Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mörrum maj 2016

 Besvar Besvar
Forfatter
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mörrum maj 2016
    Sendt: 03 Okt 2015 kl. 18:22
Har lige bestilt fiskeferie i Mörrum i maj 2016 med start 14. maj og skal bo på Mörrum River Lodge. Har godt 40 års erfaring i Laksefiskeri, men aldrig uden for de danske lakse åer. I forbindelse med Sveriges turen er jeg mest i tvivl om følgende :
  • Er det ikke åndbare waders på den tid af året ?
  • Har fiskeret i pool 1 - 32 men kan der vades her eller er det farligt?
  • Har læst mig til at det er relativ små enkle fluer, kan det passe ?

Vil være glad for gode svar til ovenstående og måske er der andre vigtige ting som de der er erfarne kan hjælpe lidt med. Uha vi glæder os Wink

Mvh. Ejler
Til top
Lasse Frets Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lassegf

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lassegf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2015 kl. 21:57
Hej Ejler
Åndbare Waders i maj
Du kan vade de fleste steder 1-32 dog skal du kender diverse steder da der også er huller, under 20 kubik er det overhovedet ikke svært over 30 kræver det lidt mere kendskab, på nogle pools,

Over 15 kubik mellem fluer, over 20-22 lidt stører, gerne lidt farve i maj , rød, brun, karry, og den populere "beiss"  / uldsokker er også populær

Husk at som ny at fiske på pladser hvor du kan fighte et hug, det er voldsomme fisk i maj, og jeg mener voldsomme mellem 10-20 kg 

Find nogle gode pool med mindre folk= mere fisketid

/Lasse

Til top
Flemming Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
badroulbadour Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2002
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér badroulbadour Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2015 kl. 05:58
Du vil temmelig sikkert blive glad for en god vadestav, evt. i aluminium. Undgå Pool 1 og 4 de første par dage, hvis ikke I er dygtige kastere. Læs et par pool-guides til Mörrum hen over vinteren. Ullsocken, ½-1 tomme rørflue, hvis der er lavt vand.Der er smukt på de øverste pools.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2015 kl. 09:01
Hej
Prøv at gå på bibliotek og se om de har bogen PooGuide til Mørrumsåen, hvis ikke kan du låne min, og tage nogle kopier af den.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2015 kl. 10:06
http://laksefeber.dk/Fiskeri/morrum%20kort.htm

Ude i venstre side, nederst er der en link til kort over Mørrums pools, med forslag til vaderuter.
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2015 kl. 20:07
Fedt kort. Er det de små sorte pile som viser hvor der kan vades ?
Mvh. Ejler
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2015 kl. 20:08
Tak Per. Jeg eftersøger den lige på biblioteket og får den tygget igennem
Mvh. Ejler
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2015 kl. 20:18
Hej Lasse. Rigtig mange gode tips. Omkring kubik meter, er der steder man kan aflæse dette?
Mvh. Ejler
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2015 kl. 20:41
Det er de stiblede streger, der angiver vademuligheder.
Til top
Flemming Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
badroulbadour Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2002
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér badroulbadour Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2015 kl. 22:47
Kubikmeter må du ind på morrum.com og finde. Hvis du taler om den "gamle" Mörrums Alla Pooler, så er de sorte pile standpladser med pilen i hovedets retning.
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2015 kl. 11:32
Hej alle
Fantastisk forum det her, en kæmpe hjælp til mig som er ny i Mörrum, tusind tak Smile

Har booket fra den 14. maj i http://www.morrum.se/morrum-river-lodge - men er frustreret over at de ikke svarer hverken på booking eller mails, ved ikke om de er konkurs ??. Det ender nok med at jeg skal bokke et sommerhus eller lignende, vi 4 som skal afsted. Mener også at man kan købe fiskekort online til næste år, men kan ikke google mig til hvor det skal ske
Mvh. Ejler
Til top
Flemming Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
badroulbadour Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2002
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér badroulbadour Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 01:40
Prøv at ringe til dem i Laxens Hus. Du finder nummeret på Morrum.com

De plejer at tage telefonen, og de forstår godt det meste dansk ...
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Niklas_bike Avatar

Tilmeldt:: 02 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas_bike Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 07:27
Hej Ejler
Har i dag været i kontakt med Per Persson der ejer Mörrum River Lodge vedrørende dit manglende svar . Han fortæller at har svaret flere gang men han får en e-mail retur at din mailboks er fyldt ....
Men du kan ringe til ham på dette nummer 00 46 73-663 77 56 , eventuelt ligge en besked hvis han ikke tager den .;)


Du kan også læse om min sidste tur til Mörrum her og om mit besøg på Lodgen ..



Redigeret af Niklas_bike - 10 Okt 2015 kl. 07:35
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 09:14
Hej Flemming og Niklas

Dejlige svar fra jer som kan bruges til noget. Ringer lige til ejeren, min mailboks er absolut ikke fuld, så der er en anden fejl.

Mange tak
Mvh. Ejler
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim P Avatar

Tilmeldt:: 15 Jul 2005
Geografisk: Nordsjælland, Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 14:16
Hej Ejler
Mörrum, Mörrum, Mörrum.......Dyyybt suk Smile
Denne fantastiske rende ramte mit hjerte engang i 70'erne, da jeg som 14-årig besøgte den for første gang. Og jeg er kommet tilbage hvert år lige siden.
Har min c-vogn parkeret i Å-krogen gennem hele sæsonen Thumbs Up
Den er lige så udfordrende, den er smuk, kan være dybt frustrerende Cry og samtidig lykkeskabende Big smile

Når du nu anstiger åen i maj, skal du være forberedt på at skulle have alt fra flyd/synke 1 til helsynkende synke 6 i bagagen.
Det er store stærke fisk på den årstid, så jeg vil ikke anbefale mindre end 14' kæppe kl 9
Fluerne varierer alt efter vandføring og temp. fra str.8 til 1 1/2- 2 1/2 tomme rørfluer.
mine egne favoritter er "Uldsokken", "Banana Fly", "Beiss 1" og "The Undertaker"
(kan maile dig mønstre, hvis du ønsker)
Hvis du vil vide mere, så send mig en pm med dine spørgsmål, så skal jeg forsøge at svare så uddybende som muligt

Knæk og bræk
Kim P
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 17:38
Hej Kim
Lad være med at skrive sådan noget, det får jo feberen helt op at koge så lang tid før WinkDet bliver både dejligt og udfordrende. alle flueer du skriver om er i æsken, bruger dem også i Skjern å. Det enste grej jeg mangler lige nu er et par gode åndbare waders og en vadestav, det er vel obligatorisk ? Stængerne jeg regner med at tage med er 13" 8/9 og 14" 9/10 og så min lakse spinnesæt, den sidste fordi jeg har haft 12 nul ture med flue i år i Skjern å og 2 ture med spin som gav 5 laks og HØ Shocked
Mvh. Ejler
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 18:40
Hej Niklas
"du kan læse mere her" ja og det gør jeg så, men så er der dæleme lang tid til maj 2016 når man læser og ser foto fra Mörrum - uha da da, flot lavet Tongue

Får du et hold op at stå i september 2016 er jeg absolut interesseret i at høre herom
Mvh. Ejler
Til top
Lasse Frets Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lassegf

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lassegf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 20:05
På mørrum kronofiske, kan du se fangster / m3 pool med fangster og tidspunkter, lad dig dog ikke blinde af pool der er mange pool der ikke bliver overfisket med mange fisk

Til top
Hans H. K. Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HHKC Avatar

Tilmeldt:: 12 Maj 2009
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HHKC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2015 kl. 21:37
Hej Ejler,
Jeg er ligesom så mange andre grebet af fiskeriet i Mörrum og besøger åen mindst et par gange om året.
Glæd dig, men vær forberedt på at det er noget af det "sværeste" laksefiskeri du kan komme i nærheden af, har aldrig fisket på laks som kan være SÅ ligeglade med mine fluer.
Det er hamrende facinerende og intet mindre end fantastisk blot at lade sin flue svinge gennem åens strømme og vide at den "svømmer" forbi den ene storlaks efter den anden eller havørred i verdensrekord-størrelse.
Hvis alt er som det plejer, er der ikke åbnet for at søge om fiskekort før slutningen af november og endelig bekræftigelse af at man har fået de ansøgte dage før engang i december eller starten af det nye år.
Måske vi ses ved den smukke å i maj?
 
Hans H.
 
 
 
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2015 kl. 14:35
Hej Lasse. Tak for info, det har jeg ledt efter
Mvh. Ejler
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2015 kl. 14:58
Hej Hans H. K. Christiansen Se Drop Down

Det er jo fantastisk som lystfisker at fighte en af de store, har lige haft ikke mindre end 3 på i dag på min sidste tur i Skjern å på Borris stykket, men mest af alt elsker jeg naturen og alt det sociale der er ved åen. Den sidste laks jeg aflivede var i marts 1966, 15 nystegne kilo - desværre er jeg ikke laksespiser Ouch Så det er ikke mig der tømmer åen Tongue
 Vi har bestilt logi og fiskekort hos
Mörrum River Lodge, det fik jeg accept på i går, så nu er er der kun laksefeberen tilbage og det er dæleme slemt nok.
I Mörrum regner jeg med at bruge en dag på hver af Pool 2-4-16-17-18, 1 springer vi over da der en en spinnefisker med, men om det er de rigtige ved jeg intet om, har valgt dem ene og alene ud fra fangsstatisikker i maj 2015. Måske er der slet ikke plads da vi starter ud Pinsedag, da har vi nok ikke åen for os selv. Så Hans er du der fra Pinsedag og 5 dage frem kunne det meget nemt ske at vi ses, har sku brug for et par fif fra en erfaren
Mvh. Ejler
Til top
Flemming Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
badroulbadour Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2002
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér badroulbadour Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2015 kl. 16:46
Hvis I fisker de pools, der ligger opstrøms campingpladsen op til 28, plejer der at være god plads - også i maj :)
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2015 kl. 18:54
Hej Flemming

Er ikke helt sikker på hvor campingpladsen er - men er det pool 25-26 og 27 du mener, hvis ja - er det også der hvor man ser de flotte billeder af Mörrum med træer på begge sider

Det her forum er da guld værd, sikken en vidden i giver mig, super dejligt
Mvh. Ejler
Til top
Flemming Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
badroulbadour Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2002
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér badroulbadour Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2015 kl. 20:42
Campingpladsen er ved Åkroken, ja. De flotteste pladser er opstrøms.
Til top
Hans H. Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans HC

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans HC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2015 kl. 15:44
Fiskede Mörrum for første gang i maj i år.
Har ellers holdt mig langt væk fra åen i netop maj pga. det voldsomme fisketryk, men i år skulle det så være, har fisket juni, juli, august og september de sidste 10 år.
Havde 4 fiskedage og der viste sig laks i nærmest alle pools på sydstrækket (1-16) og der blev da også fanget et par stykker.
Fiskede de første 3,5 dag på sydstrækket hvor der nu var plads, gider ikke sidde i kø, men uden held. 
Sidst på 3 dagen drog jeg op på Vittskövle som jeg helst fisker og her gik jeg helt alene.
Efter 2 timers fiskeri var der så bud efter fluen, men laksen slap igen efter knap 10 minutters fight, sådan går det jo.
Det var det eneste tilbud jeg havde, men næste år fisker jeg nordstrækket eller Vittskövle igen hvis vand og vandtemperatur tillader det?
Tror chancen for laks er større når ikke vandet bliver pisket til skum af den ene fluefisker efter den anden som det ofte ses i de populære pools på sydstrækket i maj.
Ingen tvivl om at der er flere laks på sydstrækket, men tror roen på nordstrækket er en fordel, det kunne man også se på fangsterne de dage jeg var der i år, for der blev taget nogle rigtig fine laks i forhold til det begrænsede antal fluefiskere, der gik deroppe.

Til top
Stefan E Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mester5

Tilmeldt:: 15 Aug 2004
Geografisk: Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mester5 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2015 kl. 17:57
Hej
Du er velkommen til at ringe til os i Fiskeshopen i Mörrum, hvis der er noget du behöver hjälp med eller hvis du vil have seneste nyt. Vi er placeret i samme bygning som Mörrums Kronolaxfiske og kigger direkte ud på pool 1 hver eneste dag... +4645450710

Mvh Stefan
P.S. vi snakker dansk ;)




Redigeret af mester5 - 13 Okt 2015 kl. 18:01
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2015 kl. 19:57
Hej Hans

Vi gider heller ikke at stå i kø, så opstrøms er nok en god idé, men jeg kender intet til Vittskövle og har ikke set foto derfra så vidt jeg ved, har hørt om det er flot natur, men ved ikke om man kan vade i åen med forsigtighed eller det er inde i kanten det foregårm måske du vil kommentere
Mvh. Ejler
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2015 kl. 19:59
Hej Stefan E.
Jeg vil rigtig gerne give dig et kald et par dage før vi ankommer den 14. maj, men forventer også lige at kikke ind til dig når vi ankommer, mangler nogle ting bl.a. vadestav som vel er et must
Mvh. Ejler
Til top
Stefan E Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mester5

Tilmeldt:: 15 Aug 2004
Geografisk: Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mester5 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2015 kl. 22:52
Vadestav er en god idé, isär når man ikke "vader rundt" i Mörrum til daglig... 
Bare slå på tråden.
Vi ses i 2016 :)

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down