Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

put sø til dreng på 4 år

 Besvar Besvar
Forfatter
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: put sø til dreng på 4 år
    Sendt: 20 Aug 2016 kl. 22:20
Håber der er en der kan hjælpe. 

Skal ud at fiske med min søn på 4 år og han skal have lidt træk i snoren.

så leder efter en put sø omkring århus der er børne venlig.. og gerne med hurtig fangst.

Kan huske da jeg var i den alder var der søer hvor det var efter kilo pris findes de stadig?


Håber på et hurtigt svar da det er i morgen :-)


Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2016 kl. 22:29
Spar pengene og giv drengen en rigtig lystfisker oplevelse. Hvis fangsten virkelig er så vigtig og vigtigere end en god far og søn stund sammen, hvor man lærer at succes ikke altid er ensbetydende med der skal være et synligt resultat, så tag en tur til Randers havn eller området omkring havnen og fisk aborre og skaller. Det var den måde jeg og mange andre før mig, har lært lystfiskeriets glæder at kende.Er aborren af en rimelig størrelse, er det jo en fin spisefisk, i stedet for de medicin og plantegift forurenede haleløse fedtbomber man fanger i sådan et prut hul.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2016 kl. 23:08
Giver dig ret... vi har fanget både skaller og signal krebs i Karupå, men han ønsker at prøve at fange en fisk med lidt spræl i
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2016 kl. 23:34
Er der ikke makrel i Århus havn nu? Ude ved isbjerget, kan man da vist sagtens stå og fiske og makrel, dem er der spræl i Thumbs Up Du kan jo flådmede dem med sildestrimmel i 2-3 meters dybde.

Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2016 kl. 00:11
Ja "sulen" kan have fat i noget med begyndelsen på fiskeriet og det var også sådan det startede for mig. Det kan være en god start men det kan være svært fuldstændigt sikkert at regne med sådan bare lige at fange skaller og aborre medmindre man allerede kender til nogle steder hvor det skulle være så sikkert som amen i kirken. Dog kunne og burde et af disse steder være Egåen hvor der også er langs et stort stræk er velholdte stier der gør det nemt at komme til også for børn. Så i behøver ikke at tage så langt væk i princippet hvis det stemmer med Århus som jeres geografiske placering. Der plejer at være mange aborrer og orm og prop er bedst anbefalet. Derudover er der også frit fiskeri og samtidig let tilgængeligt i Stadionsøerne hvor der er mange skaller.
Dog vil jeg også gerne henvise til et par P&T søer hvor man kan være sikker på at der er en rigelig mængde fisk tilstede og som tilbyder meget gode oplevelser på forskellig vis. Sådanne kunne være Grumstrup og Lundum P&T der begge også har en "børnesø" hvor der er et max. antal på hvor mange fisk man må fange i dem, vistnok begge steder 3 stk. Det er mindre fisk på 300-500 gr men der går også nogle få større imellem. Alle må på deres kort fiske i disse søer men altså kun hjemtage tre stk. pr. kort. Men lad dig ikke narre af de små størrelser for de hugger og slipper lynhurtigt igen på kunstagn og kan deraf være lidt sværere at kroge end de større fisk der lukker kæften noget langsommere. Jeg vil anbefale dig at have lidt forskelligt naturlig agn med og evt. lidt powerbait. Små orm der spræller godt på en lille krog og ikke for tyk line. Du kan også prøve almindelige pillede rejer du køber på frost i supermarkedet. På denne måde vil i have en større chance for at kroge nogle fisk og få dem op. Begge steder er kendetegnet ved naturskønne omgivelser, stor flora og fauna diversitet og sunde, stærke, velsmagende og flotte fisk. Specielt de små fisk har som regel perfekte eller næsten perfekte finner og det gælder også langt hen ad vejen ude i Lundum for de større fisk men i mindre grad i Grumstrup hvor man må være nødt til at acceptere at de større fisk har en del finneslid på halerne. Tillige er begge steder kendte for deres klare og rene vand. Dog kan kan klarheden i søerne variere i forhold til store nedbørsmængder samt i den største af søerne i Grumstrup være præget af en algeopblomstring med de varmere temperaturer sommeren over der farver vandet brunt med dårligere sigt til følge. Det er en alge der optræder i mange søer og P&T vande men som er ganske ufarlig. Angående sigten i vandet der for mange tilbyder en ekstra spændingsfaktor kan man sjældent påstå at børnesøen i Lundum er klar hvorimod deres mellemste sø og tildels den øverste sø kan være meget klar. I Grumstrup er børnesøen meget klar og som regel også den anden største der ligger imellem de to andre. Derfor som sådan og som den nærmeste på dig vil jeg foreslå dig at i tager til Grumstrup. I børnesøen vil jeg anbefale jer at gå næsten ned i den anden ende på venstre side hvor der er et lille udløb. Her er der en tendens til at fiskene stimer sammen og i der burde have størst held med jer. Derudover gør det jo heller ikke noget med en sådan lille størrelse at der begge steder er udmærkede wc forhold lige i nærheden :-) Håber i får en dejlig dag og oplevelse.
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2016 kl. 12:32
Jeg kan varmt anbefale en tur til Fannerup.

Jeg er ikke P&T fisker, men deres børnesø ER bare garant for succes for poderne. Der må fanges 2 fisk per barn i søen - derefter er det over i de "store" søer. Jeg tror ikke vi har prøvet at fiske i børnesøen i 20 minutter, inden kvoten er mødt. Der er stort set fangstgaranti. Og dermed garanti for sjove oplevelser for de små :)

De almindelige søer er hverken bedre eller værre end alle andre P&T huller. Fin plads for fluepiskeren dog.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2016 kl. 00:13
Harlev Put & Take er en rigtig fin sø at have børn med til. Klart vand så de kan se fiskene og generelt et fint sted
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2016 kl. 18:35
Hej alle.
 var en tur i Grumstrup put and take og det var en STOOOOR succes :-)

efter 5 min var der bid på en spinner den røg desværre af lige ved kanten. Det er nemt det her tænkte faren, men ak de ville ingen ting i en hel time. men når man er 4 år tager man jo sådan noget med oprejst pande.

Men vi fik hul på bylden og bette man fangede 3 fine fisk, og lærte næsten at kaste selv:-)

Det var 3 fine fisk, og alle havde hele haler. Jeg fisker ikke put and take, men må sige jeg var overrasket over kvalitet og kondi hos fiskene.

dette var tredje gang vi var afsted 2 gange i karup å statastikken siger: 1 skalle 1 bækørred 1 signal krebs på knap 500 gr og 3 fine regnbuer.

en ny lystfisker er født tak for hjælpen.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2016 kl. 20:33
Hvor er det herligt at høre! :-)

Fra barnsben har jeg via min far oplevet og fået en kærlighed til alle former for fiskeri. Dengang kom også Put & Take begrebet og de første deraf søer så småt til og blandt det andet fiskeri også steder jeg ind imellem besøgte. Der er sket meget siden og langt de fleste steder har fået en forståelse for at folk omkring dette fiskeri er mere kvalitetsbevidste både med hensyn til fiskene, faciliteterne og den naturlige helheds oplevelse. Der findes nu heldigvis mange dejlige steder hvor slatne opbrugte moderfisk og fisk med haler som bordtennisbat og nøgne bare områder som kunne være mere almindelige i den spæde start nu generelt hører til sjældenhederne. Livet, floraen og faunaen er hurtigt rykket ind og fiskene har rige muligheder for at ernære sig af naturlige fødeemner. Det er der såmænd også mange andre dyr der gør og ude i Lundum har jeg også jævnligt oplevet isfuglen og et par enkelte gange natuglen. Jeg søger hovedsagligt klarvands oplevelser i P&T med fluestangen og enhver der jævnligt fisker i sådanne kan tale med om at det ikke nødvendigvis sådan bare er lige til. For i det klare vand vil man ofte opleve de "dumme" fisk ret og slet enten refuserer fluen eller kommer luntende helt op bag i og nærmest kysser fluen for derefter ikke at hugge. Det er i høj grad også fiskeri hvor det stadig handler om at lokke en fisk til at hugge og noget så umanerligt spændende og til tider meget udfordrende. Der er rigtigt meget glæde, spænding og erfaring at hente ved disse vande.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2016 kl. 23:03
[QUOTE=Salmoniden]Hvor er det herligt at høre! :-)

Fra barnsben har jeg via min far oplevet og fået en kærlighed til alle former for fiskeri. Dengang kom også Put & Take begrebet og de første deraf søer så småt til og blandt det andet fiskeri også steder jeg ind imellem besøgte. Der er sket meget siden og langt de fleste steder har fået en forståelse for at folk omkring dette fiskeri er mere kvalitetsbevidste både med hensyn til fiskene, faciliteterne og den naturlige helheds oplevelse. Der findes nu heldigvis mange dejlige steder hvor slatne opbrugte moderfisk og fisk med haler som bordtennisbat og nøgne bare områder som kunne være mere almindelige i den spæde start nu generelt hører til sjældenhederne. Livet, floraen og faunaen er hurtigt rykket ind og fiskene har rige muligheder for at ernære sig af naturlige fødeemner

Hvis man vil dulme sin egen samvittighed, så lyder dine ord som det klareste kildevand uden rester af sprøjtegifte eller belastet med næringsstoffer fra by og land.
Men fakta er noget helt andet.
De opdrættede ørreder der er fremstillet med det formål at mætte fangstkrævende lystfiskere, er en miljøbombe der bare ligger og tikker skjult under overfladen.
Her taler man om hele haler som et kvalitetstegn, selvom det burde være en SELVFØLGE at fisk har hele haler. Man taler om moderfisk som værende AFFALD, skønt det er disse fisk der har leveret legetøjet til den sportslige lystfisker der stiller op ved den næsten naturlige grusgrav med et stærkt varieret dyreliv som fiskene i vandet ikke nyder godt af, fordi de ikke aner hvad de skal stille op med det, eftersom de er opfodret med små brune piller lavet af fisk fanget i havet, samt planteprotein med rester af sprøjtegifte og så lige en lille smule animalsk protin fra slagte affald. (samme foder som burlaks får, velbekomme) Så her har man sikret sig et sundt og "velsmagende" affaldsprodukt, der på ingen måde tåler sammenligning med de fisk der er naturligt opvokset i sø,å og hav.
Personligt, vil jeg hellere spise en brasen, skalle eller rudskalle, end sætte tænderne i et P&T misfoster. Ja det er jo dejlig nemt, når man kræver succes i alt hvad man foretager sig, hvorfor fiasko også er langt værre for generation efter 1990end generationen før. Man er en dårlig lystfisker, hvis man ikke kan fange fisk på en tur, fordi det er jo det det drejer sig om, koste hvad det vil og så skide være med kvaliteten og etik/æstetik/logik.
Det er smagløst dyrplageri som forsvares med, at man opdrætter feks. havørreder til støtteudsætninger i den forpinte natur, fordi der ellers ikke ville være en naturligt forekommende mængde af laks fisk i mange af vore udpinte, udrettede, regulerede og ødelagte vandløb-
Helt ærlig. Er der nogen der med god samvittighed kan sige, at de jævnligt fisker p&t og at de ørreder de fanger, har naturlige føde emner i maven? At disse fisk ser helt naturlige ud? At disse fisk aldrig smager af det de er fodret med? at disse fisk har noget der ligner naturlig adfærd, ud over territorie hævd? At disse fisk på nogen om helst måde, er naturlige individer?
Jeg syntes det er synd at man i den grad vil blåstemple og godtage opdræt og fiskeri efter fangstklare opdrættede fisk, alene fordi de i hele deres opvækst, er en trussel mod den vilde naturlige natur i form af forurening, sygdomme og udslip.

ØV ØV ØV hvor det ærgre mig at man er kommet der til, hvor man giver fanden i naturen for at pleje sit eget ego.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2016 kl. 07:41
Jeg vil starte med at gengive en del af et svar jeg gav i anden forbindelse da det både siger noget om mig samt bringer mig til en senere pointe. Svaret var en del af en tråd vedr. invasive arter samt begyndelsen af følgende tekst vedr. Australiens indsats imod disse:

"Ja helt enig i at de der nede virkelig gør en formidabel og beundringsværdig indsats på forskellig vis. Det kunne vi sikkert lære meget af selvom vi er lidt værre beskåret med at være landfast med det øvrige Europa med hensyn til en fuldstændig ustoppelig og mere eller mindre naturlig indvandring af dyr vi måtte eller ikke måtte ønske.
Deler også dine betragtninger med at vi for fordeler dyr vi enten mener at have større nytte af eller har flere følelser for. Eksempel kunne være et forsøg i programmet Mythbusters hvor de undersøger effekten af radioaktiv stråling på kakerlakker og deres deraf dødsrate. Men som der blev sagt så var det jo helt ok for de var opdrættet til det.....tænk sig vis det f.eks var katte istedet.... Og jeg har det på samme måde og det er også derfor jeg et eller andet sted retfærdiggør at fiske fordi jeg synes at fisk er mere primitive, at jeg ikke tillægger dem følelser eller føler nogen hindringsfuld empati med dem samt at jeg mener at have belæg for at deres smerteopfattelse er helt anderledes end hos pattedyr. For omvendt kan jeg uanset blandt andet ikke også se fiskeri som mest positivt udtrykt som lige vel voldsom leg med dyr og som at når jeg planter en krog i kæften på dem og de stritter imod at jeg ihvertfald generer dem og det egentlig i ganske unødig grad. Jeg er ikke anderledes end som rigtigt mange andre at jeg føler mere for f.eks hvaler og synes de skal beskyttes og fredes fordi jeg ser noget mere menneskeligt i dem og føler mere for dem end f.eks de sagesløse enorme mængder krill, der jo ret beset også har familie og måske socialt betingede egenskaber, de morderiske bæster rent faktisk slår ihjel hver eneste dag. Principielt kan det derfor måske undre at der aldrig er nogen som helst der himler op om at det da nu er på tide at opruste diverse fangerkulturer med masseødelæggelsesvåben så vi kan få has på de onde bæster og samtidig kunne benytte os af den ekstra mængde vi selv kunne gå hen at have brug for når eller hvis verdens ressourcer begynder at slippe op. Næ nej :-) Ja nu rablede det vist lidt for mig og det var da mest for underholdningens skyld selvom der var et gran sandhed i det og at jeg må score et selvmål og føje mig til den skare af hyklere jeg må indrømme jeg også hører til."

Ovenstående siger lidt om jeg ikke er en person der er blind for mine egne fejl og mangler. Eller at jeg ikke er en hykler eller en specielt politisk korrekt person. Selvom jeg synes det er værd at drømme om og værd at tilstræbe i det mindste at prøve at være over for andre som jeg selv vil behandles. at være en ærlig og god person og prøve på det - i det mindste at prøve på et være et godt menneske. Men jeg gør mig ingen illusioner om at jeg skulle gå hen og blive meget bedre end de fleste andre og at der aldrig skulle være noget at sætte fingeren på og arbejde med. Men alligevel fisker jeg, generer dyr med overlæg og kalder mig en hykler som jeg kun synes jeg med rette kan kalde mig. For om det foregår i P&T eller i naturen kan for mig kun principielt være det samme. Allerede nu burde det være dig klart at jeg heller ikke specielt er ude efter at pleje mit eget ego. Ellers ville jeg ikke skrive sådan her.
Jeg er heller ikke en person der er nødt til at forstille mig og i mest af alt sædvanlig negativ tone med argumenter der ikke er baseret på reel viden men derimod forankret i en af de største fælder man her i livet kan gå i - at forveksle det man tror med det man ved. Jeg skal heller ikke erklære mig drevet af had og negativitet og føle det mig magtpålæggende at påtvinge mine meninger på andre på en fuldstændig respektløs måde.
Men jeg vil gerne svare dig i forhold til hvad du siger. For det første er de opdrættede ørreder i de Put & Takes jeg har et faktuelt og indgående kendskab til ikke andre end dem der produceres til menneskeføde og som sådan ikke seperat fremstillet med det formål at mætte fangstkrævende lystfiskere. De tages af de samme. De er med andre ord lige så sunde eller usunde som dem der også i forhold til gældende lovgivning bruges til menneskeføde. Det pågældende dambrug der leverer fisk til Lundum P&T ligger ved siden af og tager vand fra Mattrup Å. Et vandindtag der både er reguleret og bliver recirkuleret i dambrugsanlægget før det igennem et kæmpe rodzoneanlæg filtreret vender tilbage til åen og det faktisk i renere form. Mattrup Å er et meget rent vandløb der passes meget godt på. Faktisk så godt at der i gennemsnit er biologer ude én gang om måneden og måle vandkvalitet umiddelbart både opstrøms og nedstrøms dambruget. Hvilket dambrugeren er glad for og med rette stolt af. Jeg har ved selvsyn set det og talt med ham. Han var også begejstret for at biologer ved undersøgelser af faunaen havde påvist flere rentvandsarter nedenfor end ovenfor dambruget. Han hilser kontrollen og biologerne velkommen for det er kun i hans interesse at miljøet ikke lider overlast. Dambruget er endvidere sikret mod udslip og det er heller ikke i nogen dambrugers interesse og kan jeg sagtens være enig med dig i er meget uønskværdigt på alle måder. Dambruget er desuden flere gange kåret som Gazelle virksomhed og det bliver man kun hvis man er god til sit erhverv. Hvad angår fodersammensætningen må du tage din vrede op med branchen og dem der har fastsat de lovmæssige krav der også gør fiskene egnede til menneskeføde. Det har jeg ikke personligt haft noget at gøre med. Det mangler jeg også reel viden for og sætter min lid til at dem der beskæftiger sig med det professionelt også er dem der har forstand på det. 
Jeg vil starte med at gengive en del af et svar jeg gav i anden forbindelse da det både siger noget om mig samt bringer mig til en senere pointe. Svaret var en del af en tråd vedr. invasive arter samt begyndelsen af følgende tekst vedr. Australiens indsats imod disse:

"Ja helt enig i at de der nede virkelig gør en formidabel og beundringsværdig indsats på forskellig vis. Det kunne vi sikkert lære meget af selvom vi er lidt værre beskåret med at være landfast med det øvrige Europa med hensyn til en fuldstændig ustoppelig og mere eller mindre naturlig indvandring af dyr vi måtte eller ikke måtte ønske.
Deler også dine betragtninger med at vi for fordeler dyr vi enten mener at have større nytte af eller har flere følelser for. Eksempel kunne være et forsøg i programmet Mythbusters hvor de undersøger effekten af radioaktiv stråling på kakerlakker og deres deraf dødsrate. Men som der blev sagt så var det jo helt ok for de var opdrættet til det.....tænk sig vis det f.eks var katte istedet.... Og jeg har det på samme måde og det er også derfor jeg et eller andet sted retfærdiggør at fiske fordi jeg synes at fisk er mere primitive, at jeg ikke tillægger dem følelser eller føler nogen hindringsfuld empati med dem samt at jeg mener at have belæg for at deres smerteopfattelse er helt anderledes end hos pattedyr. For omvendt kan jeg uanset blandt andet ikke også se fiskeri som mest positivt udtrykt som lige vel voldsom leg med dyr og som at når jeg planter en krog i kæften på dem og de stritter imod at jeg ihvertfald generer dem og det egentlig i ganske unødig grad. Jeg er ikke anderledes end som rigtigt mange andre at jeg føler mere for f.eks hvaler og synes de skal beskyttes og fredes fordi jeg ser noget mere menneskeligt i dem og føler mere for dem end f.eks de sagesløse enorme mængder krill, der jo ret beset også har familie og måske socialt betingede egenskaber, de morderiske bæster rent faktisk slår ihjel hver eneste dag. Principielt kan det derfor måske undre at der aldrig er nogen som helst der himler op om at det da nu er på tide at opruste diverse fangerkulturer med masseødelæggelsesvåben så vi kan få has på de onde bæster og samtidig kunne benytte os af den ekstra mængde vi selv kunne gå hen at have brug for når eller hvis verdens ressourcer begynder at slippe op. Næ nej :-) Ja nu rablede det vist lidt for mig og det var da mest for underholdningens skyld selvom der var et gran sandhed i det og at jeg må score et selvmål og føje mig til den skare af hyklere jeg må indrømme jeg også hører til."

Ovenstående siger lidt om at jeg ikke er en person der er blind for mine egne fejl og mangler. Eller at jeg ikke er en hykler eller en specielt politisk korrekt person. Selvom jeg synes det er værd at drømme om og værd at tilstræbe i det mindste at prøve at være over for andre som jeg selv vil behandles. at være en ærlig og god person og prøve på det - i det mindste at prøve på et være et godt menneske.  Jeg bærer mine fejl og dårligdomme med mig og handlinger jeg kunne ønske der havde været anderledes. Men jeg bærer dem også udenpå og står ved dem for det er først der jeg kan gøre noget ved det. Og jeg gør mig ingen illusioner om at jeg skulle gå hen og blive meget bedre end de fleste andre og at der aldrig skulle være noget at sætte fingeren på og arbejde med. Men alligevel fisker jeg, generer dyr med overlæg og kalder mig en hykler som jeg kun synes jeg med rette kan kalde mig. For om det foregår i P&T eller i naturen kan for mig kun principielt være det samme.  Det handler stadig om at lokke en fisk til hug og lege med den upåagtet af hvor det er. Allerede nu burde det være dig klart at jeg heller ikke specielt er ude efter at pleje mit eget ego. Ellers ville jeg ikke skrive sådan her.
Jeg er heller ikke en person der er nødt til at forstille mig selv og i mest af alt sædvanlig negativ tone med argumenter der ikke er baseret på reel viden men derimod forankret i en af de største fælder man her i livet kan gå i - at forveksle det man tror med det man ved. Jeg skal heller ikke erklære mig drevet af had og negativitet og føle det mig magtpålæggende at påtvinge mine meninger på andre på en fuldstændig respektløs måde.
Men jeg vil gerne svare dig i forhold til hvad du siger. For det første er de opdrættede ørreder i de Put & Takes jeg har et faktuelt og indgående kendskab til ikke andre end dem der produceres til menneskeføde og som sådan ikke seperat fremstillet med det formål at mætte fangstkrævende lystfiskere. De tages af de samme. De er med andre ord lige så sunde eller usunde som dem der også i forhold til gældende lovgivning bruges til menneskeføde. Det pågældende dambrug der leverer fisk til Lundum P&T ligger ved siden af og tager vand fra Mattrup Å. Et vandindtag der både er reguleret og bliver recirkuleret i dambrugsanlægget før det igennem et kæmpe rodzoneanlæg filtreret vender tilbage til åen og det faktisk i renere form. Mattrup Å er et meget rent vandløb der passes meget godt på. Faktisk så godt at der i gennemsnit er biologer ude én gang om måneden og måle vandkvalitet umiddelbart både opstrøms og nedstrøms dambruget. Hvilket dambrugeren er glad for og med rette stolt af. Jeg har ved selvsyn set det og talt med ham. Han var også begejstret for at biologer ved undersøgelser af faunaen havde påvist flere rentvandsarter nedenfor end ovenfor dambruget. Han hilser kontrollen og biologerne velkommen for det er kun i hans interesse at miljøet ikke lider overlast. Dambruget er endvidere sikret mod udslip og det er heller ikke i nogen dambrugers interesse og kan jeg sagtens være enig med dig i er meget uønskværdigt på alle måder. Dambruget er desuden flere gange kåret som Gazelle virksomhed og det bliver man kun hvis man er god til sit erhverv. Hvad angår fodersammensætningen må du tage din vrede op med branchen og dem der har fastsat de lovmæssige krav der også gør fiskene egnede til menneskeføde. Det har jeg ikke personligt haft noget at gøre med. Det mangler jeg også reel viden for og sætter min lid til at dem der beskæftiger sig med det professionelt også er dem der har forstand på det. 
Jeg er enig med dig i at fisk bør have hele haler og jeg ser det bestemt som et tegn på kvalitet når de har det. I det pågældende dambrug så jeg selv at selvom de enkelte damme var synes jeg meget store at fiskene på trods af meget plads alligevel stimede meget sammen selvom de ikke behøvede det. Hvilket helt naturligt kan forklare at de bider i hinandens haler. Sammenstimningen kan også være en fremavlet egenskab i forhold til at disse dyr som andre produktionsdyr kan være fremavlet til at kunne laves under meget mindre plads men som også bunder i den vilde regnbue allerede har den adfærd at stå tæt. Jeg kalder ikke moderfisk for affald, det gør du. Jeg kan kun udtrykke beundring og respekt for dyr der har bragt slægten videre om det så er i vild eller tamform. Men jeg kan ikke tage det som et tegn på kvalitet hvis man sætter dem ud til fangst. Jeg har hverken lyst til at fange dem eller at spise dem. Af samme årsag har jeg heller ikke lyst til at fange eller at spise f.eks nedfaldshavørred. Det undrer mig at du hellere vil spise fredfisk da der ikke her har været nogen fødevarekontrol ind over og der ikke er nogen som helst mulighed for at vide hvad de indeholder. Samt at man måske med rimelighed kunne antage at da disse ganske ofte optræder i størst fangstbare mængder i meget næringsrige vande ganske ofte pga. fordums- eller også nutidige udledninger af forskellig karakter også har bundet større eller mindre mængder giftstoffer i sig. Det behøver ikke nødvendigvis være sådan men jeg tror at sandsynligheden for at spise en fredfisk er mere som at spille russisk roulette end at spise en ørred fra P&T. Desuden har jeg prøvet at spise skalle og kan ikke anbefale det. Jeg kan svare ja på at jeg har fundet masser af naturlige fødeemner i P&T fisk. For udover de forefindes i P&T lærer fiskene dem allerede at kende fra dambruget. For selvom der rent faktisk eksisterer indendørsanlæg er langt de fleste dambrug udendørsanlæg hvor fiskene både bliver præsenteret for landinsekter der flyver og eller falder i dammene. Samt akvatiske dyr der både kommer ind med vandet udefra men som også i rigt mål lever inde i selve anlægget. Et eksempel derpå kunne være at jeg selv så gitre til dammene både indenfor og udenfor blive renset af og der imellem vandplanterne var mængder af forskellige dyr og at specielt vandnymfelarver var rigt repræsenterede. Hvilket også kan være en forklaring på netop sådanne fluemønstre både kan være nødvendige og effektive overfor dem. Ligeledes kan det forklare hvorfor også græshoppefluer kan være så effektive, fordi fiskene allerede kender dem og ved at det er dejlig mam. Det ved vildfisk sjovt nok også. Derudover har jeg også ikke sjældent været nødt til bedrive egentligt imitationsfiskeri før de dumme degenererede fisk der gik og nymfede eller klassiske head and tails kun ville have pupper ville hugge. Derudover kan man også fange dem på andre mønstre der ikke imiterer noget som helst men som alligevel tricker dem til at hugge. Igen kan der være en parallel til vilde fisk f.eks laks og havørred i åen hvortil fluerne sjældent ligner noget virkeligt. De små ørreder i P&T ligner virkelig vildfisk meget men de større gør ikke i samme grad - for de er noget andet. Ligesom man kunne argumentere for at det gør mange andre fisk heller ikke og for nogle arter helt anderledes i forhold til f.eks gydedragt eller ikke selvom de alle sammen alligevel lugter af det samme. Jo de får smag af det de bliver fodret med. De smager generelt godt....ellers ville vi jo ikke æde dem. Når P&T fisk alligevel kan hænde at smage af mudder skyldes det en alge, der iøvrigt er ufarlig men ja gør de smager af bæ. Naturlig adfærd og naturligt indvider, jo, det har jeg været inde på og så nogle gange ikke for udover at de ligesom også vildfisk kan optræde helt unaturligt så er de ikke vildfisk men noget andet og først og fremmest produktionsdyr skabt til noget andet men som alligevel har de samme drifter og mekanismer i sig som de vilde fisk. Det er det samme med karper, ål, laks og havørreder m.fl. lavet til udsætning i dambrug. Det er ikke lige som P&T fisk vildfisk men dyr med de samme egenskaber som de vilde og egenskaber de senere enten nemt kan tilegne sig eller til dels allerede har udviklet fra deres opdræt samt stadig genetisk besidder. Et eksempel kunne være laks og havørreder jeg har indtryk af primært laves indendøre og at de derfor får en mere unaturlig start på livet under mere kunstige forhold under mere for dem sikre forhold. Og det synes jeg er fint, for som den hykler jeg er holder jeg mere af dem end visse andre dyr og skabninger. Det er jo heller ikke vildfisk men noget andet der ligner. De har ikke som den vilde yngel blevet klækket i den vilde natur, kæmpet sig til at blive stor nok til at udvandre. Det har de bare ikke, fakta er at de er bare ikke det samme men noget der ligner meget. Alligevel tillægger de fleste også jeg dem nogenlunde lige stor værdi som de vilde fisk. Men det er ikke det samme, ikke helt. Går også ud fra at de fodres med ganske almindeligt dambrugsfoder, hvad skulle der være i vejen med det, det er jo gennemtestet foder med god vækstrate. Men jeg må antage at du også er imod dette samt iøvrigt hold af andre produktionsdyr for det er jo principielt det samme at lave heste, køer, får og grise samt at dette også fordrer princippet i det formastelige i at holde kæledyr uanset det værende sig hunde, katte, fugle m.fl. der også ret beset er produktionsdyr avlet langt væk for deres vildformer til vore behov. Af samme skuffe kan det undre at du i det hele taget kan forsvare at fiske når du nu kan forsvare at lege med dyr i den vilde natur men ikke i P&T endsige ikke er veganer og ligefrem vil spise fisk. Jeg synes ikke du argumenterer på nogen særlig saglig vis eller i en speciel sober tone hvor du forsøger dig at hævde dig på min og egentligt omfattende mange andres bekostning uden reel viden og erfaring. For det er tydeligt du hverken kender dambrugsbranchen eller P&T fiskeriets vilkår og præmisser indgående nok og kun taler ud fra nogle forestillinger og netop forveksler det du tror med det du ved. Forøvrigt er det svært for dig at finde gehør for din forsøgsvise politiske korrekte tone hos mig og tror og håber jeg også hos rigtigt mange andre når du skriver under et dæknavn og repræsenterer dig med en hætte. Jeg kan sagtens respektere din holdning til P&T, det er din gode ret og jeg kan sagtens affinde mig med hvis vi bliver enige om at være uenige. Men vi bliver aldrig enige om at det ene udelukker det andet og at jeg ikke samtidig kan føle en enorm glæde for den vilde natur og de vilde fisk og det der gøres og bør gøres for dem. Det vil aldrig mindske min glæde  for også P&T og for de værdier jeg deri ser og den natur disse steder tilbyder.  Jeg vil heller aldrig blive overbevist om at det er forkert at opnå og udvise en glæde overfor en far der tager hensyn til en fire-årigs søns ønske om at fange noget andet og noget mere med spræl i, at være opmærksom på dennes som nærmest implicit ligger i dennes alder manglende tålmodighed og rent faktisk opnår og forbavses over den kvalitetsmæssige succesoplevelse det lykkedes at få. For ikke at nævne at denne far også tydeligvis videregiver nogle beundringsværdige begreber og værdier i forhold til den vilde natur og de vilde fisk. Det vil jeg aldrig kunne andet end at glæde mig over. Det undrer mig noget at du kan henvise til Århus havn fordi det i særhed er et menneskeskabt og kunstigt fiskested og ikke den vilde natur du er fortaler for. Men uenig kan jeg ikke være da jeg også jævnligt har fisket der og kan anbefale det som et spændende sted, fiskeri og omend i et meget urbant miljø også en naturoplevelse på sin helt egen måde.  Men jeg kan ikke rigtigt respektere dig som person når du ikke står ved det med dit navn. Det er som P&T fisk og vildfisk og det er ikke som at tale med en virkelig person. Det lugter lidt af det samme men det er det bare ikke. Det klinger så hult,  fordækt, virker ikke seriøst og utroværdigt. Så nu er det min tur til at stille et spørgsmål: Hvem er du egentlig?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2016 kl. 15:38
#0 - har du tænkt på andre muligheder end lige en P&T?

Selv startede jeg mit fiskeri som 5 årig i en jolle med årer fra Mellerup bådudlejning, hvor jeg øjeblikkeligt blev "hooked" og siden da fiskede danmark tyndt på kryds og på tværs..

Eller måske en tur til kysten ved Fjellerup strand (hvis du har bil), hvor man ikke kan undgå at fange fladfisk, hvis man er der 1 time før - til et par timer efter højvande.

Fisk mellem 2-3 revle med sandorm, som i forøvrigt også selv kan grave ved lavvande - eller pumpe ved højvande samme sted. Husk en spade/pumpe (google evt. sandorme pumpe) Et brædt med en snor er ikke det bedste, men ok til jeres forbrug/behov :)

Her kan knægten også rende løs uden tøjr (husk solcremen), og hvis solen skinner, giver du ham et brændeglas, der muligvis kan optage hans opmærksomhed fremfor fiskeriet. Han behøver heller ingen redningsvest, da der ikke er særlig strøm mellem revlerne. Husk et fiskenet på stang, så han kan fange lidt rejer og små fladfisk, der burde være masser af for tiden.

For helgarderingens skyld! - Tag en gril med, og pølser/brød/sodavander/andet. Så er i garderet, hvis i alligevel ikke skulle fange noget.

P/S - har haft sommerhus i en del år i Fjellerup, så kender stranden ud og ind :)

Øhh Pss - huskede ikke lige dit udgangspunkt med lokation omkring Århus, hvilket nok indikerer, at du ikke har bil :) Men skulle du falde over en kørelejlighed (bil), har du så et forslag til en god dag for alle deltagerne og især junior :)

Venlig hilsen
Kim


Redigeret af kikophil - 23 Aug 2016 kl. 15:41
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2016 kl. 19:36
Hej Poul Erik Jørgensen.

Tak for dit meget lange svar.
Du slutter med at spørge hvem jeg er.
Hvem er du?
Hvis jeg nu fortæller dig at jeg er uddannet biolog og fiskeriteknolog,med speciale i dambrug.
Hvor stiller det så mig i forhold til dit svar?
Jeg ved ikke hvor du har hentet din viden, men der er beklageligvis mange huller/misforståelser som jeg godt kunne bruge tid på at redegøre for, men jeg tror ikke du er villig til at ændre dit synspunkt uanset.

Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2016 kl. 19:41
@Sulen hvorherre bevares hvor har du været indespærret de sidste 20 år ??

Danske put and take søer er fine oplevelser for børn. 


Redigeret af Kevin rostrup - 24 Aug 2016 kl. 19:42
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2016 kl. 22:24
Tak for støtten Kevin. Det er rart at se én der vover pelsen og ligesom mig lege Don Quijote i en kamp mod noget man ikke rigtigt ved hvad er og sandsynligvis heller aldrig kommer til og at ville kunne opnå noget fornuftigt ved. For sulen, du udtrykker dig bestemt ikke ud fra facts og i forhold til den uddannelse og speciale du påråber at have. Men ud fra at være i dine følelsers vold og det generelt nogle negative nogle. Som ikke er bundet i de empiriske tankegange og arbejdsmetoder du burde være præget af og arbejde efter.
Selvom du ikke svarer mig på mit eneste spørgsmål vil jeg alligevel henvise til at jeg er præcist den person med navns nævnelse jeg optræder som. Ifølge hvad jeg skriver indrømmer jeg at jeg bestemt ikke er perfekt og har mine fejl og mangler og er åben omkring det. Deri ligger også en åbenhed overfor at kunne tage fejl, erkende det og ønske at blive bedre til se muligheder, tænke positivt og bestemt til at kunne ændre min mening. Jeg skriver ud fra mine egne erfaringer, de facts jeg har oplevet og de subjektive meninger jeg deraf har fået mig. Jeg er ikke videnskabsmand eller forsøger at tilføre mig værdi af noget der ikke er samstemmende med hvad jeg udtaler mig om. Jeg er udmærket klar over at mine oplevelser og meninger ikke er endelige sandheder, det giver jeg mig ikke af med og stejler når jeg bliver mødt af sådanne. Når du præsenter mig for sådanne og samtidig bliver ved med at skjule dig med den hætte du selv har taget på og stadig vælger at gemme dig bag, bliver indtrykket desværre at du ikke rigtigt står ved hvem du er og dine udsagn derfor mister værdi og at du taber ansigt på det. Med andre ord fordrer det ikke en respekt der skulle få mig til ændre mening. Jeg tror dog at jeg netop har ændret mening vedr. at give så meget af mig selv overfor dig da jeg ikke længere har en tro på at du vil vise viljen til at gøre det samme.
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2016 kl. 22:53
STOOOOOOOOOP

Rolig drenge, ved der er mange meninger omkring p&t. Jeg spurgte om hjælp til at finde en p&t sø så min dreng kunne få en på opleveren. Takker for de fine forslag :-)

Returnerer med et tak for hjælpen og fortæller at det har været en super dag. og at en ny lystfisker var født ( det var han også i KarupÅ) 

Fiskene var han med til at rengøre og de bliver lavet til fiskedeller sammen med 2/3 torsk som er fanget i garn ud for Løkken af en gammel mand om han har fisketegn, betaler moms eller hvad han gør er mig ligegyldigt så længe han også giver min dreng en på opleveren når vi køber de 3 torsk og rødspætter et par gange om året. Ved godt dette kan få sindene i kog hos nogle. Men vi skal alle være her..

At sådan en tråd nærmest kan skabe en debat frem for glæde forstår jeg ikke,  det handler om at få en dreng til at blive lystfisker ikke om det er usundt eller etisk ukorrekt at spise en fisk fra sådan en sø.




Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2016 kl. 00:11
Ja "far", skal nok :-)

Jeg er ikke i tvivl om at din søn er heldigt stillet og nok skal vokse op til at få gode værdier både som lystfisker og menneske. Samt at kunne føle glæde ved det. Det var jo egentlig også bare det jeg ville vise. Så held og lykke derude.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2016 kl. 22:44
Citat: Salmoniden

Tak for støtten Kevin. Det er rart at se én der vover pelsen og ligesom mig lege Don Quijote i en kamp mod noget man ikke rigtigt ved hvad er og sandsynligvis heller aldrig kommer til og at ville kunne opnå noget fornuftigt ved. For sulen, du udtrykker dig bestemt ikke ud fra facts og i forhold til den uddannelse og speciale du påråber at have. Men ud fra at være i dine følelsers vold og det generelt nogle negative nogle. Som ikke er bundet i de empiriske tankegange og arbejdsmetoder du burde være præget af og arbejde efter.
Selvom du ikke svarer mig på mit eneste spørgsmål vil jeg alligevel henvise til at jeg er præcist den person med navns nævnelse jeg optræder som. Ifølge hvad jeg skriver indrømmer jeg at jeg bestemt ikke er perfekt og har mine fejl og mangler og er åben omkring det. Deri ligger også en åbenhed overfor at kunne tage fejl, erkende det og ønske at blive bedre til se muligheder, tænke positivt og bestemt til at kunne ændre min mening. Jeg skriver ud fra mine egne erfaringer, de facts jeg har oplevet og de subjektive meninger jeg deraf har fået mig. Jeg er ikke videnskabsmand eller forsøger at tilføre mig værdi af noget der ikke er samstemmende med hvad jeg udtaler mig om. Jeg er udmærket klar over at mine oplevelser og meninger ikke er endelige sandheder, det giver jeg mig ikke af med og stejler når jeg bliver mødt af sådanne. Når du præsenter mig for sådanne og samtidig bliver ved med at skjule dig med den hætte du selv har taget på og stadig vælger at gemme dig bag, bliver indtrykket desværre at du ikke rigtigt står ved hvem du er og dine udsagn derfor mister værdi og at du taber ansigt på det. Med andre ord fordrer det ikke en respekt der skulle få mig til ændre mening. Jeg tror dog at jeg netop har ændret mening vedr. at give så meget af mig selv overfor dig da jeg ikke længere har en tro på at du vil vise viljen til at gøre det samme.


Du kunne blive en glimrende ordfører for BL.
Fantastisk mængde ligegyldige ord til at forsvare noget der er skidt.

Damgaard. Beklager, men jeg syntes dig valg var dårligt, set i betragtning af hvor mange andre muligheder der findes og så er der ikke mere i det.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 09:17
@Sulen du har med garanti været med til at grunde BL. større vrøvl og snobberi fra din side skal man længe lede efter,,nu er put and take søerne og dens fisk ikke længere noget levn fra 80`erne 
Men med din "fine" uddannelse ""uddannet biolog og fiskeriteknolog,med speciale i dambrug"" burde du nu også vide dette medmindre du har været indespærret fra engang i 80`erne så er du meget dårligt opdateret 

At han vil tage en 4 årig knægt med ud på en oplevelse som med garanti er ligeglad med hvor fiskene kommer fra,og hans far har ikke brug for en gang gylle pga dit ligegyldige snobberi 


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 09:29
Citat: hanfisken

Håber der er en der kan hjælpe. 

Skal ud at fiske med min søn på 4 år og han skal have lidt træk i snoren.

så leder efter en put sø omkring århus der er børne venlig.. og gerne med hurtig fangst.

Kan huske da jeg var i den alder var der søer hvor det var efter kilo pris findes de stadig?

Håber på et hurtigt svar da det er i morgen :-)


Børn har jo ikke råd til at betale for, at fiske efter haleløse dambrugsfisk i et puthul. så tag din søn med ned til et gadekær eller vandhul i dit lokalområde, og lær ham hvordan han kan fange skaller, karusser og aborrer med med majs, melkugler eller regnorme, på den måde kan du nemlig gøre ham til en rigtig lystfisker, og når han bliver lidt større, så vil han kunne lystfiske på egen hånd i de lokale vandhuller.
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 20:52
Okay min søn bliver aldrig lystfisker fordi han har fisket p&t en gang i livet ?

Han har ikke selv  penge til det, øh jo han har 

han startede i karup Å en af verdens bedste p&T med havørreder

Ja hvad skal det ikke blive til..... og sæt nu hvis han bliver ormebader og ikke fluefisker som hans far det går virkelig ikke.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 21:06
Dengang min egen søn startede med at lystfiske på egen hånd sammen med hans jævnaldrende kammerater, der var det noget som de næsten gjorde hver dag, og det var godt nok blevet noget af en udskrivning, hvis han skulle ha' haft så mange lommepenge, at han havde haft råd til, at fiske i det lokale put-hul.  
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 20:28
Haha det var da utroligt som fokus røg af sporet i tråden LOL

Den bett` purk er da ligeglad med hvor han får sine oplevelser, bare det er noget der "fanger" ham - og især dèt, at han får dem sammen med sin far, der naturligvis ikke må glemme ham i egen fiskerus/andet (sild der solbader etc.) haha..

Om P&T søerne har sin ok gang på jord, må så vurderes udfra de millioner af lystfiskere, der har brugt disse som både gode såvel som dårlige oplevelser!. Selv gætter jeg på, at der er langt flere af førstnævnte..

Fiskenes tarv?. Well - hvis de havde det så dårligt som nogle konstant skriver, ville de vel alle ligge med bugen i vejret - not :) - ja ja kender til sygdomsproblemerne, mislighold osv. - hvilket er en helt anden overordnet diskusion.

Nææ svøm frit blandt vennerne mine skællede venner, og spis jer tykke og fede, indtil jeres skæbne som fødefisk finder frem til jer i form af en lille dreng, der gerne slås med jer, hiver jer i land, giver jer et godnatgok og senere spiser jer sammen med sin familie - hvilket disse altid vil kunne genfortælle historien om (inklusiv overdrivelser - hører jo til) og ikke mindst huskes, når de deltagende familiemedlemmer senere falder fra som en dejlig menneskelig ting (fiskefangsten), der sammen med andre gode ting gør, at ens liv føles værd at leve på trods af verdens virkelige ondskab :)

Og vær nu søde, og tal pænt kære venner, da disse agressive dårlige vibrationer kan mærkes af fiskene gennem stænger og liner (har jeg hørt ahemm)

Fortsat god aften
/Kim


Redigeret af kikophil - 31 Aug 2016 kl. 20:32
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 20:47
Kim bedre kan det faktisk ikke beskrives Smile

Og  ja sønnike er blevet lystfisker.... og alt skal med hjem til gryden i hans øjne.

Nu starter andejagten, dem får han dog kun lov at plukke men med skal han. så kan han fiske ind til vi høre de første rap rap Smile
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 21:21
#Damsgaard :)

Hej igen - ja der er intet bedre end, at ha` en "sprællevende" søn på den alder. Min egen søn er efterhånden blevet 25 år, så her er der "andre boller på suppen", hvormed menes, at knægten jo er blevet "voksen/selvstændig" og tjener kassen samt har mange venner med både fælles samt spredte interesser! Kan det ønskes bedre?

Husker tydeligt alle de oplevelser jeg havde med ham i ung alder, så du skal bare nyde det inden "grænsesøgningerne/hormonerne/udlængslen/tager over :) Førstnævnte vil kunne mærkes hårdest som forælder, men kan bedre klares med de gode oplevelser i rygsækken, du er i færd med, at give ham - Sådan Thumbs Up

Jagt! - Jeg er selv gammel jæger, men har ligget lidt i "hi" siden jeg for mange år siden flyttede fra Randers til København.

Håber da, at der er noget der flyver, når sønnike bliver gammel nok til, jagtskydning, da dèt jo er en helt anden oplevelse/forståelse af liv og død, da dyrelivet jo ligesom ligger en gren eller to højere end fiskenes do.- især hvis man skal slå dem ihjel i hånden. Det er nok især her, at du skal skærme knægten for den direkte oplevelse indtil han bliver lidt ældre. Det er dog forskelligt hvor hårdt det tager på den aldersgruppe, men da han lyder som en meget indlevende knægt, bør du nok lige ha` dèt i mente :)

Èn af mine "praleoplevelser" var, at jeg første gang jeg prøvede skeetskydning som 16 årig slog europamesteren med min gamle Baikal borede O/U haglbøsse hehe.. Udover sølvbestik og rødvin (adbad dengang) fik jeg også tilbud om, at blive sponsoreret med frie rejser/patroner osv. Måske man skulle ha` fulgt den vej hmmmm..

Livets utallige veje er sku forunderlige Wacko


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2016 kl. 23:17
Citat: kikophil

Fiskenes tarv?. Well - hvis de havde det så dårligt som nogle konstant skriver, ville de vel alle ligge med bugen i vejret - not :) - ja ja kender til sygdomsproblemerne, mislighold osv. - hvilket er en helt anden overordnet diskusion.

Årsagen til min anbefaling om at undgå put & take's, når man vil introducere lystfiskeriet for børn, skyldes ikke, at jeg har nogle kritiske holdninger til put & take konceptet, men det er alene af den årsag, at vi skal prøve at gi' og lære børnene den ægte vare, som de også selv kan praktisere uden voksen deltagelse, og betaling for et dyrt dagkort.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum