Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny kyststang

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Snaps

Tilmeldt:: 27 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Snaps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny kyststang
    Sendt: 03 Apr 2015 kl. 21:55
Halløj..

Vader rundt med en A Jensen High Tide #6 men syns ikke rigtigt det spiller. Har svært ved lige at få det sidste kraft ført ud til spidsen og få lagt linen pænt (og langt)ud. Og vind er virkelig et no go! Linen er en #6 Loop Opti Stream.

Drømmer derfor om en anden stang. forestiller mig at jeg skal bruge en hurtig(?) stang måske op i en klasse 7..

Og nej jeg har ikke råd til de dyre Sage og Orvis modeller (medmindre en har en god brugt til få penge, hehe)

Alle former for input modtages.. kan også være nogle kender mit nuværende setup og ved hvor der kan tweakes..

på forhånd tak
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2015 kl. 22:55
Du vil sikkert have mere gavn af et kastekursus, end noget andet grej.😉
Mvh
Henning
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Snaps

Tilmeldt:: 27 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Snaps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 00:31
tænkte nok den ville komme.. been there done that! ;)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 07:59
Hvis du kender en, som kaster godt skal du lade ham prøve det. Går det godt for ham, bør du nappe et kursus igen. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 08:37
Jeg kom til at tænke på, at den Opti Stream du går med, er jo en ualmindelig letkastet line, som du med et kastekursus i armen, ikke burde have problemer med. Hvad med linen vender den rigtigt, altså med den tykke del, først ud af topøjet? Det er hørt før, at man har fået den vendt forkert.
Ellers er jeg enig i Jespers indlæg. 
Mvh
Henning
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 08:47
du skal lige være ops på at loop tit ikke bruger samme vægt som andre mærker i samme klasse. det er ikke meget men lidt. en A jensen klasse 6 er ca  14 g en loop klasse 6 er 16 g men en klasse 5 loop line er på 14 g Wink. det er ikke meget men da noget man lige skal tænke lidt over. ps jeg bruger selv loop stænger og det er ikke altid helt let at finde en line til dem hvis ikke lige det er en fra loop af.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:13
Citat: johs33

du skal lige være ops på at loop tit ikke bruger samme vægt som andre mærker i samme klasse. det er ikke meget men lidt. en A jensen klasse 6 er ca  14 g en loop klasse 6 er 16 g men en klasse 5 loop line er på 14 g Wink. det er ikke meget men da noget man lige skal tænke lidt over. ps jeg bruger selv loop stænger og det er ikke altid helt let at finde en line til dem hvis ikke lige det er en fra loop af.

Loop Opti Stream er da opgivet at veje 14g, mener du at det er forkert?
Mvh
Henning
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:24
Måske, er det første sted du skal kigge, er på dit forfang, for tynd forfang i forhold til fluen, kan give problemer, det samme er tilfældet med et der er for langt. Polyleaders, er generelt noget sh*t, mono eller flourocarbon er at fortrække. Hvis du selv knytter din forfang, kan du lave forfang der passer på dagen og til fluens str, til billig penge.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:26
Citat: Snaps

tænkte nok den ville komme.. been there done that! ;)


Jamen, så er det helt sikkert grejet skyld   

Har du overvejet at træne dit fluekast? Mere fordi der er intet magisk i grejerne, den tweak du søger ligger i dig selv...

Mvh
Lasse

Redigeret af LasseK - 04 Apr 2015 kl. 09:27
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:29
nej det siger ikke men jeg siger bare at loop tit har nogel andre line vægt. bare helt generalt. og det samme gælder på ders stænger
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Snaps

Tilmeldt:: 27 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Snaps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:33
Skulle måske også have nævnt at jeg tidliger har haft grej og prøvet andres, som ikke har givet mig samme problemer.. Så lad os nu bare for denne tråds skyld antage at jeg har nogenlunde styr på det ;)
Vil nok hive stangen med forbi en forhandler og se om jeg kan prøve den med et skydehoved på istedet. Ifht forfang må jeg jo nok indrømme at jeg har brugt poly, kan være det også skal op til overvejelse
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:39
Du skriver ikke noget om hvor store fluer du fisker med? Bruger du to fluer på forfanget?

Hvilken polyleader?

Alt i alt er der ikke meget der tyder på at det er grejet den er gal med. Dog vil jeg sige at jeg selv kender alt til at ville have noget nyt og derfor leder efter gode grunde til det.

Hvor i landet er du fra?
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 09:39
ja men så skal du vel bare ud og prøve nogel stænger. jeg selv er helt vild med loop. men det er jo ikke sikkert at det lige er dig
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 10:48
Med udgangspunkt i mine egne oplevelser vil jeg gerne give et bidrag til tråden.
Dit grej er der helt sikkert ikke noget i vejen med, og du kan helt sikkert kaste rigelig godt, udfordringen ligger i at alle os der kun behersker den ædle kunst at rulle flueline ud, på husmandsniveau, har langt større behov for at grejet er sammensat og tilpasset til brugeren, naturtalenter og ekstrem-øvere kan rulle hvilken som helst line med hvilken som helst stang. 
Jeg kan eksempelvis ikke få min RIO outbound short til at fungere, men en gammel noname line er intet problem, den første dyre stang jeg købte virkede heller ikke til mig, så jeg købte en der er lidt langsommere og "blødere" der passer bedre til mig, rigget op med skydehoved af den hjemmeklippede model. Jeg kan stadig ikke lægge 40m line ud, men er tilfreds med at jeg kommer ca 20m ud i hvert kast, relativt ubesværet, det gør det til en fornøjelse at fiske.
Jeg ved jeg kan blive bedre til at kaste, men det kræver at jeg øver hver dag, og at jeg regelmæssigt sørger for at deltage i kastekurser, enten i klubregi eller andet, for at kyndige kan vejlede mig i hvad jeg skal have rettet på for at optimere min præstation med det grej jeg har valgt.
Håber du kan bruge det til noget, så du kan finde glæde ved at fluefiske.

Hav en fantastisk dag.

/Morten
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 11:46
Citat: Snaps

Halløj..

Vader rundt med en A Jensen High Tide #6 men syns ikke rigtigt det spiller. Har svært ved lige at få det sidste kraft ført ud til spidsen og få lagt linen pænt (og langt)ud. Og vind er virkelig et no go! Linen er en #6 Loop Opti Stream.

Drømmer derfor om en anden stang. forestiller mig at jeg skal bruge en hurtig(?) stang måske op i en klasse 7..

Og nej jeg har ikke råd til de dyre Sage og Orvis modeller (medmindre en har en god brugt til få penge, hehe)

Alle former for input modtages.. kan også være nogle kender mit nuværende setup og ved hvor der kan tweakes..

på forhånd tak

Hvad har du været vant til før ??
Er den stang ikke temmelig blød (parabolsk aktion) ??


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 16:17
Citat: Snaps

Skulle måske også have nævnt at jeg tidliger har haft grej og prøvet andres, som ikke har givet mig samme problemer.. Så lad os nu bare for denne tråds skyld antage at jeg har nogenlunde styr på det ;)
Vil nok hive stangen med forbi en forhandler og se om jeg kan prøve den med et skydehoved på istedet. Ifht forfang må jeg jo nok indrømme at jeg har brugt poly, kan være det også skal op til overvejelse


Oki

Din Optistream line er et 8,5 meters skydehoved, permanent splejset til en coated skydeline. Så der er ikke noget at hente ved at prøve et andet skydehoved, medmindre du går efter et længere eller kortere. Kortere er ikke at foretrække hvis det er længere kast du vil efter, det kræver rigtig godt styr på kastet.

Poly leader er bare en forlængelse af fluelinen, så medmindre du har monteret 4 meter 0,20 i spidsen af poly'en så er der ikke noget der skulle tale for at den giver problemer med at tingene ikke retter sig ud.

Så hvor er forskellen på linen i forhold til de andre liner du har kastet med som fungere fint med strakte lange kast? Det er der du skal kigge hvis du skal finde problemet.

Mvh
Lasse

Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Snaps

Tilmeldt:: 27 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Snaps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 18:28
Måske jeg sku overveje noget med en længere klump? Grunden til at jeg nævnte alm skydehoved/line er at jeg syns jeg herinde har set mange fortalere for dette frem for typer som opti stream..

Mht stangens aktion syns jeg ikke den virker voldsomt blød men ved ik lige hvad specs siger omkring den

Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2015 kl. 21:32
Citat: LasseK

Citat: Snaps

Skulle måske også have nævnt at jeg tidliger har haft grej og prøvet andres, som ikke har givet mig samme problemer.. Så lad os nu bare for denne tråds skyld antage at jeg har nogenlunde styr på det ;)
Vil nok hive stangen med forbi en forhandler og se om jeg kan prøve den med et skydehoved på istedet. Ifht forfang må jeg jo nok indrømme at jeg har brugt poly, kan være det også skal op til overvejelse


Oki

Din Optistream line er et 8,5 meters skydehoved, permanent splejset til en coated skydeline. Så der er ikke noget at hente ved at prøve et andet skydehoved, medmindre du går efter et længere eller kortere. Kortere er ikke at foretrække hvis det er længere kast du vil efter, det kræver rigtig godt styr på kastet.

Poly leader er bare en forlængelse af fluelinen, så medmindre du har monteret 4 meter 0,20 i spidsen af poly'en så er der ikke noget der skulle tale for at den giver problemer med at tingene ikke retter sig ud.

Så hvor er forskellen på linen i forhold til de andre liner du har kastet med som fungere fint med strakte lange kast? Det er der du skal kigge hvis du skal finde problemet.

Mvh
Lasse


Thumbs Up

Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2015 kl. 02:54
Hej... Jeg har en TFO TICR X #6 til kr 900 + porto, hvis det havde din interesse? Der følger et skydehoved med til stangen.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2015 kl. 08:12
Hvis der ikke er nogle fejl på de grejer der nævnes, er det teknikken den er galt med. Punkttum. På papiret passer det hele perfekt sammen. Er forfanget ca. 9-12 fod....taperet og slutter på ca. 0.25 mm, med en str. 6-8 flue for enden, bør alle, som har været på kastekursus, kunne bruge det. Ellers et nyt kursus. Det hjælper ikke noget at sælge noget andet til dig.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2015 kl. 09:19
Hej Snaps
Det kan godt være det lyder dumt, men synes du skal prøve følgende.
Stil dig ud på en græsplæne og tage ca. halvdelen af linen af dit hjul. Så tager du fat i linen med din kastearm i overgangen mellem skydedelen og skydelinen. Lad skydedelen ligge strakt ud foran dig. 
Nu starter du med at blindkaste ved at bruge din kastearm som stang. Hvis du kan stå og lave linebuer og holde linen i luften, så har du fuld forståelse for hvad der kræves i et fluekast og så kan du tage en hvilken som helst fluestang og kaste med.
Hvis du ikke kan ville jeg bruge energien på at trimme fluekastet, evt. med et kursus!
God Påske!
TC
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres