Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stege Nor ødelæggelse.

 Besvar Besvar
Forfatter
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stege Nor ødelæggelse.
    Sendt: 26 Sep 2016 kl. 20:55
Stege Nor er idag berømt i store dele af Nordeuropa for sit enestående lystfiskeri efter store og stærke brakvandsgedder. 

Men Stege Nor er andet og mere end det, noret er jo også EU-habitatområde under Natura2000 projektet.

Jeg holder lige nu ferie i området og undrer mig derfor meget over de mange lystfiskere, der daglig ræser fra den ene ende af noret, til den anden, med op til 115 heste på hækken, som f.eks fiskemaskinen med navnet "Lakefishing.dk" gjorde det idag. 

De sidste 2-3 år har der, ifølge de lokale, været op til 15-20 sådanne power-boats med kæmpe motorer på noret i de fleste weekends året rundt. 

Er det virkelig rigtigt, at der må sejles med 20-30 eller 40 knob for boven i dette enestående stykke danske natur, kaldet Stege Nor? 
Er så hurtig sejllads med store påhængsmotorer ikke klart i strid med retningslinjerne for 
Natura2000 områderne? 
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2016 kl. 21:37
Hej Bent. hvad er blevet ødelagt af motor både ? bare for at få en forståelse af tråd titlen. jeg har prøvet at google lidt, der kom ikke nogen resultater af hverken regler om det, eller hvilken skade naturen har taget af det. det eneste jeg fandt var et sted der lejer joller ud med 4 til 6hk
Til top
Morten Beck Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mbn7

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mbn7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 18:00
 

Redigeret af mbn7 - 28 Sep 2016 kl. 14:19
Til top
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 20:03
Kære Morten Beck Nielsen. Når man kan se på websitet "lakefishing.dk", at du er ansat hos ovennævnte firma som guide, kan du vel kun siges at være inhabil. 

Nej, når man sejler som død og helvede med en så stor båd som jeres, på et så lille vand som Stege Nor, hvor der også er mange 13-14 fods joller med en lille 4 hestes påhængsmotor - og et par almindelige lystfiskere ombord - ja, så ta'r man efter min mening slet ikke hensyn til hverken andre lystfiskere, fugle eller folk der bare ønsker at nyde den smukke, stille natur ved Stege Nor. 

Men ok, når man skal betale kr. 11.500,- hos jer for nogle dages fiskeri, ja, så skal man jo ha' noget "lir" for sine penge...eller hvad? 

Og så er du Rapala Pro Guide! Gamle Lauri Rapala ville vende sig i sin grav... 
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 20:14
Bent Mollerup Thumbs Up

Redigeret af mjorgensen - 27 Sep 2016 kl. 20:15
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 20:32
Det er egenlig meget underligt, at der ikke er hastighedsgrænser i Stege Nor, for det er der i de fleste Natura 2000 områder, men du kunne jo skrive til de relevante interesseorganisatoner for natur og miljø, og rejse et forslag om, at de arbejder for, at der også bliver indført hastighedsgrænser i Stege Nor.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 21:17
Citat: mbn7

Der er ingen hastigsheds grænser for Stege Nor. Både der sejler høj hastighed laver væsenlig mindre bølger end både med lav fart. Hvorfor det skader mindre.

Det er jo en lodret løgn den der Morten.





Redigeret af FinnSommer - 27 Sep 2016 kl. 21:32
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2016 kl. 22:02
Citat: NRE

Det er egenlig meget underligt, at der ikke er hastighedsgrænser i Stege Nor, for det er der i de fleste Natura 2000 områder, men du kunne jo skrive til de relevante interesseorganisatoner for natur og miljø, og rejse et forslag om, at de arbejder for, at der også bliver indført hastighedsgrænser i Stege Nor.

Der er jo flere love og bekendtgørelser som dækker alle vores Natura2000, Habitatområder, og Ramsarområder. Hvis ikke der er nævnt en fartgrænse, så vil den alligevel være der, da disse områder alle har grænser for støj.

Udover disse love og bekendtgørelser som findes indenfor Natura2000 og. lign. områder, er der love og regler omkring både hvor meget afstand de skal holde til andre fartøjer alt efter hastigheden. 

Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 05:20
Morten. Har du lagt mærke til de fugle der panisk flygter foran båden, når i kommer fræsende. Det er dem en evt. fartbegrænsning er til for.
Til top
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 10:32
Så vidt jeg kan læse, siger den generelle lovgivning, at der max. må sejles med en hastighed på 5 knob indenfor 300 meter fra kysten i det sydsjællandske. 
I Stege Havn må der max. sejles med 3 knob, mens der i det store område, hvor Dansk Brakvands Cup afholdes den kommende weekend, kun må sejles hurtigere end 8 knob, hvis det foregår i de markerede sejlrender! 
Men såvidt jeg kan se på billeder og filmklip fra de tidligere konkurrencer hernede, er der ingen der overholder de nævnte fartbegrænsninger.
Måske er det konkurrencens præmiesum - denne gang en lille kvart million - der får de deltagende lystfiskere til at sejle med hovedet under armen. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 11:28
Dansk Brakvands Cup er en skamplet på lystfiskeriet, som er sat i verden af Fishing Zealand, der er sponsoreret Danmarks Sportsfiskerforbund, så alle seriøse lystfiskere bør boykotte en sådan konkurrence.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steffen Kragh

Tilmeldt:: 28 Jul 2015
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Kragh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 11:44
Niels Ebbesen Riis.
Jeg så en bil der lavede en idiotisk overhaling her til morgen... Jeg tror, det var en der er medlem af Danmarks sportsfisker forbund Dead
Mvh Steffen kragh
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 11:54
Tja… det er da kun sportsfiskere, som vil gøre fangst af fisk til en konkurrence, og sådan noget vil rigtige lystfiskere aldrig deltage i.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 11:57
Citat: NRE

Dansk Brakvands Cup er en skamplet på lystfiskeriet, som er sat i verden af Fishing Zealand, der er sponsoreret Danmarks Sportsfiskerforbund, så alle seriøse lystfiskere bør boykotte en sådan konkurrence.

og Trolling Masters....
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 11:58
Citat: NRE

Tja… det er da kun sportsfiskere, som vil gøre fangst af fisk til en konkurrence, og sådan noget vil rigtige lystfiskere aldrig deltage i.

Vi har lige afholdt to konkurrencer her ved Gudenåen og kan konstaterer, at hvis ikke der findes en 'ordentlig' præmie pulje, så kommer ingen og kommer der ingen er det lig med underskud i både klubkasse samt til udsætninger.


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 12:51
Citat: FinnSommer

Vi har lige afholdt to konkurrencer her ved Gudenåen og kan konstaterer, at hvis ikke der findes en 'ordentlig' præmie pulje, så kommer ingen og kommer der ingen er det lig med underskud i både klubkasse samt til udsætninger. 

De danske lystfiskere indbetaler rigeligt via fisketegnet til, at dække behovet for udsætninger, især hvis der bliver sat en stopper for DTU-Aqua's misbrug af fisketegnsmidlerne.

Der er ingen grund til, at lave konkurrencefiskeri efter brakvandsgedder, da der bliver ikke udsat gedder på Sjælland.

Paradokset er også, at Danmarks Sportsfiskerforbund i sin tid overtalte Dan Jørgensen til, at frede de sydsjællandske brakvandsgedder, det vil sige, at Fishing Zealand laver en fiskekonkurrence efter fredede fisk, men der skal jo penge kassen, så Gordon og han hjælpere kan få nogle gode honorarer.



Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 14:16
Citat: NRE

Citat: FinnSommer

Vi har lige afholdt to konkurrencer her ved Gudenåen og kan konstaterer, at hvis ikke der findes en 'ordentlig' præmie pulje, så kommer ingen og kommer der ingen er det lig med underskud i både klubkasse samt til udsætninger. 

De danske lystfiskere indbetaler rigeligt via fisketegnet til, at dække behovet for udsætninger, især hvis der bliver sat en stopper for DTU-Aqua's misbrug af fisketegnsmidlerne.

Der er ingen grund til, at lave konkurrencefiskeri efter brakvandsgedder, da der bliver ikke udsat gedder på Sjælland.

Paradokset er også, at Danmarks Sportsfiskerforbund i sin tid overtalte Dan Jørgensen til, at frede de sydsjællandske brakvandsgedder, det vil sige, at Fishing Zealand laver en fiskekonkurrence efter fredede fisk, men der skal jo penge kassen, så Gordon og han hjælpere kan få nogle gode honorarer.




Det var engang Niels, hvor udsætningerne blev betalt af fisketegnsmidlerne. Vist nok kun de første par år, så fik foreningerne selv regningen igen.

Gudenåens laks er købt og betalt af private midler.

Dan Jørgensen var en kransekage figur der var tilsalg for et billede i avisen og en skændsel for dansk lystfiskeri.

PS: Jeg kan godt lide paragraf 2 i dit link med tanke på konkurrencen i Stege Nor LOLLOL. Meld dem til Politiet.



Redigeret af FinnSommer - 28 Sep 2016 kl. 14:17
Til top
Jens sund Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens sund

Tilmeldt:: 10 Sep 2016
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens sund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 14:37
Ups der var vist en som kom i modvind der ...indlægget blev i hvert fald fjernet.. måske båden ikke sejler så hurtigt endda
Til top
Cristian christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
holycris

Tilmeldt:: 08 Aug 2015
Geografisk: tåstrup
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér holycris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 15:49
Syntes det er et spændende emne.
Fisker selv i stege og skal være den første til at erkende at jeg også sejler for stærkt dernede.
Var afsted for ikke så længe siden og der var 4 kajakker, 6 flyderinge, 3 vadefiskere også alle os med både. Dette gør det særligt farligt for dem som er bløde trafikanter hvis man kan kalde dem det.
Jeg ville syntes det var en god idé med en hastighedsgrænse inde i noret.

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 20:24
Niels, jeg føler mig lidt provokeret af din udmelding om at man ikke er en rigtig lystfisker hvis man deltager i en konkurrence. Jeg mener bestemt ikke at det ene udelukker det andet. I nogle år deltog jeg i træk i Gudenå konkurrencen og senere mange gange i Grejbiksens Fjord til Fjord konkurrence. I sidstnævnte kan man som bekendt selv vælge indenfor en ganske stor strækning hvor man vil fiske. Jeg har her som regel når muligheden har været der for taget til et sted der betyder noget særligt for mig og også benyttet anledningen til at få taget mig sammen til at at tage derhen da det ikke lige sådan er et sted man tager en hurtig endsige en dagstur til. 
Men upåagtet af hvilken konkurrence det har været har det altid været det samme for mig uanset - at det har været hyggelige dage hvor jeg får fisket og kommer ud i naturen. Hvor jeg også får slappet af og nyder bare at være derude. Tillige er "mit" sted ikke der hvor man fanger de fleste men alligevel med gode muligheder for også pæne fisk - det må jo også gerne være en mulighed men selve fiskeriet og fangst er for længst blevet til noget sekundært lige siden jeg som barn også deltog i nogle konkurrencer samt havde en periode hvor også rekordjægeri med de ganske særlige oplevelser og ikke mindst spændende udfordringer fyldte lidt uden dog nogensinde blive blind for og ikke at kunne værdsætte blot det at være i naturen. Det bliver kort og godt en god oplevelse hvor bare det at være og være afsted i naturen er alt jeg egentlig ønsker. Men der er faktisk også et element af egoisme i det. Både fordi jeg også søger og ønsker oplevelsen alene og være væk fra absolut alt. Men også fordi at jeg egentlig også gerne kunne tænke mig at vinde både præmier og måske for en kort stund nyde stoltheden og glæden ved at have opnået noget usædvanligt. Og et øjeblik helt uforfalsket og ærligt baske mig i de beundrende blikke jeg så dog heller ikke selv har et problem med at sende. Tillige er det også en mulighed for til selve afviklingen af konkurrencen at vende tilbage til de sociale elementer ved livet og igen at være iblandt mennesker og få hilst på nogle folk og høre "løgnehistorier". Alt i alt bliver det i bund og grund en god oplevelse på både den ene og anden måde og det tror og håber jeg er tilfældet for så mange andre også. Derfor kan jeg slet ikke følge dit udsagn. Men har fuld ud forståelse for at det ikke lige er dig men det er en "sandhed" du reelt kun kan påtage og lade gælde for dig selv for det er for så mange andre en god oplevelse.
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 20:46
@ Cristian, jeg går ud fra det er et ironisk indlæg ? hvis ikke modsiger du ihvertfald dig selv :-)


Til top
Cristian christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
holycris

Tilmeldt:: 08 Aug 2015
Geografisk: tåstrup
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér holycris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 21:14
Hvorfor er det og modsige sig selv ved at erkende man laver fejl ?
Det ville da kun være fornuftigt med regler, skiltning ang fart så vi alle kan efterleve dem.
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2016 kl. 21:21
Citat: holycris

Hvorfor er det og modsige sig selv ved at erkende man laver fejl ?
Det ville da kun være fornuftigt med regler, skiltning ang fart så vi alle kan efterleve dem.

den misforstod jeg så, da du skrev du ved du sejler for hurtigt, tænkte jeg, du bare kunne gå lidt af gassen. da du ikke gjorde det, selvom du så al den bløde trafik, troede jeg du mente det modsatte/ironi. altså du ikke mente du var til fare eller i vejen for nogen Smile
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2016 kl. 12:58
Jeg har skrevet en e-mail til Danmarks Naturfredningsforening på Møn, hvor jeg har foreslået, at de arbejder for, at der kommer hastighedsgrænse for sejlads på Steg Nor.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum