Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bauer Pike Rig

 Besvar Besvar
Forfatter
Jacob B Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bechmannjacob Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bechmannjacob Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bauer Pike Rig
    Sendt: 23 Okt 2016 kl. 10:41

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken diameter der er optimal til dette rig? Jeg har forsøgt med pianowire i Ø0,5, fra www.modelskibet.dk, men det er for kraftigt til, at jeg kan få det trukket ordentligt op til øjet på stingerkrogen.

Venlig hilsen

Jacob Bechmann

Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 13:27
Han bruger titaniumtråd til stingerkrogen, hvilket, efter min mening, heller ikke er ideelt.
Personligt bruger jeg almindelig stålforfangsmateriale som smeltes sammen i en snoning. Det bliver krøllet med tiden, men knækker ikke uden varsel, som titaniumtråd gør.
Og så er det f*ndens meget billigere...
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Jacob B Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bechmannjacob Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bechmannjacob Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2016 kl. 17:56

Hej Peter 

Tak for svar. Mit indtryk er at det er pianowire der bliver brugt, men jeg har så taget fejl. Jeg skal bruge et materiale der er stift mellem hovedkrog og stingerkrog, så flash og andre lange materialer ikke så let twistes omkring stingertjavsen. Har du evt. et link til det materiale du selv bruger bruger?

Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2016 kl. 18:48
Du kan såmænd nok bruge pianotråd til stingeren. Problemet er at brudstyrken måske er lidt uigennemskuelig. Fordelen ved pianotråd er dog at den umiddelbart kan rettes ud, hvis (når) den får et knæk. Du kan godt give pianotråden et lille klem med en tang, så krogen ikke vandrer op ad tråden. Det kan du ikke med en titaniumtråd. Den bliver sprød som glas. 
Geddewiren jeg bruger p.t. er en billig wire fra Kina på 30lbs. Alle typer coated wire kan bruges. Til krogsæt bruger jeg 30 lbs og til forfanget bruger jeg 20lbs, fordi den er blødere og mere lækker at kaste med, hvis man kan sige det om kæmpefluer, 0,80 forfang og wire-tippet. He he.


 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2016 kl. 21:08
Hej Jacob

Jeg ville ikke komme med dette hint i første omgang, da jeg tænkte, at du nok selv havde tjekket det...

Hvis du søger på Youtube, kan du formentlig finde svar på en del af dine spørgsmål.

F.eks.:

VH.
Michael
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2016 kl. 14:39
Svaret er ganske simpelt: Knot2Kinky i 30-45 lbs udgaven som lægges dobbelt og stingeren loopes på. Fungerer super for mig og har gjort det mange år efterhånden.
Til top
Jacob B Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bechmannjacob Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bechmannjacob Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2016 kl. 21:42
Peter Schhrøder tak for svar. Jeg satser på at prøve endnu en gang med pianowire i en mindre diameter. 

Michael Boysen tak for linket, jeg havde ganske rigtigt set den;-)

Jeppe Lyngsø tak for svar jeg kendte ikke materialet, men vil give det et forsøg hvis ikke jeg kan få det til at virke med pianowire. 

Venlig hilsen

Jacob Bechmann




Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2016 kl. 21:56
Citat: bechmannjacob

Michael Boysen tak for linket, jeg havde ganske rigtigt set den;-)

Jeg er slet ikke inde i alle de fluerigs :-)

Jeg benytter selv Knot2kinky til mine agnfisketakler, og kan fuldt ud bakke Jeppe op - fint materiale!

Vh.
Michael
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2016 kl. 15:43
Det er super fint. Det er jo TiNi (altså det der kaldes Titanium-wire). Du kan ikke sådan lige binde på det i frihånd i de større diametre (30-45 lbs), men det kan trækkes til vha. tang osv. Det må dog ikke få deciderede knæk/skarpe buk, for så bliver det meget svagt. Jeg træktester altid mine rigs med nogle solide øskner i begge ender inden brug, så jeg ved der ikke er en svaghed i rigget inden brug. Det er elastisk og "knirker" og strækker sig ganske meget under hårdt træk.

De tynde diametre 15-25 lbs kan sagtens bindes på i hånden og kan bruges til forfang, hvor fx en rørflue bindes på hver gang. Det er dog også mere følsomt for knæk end de grovere tykkelser.

Jeg bruger selv stadig en normal coatet stålwire til agn-forfang, men til stingers og faste flueforfang med hægte er Ti-wiren helt kanon i min optik.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2017 kl. 16:32
Citat: Michael Boysen

Hej Jacob

Jeg ville ikke komme med dette hint i første omgang, da jeg tænkte, at du nok selv havde tjekket det...

Hvis du søger på Youtube, kan du formentlig finde svar på en del af dine spørgsmål.

F.eks.:

VH.
Michael

jeg benytter mig af det samme som Bauer bruger i vidoen, og jeg har ingen problemer med det
http://justpredatorfishing.com
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum