Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombygning af fluestang til spin

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Bo Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
prezio86

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér prezio86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ombygning af fluestang til spin
    Sendt: 07 Feb 2013 kl. 11:36
Hej,
Jeg står med noget af et projekt med flere ubekendte faktorer.
Sagen er den at jeg har en hjemmebygget fluestang hvor kligen er en Black/Blue Shadow købt i grejbiksen i Mörrum for godt 15 år siden. Jeg mener den er 10,6 fod og er en klasse 6. Den er bygget som 1 hands men med påsat fightbut.
 
Da jeg ikke selv fisker med flue mere og stangen bare står vil jeg høre om mulighederne for at bygge den om til spin. Hermed menes ikke at det skal være en kastestang da den er MEGET blød, men bruges til ormedypperi i åen.
 
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an og ikke mindst hvilke øjer mm. der skal benyttes så den ikke bliver for tung.
 
Ligeledes om der skal benyttes et specielt diagram til udregning af øjernes placering mm.
 
Ja alle tips og forslag er velkomne :O)
 
Til top
Søren Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kongstad7 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2011
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kongstad7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 13:39
Hej Anders,
 
Hvis jeg skal være helt ærlig (og det har jeg det bedst med) så syntes jeg ikke dit projekt lyder til at være 100% fremtidssikret, da du skriver at den klinge du vil bygge på ikke vil egne sig som kastestang men mere som ormestang i åen. Jeg kender ikke til dit fiskeri, men at bygge en stang om og sætte øjer, kork og håndtag på en klinge der skal gøre sig som ormestang lyder for mig ikke som det helt rigtige at gøre. Alle delene er ret dyre hvis det skal være noget ordentligt. Hvis det var mig og jeg skulle lave en ny stang (til flere formål, spin/orm osv) så ville jeg sælge den stang du har her på siden og for pengene købe en klinge der kan bruges til lidt flere ting og så begynde projektet.
 
Jeg ved ikke om stangen har et bestemt betydning for dig at det præcis er den der bliver bygget på, men der er også det i det at placeringen af øjerne på en spinnestang ikke er helt den samme som på en fluestang, som vil gøre at du får nogle "pletter" på klingen af den lak der har været brugt, og den er pokkers svær at få gjort helt pæn.
 
Jeg tror måske jeg har et par klinger på lager, og vil gerne kigge om der skulle være en af dem der skulle kunne bruges, hvis det har interesse?
 
Det med hvordan stangen skal laves kommer an på en del faktorer, bl.a. længde og hvad du skal bruge den til. Der er ret meget forskel på hvor langt der er mellem øjerne og hvor langt håndtaget er osv.  Jeg har et standarddiagram for spinnestænger du kan få, men vil hellere høre om hvilke behov du har så jeg kan hjælpe med at finde det der passer til den stang du mangler...
 
Link til stangbygning:
 
Venlig hilsen
Søren
I would rather be fishing :-)
Til top
Anders Bo Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
prezio86

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér prezio86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 14:00
Hej Søren,
 
Tusind tak for dit detaljeret indspark - det giver bestemt stof til eftertanke! :O)
 
Grunden til jeg ville lave netop denne stang om er at den repræsenterer en stor værdi for mig og jeg vil derfor ikke skille mig af med den.
Tanken om ombygning til ormestang kom da jeg for 2 år siden for sjov smed et fastspole hjul på den og tog en fin dansk laks på stangen - den fedeste stang jeg endnu har fightet en fisk på dog med det ene problem at slangeøjer bestemt ikke er hensigtsmæssige ved landing da stangen låser linen under for meget flex.
 
Kort sat var min tanke at udskifte hjulholder til en let titaniums pacifix bay og holde øjerne i så lille en størrelse som overhovedet muligt samt vælge de letteste der kan fås. Prisen er ikke den væsentligste faktor, men dog alt med måde :O)
 
Jeg ved godt det ikke vil blive nogen allround stang og slet ikke nogen kaste kanon - mit ønske er blot at kunne benytte den til et fastspolehjul med øjer der kan holde og en hjulholder samt bagstykke der sikrer den er behagelig at gå med.
 
Tag for linket det giver lidt inspiration og god læsning så jeg kan få lidt mere viden om det univers :O)
Til top
Marc Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dullemarc Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2013
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dullemarc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 15:09
lad os vide hvordan projektet skrider frem, evt med lidt billeder hvis du da vil :D
http://www.bricksite.com/fiskesteder/
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 15:23
For mange mange, rigtig mange år siden, byggede jeg en spindestang af en Orvis 9 bye 9 klinge. Den stang følger mig stadigvæk på kysten, når jeg ikke bruge min fluetangen. 
Stangen monterede jeg med to ringe som hjulholder således at jeg stadigvæk har mulighed for at bruge stang som fluestang ved at kunne flytte hjulet .
I tasken har jeg så kun et mindre spinnehjul og et fluehjul - så jeg hurtigt kan skifte fra spin til flue eller omvendt, hvis det er nødvendigt.
- jeg bruger den dog ikke så meget som fluestang mere, fordi jeg fisker med lettere fluegrej i dag - men som kastestang til 10-15g blink holder den altså stadigvæk, trods mange år på bagen. Så bare kom i gang med at lave en spinnestang ud af en flueklinge. Der er flex helt ned til bunduppen på sådan en stang
 
Smile


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 07 Feb 2013 kl. 15:24
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 21:00
Citat: prezio86

Hej,
Jeg står med noget af et projekt med flere ubekendte faktorer.
Sagen er den at jeg har en hjemmebygget fluestang hvor kligen er en Black/Blue Shadow købt i grejbiksen i Mörrum for godt 15 år siden. Jeg mener den er 10,6 fod og er en klasse 6. Den er bygget som 1 hands men med påsat fightbut.
 
Da jeg ikke selv fisker med flue mere og stangen bare står vil jeg høre om mulighederne for at bygge den om til spin. Hermed menes ikke at det skal være en kastestang da den er MEGET blød, men bruges til ormedypperi i åen.
 
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an og ikke mindst hvilke øjer mm. der skal benyttes så den ikke bliver for tung.
 
Ligeledes om der skal benyttes et specielt diagram til udregning af øjernes placering mm.
 
Ja alle tips og forslag er velkomne :O)
 
Jeg har lavet 3 stk af den slags skalle/rimte/aborre ormestænger i ca. den længde.
Der er 10 et-benede øjer på samt topøje.
Afstanden er som følger i cm.: T-10-12-14-16-18-20-22-24-26-36 og så er der 55-65 cm ned til midtpunktet af hjulholderen (2 skyderinge der kan justeres op/ned 10 cm.)og 60 cm ned til bundduppen.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 21:02
Hej,

Jeg vil anbefale, at du lige læser denne artikel om øjeplaceringer. Det er en nyere metode til at udregne placeringen af øjer. Den bygger på, at man bruger ret små øjer yderst på stangen, som du måske har set på nogle nyere fabriksstænger. 

Metoden er lidt mere krævende og giver lidt mere beviklingsarbejde, men den færdige stang bliver også mere spændstig (jeg ved det, fordi jeg har to ens UL-klinger, der er monteret med hhv. beskrevne teknik og mere traditionel). 

Teknikken er så udviklet lidt til superspinneliner, så jeg på seneste stang har brug mindre øjer end beskrevet. Men det er nuancer. 

Mht hjulholder mv. er det jo en smagssag. Jeg kan godt lide ideen med hjulholderringene, som jeg selv er glad for. 

Claus



Redigeret af Claus Bech-Petersen - 07 Feb 2013 kl. 21:03
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 22:19
Glem alt om tabeller, beregninger og andet bøvlet matematik.
Sæt øjerne på med tape eller et elastik og prøv at belaste stangen.
Linen skal følge klingen jævnt og uden for skarpe vinkler.
 
Held og lykke med projektet, er sikker på at du får en super lækker ormepind.
Den bløde aktion vil kun være en fordel nå du kroger en 10 punder under brinken lige neden for dine fødder, så vil du prise dig lykkelig over at have lidt elastik imellem dig og en forhåbentligt temmelig sur fisk Thumbs Up især hvis du bruger en uelastisk fletline
 
Jesper Rasmussen
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2013 kl. 22:45
Citat: Rasmussen

Glem alt om tabeller, beregninger og andet bøvlet matematik.
Sæt øjerne på med tape eller et elastik og prøv at belaste stangen.
Linen skal følge klingen jævnt og uden for skarpe vinkler.
 
Held og lykke med projektet, er sikker på at du får en super lækker ormepind.
Den bløde aktion vil kun være en fordel nå du kroger en 10 punder under brinken lige neden for dine fødder, så vil du prise dig lykkelig over at have lidt elastik imellem dig og en forhåbentligt temmelig sur fisk Thumbs Up især hvis du bruger en uelastisk fletline
 
Jesper Rasmussen

Thumbs Up

Nemmerli´Clap

Det du beskriver findes med tekst og billeder her og det giver en ret præsic idé om hvordan.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres