Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lanterner på "mikrobåd" ?

 Besvar Besvar
Forfatter
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lanterner på "mikrobåd" ?
    Sendt: 26 Aug 2012 kl. 12:40
Hejsa .
Jeg ejer en katamaran i str, lille(2,85 meter)

Jeg har et behov for tryghed ved sejlads i mørke ..
Og et brug af lanterner ville være oplagt .
Der er klart regler på området for både over 7 meter ..
Hvordan afmærker jeg min båd forsvarligt / lovligt
Hører gerne på dette , da jeg ikke fornemmer klare tydelige regler ved brug af goggle
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 13:03
Hej Claus
 
Reglerne da jeg fik duelighedsbevis for snart mange år siden var, at mindre fartøjer under 7 meter skal minimum have en håndlygte, så man kan give sig til kende ved møde med andet fartøj.
 
Ejner
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 13:37
Loven er nu rimelig klar: Både under 7 meter skal som minimum have en hvid lanterne, som er synlig 360 grader og hvis det er muligt også styr/bagbord lanterner.
 
Hvis det kun er sjældent, at du sejler i mørke, så kunne et nød-lanterne sæt være en oplagt mulighed - de monteres let på f.eks. et brædt, en mælkekasse, en ølkasse, en fiskebalje e.lign, hvis ikke det er muligt at montere dem direkte på båden:
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 15:37
Tak Steen .
Fint sæt du linker til ..
Blir lidt svært med 360grader Hvidt men den må så klistres på hovedet /en kasket
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 13:34
steen - dette gælder en maskindrevet båd - en båd under sejl (som er under 7 meter) behøver bare en håndholdt lygte som du kan oplyse sejl med.
så simpelt er det vist ikke som du ligger op til
 
der er vel ingen tvivl om at det er sikrest med en toplanterne - men det er ikke alle små sejlbåde, hvor det er praktisk muligt at føre toplanterne - begrundet i fx strømforsyning
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 14:34
køb evt nogle af de helt små enkelt diode lamper til cyklerne og placer sådan en på højeste sted  foran og bagpå. Det er da bedre end ingenting.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 15:27
Citat: bjar1525

steen - dette gælder en maskindrevet båd - en båd under sejl (som er under 7 meter) behøver bare en håndholdt lygte som du kan oplyse sejl med.
så simpelt er det vist ikke som du ligger op til
 
der er vel ingen tvivl om at det er sikrest med en toplanterne - men det er ikke alle små sejlbåde, hvor det er praktisk muligt at føre toplanterne - begrundet i fx strømforsyning
Nu drejer det sig jo om en båd til lystfiskeri og så er det altså fuldstændig ligegyldigt, hvad der er af regler vedr. andet så som sejlbåde, ubåde, flyvebåde eller andet ligegyldigt - så jo reglerne er meget simple.
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 23:24

steen - hvor læser du at trådstarter har skrevet at han vil bruge båden som fiskefartøj?

uanset - så er det ikke i strid med søfartsloven at han kun bruger en håndlampe til at markere sin position, selv om han vælger at dyppe snøren fra den pågældende fartøj.
jeg vil opfordre dig til at gøre dig bekendt med søvejsregler for sejlbåde (herunder katamaraner)  inden du udtaler dig så katagorisk angående disse.
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 09:36
Det er til en enmands katamaran
2,85 meter med en(motorfart) på ca 15 knob
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 09:37
... Der bruges til at fiske fra
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 10:58
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 13:05
Citat: bjar1525

steen - hvor læser du at trådstarter har skrevet at han vil bruge båden som fiskefartøj?

uanset - så er det ikke i strid med søfartsloven at han kun bruger en håndlampe til at markere sin position, selv om han vælger at dyppe snøren fra den pågældende fartøj.
jeg vil opfordre dig til at gøre dig bekendt med søvejsregler for sejlbåde (herunder katamaraner)  inden du udtaler dig så katagorisk angående disse.
Jeg læser, at trådstarteren har skrevet, at han vil bruge båden som fiskefartøj ved; 123nu er et lystfiskersite og tråden er oprettet i gruppen (trolling, småbådsfiskeri og havfiskeri), herudover så nævnes størrelsen på båden (2,85 m) samt sejlads i mørke...
Og jeg er netop bekendt med de relevante søvejsregler, som det tydeligt fremgår af svaret i mit første indlæg i denne tråd, hvor jeg nævner søfartslovens regel 23 (d) (ii)
 
Kan du ikke lige henvise til, hvor jeg har udtalt mig om søvejsregler for sejlbåde???,
 
- Jeg vil opfordre dig til at læse, HVAD andre brugere skriver/udtaler sig om inden, at du begynder at belære dem. 
 
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 13:14
Citat: kludder

Det er til en enmands katamaran
2,85 meter med en(motorfart) på ca 15 knob
Med den fart (over 7 knob) så skal du som minimum have både en hvid 360 graders lanterne og rød/grøn sidelanterner. Regel 23 (d) (i).
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:15
Tak Steen
Farten i tusmørke/mørke vil i realiteten aldrig være mere end 3 knob

Jeg syntes lovstoffet er tung læsning og jeg mistede overblikket inden jeg fik det læst færdig
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 18:28
Her er et helt batteridrevet lanternesæt til småbåde til kun kr. 149,-; http://www.palby.dk/Catalog.aspx?Catalog=4070&Product=23.0240&language=da-dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres