Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tip snor sig rundt om line

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tip snor sig rundt om line
    Sendt: 20 Jul 2016 kl. 20:04
Efter at have været på kastekursus og have trænet en del er jeg ved at få styr på mit fluekast.

Jeg har dog det problem, at tippen lidt for ofte snor sig rundt om linen, hvor polyleaderen er bundet sammen med fluelinen. Vil være meget taknemmelig for gode råd til, hvordan jeg kommer af med det problem.

Jeg bruger TFO BVK 9 fod #6 med Rio Outbound Short #6 samt Vision Polyleader Trout 8 forfang.

Derudover bruger jeg ca 40 cm tip. Er det en passende længde?
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2016 kl. 12:36
Umiddelbart vil jeg mene at der kan være to årsager:
Din timing er lidt off, eller:
Du bremser ikke linen i enden af kastet.

En polyleader er jo, i praksis, ikke andet end en stump flueline som man forlænger sin almindelige flueline med. Fidusen skulle være at man kan skifte mellem forskellige flydende og synkende typer, alt afhængig af hvilke forhold man fisker under. 
Personligt har jeg aldrig prøvet en polyleader, primært fordi jag har så dårlige erfaringer med de flettede forfang, fra dengang de kom frem.
På dit kastekursus lærte du sikkert dobbelttræk. Hvis du i bagkastet oplever at have løs line mellem din "træk-arm" og stangen, vil du sandsynligvis få vindknuder. Nogle gange som dét du oplever, hvilket er starten på en vindknude. Line skal, i bagkastet, trække både sig selv og din arm med sig, så linen altid er stram, for at undgå dette.
Den kan naturligvis ikke løfte din arm, men jeg håber at du ved, hvad jeg mener. 

I fremkastet skal du standse/bremse linen, inden den rammer vandet. De fleste klarer dette ved kun at strippe den optimale mænge line af hjulet, så den klasker mod stangen, lige inden fluen rammer vandet. Har man brug for et kortere kast ind imellem, bremser man linen med trække-hånden. Rammer fluen vandet en anelse før forfang og linen, har man gjort det rigtigt. Som ny-udklækket fluekaster kan det være svært at begrænse sig. Man vil altid gerne kaste så langt som menneskeligt muligt. Men lærer man at kaste smukt kommer længden af sig selv hen ad vejen. 
Prøv evt. med at almindeligt taperet forfang for at se om polyleaderen er en medvirkende årsag.


Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2016 kl. 14:38
Hej Peter

Mange tak for din gode hjælp! Jeg har justeret følgende:

- Skiftet til almindeligt taperet forfang

- Have fokus på at have stram line i hele kastet. Det blev en hel del lettere med nyt forfang + vind fra siden/ lidt skråt bagfra i stedet for lige bagfra

Har nu trænet på græs i to timer - stort set uden kludder :-) :-)
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2016 kl. 21:41
Et andet lille tip, er at du skal holde øje med at din top køre i lige linje mellem stoppene i bag kastet og frem kastet, altså undgå at lave en convex eller concave mellem stoppene. Desuden, i det øjeblik du skyder line afsted efter sidste stop, sænker/peger du toppen lidt mere i den retning du ønsker fluen.


Redigeret af limfjord - 22 Jul 2016 kl. 21:43
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2016 kl. 11:11
Citat: ELF

Hej Peter

- Have fokus på at have stram line i hele kastet. Det blev en hel del lettere med nyt forfang + vind fra siden/ lidt skråt bagfra i stedet for lige bagfra

Har nu trænet på græs i to timer - stort set uden kludder :-) :-)

Velbekomme. Ja, sidevind, lige tilpas i styrke, er lykken. Modvind er træls og egentlig rygvind kræver, efter min mening, både skudsikker vest og styrthjelm. Sidevind fra højre, hvis man er højrehåndet, er en anden historie. Ser man videoer på Youtube kaster de tit med ryggen til fisken og slipper linen i bagkastet. Det kræver dog at man er nogenlunde ligeglad hvor fluen havner og hvordan. Personligt foretrækker jeg at kaste over "den forkerte skulder". Det virker lidt akavet når man gør det de første gange, men det er overraskende nemt at placere fluen, hvor man vil have den. Distancen bliver dog automatisk lidt begrænset. 
Held og lykke med fiskeriet. Jeg håber, du fanger noget der kan udfordre din stang :-)
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2016 kl. 20:18
Fedt - det må jeg prøve!

Reelt er det altså først og fremmest vind fra siden, der virker. Og så må man så placeres sig efter det?
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2016 kl. 21:29
Jeg prøver at planlægge det sådan at vinden kommer fra den rigtige side. Det kan dog ikke altid lade sig gøre. Jeg har også prøvet at fiske en hel dag med en flue siddende i øret. Heldigvis havde jeg flere fluer med. Gloserne der ytres mens ens fiskemakker prøver at joinke fluen ud gennem brusken i øret, er sgu ikke for børn. He he.
Respekt for vinden.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2016 kl. 15:57
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum