Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Læs om Tange Sø der kulle have været tømt i 2000

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Læs om Tange Sø der kulle have været tømt i 2000
    Sendt: 04 Feb 2011 kl. 10:13
rene - det er faktisk i spørgsmål om natur og miljø ofte mest givtigt at beslutningerne ligger decentralt - ellers går som oftes de naturmæssige aspekter ud mens økonomiske hensyn kommer på banen - og så snakker man jo ikke naturhensyn mere.
jeg syntes da også det virker temmeligt underligt at bare fordi det lige er ved ans at opstemningen blev grundlagt - så er det kun dem der bor der som skal være beslutningstagerne for gudenåens fremtid - gudenåen er mere og meget andet end bare tangeværket og området omkring værket.
 
hvis konsekevense af de nye habitatsregler bliver at søen ifølge eu lovgivning skal fjernes - er det så værket og de folk der bor rundt søen som skal dække udgiften til dette arbejde ? det er vel mere anstændigt at skatteyderne som helhed deltager i økonomisk at udbedre skaderne eftersom tangeværket er opført på et national mandat. 
derfor er alle naturbrugere og skatteydere stillet lige til at kunne deltage i en debat for sagen vedkommer os alle 
Til top
Dennis Birnbaum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis Birnbaum

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: synderjyllands amt
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis Birnbaum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 10:43
Til top
Torben Carlsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tc 10

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tc 10 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 14:29
                        BEVAR
       TANGESØ
       
     Ham Niels Riis Ebbesen har da tabt småkagerne, men mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.
TC10
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 20:25
Citat: Niels Riis Ebbesen

Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Fedt statement, når man er bosat på sjælland...
 
Bevar søen og de fisk der kan klare sig selv, og f##k laksene, dem bliver der bare mere bøvl med, prøv bare og se på Ribe Å systemet. Så skal vi bare til at læse om en fordelingsnøgle, som er møguretfærdig for 99,99 % af brugerne af åen, når kvoten skal fordeles. Hvis åen ikke holder en ordentlig bestand af laksefisk, så kan det også være at fiskeriet kan foregå vinteren igennem efter de store gedder som åen huser.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 20:33
Citat: Klaus Neilsen

Citat: Niels Riis Ebbesen

Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Fedt statement, når man er bosat på sjælland...
 
Bevar søen og de fisk der kan klare sig selv, og f##k laksene, dem bliver der bare mere bøvl med, prøv bare og se på Ribe Å systemet. Så skal vi bare til at læse om en fordelingsnøgle, som er møguretfærdig for 99,99 % af brugerne af åen, når kvoten skal fordeles. Hvis åen ikke holder en ordentlig bestand af laksefisk, så kan det også være at fiskeriet kan foregå vinteren igennem efter de store gedder som åen huser.
Klaus du har fat idet rigtige der!!
 
Tange sø er bare blevet en naturlig del af området.  Ingen der lever dernede har oplevet at dæmningen og dermed søen ikke var der. Ikke mange lokale ønsker søen væk.
Men når man sidder 20-30-100-300-400 km væk så er det så let at være teoredisk idealist.
Mon ikke Niels Riis kunne finde et projekt tættere på hjemmet som han kunne interessere sig for.
Smile /frede
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 21:25
Citat: ljf

Citat: Klaus Neilsen

Citat: Niels Riis Ebbesen

Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Fedt statement, når man er bosat på sjælland...
 
Bevar søen og de fisk der kan klare sig selv, og f##k laksene, dem bliver der bare mere bøvl med, prøv bare og se på Ribe Å systemet. Så skal vi bare til at læse om en fordelingsnøgle, som er møguretfærdig for 99,99 % af brugerne af åen, når kvoten skal fordeles. Hvis åen ikke holder en ordentlig bestand af laksefisk, så kan det også være at fiskeriet kan foregå vinteren igennem efter de store gedder som åen huser.
Klaus du har fat idet rigtige der!!
 
Tange sø er bare blevet en naturlig del af området.  Ingen der lever dernede har oplevet at dæmningen og dermed søen ikke var der. Ikke mange lokale ønsker søen væk.
Men når man sidder 20-30-100-300-400 km væk så er det så let at være teoredisk idealist.
Mon ikke Niels Riis kunne finde et projekt tættere på hjemmet som han kunne interessere sig for.
Smile /frede
 
Med fare for at få ørene i maskinen (så burde de egentlig nok være mindre !) ja så tillader jeg som bosidende i KBH at stille dette simple spørgsmål :
Siden hvornår er blevet kotyme her på forum ikke at udtrykke sin mening om alt og alle uanset lokal Viden/kendskab til tingene ?
Skulle vi så herovre på Øen også være imod at feks DSF som mest består af jyder ikke ville samarbejde /høre på eller diskutere med dem pga dette ?
 
Det er dog en smalsporet holdning til tingene at have ....
/Søder
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 22:44
Henning du har ret, jeg var lige fræk nok, undskyld
Selvfølgelig skal alle have ret til at have en mening.
Det er bare altid lettere at have en mening om noget som påvirker ANDRE negativt, men som ikke har den samme negative indflydelse på egen hverdag ikke?
Derudover skal vi også have i mente at MENNESKENE jo altså også skal leve her på jorden, alting kan ikke have padder, storke og laks som omdrejningspunkt.
 
/frede
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 22:57
Citat: ljf

Henning du har ret, jeg var lige fræk nok, undskyld
Selvfølgelig skal alle have ret til at have en mening.
Det er bare altid lettere at have en mening om noget som påvirker ANDRE negativt, men som ikke har den samme negative indflydelse på egen hverdag ikke?
Derudover skal vi også have i mente at MENNESKENE jo altså også skal leve her på jorden, alting kan ikke have padder, storke og laks som omdrejningspunkt.
 
/frede
Frede, nu synes jeg godt nok lige, at du er på grænsen til at skuffe de idealer, som en lystfisker må forventes at have: Fisk er altså omdrejningspunktet, alt det andet du skriver, det er sikkert fint nok at mene...... 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 15:49

Gudenåen er en meget vigtig og betydningsfuld del af alle danskeres naturarv, derfor påvirker og vedrører det naturligvis alle danskere, at Danmarks største vandløbssystem er forarmet af en opstemning og en stor kunstig sø.


Beslutninger der vedrører natur og miljø er alt for vigtige til, at de skal afgøres af snævre lokale særinteresser, for hvis afgørelser i den slags sager blev overladt de lokale interesser, så ville der slet ikke være noget som kan beskytte vores natur i mod, at de lokale politikere lader sig lokke af økonomiske gevindster. 


Tænk hvis det var fiskerne i Gilleleje, som skulle afgøre om der må fiskes i det fredede område i Kattegat, eller det var de lokale landmænd, der skulle afgøre om de må bygge nye svinestalde, og hvor meget de må gødske og sprøjte.


Ude i de små lokalsamfund står der altid spekulanter parrat, som gerne vil bygge feriehoteller og velhaverboliger i første række langs kysten, og i de få naturområder, som vi har tilbage her i Danmark.


Den lokale modstand mod en nedlæggelse af Tange Værket, og en tømning af Tange Sø, er 100% funderet i grådighed, Tange Værket får et kæmpe stort milliontilskud, som vil bortfalde når værket nedlægges, og alle de lodsejere som har ejendomme ned til og tæt på Tange Sø, de vil naturligvis opleve, at deres ejedomme vil falde i værdi.


Men en naturgenopretning af Gudenåen skal på ingen måde forhindres af bestyrelsen for et forældet vandkraftværk, eller et begrænset antal lodsejere rundt om Tange Sø.


Tange Værkets bestyrelse har nemlig ikke nogle juridiske krav på yderligere forlængelser af koncessionen til forsat elproduktion og drift at Tange værket.


Lodsejerne langs søen har altid været bekendt med, at Tange værkets koncession var tidsbegrænset, og at de måtte forvente, at søen blev tømt når koncession udløb, og derfor har de ikke nogen krav på en økonomisk kompensation for værditabet på deres ejendomme.


PS: Jeg har bemærket, at fortalerne for en bevarelse af Tange Sø i mangel af saglige argumenter er begyndt at støje...Thumbs Down


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Torben Carlsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tc 10

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tc 10 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 16:13
Der kan I se han kan snakke og snakke og snakke til han har snakked fanden et øre af. Bla bla bla, hvis du ikke bo i området og ikke fisker/ kommer i området til daglig så bland dig uden om.
TC10
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 19:47

Indledningsvist må jeg hellere bekende, at jeg er født nær Tange. Min far og bedstefar var lodsejere ved Gudenåen (Sandskredet) , jeg har badet i Gudenåen, fanget min første havørred i Gudenåen, fisket gedder i Tange Sø og ørreder i Borre og Tange å og jeg har sågar arbejdet for fjenden selv (Elmuseet) mens jeg gik i gymnasiet. Jeg har badet i sommervarmt søvand neden for Tangeværket og min bedstefars nabo (Kræn post) ejede på et tidspunkt en gård, hvor indløbskanalen til værket nu ligger. Alt i alt håber jeg ikke at jeg ved at udtale mig fornærmer  de, som mener at lokalt tilhørsforhold er afgørende for det legitime i at have en mening om hvad der skal ske med Gudenåen mellem Kongensbro og Tange.

   Tange Sø har uden diskussion mange gode egenskaber men desværre også en lang række meget dårlige, hvoraf sidstnævnte desværre ikke kun har snævert lokale konsekvenser, men betydning for hele området fra Udbyhøj til Silkeborg. Selvfølgelig er det her ikke noget som Tange/Ans Borgere skal bestemme alene, ligeså lidt som visse boligejere i Holstebro ikke alene skal bestemme Vandkraftssøens fremtid. Jeg insisterer på min (og  Niels Riis´ og alle andres danskeres) ret til at have og ytre en mening om Grindsted Værkets forurening, tyvfiskeri i  fjordene, gylleforurening, Naturparker, storebæltsbroer, Høfte 42 og andre store miljø relaterede spørgsmål. At vi næppe bliver enige i denne sag ej heller i lystfiskerkredse er vel ikke et onde, men snarere et udtryk for at ikke alle spørgsmål har enkle svar. For mig selv er det helt afgørende i denne sag det forhold, at man med tangeopstemningen ødelagde et helt enestående naturområde og grundlagde en voldsom forarmning af én meget stor del af Gudenå systemet ( og det er altså ikke kun et spørgsmål om laks) som stadig pågår og det skylder vi at råde bod på .

Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres