Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluekast med dårlig arm!

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
THNielsen

Tilmeldt:: 15 Maj 2016
Geografisk: Heden
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér THNielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluekast med dårlig arm!
    Sendt: 21 Maj 2016 kl. 22:37
For en del år siden, kom jeg til skade med min højre skulder.
Den lavede et decideret kinderæg, i det den både gik af led, brækkede og oven i købet groede forkert sammen igen. Det har resulteret i, at jeg både har nedsat mobiliteten i armen og samtidig skal der mindre til før det begynder at gøre ondt fra skulder til håndled...

Se, i det daglige er det ikke jeg bøvler med - dermed heller ikke når jeg spinnefisker, men nu er jeg blevet interesseret i fluefiskeri og så får vi problemet.
Min fiskemakker er en genial lærer - men armen vil ganske enkelt ikke som os. Efter to-tre overhåndskast begynder det at gøre nas og stangen føles nærmest som vejer den 3-4 kilo. Det medfører naturligvis, at det bliver umuligt at lave et ordentligt bagkast og få fluen præsenteret ordentligt med strakt forfang, fyrværkeri og hornfanfare...
Det er ganske enkelt ikke ret fornøjeligt - og det irriterer mig faktisk en del.

Findes der en kastemetode, som kan bruges i stedet for?
Jeg har overvejet om man er nødt til at købe en switch-stang, da det jo minder lidt om kastene fra spinnefiskeriet og dermed må være mindre belastende for skulderen.
Det er i hvert fald mit eget ræssonement - men jeg kan tage fejl...

Eller er jeg ganske enkelt nødt til at acceptere, at skal jeg gå med flue, så må det være med en bombarda påmonteret???


Til top
Johnni Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bülow

Tilmeldt:: 20 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bülow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2016 kl. 23:02
Har du prøvet at kast fra hoften?, jeg mener man behøves jo ikke have armen op i hovede højde, typisk er min albue i mave højde, og så bruger jeg den venstre hånd til at få fart i linen( dobbelt træk eller bare single træk), så går der minimalt i skulderen, du kommer nok ikke til at kaste de 30+ mtr så, men snildt 15-20 mtr og det er rigeligt.
Til top
Carsten Aasted Gad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carden Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2014
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2016 kl. 23:05
Træn med anden arm. Øvelse gør mester
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2016 kl. 23:45
Istedet for en fuldblods tohåndskæp så undersøg markedet for switchstænger med reelle tohåndsgreb. En mulighed kunne være guidelines lxi serie.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2016 kl. 12:12
Hvis vi snakker fiskeri i strømmende vand er der med underhåndskast virkelig en verden til forskel. Selvom jeg gerne bruger overhåndskast er jeg også tit nødt til at bruge underhåndskast og forstår egentlig godt når jeg mærker forskellen dem der helt lægger overhåndskastene på hylden. Man bruger ikke nær så mange kræfter som ved overhåndskast og jeg kan holde langt længere tid til det i skulderen og ryggen. Jeg har ikke fundet det nødvendigt at gå ud at investere i special stang til det og har opnået meget fine resultater med alt fra normale tohånds stænger ned til enhånds med fightbutt. Jeg har kun sporadisk brugt en kombi af rullekast og spey kast med singletræk (enhåndsstang) i stillestående ferskvand og det fungerer såmænd også fint selvom jeg egentlig ikke er glad for som det har været nødvendigt at være nødt til at lægge linen flere gange på vandet for at opnå en ordentlig kastelængde. Det virker bare ikke som det smarteste at pjaske vandet til lige før det skal affiskes og jeg ville også ganske nødigt bakse med det ude ved kysten. Med dit problem som du beskriver det virker det som om at du er nødt til at glemme alt om overhåndskast med den arm. Dog kan der måske findes et sweet spot hvis du lægger armen mere ud til siden og kaster mere fladt og horisontalt og som nævnt kombinerer med single- eller dobbelttræk. Men det virker usandsynligt. Jeg har også hørt at folk der har mistet førligheden i deres normale kastearm overraskende hurtigt opnår at kaste godt med deres anden arm.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2016 kl. 14:00
Citat: Jabber

Istedet for en fuldblods tohåndskæp så undersøg markedet for switchstænger med reelle tohåndsgreb. En mulighed kunne være guidelines lxi serie.

kan kun være enig. Der findes mange fine switch stænger på markedet som kan være en oplagt mulighed, og med et ordentligt skydehoved setup kan du godt lægge pænt med line ud
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2016 kl. 15:30
Hej Thomas

Hvor i landet er du fra?

Er det på kysten eller i åen du dyrker dit fiskeri, og efter hvilke arter?

Jeg har en 11' #6 switch stang du gerne må prøve.

Man kan sagtens underhåndskaste på kysten og overhåndskastene er heller ikke så stor en belastning med en 2-hånds.
Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2016 kl. 17:21
kig på youtube efter gøran andersson, henrik mortensen el klaus frimor:
de benytter alle den samme stil som i udgangspunkt bruger armen på mindre belastende vis.
Har på et tidspunkt undervist een gut med slidgigt i albue og skulder og det lykkedes ham at få halve fiskedage ud af at ændre stil-
alternativet er anske rigtigt at prøve en switch stang, men her skal du lære at det er bundduppen der laver arbejdet - så kaster det forrygende
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2016 kl. 00:36
En let tohånds eller switch på kysten er nok ikke dum. Desværre betyder prisen meget når vi snakker vægt og følelsen af toptung eller ej, når vi taler om de lange. Flere lidt længere stænger kan også være for slasket. Hvis du vil kaste 14-18 gr på kysten kunne denne her (på papiret ..kender dem ikke) være et bud http://macnab.dk/product/zpey-infinity-966-4-delt-1214/ . Der er lidt forskellige til fornuftige penge. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steffen Kragh

Tilmeldt:: 28 Jul 2015
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Kragh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2016 kl. 08:56
Hej Thomas.

Jeg har selv haft en smadret skulder, så jeg kender smerten.
Jeg har fisket med flue siden 1980 men måtte konverterer til spinnefisker efter en skulderskade, jeg tænker ikke der er nogen kastestil der kan tilpasses en dårlig skulder, smerterne og de mange dage efter en fisketur, hvor det er et helvede, er det ganske enkelt ikke værd.
Find noget lækkert spinnegrej og nyd at du kan fiske en hel dag uden problemer..
Jeg blev opereret af Thomas Haller på CFR hospitalet i Odense og har idag 2 år efter genoptaget fluefiskeriet uden problemer.. Thomas er fantastisk dygtig til skuldre, prøv evt. at snakke med ham..
Held og lykke med armen..
Mvh Steffen kragh

Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2016 kl. 09:36
Citat: sage

En let tohånds eller switch på kysten er nok ikke dum. Desværre betyder prisen meget når vi snakker vægt og følelsen af toptung eller ej, når vi taler om de lange. Flere lidt længere stænger kan også være for slasket. Hvis du vil kaste 14-18 gr på kysten kunne denne her (på papiret ..kender dem ikke) være et bud http://macnab.dk/product/zpey-infinity-966-4-delt-1214/ . Der er lidt forskellige til fornuftige penge. 
jeg har en Infinity i decideret 2 håndsudgave, det er en nem stang at håndtere og kaster rigtigt fint - så jeg kan ikke forestille mig det skulle være anderledes i denne udgave Thumbs Up
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2016 kl. 19:35
Jeg har nu i to år haft en dårlig skulder og har trænet med professionel hjælp og er også blevet opereret, men uden at det er blevet bedre. Nu siger du, at du er ret ny m.h.t. fluefiskeri, men en mulighed er at gøre som jeg gjorde. Begynd at kast med venstre. Det er nok lettere, når man ikke har kastet med flue med højre i en menneskealder. Jeg synes ikke, at jeg har nogen god feeling med stangen, og jeg kaster klart kortere og mindre præcist og med flere blindkast, men hellere ved vandet med venstre end at sidde hjemme i sofaen. Og det lykkes da ind i mellem at fange nogle OK fisk. Det er bare sværer at finde nogle at vadefiske med, da de fleste vil have vinden ind fra venstre :-)
En fordel ved ikke at have den vilde feeling med stangen er, at man slipper for at købe nye stænger, da det er lidt lige meget. Det kan også være at du er ambidextral, så du er lige så god med venstre, det gælder desværre ikke mig, men Nadal startede med at spille tennis med højre, og alt i alt går det da meget godt for ham med venstre
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TorbenP

Tilmeldt:: 25 Apr 2016
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TorbenP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2016 kl. 11:47
Jeg fisker udelukkende med tohåndskast, og vil sige at det helt handler om teknikken hvorvidt det er mere eller mindre belastende end enhånds. Går du efter den stil der kaldes "underhand cast", hvilken egentlig er en dårlig oversættelse for "nederste hånd", så er der nok noget at hente for dig, idet langt størstedelen af arbejdet gøres med nederste hånd, altså venstre for dig

"Underhand" stilen er specifikt designet til at bruge de mindst mulige bevægelser, både en- og tohånds, så det kan være stilen løser dine problemer uden at behøve skifte til tohåndsgreb. En anden mulighed er at kigge på Lefty Kreh's stil med et sidelæns kast, hvor det stort set kun er underarmen der bevæges, og det meste af kastet kommer fra kropsrotation, (findes på YouTube). 

For at minimere bevægelse for kastearmen kan du også prøve et meget kort skydehoved der er nemt at håndtere med små og korte bevægelser. Et hoved på 7-8m. kan uden videre løftes og sendes afsted uden blindkast, så der sparer du evt. nogle kastebevægelser også.

Et tosset alternativ kunne være at kigge på tohåndsgreb og spey. Scandi eller Skagit med underhåndsstil bruger meget små bevægelser, der bruges øverste hånd næsten kun til at holde stangen. 


Redigeret af TorbenP - 31 Maj 2016 kl. 08:17
Til top
Thomas Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
THNielsen

Tilmeldt:: 15 Maj 2016
Geografisk: Heden
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér THNielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2016 kl. 22:12
Takker for alle de fornuftige svar og beklager den forholdsvis lange responstid fra min side... Fiskevandet har trukket mere end computeren :D
Jeg har fået en masse gode input, så nu vil jeg kigge youtube-videoer, låne mig til lidt stænger og afprøve de forskellige teknikker - det virker ikke til at jeg skal opgive det helt endnu ;-)

Til top
Thomas Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
THNielsen

Tilmeldt:: 15 Maj 2016
Geografisk: Heden
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér THNielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 07:44
En lille opdatering:

Efter at have murret lidt over de forskellige svar, tog jeg og min fiskemakker ud til vores sædvanlige grejhandler.
Et lille fint sted, som har rigeligt med plads til at afprøve grejet - og som netop havde fået en switch-stang fra Reddington hjem.
Vi fik monteret et hurtigt hjul med line - som på ingen måde passede til stangen - og tog et par kast. Selv med en underdimensioneret line, kunne jeg tage op til flere kast uden at få smerter i armen - og da vi smed det korrekte hjul- og line setup på, gik det kanon da først de grundlæggende principper lå fast.

En afprøvning blev til et køb og så gik det ellers afsted til kysten i 4 dage. Vi fiskede et par timer hver aften og nat - og jeg kunne ikke mærke andet end den naturlige træthed, der indfinder sig efter nogle gode timers fiskeri.
Så - mit råd er, har du bøvl med skuldrene eller armen, så prøv en switchstang. Den er lidt stivere i det, men i min optik er det det hele værd! Du får stadig glæden ved en fluestang - og indrømmet, det er noget HELT andet end med en spinnestang.
Som sagt er en switch nok lidt stivere i det, noget der selvfølgelig vil kunne mærkes under fighten (hvilket jeg ikke skal kunne sige, da vi ikke fangede en døjt), men for mig var det pengene værd!

Tak for alle de gode råd - de har været yderst behjælpelige!


Redigeret af THNielsen - 01 Aug 2016 kl. 13:34
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum