Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul .. hvilket ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul .. hvilket ?
    Sendt: 14 Jun 2015 kl. 22:52
Hej

Jeg går og leger lidt med tanken om at prøve et multihjul .. jeg er dog lidt rådvild om hvilket jeg skal have. Jeg har tænkt på at købe et Ambassadeur, men er meget i tvivl om hvilken model .. det skal selvfølgelig ikke været et 1500+ kr. model, men det skal heller ikke være et jeg med sikkerhed skifter om 5 mdr., hvis jeg finder ud af at det er sagen! .. har søgt på et Ambassadeur 5000C, men det ser umiddelbart ud som om, at der er lavet et 5000C i en del år .. hvordan ser man at det er en ny model ?? Er der evt. andre modeller som kan anbefales, og hvad er +/- siderne ved dem.

Det skal bruges til dansk kystfiskeri!

På forhånd tak
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 08:15
Hej
Det bedste kysthjul i de klassiske Ambassadeuere er i mine øjne helt klart Ambassadeure 5501/5500 cs Pro rocket de er som skabt til det danske kyst fiskeri?
Mvh
Henrik
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 08:40
du kan prøve mit Pro Max 6500 som jeg har brugt på kysten
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 10:00
Henrik@ Havde også kigget på det, men er blot meget i tvivl om hvorfor jeg skulle vælge det fremfor et andet .. 
Per@ Tusinde tak for tilbudet, men da der er 100% risiko for en voldsom fuglerede (og at jeg er bosat i Jylland), så vil jeg takke pænt nej tak!
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 10:49
Sikkert ikke den rigtige størrelse men jeg er lidt lun på Akios hjulene.


Skulle efter sigende være lavet af ham der var ansvarlig for Ambasadeur hjulene og de ligner også gevaldigt 6000 serien. Men igen sikkert ikke rigtig størrelse


Redigeret af Søren N - 15 Jun 2015 kl. 11:41
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 16:25
Jeg kan kun bakke op om Henrik J. vurdering af 5501 som er et rigtig godt og meget slidstærkt hjul samt en fornuftig hjulstørrelse.

Men der findes også gode lavprofil hjul de har nogen gange en lavere vægt end de traditionelle hjul.
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 17:06
Med fare for at blive kaldt religiøs og fanatiker, kan jeg kun istemme mig koret, Ambassadeur Rocket er et fantastisk hjul og perfekt til kystfiskeri, jeg ville holde mig til 5000 eller måske endda et 4000

held og lykke med det
Peder

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 17:36
Jeg ville som hovedregel vælge et lavprofilhjul, med mindre der skal kastes med groft endegrej. Lavprofil hjulet fylder mindre, vejer mindre, er mere ergonomisk og trætter tommelfingeren mindre. Det kaster i de fleste tilfælde også længere med let endegrej.

Men gå efter en ordentlig kvalitet, f.eks. Shimano Curado.

Og husk at det bedst egnede multihjul er det som lige netop rummer tilstrækkeligt line, endelig ikke større.

Mvh. Peter
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 19:31
Hej Ørde

Pro Rocket kan ingen bestride, men mindre kan sagtens gøre det, køb et C 3, gerne en ældre udgave (bør kunne fåes til ca. 699,-) 4600/ 4601 til 8-9 fods, og 5500/ 5501 til 10-11 fods. Hertil en god nylon line, kan varmt anbefale Drennan Double Strength, men der findes jo så mange efterhånden. 
Hjulet Kan du ikke slide op på et lystfiskerliv (med minimal vedligeholdelse !), og kan sagtens opgraderes efter ønske... Smile
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 20:56
Ja som alle de andre skriver, lige en detalje Rocket hjulet er lavet af forcromet messing og er derfor meget stift og så har det lejer der efter sigende skulle være bedre end dem der sidder i feks. C4. Lavprofil hjulene er ganske rigtigt mere ergonomiske og mindre at holde om og ja kaster i langt de fleste tilfælde også bedre med mindre vægte. Til kyst fiskeri med ca 20g og opefter ville jeg vælge Rocket hjulet syntes i øvrigt at det sidder rigtigt godt i hånden og så er det smukt og man kan på hel " Bonderøvs" maner selv holde det vedlige.
Når og hvis kan du sagtens bruge fletline på det (power Pro)
Held og lykke
Vh
Henrik
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 21:21
Vælg noget der virker og er lækkert istedet for et 5501, fx lavprofil Shimano.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 21:26
Citat: HSJ

Ja som alle de andre skriver, lige en detalje Rocket hjulet er lavet af forcromet messing og er derfor meget stift og så har det lejer der efter sigende skulle være bedre end dem der sidder i feks. C4. Lavprofil hjulene er ganske rigtigt mere ergonomiske og mindre at holde om og ja kaster i langt de fleste tilfælde også bedre med mindre vægte. Til kyst fiskeri med ca 20g og opefter ville jeg vælge Rocket hjulet syntes i øvrigt at det sidder rigtigt godt i hånden og så er det smukt og man kan på hel " Bonderøvs" maner selv holde det vedlige.
Når og hvis kan du sagtens bruge fletline på det (power Pro)
Held og lykke
Vh
Henrik
Kuglelejerne i C3-C4 og rocket hjulene er de samme, nemlig 13472, så der er ingen forskel der.
På på 5000 og 6000C hedder kuglelejet 5230
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 22:17
Okay Steen godt ord igen!
Casper: hvad virker ikke på Rocket modellerne??
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 22:31
Citat: HSJ

Okay Steen godt ord igen!
Casper: hvad virker ikke på Rocket modellerne??
Tag mig det ikke ilde op Henrik, er bare en lille smule miljøskadet ned de ruller Wink

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 22:38
Hej Steen 
Har stor respekt for nørderi og viden!
Vh
Henrik
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 23:30
Så der er ikke den store forskel på et C3 og et C4 .. er det sådan jeg skal læse det ??
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 23:39
Citat: Ørde

Så der er ikke den store forskel på et C3 og et C4 .. er det sådan jeg skal læse det ??
C3 = 3 kuglelejer og C4 = 4 kuglelejer.
C3. 2 lejer i spolen og 1 IAR leje ved håndtaget
C4. 2 lejer i spolen 1 leje i lineføren og et IAR leje ved håndtaget.
Så nej, der er ikke den store forskel og er man ikke god til at passe på sine hjul og huske regelmæssig vedligehold med olie og fedt, vil færre kuglelejer være at foretrække.
Personligt mener jeg ikke man får nogen fordel af det ene lille leje der sidder i linefører røret og slet ikke hvis ikke det altid er velsmurt.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 09:17
ok .. tak for hjælpen alle .. det giver en god identifikation af hvacd man kan/skal gå efter ..

Kan man på ABU modellerne se "årgangen" .. forstået på den måde, om man kan se hvilket et der er det nyeste, ligesom man på Stella hjulene kan se det ud fra FB,FD,FE,FI ?!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 09:28
Citat: Ørde

ok .. tak for hjælpen alle .. det giver en god identifikation af hvacd man kan/skal gå efter ..

Kan man på ABU modellerne se "årgangen" .. forstået på den måde, om man kan se hvilket et der er det nyeste, ligesom man på Stella hjulene kan se det ud fra FB,FD,FE,FI ?!
Det kan man aflæse i hjulfoden hvis man kender deciffererings koden.
Men da modellerne typisk kun ændres kosmetisk, har det ikke den store betydning.
De sidste nye modeller er med 6pin c bremse. 

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 09:36
Ørde.  Ud over de forskelle Steen nævner, er C4 gearet 6,3 : 1 mod C3 gearingen på 5,3 : 1, svarer til ca. 70 cm lineindtag mod 60 cm (med fyldt spole).  Du skriver, du skal bruge hjulet på kysten, og hvis du skal have en lang og lykkelig alderdom, får du det nemmest ved IKKE at vælge en linefører med kuglelejring - hvis du ikke konstant er "over" den ruster den sammen til total ubevægelighed.

mvh jr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 09:47
Citat: Ørde

ok .. tak for hjælpen alle .. det giver en god identifikation af hvacd man kan/skal gå efter ..

Kan man på ABU modellerne se "årgangen" .. forstået på den måde, om man kan se hvilket et der er det nyeste, ligesom man på Stella hjulene kan se det ud fra FB,FD,FE,FI ?!
 
Som Steen skriver er der tale om en kode. Men hvis du går efter et rundt ABU, så vil jeg foreslå et ca. 10 år gammelt brugt. I de seneste år er materialerne blevet stadig ringere efter min mening (med rocket og Record C6 som mulig undtagelse).
 
Multihjul slides ikke som fastspolehjul, så et ældre velholdt hjul kan sagtens fungere bedre end et nyt, og til en billigere pris. 6-pins centrifugalbremse er rar at have, men du skal skrue gavlen af for at justere, det anser jeg for at være en stor ulempe.
 
Jeg er selv nået dertil, at enten kan bremsen justeres uden at gavlen skal skrues af, eller også får hjulet permanent ophold i skuffen med nostalgi.
 
Husk i øvrigt at tage stilling til om håndtaget skal sidde i højre eller venstre side.
 
Mvh. Peter
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 11:02
Hej igen

Hvis du sammenholder dit eget udgangspunkt med alle de mange gode råd fra tråden, så bliver det vist svært at se bort fra en ældre udgave af C 3, ret mig hvis jeg tager fejl ? Wink

Ps. Al den snak om centrifugal-bremseindstilling, ærligt talt så bruger jeg/ man den nærmest ikke, hvis dine spole-lejer er velsmurte, så klares resten med den mekaniske bremse og din tommelfinger... Smile


Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 11:05
det er også lidt det jeg er kommet frem til, ser lige om det skal være et C3 eller Rocket hjul .. nu vil jeg lige prøve at google løs, og se om jeg kan danne mig et prisoverblik .. men det er super fedt at få hjælp fra så entusiastiske personer.

en kæmpe tak til jer alle


Redigeret af Ørde - 16 Jun 2015 kl. 11:06
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 13:08
Det kan hurtigt blive str. der afgør det, hvis ikke det er det helt tunge grej du render med, så er en 4600/ 4601 C 3 den rigtige str. til kysten. En 4500/ 4501 Pro Rocket hænger vist nok ikke på træerne, har heldigvis selv dem jeg skal bruge...Wink
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 13:13
Citat: DNA7

Ps. Al den snak om centrifugal-bremseindstilling, ærligt talt så bruger jeg/ man den nærmest ikke, hvis dine spole-lejer er velsmurte, så klares resten med den mekaniske bremse og din tommelfinger... Smile


 
Jeg bruger den ved skift mellem lette/tunge agn, vindforhold mm. Men siden centrifugalbremsen ikke kan justeres udefra vælger jeg hjul med andre bremsesystemer som kan. Til gengæld er min mekaniske bremse altid tæt på nul, og justeres en gang for alle.
 
Mvh. Peter
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 13:27
Nu er der jo ingen grund til, at forvirre manden yderligere med en længere snak om kasteteknik og brug af bremser. Hvis man, som jeg selv, sværger til Ambassadeur, så bliver det nok svært at finde nogen, som for alvor gør brug af centrifugal-bremsen ! Hertil skal tilføjes, at jeg altid vælger grej efter plads og vindforhold, hvorfor jeg aldrig får lyst til at skifte fra 12 til 42 gr... Smile
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 17:21
Nu da i har været så hjælpsomme, så kan det være at der er nogle der har lidt input til flg. hjul .. http://www.angel-domaene.de/abu-garcia-multirolle-ambassadeur-stx-5601-linkshand--17666.html?refID=CR

hvad er den store forskel på det og så C3/C4 .. syntes jeg kan læse at antallet af lejer minder meget om de 2 andre modeller ?!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 17:51
Ørde og andre.
Her er en lille kodelæser manual for ambassadeur (de klassiskerunde)

C= Kugleleje
Der efter er der et tal, som indikerer antallet af lejer.
Så kommer størrelserne 1-2-3-4-5-6-7-9 og 10.000 hvor det første tal fortæller hvad størrelsen er på hjulet.
Hedder hjulet 5000 er der tale om et str 5000 hjul.
Nr 2 tal, indikerer hvor frikoblingen sidder på hjulet.
Er tallet 5, sidder frikoblingstangenten i gavlen.
Er tallet 6, så er det en tryk tangent midt på hjulet.
Så hedder hjulet 5600, er det str 5000 med tryk tangent midt på hjulet.
Det sidste tal er enten 0 eller 1
0= indspinning med højre hånd.
1= Indspinning med Venstre hånd.
Så er det er 5601, ja så tryktangent midt, str 5000 og venstre hånds indspinning.


Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 19:16
Ambassadeur 2500c der er blevet tunet er nu det fedeste til Ul-grej
Desværre er jeg nok ikke den eneste der ved det, for priserne er ret høje på dette lille Ambassadeurhjul. 
Det er næsten ikke til at slide op
/J



Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 22:34
Lige et muligvis unødvendigt input men jeg har for nyligt sat high speed gear 6:1 fra Sportsfiskeboden i mine rocket hjul, det spiller! Det er dejligt at man kan spinde noget hurtigere ind, men man skal være opmærksom på at det også kan være en fordel med lidt længere håndtag 40mm fra feks. UT da inspindingen, især ved megen strøm, kan blive lidt tungere!
Længe leve de klassiske Ambassadeure
Mvh
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2015 kl. 12:13
Tøv en kende, Ørde.

Det hjul du har i tankerne har vist aldrig nogensinde været i Sverige.  Dermed ikke sagt, det ikke er godt nok.  Men det er måske lidt tidligt at lade hjulet ride med på de originale Ambassadeurers gode rygte.  Jeg ville ikke købe det - så hellere give et par hundrede kr. mere for noget, som har bevist sit værd.  (f. eks. et Amb. 5501 C3).

mvh jr 
Til top
Lars Leander Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
leander

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2015 kl. 14:23
Helt enig Jørgen, jeg købte for 3-4 år siden et ext-pro 5600 made in Korea, det første blev hurtigt byttet da magnet bremsen var defekt. Det næste virkede fint og kørte fantastisk. Det har ikke været brugt meget og er altid blevet skyllet og tøret efter brug. Da jeg fornylig havde fat i det igen kørte det meget trægt, jeg skildte det ad og kors i røven!!Bøsset bag ved stjerneskruen var rusten ! og tandhjulene fuldstændigt irede, Alle mine andre ruller er af den runde slags og MADE IN SWEDEN og det bliver de fremtidige også. De tratitionelle Abassadeur bare kører og kører og det bliver de ved med med en smulle vedligelholdelse, de bliver kun bedre af at blive brugt.
Til top
Ole Wenkens Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Wenkens

Tilmeldt:: 14 Sep 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Wenkens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2015 kl. 14:22
Har købt et efterhånden gammelt guldhjul ABU Ambassadeur5600 CDL med nummeret 82-0 i hjulfoden. 
Er det fra 1982?
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2015 kl. 22:27
Citat: leander

Helt enig Jørgen, jeg købte for 3-4 år siden et ext-pro 5600 made in Korea, det første blev hurtigt byttet da magnet bremsen var defekt. Det næste virkede fint og kørte fantastisk. Det har ikke været brugt meget og er altid blevet skyllet og tøret efter brug. Da jeg fornylig havde fat i det igen kørte det meget trægt, jeg skildte det ad og kors i røven!!Bøsset bag ved stjerneskruen var rusten ! og tandhjulene fuldstændigt irede, Alle mine andre ruller er af den runde slags og MADE IN SWEDEN og det bliver de fremtidige også. De tratitionelle Abassadeur bare kører og kører og det bliver de ved med med en smulle vedligelholdelse, de bliver kun bedre af at blive brugt.

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor man er så ivrig efter at skylle sine fiskehjul.
Javel ja, der står beskrevet på instruktionen at man skal skylle, men kigger man på skylle symbolet, så viser det ikke en spulestråle, men derimod hvad der lidt svarer til en mild bruser.
Men hvorfor i det hele taget skylle? Har man været ude og fiske, så er der jo ikke kommet salt og snavs ind i hjulet, men mindre det har været dyppet og så hjælper en skylning alligevel intet. Så er det altså adskil og rens der er vejen frem.
Men med et hjul hvor der faktisk kun er salt og snavs på overfladen, hvorfor smide det ind under en rindende hane for at skylle? Man risikerer jo at skylle (spule) salt og snavs IND i hjulet, hvor det altså ikke hører hjemme.
Det bedste man kan gøre er at tage en fugtig klud og aftørre alle overflader for salt.
Her efter løsnes bremsen og gavlen fjernes,hvor efter spolen tages ud og ligges til tørre  på en avis til næste dag. Lejer i spolen gives en dråbe olie.Lineføre gives lige ledesen dråbe olie og så behøver man reelt set ikke gøre mere. Hjulet samles blot næste dag og er der efter klar til kamp. 1-2 gange om året kan man så adskille i hoveddele og rense grundigt og give nyt fedt og olie hvis man føler for det.
Der findes så mange gode instruktions videoer på youtube,
 at selv dem med 10 tommelfingre burde have en rimelig chance for at lære at vedligeholde et ambassadeur hjul.

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down