Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt havhjul Daiwa eller Okuma

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt havhjul Daiwa eller Okuma
    Sendt: 22 Jan 2016 kl. 12:58
Hej står og skal have anskaffet mig et nyt havhjul.

Valget står mellem Daiwa Saltist 20 eller et Okuma Andros 5-2. Ingen forskel i pris.
Jeg har tidligere haft Daiwa SH40V som jeg var rigtig godt tilfreds med. Solidt hjul, gik silkeblødt og super bremse.
Jeg har imidlertid set mig lidt lun på Okumaen, men kender ikke kvaliteten. Det er to forskellige hjul og jeg har ikke tidligere brugt hjul med Lever Drag.
Hvad ville i vælge?

Mange hilsener Søren
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 17:52
hej Søren.

jeg har i ret mange år fisket med et daiwa saltist (det er enten en 20 eller en 30)levelwind (altså med linefører). den har jeg været rigtig godt tilfreds med. jeg har skilt den ad og smurt den et par gange, og man kan ikke sige at det er avanceret teknik -  men det virker upåklageligt, måske fordi den er simpel. Så skulle jeg spille smartEmbarrassed, og så købte jeg et avet hjul med leverdrag. og med venstrehåndsindspinning, jeg forstår simpelthen ikke logikken med at løfte stangen i den svage venstre arm, og spinne ind med højre (på vej ned, når man pumper fisken op).
hjulet fungerer egentlig fint -  jeg savner lineføreren. Men hvad der irriterer mig ret meget er at den kraft du skal bruge for at spinne ind, ændre sig når du spænder leverbremsen, det er faneme primitivt.

Så til mit torskefiskeri heroppe er jeg bedre tjent med både linefører OG stjernebremse.

ps. begge hjul har highspeed indspinning, og det er jeg vældig glad for.

har du checket Penn torq med stjernebremse ?

mvh hcg


Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 21:25
Hej Hans

Ja jeg hælder måske nok også mest til Daiwaen. Tror ikke jeg bliver gode venner med Lever Drag. Har ikke prøvet det, men det at skulle vænne sig til at skulle indstile bremsen hver gang man sænker ned tror jeg at jeg vil få "pip af". Kun en idé jeg har. Har intet at have det i.

Det er sjovt du nævner det med højre og venstre. Jeg er også højrehåndet. Jeg har masser af fastspolehjul til venstre hånds indspinning. Derfor begyndte jeg også engang at købe multi (lavprofil) til ventre håndsindspinning. Sjovt nok kan jeg ikke vænne mig til at spinne ind med ventre på multi hjul til det lidt tungere fiskeri fra båd. Bruger meget tommel på multierne og det kan jeg bare ikke styre med ventre hånd :-) (det kan også være den er gal med motorikken :-) ) Derfor skal mit næste hjul også være med højrehånds indspinning.

Har ikke tjekket Penn torq endnu, men det skal jeg da vidst lige se på også.

Mange hilsener
Søren
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 21:40
hej Søren.


her er et link til en rigtig guttermand på Alderney, en af kanaløerne.

http://www.ebay.co.uk/itm/Penn-Torque-TRQ-Star-Drag-Multiplier-Reels-Clearance-/271827644172?var=&hash=item3f4a30af0c:m:mxkVTXXs-0Cxu6Q66KN41-Q

han her udsalg på et torque 30.

jeg har kun læst om hjulene, de anses for uopslidelige.

knæk og bræk.hcg
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 23:55
Jeg har fisket med et TRQ25 siden 2012 og jeg er glad for jeg brugt de ekstra penge dengang..
Bruger det sammen med min EDGE 3776 havstang til at fiske rødfisk på +200m, torsk, havkat og helleflynder her i Grønland og må sige det for mig bare duer.

Har dog ikke prøvet et af de 2 andre så kan ikke udtale mig om mit Penn er bedre - bare at det virker..Smile

Til top
Jesper Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesperA2

Tilmeldt:: 23 Mar 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperA2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2016 kl. 09:14
Hej Søren
Jeg kender ikke de to modeller, men jeg har selv et Okuma multihjul (Magnetix) som kører upåklageligt på 6. sæson, samt nogle fastspolehjul til kastefiskeri (Salina) - så jeg vil ikke være bange for at anbefale Okuma..
Jeg har aldrig prøvet Daiwa så kan ikke kommenterer på det..
Mht. Leverdrag eller stjernebremse, så vil bremsekraften som regel være større på leverdrag hjulet (hvis de er ca. samme størrelse), men hvis det bare er til de hjemlige torsk, så kan stjernebremsen vist fint klare det..
Efter jeg har købt et Avet hjul med leverdrag og venstrehåndsindspinning er jeg blevet forelsket - det virker fantastisk.. Det er kun halvt så stort som de andre multihjul, men bremser lige så kraftigt. 
OG man skal altså kun indstille bremsekraften én gang, så det er ikke mere bøvlet.
Bremsekraften påvirker heller ikke indspinningskraften, så jeg tror der er noget galt med dit hjul Hans...

Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2016 kl. 17:59
Hej Jesper.

det lyder interessant med avet hjulet.  måske kan man i første omgang gå ud fra at det er manden der er noget galt medEmbarrassed. Så:
der er to steder at regulere: den store leverarm, og den forkromede "møtrikagtige ting" som leverarmen faktisk sidder på.
har du nogle gode råd?
hvad stiller man først?
og hvad så?

mvh hcg
Til top
Jesper Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesperA2

Tilmeldt:: 23 Mar 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperA2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2016 kl. 21:27
Hej Hans
Hvis du løsner på 'møtrikken' i midten, og drejer leverarmen frem og tilbage, så kan du mærke at den har nogle punkter hvor den ligsom 'falder i hak' 
Træk armen helt tilbage mod dig selv (free), hvor bremsen er helt frikoblet.
Afhængig af model kan der lige derefter komme et punkt, hvor bremsen er tilkoblet en lille smule - bruges f.eks. Til fiskeri med agnfisk, hvor agnfisken kan trække line uden overløb.
Ca oppe i lodret position kommer der et markant hak (strike). Det er dette punkt der skal indstilles til 'normal' bremsekraft vha. 'Møtrikken'.
Derefter kan man trække leverarmen videre om (full) hvis der skal yderligere bremsekraft til indtil der totalt blokeres for udløb...
Dvs. du skal forindstille bremsekraften på møtrikken, så hakket i lodret passer med den ønskede bremsekraft.
Under fiskeri frikoblet man så bremsen ved at trække armen helt tilbage mod sig selv. 
Når der kommer fisk på, drejer man armen op til hakket i lodret, hvilket svarer til at man på et hjul med stjernebremse kobler spolen til.
Ret simpelt system, hvis man lige ved det...
Det hjul jeg bruger er den lille SXJ model.. Da jeg modtog det med posten tænkte jeg whhaaaattt det hjul er da for lille... Men indtil videre har det taget torsk op til 10 kg uden at brokke sig.. 
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2016 kl. 20:39
tak for en fin instruks.

(men det betyder jo altså at bremsen påvirker indspinningen) - ikke?

nå, jeg går op og skruer lidt (om lidt)

mvh hcg
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2016 kl. 21:12
mit avet er et mxl 5.8 left hand.

nu sidder jeg med hjulet i hånden, og her er min instruks/observation:

Det er best at justere på den runde møtrik når lever står helt ind mod dig selv i "free". lever skal helt ind til den sorte stopper på siden af hjulet. det er frikopling af spolen.
Første klik "bait" sidder ikke ret langt fra "free" og her er bremsen i indgreb og der er ingen indspinningsmodstand - sålænge man ikke justerer (på møtrikken) så bremsekraften er kraftig, gør man det, kan det mærkes på indspinningen. 2 klik (sidder nærmest lodret) "strike" her er bremsekraften tydeligt kraftigere - og det kan også mærkes på indspinningen. Sidste klik/stop " full" her er der fuld knald på bremsen og indspinning er tydeligt besværliggjort.

det synes jeg er noget l............ puha - og primitivt

mvh hcg
Til top
Jesper Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesperA2

Tilmeldt:: 23 Mar 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperA2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 11:01
Hej igen Hans
Jeg tror altså du skal have det hjul til rep...
Bremsefunktionen og indspinningsfunktionen skulle meget gerne være 2 helt adskilte ting på et fiskehjul - uanset om det er et fastspolehjul, et fluehjul eller et multihjul - og igen uanset om multihjulet har stjernebremse eller leverdrag.
På mine multihjul kan jeg ikke mærke forskel i indspinning, uanset om spolen er frikoblet, koblet til med løs bremse, eller med fuld bremsekraft, så spolen er blokeret for udløb.
Jeg er også overbevist om, at det er sådan det SKAL være..
Og tilbage til indstillingen - så skal bremsekraften indstilles således, at det i punktet 'Strike' har samme bremsekraft, som man ville vælge på et hjul med stjernebremse - og ja det kan være nemmere at dreje armen lidt tilbage mod sig selv når man skal skrue på møtriken - og så dreje armen tilbage i Strike og teste om justeringen er ok.
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 15:33
Jeg ville vælge et hjul med Leverdrag.

Det har stærkere bremse og de 2 gear på Okumaen bliver du glad for.
Det kommer dog lidt ud på hvor og hvordan det skal bruges...

På lavt vand efter småtorsk er det ikke væsentligt, med på dybere vand eks. ved længere ture på Bodil eller Nemo på dybere vand er det dejligt.

Kan se at det er på tilbud på det bla. her : http://www.stubs-fiskeudstyr.dk/okuma-andros-5-2-speed-6bb

Daiwa saltist er forøvrigt også et super hjul...
Så du kan ikke vælge forkert ;-)

Hvis du bevæger dig lidt op i pris, er der valg fra øverste hylde :
http://www.tackleking.de/shimano/201-shimano-talica.html
http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/543-pirkehjul/5113-fin-nor-marquesa-2-speed-multihjul/
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 15:35
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 19:00
Item 3893A FTH20LWLH 4.3:1 0.42 290m 552g Kr 1600.-

Fantom hjul fås også i DK

mvh Jørn Lionfish
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 21:59
Hej Jørn.

Det lyder godt.

Hvad er prisen i danmark ?
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 22:00
For 2 gears moddellen ?
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2016 kl. 15:34
Hvad er prisen på Alderny da den er momsfri .. og der skal lægges gebyr +moms på til fortoldning og fragt

mvh Jørn
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2016 kl. 18:56
det undrer mig egentlig lidt, hvad skal man med togears?. jeg har brug for ret hurtigt indspinning - så kommer pirken hurtigt op og ned (mest op).
når jeg har tung fisk på (det sker af og til) pumper jeg op med stangen, og spinner ind når jeg sænker stangen (det tror jeg de fleste gør) -  så vil jeg også gerne have hurtig indspinning.
men hvis man vil krane fisken ind, uden at pumpe, eller hvis man synes den tunge pirk er for tungWink

oplys mig gerne. mvh hcg
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2016 kl. 14:03
Hej Hans

Den hurtige indspinning er et must.

men med tunge fisk, er det at kunne kravle ned i sneglegearet meget rart. ;-)
Der er langt at pumpe op på 80-100 mtr. og mange gange i træk.

Men du kan såmen sagtens klare dig uden. Mit Torsa er gearet perfekt og kan sagtens bruges, men på Talicaen har jeg ofte det lave gear i brug.

Som så meget andet en smags sag.

Til Jørn så er prisen på et 2 gears hjul i leverdrag modellen, såfremt at post dk husker at opkræve moms og gebyr eller du får Mark til at fortolde det derovre fra kr. 1.594,- eller det samme som 1 gears modellen i den iøvrigt billigere stjernebremse udgave herhjemme. Men det er jo op til en selv om man vil spare lidt, og have mere bøvl ved reklamation eller give fuld pris i dk. Har dog endnu ikke set dette hjul til salg i dk, kun stjernebremse versionen med den lave gearing som jeg ikke mener passer ret godt til danske forhold. 

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2016 kl. 08:50
jeg har brugt andros i den mindste model på sundet og synes mægtig godt om det!!

mik
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2016 kl. 15:57
Tillykke med dit nye hjul Søren.
Kom til at købe daiwa ld 30 2 gear fra alderney ,ville egentlig ha haft str 40 ,men den var udsolgt :-(
  ld 30 2 gear løb op i 2226 kr inklusiv alt har allerede fået den leveret.  Ku godt bruge et link til Daiwa ld40 2 gear, hvis den kan findes til en ordentlig pris. ?


Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2016 kl. 10:01
Tillykke med dit nye hjul Morten.

Det bliver du glad for...

Jeg har selv haft et magen til, og det kører fantastisk.
Der er pt. ingen lignende tilbud på model 40på de sider jeg bruger ;-(



Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2016 kl. 13:46
I korsholms udsalg som starter på fredag, er der Penn Fathom lever drag 2 speed på udsalg. Selv var jeg helt klart gået med et Trinidad i stedet, som de har til 2000! Til det lettere fiskeri det nye abu revo beast.
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2016 kl. 14:18
Korsholms udsalg er åbenbart kun i butikken og ikke på nettet
Til top
Ole Wenkens Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Wenkens

Tilmeldt:: 14 Sep 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Wenkens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2016 kl. 12:01
Jeg har læst på Korsholms hjemmeside, at de modtager ønsker til udsalget. De første kunder, som møder op i forretningen har naturligvis førsteret, men efter et par timer ser de på ønskerne fra kunderne landet over
Til top
Max Bonte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pømske

Tilmeldt:: 07 Maj 2004
Geografisk: VestJylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pømske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2016 kl. 13:50
 hej!
Her er nogle  reel   på en Hollanske side

Hhttp://www.marktplaats.nl/z.html?query=reels&categoryId=2824&postcode=r i 


Vh Max
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2016 kl. 11:36
Penn Torque og Fathom hjulene. Er de ens i styrke og konstruktion??
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum