utroligt hvor "lidt" der nogen gange skal til, for at "samle" folk til fælles forståelse Wink
 
Sørg for, at skrive/optage tingene med fælles viden herom naturligvis, så senere misforståelser kan ryddes hurtigt af vejen, og ikke starte "blokaderne" op igen!.
 
Sådan har det altid været en verdslig måde, at ordne evt. konflikter/uoverensstemmelser/misforståelser med - om ikke lige med samme ingredienser - andre steder spiser de nok græshopper og giver et par geder og døtre bort for at fremme "den fælles forståelse" - Hmm... måske man skulle flytte LOL
 
Og så var det hverken græshopperne eller gederne jeg tænkte på he he...
 
Er det mænd af ære, er de nødsaget til, at sige ja tak for invitationen - om ikke andet - så for det gratis arrangement, da du nok ikke bør indkalde til sammenskudsgilde LOL
 
Som du kan se, er jeg stadig humorist, og jeg håber, jeg kan smitte lidt af på dig min ven, så du kan holde humøret oppe. Livet kan sku være drilsk, men ofte ligger løsningen lige for. Det kan både være mennesker eller ganske almindelige metoder som nævnt ovenfor. Sørg selvf. for, at have et par "vidende" venner med til samlingen som støtte. Selv den klogeste kan blive jordet af et par "klaphatte" hvis de holder sammen.
 
P/S både menuen og fremlægningen står du naturligvis selv for. Det kunne jo også holdes et andet mere centralt sted for de implicerede, hvilket nok kunne få flere til at møde op.
 
Krum hals & høj haleføring
 - Kim -


Redigeret af kikophil - 22 Aug 2013 kl. 21:43
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 09:58
Hej Kim
Tak for de pæne ord.
Når man på §7 møderne bruger ordet klækkebakker, er det for at forvirre begreberne. Der sidder fork i udvalget, der måske ikke kender forskel på en sild og en rødspætte, og tror rugekasser er til høns.(måske lidt groft sagt).Wink
En af de ting der glæder mig meget, og som jeg tror har en effekt, er den interesse, der er omkring fiskeplejen her på tråden. Det skal jo ikke kun være et spørgsmål, om man skal bruge dobbelt eller enkelt krog på sine fluer. Har vi ingen fisk at fange, kan det jo være ligemeget, hvad vi fisker med.Wink
Det går iøvrigt rigtigt godt fremad med projektet, der er flere og flere der sætter sig ind i, hvad det går ud på. Undersøgelserne som Aalborg Universitet tilsyneladende får tilladelse til at lave i Karup Å systemet og Liver Å her til vinter bliver jo også interessante. Det vil nok blive et større projekt, der strækker sig over nogle år. Men jeg mener ikke det skal stoppe for brugen af rugekasser til undervisnings brug, der som du kan se på filmene går strygene.
Så længe der løber vand i Karup Å og der ikke kommer saglige begrundelser imod brugen af rugekasser, har vi tænkt os at fortsætte.Smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 12:25
Lasse, hvis du har nogen respekt for de undersøgelser, Aalborg Universitet skal lave, må du også være åben for, at de måske vender tommelfingeren nedad. Mener du virkelig, at det er underordnet i forhold til at bruge klækkebakker til undervisningsbrug? Som jeg vist har skrevet tidligere, synes jeg, det er skræmmende at høre en af eleverne fra Blåkilde Efterskole fortælle, hvad han har fået ud af din undervisning. Han har fået det ud af det, at dine klækkebakker er bedre end naturen selv!

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 14:09
Citat: Johan

...Som jeg vist har skrevet tidligere, synes jeg, det er skræmmende at høre en af eleverne fra Blåkilde Efterskole fortælle, hvad han har fået ud af din undervisning. Han har fået det ud af det, at dine klækkebakker er bedre end naturen selv!

Johan
Skræmmende vil jeg nu ikke kalde det, da han jo blot har erfaret, at rugekasserne reducere nogle af trusslerne mod befrugtede æg/nyklækkede yngel, så flere overlever.
- Det jeg synes er skræmmende, det er, at folk som dig er så konservativt og unuancerede i deres tilgang til, hvad potentialet kan være ved "projektet".
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 16:44
Hej 
Jeg synes det er skræmmende, når §7 udvalget kun får deres informationer fra DTU og DSF og disse informationer ikke altid er pålidelige. Dette er påvist flere gange her på tråden.Cry
1. Riskær Bæk(tilløb til Fiskbæk Å) ikke ørredvand
2. DTU har samarbejdet med udvikleren af rugekasser, der ikke har kunnet få det til at fungere.
3.Rugekasser har ingen effekt til undervisnings brug.
4.Rugekasser er at betragte som faststående arrangementer i vores vandløb, med de gener det medfører.Confused
I et af afslagene til ansøgning om tilladelse til brug af rugekasser til undervisnings brug står der. "Natur Erhverv har stor tillid til DTU" Det burde vi andre også kunne have, da det er os der betaler gildet.
Det kniber lidt med min tillid, efterhånden som de giver flere og flere forkerte oplysninger.
Til Johan
 Efter at have læst din profil, vil jeg ikke bruge tid på at svare dig, det må andre gøre, hvis de har lyst.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 23 Aug 2013 kl. 16:50
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 18:42
Lasse, tror du, alt i folks profiler skal tages alvorligtWink

Mht. at tage dig alvorligt ville de hjælpe en hel del, hvis du udviste lidt større lyst til at tale om de ubekvemme spørgsmål.

Du er før blevet spurgt, hvor stor en del af ynglen, der overlevede og vendte tilbage til gydebankerne. Dit svar var, at det jo var det, undersøgelsen skulle vise. Fint! Hvis det nu skulle vise sig, at de ikke vender tilbage, er det hele skønne spildte kræfter (og æg). Og så er det bare, jeg i al stilfærdighed tillader mig at spørge, om det er noget at bruge i undervisningen!

Vil du svare på det, hvis jeg nu lover at tilføje i min profil, at der findes enkelte spinnefiskere, der ikke lugter af isbjørnetis...Wink

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 21:14
Citat: Johan

Lasse, tror du, alt i folks profiler skal tages alvorligtWinkMht. at tage dig alvorligt ville de hjælpe en hel del, hvis du udviste lidt større lyst til at tale om de ubekvemme spørgsmål. Du er før blevet spurgt, hvor stor en del af ynglen, der overlevede og vendte tilbage til gydebankerne. Dit svar var, at det jo var det, undersøgelsen skulle vise. Fint! Hvis det nu skulle vise sig, at de ikke vender tilbage, er det hele skønne spildte kræfter (og æg). Og så er det bare, jeg i al stilfærdighed tillader mig at spørge, om det er noget at bruge i undervisningen! Vil du svare på det, hvis jeg nu lover at tilføje i min profil, at der findes enkelte spinnefiskere, der ikke lugter af isbjørnetis...WinkJohan
Der er jo lavet undersøgelser for yngel klækket på klækkeri og da det er nøjagtig de samme æg/yngel, så er der absolut intet, som taler for, at rugekasse-yngel ikke skulle have minimum lige så god homing.
Hvad præcis er det ved rugekasserne, som skulle gøre, at ynglen klækket i sådan en skulle opføre sig anderledes end klækkeriyngel, siden du taler om potentielt spildte kræfter??? Du er vel klar over, at forholdene for ynglen i rugekasserne er identiske med de forhold, som yngel klækkes under på klækkeriet - selvfølgelige bortset fra, at rugekasse-ynglen klækkes i det samme vand, som de vilde ørreders yngel klækkes i,, så det man kan udlede af din skepsis, det er, at du mener, at det vand som de vilde ørreder klækkes i skulle udgøre et problem i forhold til rugekasse-yngel. --- Hm!, Silkelagner????

Redigeret af Steen Kehler - 23 Aug 2013 kl. 21:15
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 21:44
Hej Johan
Fordi du ændrer din profil, ændrer det jo ikke din indstilling til andre lystfiskere.
1. Jeg har aldrig sagt, at rugekasser er bedre, end det naturen selv kan. Det vandløb, hvor vi arbejder med rugekasser ved Blåkilde er meget dårligt. Mangler gydegrus og er okkerbelastet. Det eleven har opfattet, er at vi med rugekasser kan starte en bestand op uden gydegrus, og inden for de næste to år kan nå, at få kommunen til at udlægge gydebanker, eventuel lave okker udfældnings bassin, så der er noget for fisken, at vende tilbage til.
2. Hvor mange af yngelen der vender tilbage, er der ingen der ved, der er så mange forhold der spiller ind.
Det Aalborg Universitets undersøgelse går ud på, er at påvise, om homing effekten bliver påvirket, allerede når ægget sveller vand ind. Derfor lader vi den ene rugekasses æg svelle i det vand, hvor rugekassen står, og den anden lader vi æggene svelle ved at tilføre fremmed vand. Vi laver så DNA analyse på de to rugekasser og ser hvor mange gydefisk, vi får tilbage fra hver rugekasse.
Får vi 10 gange så mange tilbage af de fisk der er svellet i det rigtige vand, kan vi gøre vores fiskepleje meget sundere.
Vi håber på at kunne køre forsøgene i 3 forskellige tilløb, med 2 rugekasser i hver.
Men det har stadig ikke noget med brugen af rugekasser til undervisnings brug at gøre, det må en fundamentalist som dig, da kunne forstå, fes den ind ?.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2013 kl. 23:14
Okay, lige for at lægge den med min profil død: Lystfiskere driller hinanden i al venskabelighed. Det er, hvad min profil-tekst går ud på, tilsat et forsøg på lidt selvironi.

Mht. at starte en bestand op. Du sprnger det samme led over igen. Hvor skal ynglen leve i perioden, fra de forlader rugekassen, til de rette gyde- og opvækstforhold er etableret? Det må dog være et krav, at de overlever den første spæde start på livet, før de kan vende tilbage.

Johan




Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 01:08
Citat: Johan

Okay, lige for at lægge den med min profil død: Lystfiskere driller hinanden i al venskabelighed. Det er, hvad min profil-tekst går ud på, tilsat et forsøg på lidt selvironi. Mht. at starte en bestand op. Du sprnger det samme led over igen. Hvor skal ynglen leve i perioden, fra de forlader rugekassen, til de rette gyde- og opvækstforhold er etableret? Det må dog være et krav, at de overlever den første spæde start på livet, før de kan vende tilbage. Johan

Det er jo rimeligt simpelt: Rugekasserne kan i princippet bruges i alle de vandløb, hvor der allerede i dag sættes klækkeri-yngel ud, samt i vandløb med strækninger hvor opvækstforholdene er acceptable --- altså det er vel ikke så svært at forstå, men det er da hermed blevet nævnt endnu engang.
Til top
janelne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janelne

Tilmeldt:: 30 Sep 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janelne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 06:50
Hvor finder jeg en liste/overblik over alle §7-udvalgs-møde referater?

Hvornår er der sidst holdt møde?
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 07:40
Kan , det tænkes at rugekasserne har været et shelter for skarvens hærgen igennem perioden med islægning, siden bestanden modsat de vestvendte er upåvirket. Ved, godt jeg blander ting sammen kun en strøtanke. 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 08:09
Hej Janeine
Du finder dem her. Jeg kan se at det sidste referat fra maj lige er kommet på.
mvh Lasse Hagebro
http://naturerhverv.fvm.dk/referater_%C2%A7_7-udvalg.aspx?ID=16828

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 08:40
Hej Carsten
Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener med rugekassers påvirkning af skarvbestanden.
Jeg mener dog, at en fisk der er født ude i vandløbet, har større mulighed for at overleve skarven, frem for en fisk lavet i dambrug, og som tror, når den ser en skygge, at det er fodermesteren der kommer.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 09:34
Her vil jeg godt lave en Erhard Jacobsen: Det har jeg aldrig sagt.:-D Det jeg mente på dansk, er at så længe de er i kassen, er de beskyttet mod ydre fjender som feks skarven. Har været en fordel her de forgående år, men selvfølgelig ikke meningen med dem, men blot en sidegevinst.

Redigeret af limfjord - 24 Aug 2013 kl. 09:35
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 11:08
Citat: limfjord

Her vil jeg godt lave en Erhard Jacobsen: Det har jeg aldrig sagt.:-D Det jeg mente på dansk, er at så længe de er i kassen, er de beskyttet mod ydre fjender som feks skarven. Har været en fordel her de forgående år, men selvfølgelig ikke meningen med dem, men blot en sidegevinst.


Hej Carsten

Skarven spiser ikke yngel i den størrelse. Den er ikke særlig effektiv på lavt vand, og det vil slet ikke kunne betale sig for den at gå efter så små fisk. Det er senere i ørredens liv - og især i smoltudtrækket, at skarven er et problem.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 11:29
Citat: Steen Kehler

Det er jo rimeligt simpelt: Rugekasserne kan i princippet bruges i alle de vandløb, hvor der allerede i dag sættes klækkeri-yngel ud, samt i vandløb med strækninger hvor opvækstforholdene er acceptable --- altså det er vel ikke så svært at forstå, men det er da hermed blevet nævnt endnu engang.


For det første er enhver udsætning en nødløsning. Det er bredt erkendt alle vide vegne.

For det andet kan jeg sagtens se pointen i din betragtning. Og jeg kan se alle fordelene. Men du kender også indvendingerne. Virker det i praksis? Rugekasser giver ingen mening i et vandløb uden opvækstmuligheder. I et vandløb med begrænsede opvækstmuligheder kan man med udsætninger sprede dem i små portioner og på den måde få det bedst mulige udbytte.
Hvad med pasning af rugekasser? Én ting er, at en ildsjæl som Lasse passer dem. Hvordan vil det fungere, når det skal bredes ud til foreningerne? De fleste, der har haft med foreningsarbejde at gøre, ved, at det kan være svært at få enderne til at nå sammen. Kan man etablere en "udrykningstjeneste", så der er folk til at rykke ud, hver gang det er nødvendigt.

Johan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 12:05
Hej Carsten
Jeg forstod det ikke som en kritik af rugekasser.Big smile
Yngelen og æggene er beskyttet i rugekassen, indtil blommesækken er opbrugt og de er blevet det, man i dambrugssprog kalder svømmende. Vi lukker så op for udsvømningshullerne og ynglen forlader rugekassen over en periode på ca. 3 uger.
Efter hvad vi har erfaret,trækker de fleste ud om natten. Det er jo en fordel da påvirkningen af fjender her er mindre. Det er nok også en fordel rent stressmæssigt af hensyn til teritorie. Jeg tror ikke skarven tager yngel på 2-3 cm størrelse. De færdes så vidt mulig skjult på meget lavt vand.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 12:59
Citat: Johan

I et vandløb med begrænsede opvækstmuligheder kan man med udsætninger sprede dem i små portioner og på den måde få det bedst mulige udbytte.
Hvad med pasning af rugekasser? Én ting er, at en ildsjæl som Lasse passer dem. Hvordan vil det fungere, når det skal bredes ud til foreningerne? De fleste, der har haft med foreningsarbejde at gøre, ved, at det kan være svært at få enderne til at nå sammen. Kan man etablere en "udrykningstjeneste", så der er folk til at rykke ud, hver gang det er nødvendigt.

Johan
En rugekasse er jo blot at betragte som en kunstig gydebanke og ynglen kan jo godt finde ud af at sprede sig i vandløbet fra en naturlig gydebanke, så der er intet, der taler for, at de ikke også skulle kunne finde ud af at sprede sig fra den kunstige - men man kan da altid bare have lidt flere rugekasser spredt ud i vandløbet med lidt færre æg i hver.
 
Da der kan spares ca. 1 kr. pr yngel, så vil der være et rigtig godt incitament på 5000, 10.000 eller måske 30.000 kr. pr. vandløb som den enkelte forening i stedet kan få til restaureringer i "deres" vandløb og i kombination med en øget "ejerskabsfølelse" via rugekasserne, så jeg tror ikke, at det vil være noget problem at skaffe folk til en "udrykningstjeneste" - altså man kan jo se, hvor mange folk der møder op, når der skal el-fiskes, stryges fisk eller kommer med en trillebør når der skal smides sten i vandet, så det bliver næppe et problem.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 14:09
Vi er vist ved at være tilbage til, at man kan spekulere sig til så mange mulige kommende problemer, at projektet aldrig kommer op at stå!.
 
Hvis ikke vi kunne se bort fra disse , ville vi stadigvæk rende rundt i pels og gokke naboens kone med en kølle (af træ Wink)
 
Vi ville ikke have telefon, kunstigt lys, dæk, alle teknikprodukter, da alle disse ting fra starten har været saboteret af "den driftige sagkundskab", der med svindel, tyveri, og drab, gennem tiderne har forsøgt selv, at tilrane sig produkterne for egen vindings/prestiges skyld!. Og tiderne er såmend ikke så meget forandrede på det punkt. Nu er det så mere spionage, og kopiering men i det store hele for samme årsags skyld Unhappy
 
Selvfølgelig skal man medtage "sagkundskabens" indsigelser i sine samlede betragtninger (og det gør Lasse bestemt Thumbs Up), men da ingen større opfindelser/forbedringer endnu ikke er blevet latterliggjort-fejet af banen-tilsvinet, eller ligefrem kaldt forbryderisk/kætterisk/forræderi med fængsel og henrettelse som "løn"(det sidste er heldigvis i aftagende), er der vel ikke noget at sige til, at "sagkundskaben" i mange tilfælde har latterliggjort sig selv?
 
Historien lyver ikke - kun indtil den bliver genfortalt Unhappy
 
Derfor er man nødsaget til, at køre på - også selv om DTU har indvendinger (synes jeg Big smile)
Mvh. - Kim
 
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 14:51
Tak Johan og Lasse, så lærte jeg lidt der. Smile
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2013 kl. 17:31
Citat: Steen Kehler

En rugekasse er jo blot at betragte som en kunstig gydebanke og ynglen kan jo godt finde ud af at sprede sig i vandløbet fra en naturlig gydebanke, så der er intet, der taler for, at de ikke også skulle kunne finde ud af at sprede sig fra den kunstige

- og hvad gør den lille nyklækkede ørred så, når den forlader rugekassen et sted, hvor de få pladser er optagede, fordi der ikke er tilstrækkeligt gyde- og opvækstvand?

- men man kan da altid bare have lidt flere rugekasser spredt ud i vandløbet med lidt færre æg i hver.
Det gør det nok ikke lettere at få folk til at tilse dem, hvis de står spredt udover kilometer af vandløb. Ofte i ufremkommeligt terræn gennem sump og krat.

Der er brugt en masse kræfter på at optimere klækningsprocenten. Kunne man forestille sig, at næste udviklingstrin bliver optimering af ynglens overlevelse, efter at de har forladt rugekassen. Og når så den kode er knækket, viser det sig, at ynglen har de bedste muligheder, hvis de slippes fri på en rigtig gydebanke med gode skjulesteder. Hvilket lægger op til det indlysende spørgsmål, hvorfor dog ikke bare lade ørrederne klare det selv!

Johan

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2013 kl. 20:04
Hmmm.. af ren uvidenhed - men interesse - må jeg lige spørge evt. kyndige på området!.
 
Der tales tit om, at de små skællede rugekassebørn er mindre på vagt/sårbare overfor angreb, når de bliver sluppet ud af "kuvøsen".!. Er dette så ment som angreb fra "skarv, andre rovfisk, etc.?"
 
Er der nogle viselige forsøg/tests, der for troense viser evt. forsinkelse i forskel på reaktionstid m.m. mellem natur"lagte" og kuvøsebørn?. Ikke at jeg tror, at der er "fusket" med evt. rersultater, men da en af diskussionens "stopklodser" netop står mellem forskellen på denne overlevelsesevne "kuvøsebørn VS natureborn kids" ville det vel være i sin orden, at se noget om dette?
 
Nu er Danmark jo ikke oversvømmet med fiskespisende hejrer/ibiser osv. men "kun belemret med Ålekraver =skarv, oddere (ildere, vandrotter osv.), der nyder "vores" fisk i efter vores mening lidt rigelige mængder!.
 
Disse problemer kan jo med lethed reguleres. Skarven får jo netop for tiden en regulering der bør "gøre nas" et godt stykke tid fremover!.
 
Så hvorledes skal vi så forholde os til denne afvigelse på overlevelse?. Kan man fremelske større evne, eller er det overhovedet nødvendigt?.
 
Efterspørgslen på fisk er jo konstant stigende, og hvis vi kan levere store mængder, med minimal forskel til de danske vande, vil det efter min mening være evt. mindre forskelle i overlevelsesevnen værd.
 
Jeg ved godt, at der også kan være evt. diskusion om andre gensvækkelser mellem "typerne", men èn ting af gangen  - denne gang Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2013 kl. 22:30
Hej Kim
Jeg måtte læse dit indlæg et par gange, og forstod det måske alligevel ikke helt.Smile
Jeg vil alligevel prøve at forklare det på min måde.
Fremstiller du dine yngel til udsætning i et dambrug, kommer de til at tilbringe ca. en trediedel af deres liv tæt klumpet sammen og det eneste de lærer er, at foderet kommer ned fra oven. Efter min mening bliver de miljøskadede.
Det svarer til, at du tager flere tusind kyllinger fra en kyllingefarm og lukker dem ud i naturen, så er der nok ikke mange der overlever.
Jægerne har fundet ud af med fasaner, at hvis du tager en rugehøne, sætter den ud i et bur i naturen med kyllingerne.og om natten hejser du rugehønen op i et træ, så lærer kyllingerne også,det er sikrere at opholde sig deroppe om natten. Hvilket er naturlig for fasaner. De lærer også, at når hønemor ser duehøgen og slår alarm, er det med at komme vækWink. Det jægerne har vist i mange år, kan vi måske lære lidt af. De laver deres udsætninger tættere på naturens betingelser.
Der er der, jeg gerne vil hen med rugekasser. At der så er mange andre fordele. blandt andet til undervisning, gør det vel ikke ringere.
Undskyld hvis jeg har svaret forkert på dit indlæg, men det blev lidt for akademisk for en bondeknold som mig.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2013 kl. 22:40
Hej Kim

Jeg skal ikke kloge i, hvilke forsøg der er lavet. Men du opstiller nogle forudsætninger, der ikke holder.

1. Fiskehejre er nogle steder et problem for fiskene. Selvfølgelig ikke så massivt som skarven

2. Odder og mink spiser også fisk. Men da især odderen hævder meget store territorier, og i øvrigt er tæt knyttet til spisekammeret, vil den aldrig fiske en bestand i bund.

3. Skarven bliver ikke reguleret, så det gør nas et godt stykke tid fremover. Senest er ynglebestanden i Danmark gået lidt frem. Man pensler æg i 10% af rederne, men det er et langt sejt træk. Skarven kan blive over 20 år, og i øvrigt får vi mangedoblet antallet af fugle, når fremmede skarv kommer her til landet. Primært nordfra.

Og så ville det være skønt, hvis vi kunne få udryddet al snak om "vores" fisk. Ingen ejer fiskene! De skal beskyttes, fordi vi skal have en mangfoldig natur. Også under vandoverfladen!

Og det er så ikke noget svar på dit spørgsmål. Jeg kan ikke bidrage med andet, end at yngel har mange problemer. Men skarven er først et af dem, når ynglen bliver større.

Johan
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down