Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketViceborgmester dømt for ulovligt fiskeri

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Viceborgmester dømt for ulovligt fiskeri
    Sendt: 21 Okt 2016 kl. 19:32
Citat: Salmoniden

Jeg synes ikke ret beset det besvarer mine spørgsmål hverken med hensyn til situationen på Sjælland eller Fyn. Respekterer din mening derom men er ikke nødvendigvis enig med alt du skrev i den artikel. Jeg skal heller ikke være en person der absolut skal sejre for en enhver pris. Jeg vil ikke skændes med dig om det eller bevæge mig ud i en negativ påvirkning af hverken tråden, dig eller mig deri. Mine spørgsmål kan man tage for pålydende ud fra manglende viden og min egne subjektive meninger. Jeg er udmærket klar over at jeg mangler viden og efterlyser en sådan. Jeg har også mødt de udenlandske fiskere både på kysten og ved de ferske vande og kunne sige både godt og skidt om det. Min egen subjektive mening om fiskeriet på f.eks Sjælland har jeg fået fra medierne samt visse enkeltpersoner der fisker eller har fisket visse steder på Sjælland. Jeg har derfor haft det indtryk at man på Sjælland i Isefjorden, på nordkysten og et langt stræk syd for København har noget af danmarks bedste kystfiskeri efter havørred. Det er det indtryk jeg har fået. Dertil kunne jeg tilføje visse ånavne og som jeg også hører dig sige er fiskeriet på søerne ganske godt. Men det kan være jeg tager fejl. Spekulerer på om der er fakta, tal eller andres subjektive meninger der kunne belyse det og en evt. negativ påvirkning af fisketurisme samt hvad man evt. kan og bør gøre ved det?

Hej Poul Erik Jørgensen, du kan ikke sammenligne situationen på Sjælland med Fyn og Jylland, og du kan slet ikke sammenligne Hovedstadregionen med resten af landet.


I det område der kaldes Hovedstadregionen, der bor der 1,7 mill mennesker, det er 1/3 del af hele Danmarks befolkning, og i det tætbefolkede område bor der en tilsvarende stor andel af Sjællands lystfiskere og fritidsfiskere. 


Hvis du tager kystlinjen fra et sted syd for København, rundt om Amager og hele vejen op om Nordkysten og ned gennem Roskilde Fjord, så kan jeg garantere dig, at der er rift om de gode kystpladser, og man oplever hyppigt, at de allerede er besat af andre lystfiskere, UV-jægere eller fritidsfiskernes garn.


Der er ikke ret mange vandløb på Sjælland og endnu færre i Hovedstadregionen, og de få der indeholder en bestand af havørreder, de er så små, at de helt bør fredes for lystfiskeri, så når det handler om åfiskeri, så vil jeg anbefale lystfiskerturisterne, at de rejser videre til Sverige eller over til Jylland.


Det er korrekt, at der efterhånden er opbygget et rigtig godt fiskeri i alle de søer, hvor der ikke pågår erhvervsfiskeri, men den store befolkningstæthed i Hovedstadsregionen gør, at søerne også bruges til en lang række rekreative aktiviteter, f.eks. kanoer, kajakker, sejlsport, kaproning, vandski, vindsurfing, o.s.v., og derfor er der slet ikke noget behov for flere udlejningsbåde med lystfiskerturister.


Ude på Øresund sejler der godt nok en stribe lystfiskerskibe, som nok ikke vil ha' noget i mod, at få flere kunder, men de danske lystfiskere kan så frygte, at det vil medføre, at priserne for en fisketur på sundet vil stige. Og lige nu er fødevareministeren ved at indføre en fangstbegrænsning i sundet, så lystfiskere kun må hjemtage 3 eller 5 torsk pr. tur/dag, og når det står så skidt til med bestande, så er der da ikke behov for, at en masse lystfiskerturister skal deltage i fiskeriet efter torsk.


Og Fishing Zealand må for min skyld gerne lege turistkontor, og hvis de kan lokke nogle penge ud af de Sjællandske vandkantskommuner, så fred være med det, FZ skal bare droppe påstanden om, at de gør en indsats, der forbedrer mulighederne for de sjællandske lystfiskere.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 19:45
Citat: alpha82

Både Gribskov, Halsnæs og Helsingør kommuner er med i FZ.

Jeg beklager, at jeg ikke har brugt tid på, at følge med i om Fishing Zealands turistbureau har fået nye kunder i butikken...LOL
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 20:24
Citat: gammelgnu

Kystudsætningerne som du efterlyser er man længe gået væk fra på Fyn. Så vidt jeg husker fordi man konstaterede at det ingen gavnlig effekt havde på de selvreproducerende bestande, men kun fungerede som "Put & Take udsætninger" og som sådan ikke gavnede ret meget.

Her på Sjælland er der 46 kommuner, og Fishing Zealand har lavet aftaler med en 10-12 stykker af dem, og det kan jo ikke siges at være en overvældende tilslutning. Og da den offentlige indsigt i Fishing Zealands regnskaber og partnerskabsafter er ikke eksisterende, så kan flere af de såkaldte partnerskaber jo blot være nogle forblommede hensigtserklæringer, af den slags som lokalpolitikere er så glade for, da de er helt uforpligtende.


Og ja, kystudsætninger er en form for put and take, som ikke passer ind i en fise fornem biologisk filosofi om, at alt skal være åh så naturligt, men sagen er jo, at her i Danmark er vi mange flere lyst- og fritidsfiskere, end der er og nogensinde kan blive naturlige fisk til.


Derfor tonser man hvert år masser af yngel ud i de jyske vandløb, for hvis man ikke gjorde det, så ville bestandene af hvørreder være opfisket i løbet af 3-4 år.


Og derfor gir' jeg ikke fem flade ører for alle de fine fornemmelser, for det handler om, at vi her i Danmark er op mod en halv mill lystfiskere/fritidsfiskere, og valget står simpelthen mellem restriktive fredninger, catch and release eller udsætninger af fiskeyngel i åerne og på kysten.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 20:31
Citat: B. Mollerup

Jo, der er bestemt forskel på ørredfiskeriet i Isefjorden idag og så dengang i 80'erne og 90'erne - kæmpestor forskel!

Jeg fiskede der sammen med mange af de virkelig skrappe dengang, bla. med Mogens Espersen og Bjarne 66 ( fra IØ/ Isefjordens Ørredsammenslutning ). Talte også, for ikke så længe siden, med TUF Storm, en anden af tidens dygtige fiskere og IØ mand om en hals. Dengang da ørred på 3- 4- 5 og 6 kilo ikke var et særsyn...og hvor dage med et tocifret antal måls-ørred heller ikke var en sensation. For slet ikke at nævne de ørreder - på den helt rigtige side af 10 kilo - der dukkede op nu og da...😊.

- Det var, da DTU overtog styringen af udsætningerne i fjordens vandløb, at det hele gik af "H" til, sagde TUF Storm til mig.


Du kan læse meget mere om problemet ved at søge på Isefjordens Ørredsammenslutning og læse hvad dynamoen bag IØ, Thomas Sørensen, skriver!


En helt tilsvarende oplevelse har vi haft i Roskilde Fjord, om end jeg aldrig har oplevet og set andre fange fisk over 5-6 kilo, og mit personlige max er tre fisk på en heldagstur, men det var da også rigtig flot.

Nu om stunder er vi jo glade, hvis vi i Roskilde Fjord kan fange tre fisk på en hel sæson.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 20:59
Citat: Rasmus Elvekjær

Tilbage til Viceborgmester Heino Hahn tak!

Lad mig forsøge at lede denne tråd tilbage på sporet om Viceborgmesteren og DFeren Heino Hahn. Selvom jeg godt ved, at du NRE hellere vil prale med dine bedrifter i Havelse å eller rakke ned på Fishing Zealand, som undskyldning for at du ikke kan fange fisk.
Derfor så OK lad os så starte ved din egen stolthed Havelse å og bruge denne “case” til at belyse mange interessante problemstillinger.

Hej Rasmus, jeg ved ikke hvor du får dine informationer fra, men det ser ud til, at du er ude i nogle reguære gætterier.


Jeg har aldrig fisket i Havelse Å, og jeg har heller ikke fisket i Esrum Å.


Der er stadig en naturlig og oprindelig stamme af havørreder i Havelse Å, og den bliver løbende suppleret op med yngel som bliver produceret i klækkeriet på Esrum Møllegård.


Der er også en oprindelig og naturlig stamme af havørreder i Esrum Å, og den leverer rogn til opdræt på Esrum Møllegård, som bliver udsat i en række af de øvrige mindre vandløb, som der er i Nordsjælland.


Og klækkeriet på Esrum Møllegård er netop et eksempel på, at DSF og Fishing Zealand ikke har gjort en skid her på Sjælland.


Klækkeriet på Esrum Møllegård er grundlagt af Esrum Ålaug som har tætte bånd til Fiskeringen, og det har har også været Fiskeringens medlemsforeninger, der gennem store donationer, har sørget for det økonomiske grundlag.


Til slut vil også lige informere dig om, at det på ingen måde var DSF's skyld, at Eva Kjer Hansen røg som minister. DSF var jo nærmest handlingslammet, da forbundet skulle passe på med, at det ikke skadede medlemsforeningers muligheder for, at forhandle aftaler om fiskeret med landmændene.

Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 21:07
Citat: NRE


Citat: B. Mollerup


Jo, der er bestemt forskel på ørredfiskeriet i Isefjorden idag og så dengang i 80'erne og 90'erne - kæmpestor forskel!
Jeg fiskede der sammen med mange af de virkelig skrappe dengang, bla. med Mogens Espersen og Bjarne 66 ( fra IØ/ Isefjordens Ørredsammenslutning ). Talte også, for ikke så længe siden, med TUF Storm, en anden af tidens dygtige fiskere og IØ mand om en hals. Dengang da ørred på 3- 4- 5 og 6 kilo ikke var et særsyn...og hvor dage med et tocifret antal måls-ørred heller ikke var en sensation. For slet ikke at nævne de ørreder - på den helt rigtige side af 10 kilo - der dukkede op nu og da...😊.
- Det var, da DTU overtog styringen af udsætningerne i fjordens vandløb, at det hele gik af "H" til, sagde TUF Storm til mig.
Du kan læse meget mere om problemet ved at søge på Isefjordens Ørredsammenslutning og læse hvad dynamoen bag IØ, Thomas Sørensen, skriver!




En helt tilsvarende oplevelse har vi haft i Roskilde Fjord, om end jeg aldrig har oplevet og set andre fange fisk over 5-6 kilo, og mit personlige max er tre fisk på en heldagstur, men det var da også rigtig flot.
Nu om stunder er vi jo glade, hvis vi i Roskilde Fjord kan fange tre fisk på en hel sæson.

Det er noget være vrøvl du kommer med, der bliver fanget masser af ørreder i fjorden.At du ikke kan fange dem,siger måske lidt om dig som fisker . Der er flere af mine medfiskere der fanger 5-10 ørreder på en tur, men det de færreste der går og praler af det.

Redigeret af john 2000 - 21 Okt 2016 kl. 21:17
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 22:22
Ja sikke en idiot - det drejer sig mere om at skide på naturen - det der er tilbage - bare man kan redde griske bønder og erhvervsfiskere..
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 23:14
Citat: NRE


">Der er stadig en naturlig og oprindelig stamme af havørreder i Havelse Å, og den bliver løbende suppleret op med yngel som bliver produceret i klækkeriet på Esrum Møllegård.


<p style="margin: 0px; font-size: 14px; line-height: normal; font-family: Helvetica; min-height: 17px;">


<p style="margin: 0px; font-size: 14px; line-height: normal; font-family: Helvetica;">Der er også en oprindelig og naturlig stamme af havørreder i Esrum Å, og den leverer rogn til opdræt på Esrum Møllegård, som bliver udsat i en række af de øvrige mindre vandløb, som der er i Nordsjælland.



Hej Niels

Vil du ikke godt fremlægge hvor de oplysninger om oprindelige stammer i både Havelse og Esrum å kommer fra?
Helst fra troværdig kilde tak.
Shelllak bemalede skæl tæller ikke.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 23:28
Citat: john 2000

 Det er noget være vrøvl du kommer med, der bliver fanget masser af ørreder i fjorden.At du ikke kan fange dem,siger måske lidt om dig som fisker . Der er flere af mine medfiskere der fanger 5-10 ørreder på en tur, men det de færreste der går og praler af det.

Min faste fiskemakker plejer altid at sige, at når det handler om beretninger der oplyser om lystfiskers store fangster, så har det ikke så stor betydning om de er sandfærdige, det vigtigste er, at de er underholdende.


Ude på kysterne er der altså frit udsyn, så det er godt nok vanskeligt for en lystfisker, at fange og snige sig i land med 5-10 ørreder, uden at andre lystfiskere bemærker det, og du er helt sikker på, at de ikke er fanget over flere ture, eller ved garnfiskeri i et fredningsbælte.


På Fjæsbogen er der en hel gruppe, som kun handler om kystfiskeri i Roskilde Fjord, og der plejer folk at være meget meddelsomme når de har fanget en fisk, og i den gruppe har der ikke en gang været nogle løse rygter om så store fangster.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2016 kl. 23:45
Citat: LasseK

Hej Niels

Vil du ikke godt fremlægge hvor de oplysninger om oprindelige stammer i både Havelse og Esrum å kommer fra?
Helst fra troværdig kilde tak.
Shelllak bemalede skæl tæller ikke.

Mvh
Lasse

Det var tilbage i starten af 80'erne, da  jeg sammen med mange andre medlemmer af Fiskeringen deltog i udlægningen af gydebanker i Havelse Å, at vi fik oplyst, at der var biologer som ved elektrofiskeri havde fanget både hav- og bækørreder i åen, og at det var meget vigtigt, at vi var med til, at forbedre forholdene for den stamme af oprindelige fisk, som levede i åen.


Jeg tvivler på, at havøredderne skulle være forsvundet fra Havelse Å, de strækninger af åen, hvor den kan iagttages fra offentligt tilgængelige steder, der ser den da ud til, at ha' det nogenlunde, om end jeg godt er klar over, at der er nogle lokale lodsejere, som har kæmpet for, at få den opgravet.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 06:41
Kors Niels du er jo fuldstændig ude af pædagogisk rækkevidde, på trods af at jeg tog mig tid til at give dig en længere biologi lektion.

Men du har jo tydeligvis et publikum med over 3000 visninger på denne tråd.
Så selvom jeg ville ønske at dine indlæg vil dø i synden, ja så vil jeg alligevel ikke lade dem stå uimodsagt.

Jeg kan ligesom Lasse også huske dengang i 90érne hvor gydemodne havørreder ikke havde noget hjemsted.
Dengang cyklede jeg hver dag efter skole til kysten langs Skovshoved havn, for her kunne jeg i hele oktober, november og december fange hundredvis af farvede fisk! Det var da meget sjovt at få øvet sig lidt og ha konstant flex fluestangen dengang. Men faktisk havde jeg en lidt dårlig smag i munden bagefter - specielt da min skolelærer forklarede mig sammenhængen.
Ja, jeg var kun en knægt dengang, men du har tilsyneladende stadig ikke forstået lektien?

For hvad tror du sådanne fisk ville gøre hvis de også fandtes foran Havelse å udmundingen?
Selvfølgelig gå op og parre sig med de vildfisk som allerede findes i åen. Og hvis jeg husker ret så var nogle af vores udsætningsfisk dengang også med genetisk afstamning fra schweiziske sø-ørred.

Så når du skriver at der stadig er rene oprindelige stammer i Havelse og Esrum å, så har jeg svært ved at tro på dig, specielt når du ikke kan underbygge din påstand med en troværdig kilde og genetiske analyser?

Og herudover så skriver du:

———————————————
Citat NRE: “
Og ja, kystudsætninger er en form for put and take, som ikke passer ind i en fise fornem biologisk filosofi om, at alt skal være åh så naturligt, men sagen er jo, at her i Danmark er vi mange flere lyst- og fritidsfiskere, end der er og nogensinde kan blive naturlige fisk til.

Derfor tonser man hvert år masser af yngel ud i de jyske vandløb, for hvis man ikke gjorde det, så ville bestandene af hvørreder være opfisket i løbet af 3-4 år.

Og derfor gir' jeg ikke fem flade ører for alle de fine fornemmelser, for det handler om, at vi her i Danmark er op mod en halv mill lystfiskere/fritidsfiskere, og valget står simpelthen mellem restriktive fredninger, catch and release eller udsætninger af fiskeyngel i åerne og på kysten.
—————————————————

Til dette vil jeg irettesætte dig og sige at biologi er IKKE en filosofi og netop derfor er jeg er lodret uenig med dig. Jeg vil således til hver en tid foretrække de to første alternativer altså restriktive fredninger og C&R.

At du så tror mere på din filosofi end på biologi - er så årsagen til de mange uenigheder.

Du siger også citat: “at det efterhånden er blevet en flidspræmie, at fange en havørred!”

Dertil vil jeg sige det præcis omvendte: Jeg håber da, at det stadig er en flidspræmie at fange en havørred - alt andet ville da være respektløst. Vi fisker da vel ikke fordi vi er sultne? eller? At fange en havørred skulle da gerne være noget man kan være stolt over og noget der kræver flid og arbejde?

Hvis det er for let er det vel heller ikke sjovt?

Jeg kan ihvertfald huske dengang, hvor det var så let, at det ligesom ikke rigtigt var spændende mere…

Jeg ved at du selv har haft en identitetskrise om hvorvidt du ville kaldes en sportsfisker eller lystfisker.
Men jeg synes din utålmodighed, forventninger og grådighed passer mere på betegnelsen fritidsfisker eller erhvervsfisker.

Din tankegang er ihvertfald meget kortsigtet og selvisk. Det er nok fordi din “tidshorisont” er DIN egen levetid - og hvis det er dit tids perspektiv - ja så forstår jeg godt du har travlt med at fange fisk. Jeg ville bare ønske at du tog ud og fiskede i en rigtigt put and take sø - istedet for at forsøge at lave et put and take ude på kysten.

For vi er en del andre som ser det hele i en lidt større sammenhæng - og tidsperspektiv. For når vi får lavet permanent naturgenopretning i de fleste af de sjællandske vandløb - og når vi får genetableret store ørred bestande i fx Susåen og Mølleåen - ja til den tid vil der være mængder af VILDE ørreder til alle.

Jeg kan da så glæde mig over hvilket havørred eldorado vores børn engang kommer til at fiske i.

Men du har nok svært ved at glæde dig også på min søns veje… ?

Bedste hilsner Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 08:43
Jeg gætter på du også er en af dem der brokker sig over hvor irriterende det er at det larmer når den nye metro bygges. Du brokker dig sikkert også over der er meget trafik ind og ud af byen.
Hvis du er jæger, mener du sikkert også der er for få skove - med fri jagt og masser af dyr - tæt på centrum.
Dem der bor på Lolland eller Langeland har ikke alle mulige cafeer og metroer - eller offentlig transport i det hele taget. De har der imod naturen tæt på, hvilket de helt sikkert er glade for. Det har konsekvenser at bosætte sig lige netop der. På Ristinge hvor jeg er i sommerhus netop nu, er der 5 km til købmanden, som iøvrigt er urimelig dyr, men det er jo betingelsen når man er på landet.
Du har så valgt at bosætte dig i et område med stor befolkningstæthed, og det giver så afsavn af andet. Og betyder der er flere lystfiskere om de gode fiskeområder, naturligvis, men det giver dig bestemt andre fordele i livet, eller var du naturligvis flyttet for længst. Det ville være dejligt at få det hele, men lader sig sjældent gøre.
Så lad vær med at pive over det. Du har selv bosat dig hvor du bor
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RenéJ Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2006
Geografisk: Vestsjælland, Tissø, moser omkring Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 6
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 10:39
Rasmus Elvekjær!
En sand fornøjelse at læse dine saglige indlæg! Og sjovt at se, hvor lidt den gamle troll forholder sig til dine fakta, og hvor meget han forlader sig på sine følelser og forstokkede holdninger!
"JEG ALENE VIDE!"
Til top
Klaus Aaes Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Klaus Aaes

Tilmeldt:: 26 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 20
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 16:11
Hej Rasmus Elvekjær

Jeg kan ikke lade være med at blive stødt på mine og mange af de "gamles" vegne,når du nedgør det der blev gjort for havørreden dengang i 70 og 80'erne. Det kan godt være at man er blevet klogere idag, og mener at at restaurering er vejen frem, det synes jeg også lyder som en rigtig god ide. 

Dengang arbejdede US76, Isefjordens Ørredsammenslutning og andre jo ikke på egen hånd, men var også i tæt samarbejde med datidens biologer. Jeg tror alternativet dengang havde været, at hvis de først skulle have restaureret alle vandløb før der kunne suppleres med udsætninger af yngel, så havde der slet ikke havde været nogen havørreder at fiske på, og så var vi nok mange der aldrig var kommet igang med kystfiskeriet. 

Så en lille smule respekt for deres arbejde ville klæde dig, for det virker som om du har mange ambitioner, men det skal bare ikke være på at nedgøre det andre har gjort før dig.

Jeg vil ikke gå ind i en dialog omkring rene gener i ørredstammerne, men lur mig om der ikke også er en eller anden udsætningsfisk som har sneget sig med op i en eller begge de to enestående åer i sydsjælland som har en ren ørredstamme tilbage, og deltaget i gydningen? Hvor meget bidrager de to åer egentlig med af yngel, som trækker ud i havet?

Det virker lidt som om at vi skal opfatte Fishing Zealand som en gave til sjællandske lystfiskere, jeg har bare lidt svært ved at få øje på hvad de har udrettet (udover de forskellige konkurencer) som ikke har været gjort før af frivillige lystfiskere og foreninger?

Jeg synes de burde fokusere mere på at få åbnet op for mere fiskervand, som kan komme både "indfødte" sjællændere og turister til gode. Fiskeriet på kysten er jo frit for enhver, og efter min mening ganske fint. Der har været skrevet meget om gedde fiskeriet i det sydsjællandske brakvand som er af sådan en kvalitet at der rejser folk til sydfra, for at fiske der, det er også fint nok! Men hvad har vi så mere at byde på? Havfiskeriet bliver jo noget begrænsede til næste år, så det er nok ikke det vi hiver turister til landsdelen på. Næsten alle vores søer er "lukket" land og kræver medlemsskab af indtil flere foreninger for bare at have et lille udvalg spredt ud over hele øen at fiske på. Var det ikke en ide at se på at få åbnet op for dagkortsalg og bådudlejning på vores søer? Og måske være med til at lave en oversigt til de ønskede turister, så det var nemmere at få adgang til fiskevand.

Jeg er dagligt i kontakt med fisketurister via mit arbejde, både uden- og indenlandske, og det er så som så med muligheder for frit fiskeri (udover fjorden) eller fiskeri via kortsalg i f.eks Roskilde området!

Men det er rart at der er nogen der gør noget!



Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 19:53
Citat: NRE

Citat: Salmoniden

Jeg synes ikke ret beset det besvarer mine spørgsmål hverken med hensyn til situationen på Sjælland eller Fyn. Respekterer din mening derom men er ikke nødvendigvis enig med alt du skrev i den artikel. Jeg skal heller ikke være en person der absolut skal sejre for en enhver pris. Jeg vil ikke skændes med dig om det eller bevæge mig ud i en negativ påvirkning af hverken tråden, dig eller mig deri. Mine spørgsmål kan man tage for pålydende ud fra manglende viden og min egne subjektive meninger. Jeg er udmærket klar over at jeg mangler viden og efterlyser en sådan. Jeg har også mødt de udenlandske fiskere både på kysten og ved de ferske vande og kunne sige både godt og skidt om det. Min egen subjektive mening om fiskeriet på f.eks Sjælland har jeg fået fra medierne samt visse enkeltpersoner der fisker eller har fisket visse steder på Sjælland. Jeg har derfor haft det indtryk at man på Sjælland i Isefjorden, på nordkysten og et langt stræk syd for København har noget af danmarks bedste kystfiskeri efter havørred. Det er det indtryk jeg har fået. Dertil kunne jeg tilføje visse ånavne og som jeg også hører dig sige er fiskeriet på søerne ganske godt. Men det kan være jeg tager fejl. Spekulerer på om der er fakta, tal eller andres subjektive meninger der kunne belyse det og en evt. negativ påvirkning af fisketurisme samt hvad man evt. kan og bør gøre ved det?

Hej Poul Erik Jørgensen, du kan ikke sammenligne situationen på Sjælland med Fyn og Jylland, og du kan slet ikke sammenligne Hovedstadregionen med resten af landet.


I det område der kaldes Hovedstadregionen, der bor der 1,7 mill mennesker, det er 1/3 del af hele Danmarks befolkning, og i det tætbefolkede område bor der en tilsvarende stor andel af Sjællands lystfiskere og fritidsfiskere. 


Hvis du tager kystlinjen fra et sted syd for København, rundt om Amager og hele vejen op om Nordkysten og ned gennem Roskilde Fjord, så kan jeg garantere dig, at der er rift om de gode kystpladser, og man oplever hyppigt, at de allerede er besat af andre lystfiskere, UV-jægere eller fritidsfiskernes garn.


Der er ikke ret mange vandløb på Sjælland og endnu færre i Hovedstadregionen, og de få der indeholder en bestand af havørreder, de er så små, at de helt bør fredes for lystfiskeri, så når det handler om åfiskeri, så vil jeg anbefale lystfiskerturisterne, at de rejser videre til Sverige eller over til Jylland.


Det er korrekt, at der efterhånden er opbygget et rigtig godt fiskeri i alle de søer, hvor der ikke pågår erhvervsfiskeri, men den store befolkningstæthed i Hovedstadsregionen gør, at søerne også bruges til en lang række rekreative aktiviteter, f.eks. kanoer, kajakker, sejlsport, kaproning, vandski, vindsurfing, o.s.v., og derfor er der slet ikke noget behov for flere udlejningsbåde med lystfiskerturister.


Ude på Øresund sejler der godt nok en stribe lystfiskerskibe, som nok ikke vil ha' noget i mod, at få flere kunder, men de danske lystfiskere kan så frygte, at det vil medføre, at priserne for en fisketur på sundet vil stige. Og lige nu er fødevareministeren ved at indføre en fangstbegrænsning i sundet, så lystfiskere kun må hjemtage 3 eller 5 torsk pr. tur/dag, og når det står så skidt til med bestande, så er der da ikke behov for, at en masse lystfiskerturister skal deltage i fiskeriet efter torsk.


Og Fishing Zealand må for min skyld gerne lege turistkontor, og hvis de kan lokke nogle penge ud af de Sjællandske vandkantskommuner, så fred være med det, FZ skal bare droppe påstanden om, at de gør en indsats, der forbedrer mulighederne for de sjællandske lystfiskere.


Hej Niels. Tak for dit svar. Kald du mig bare Poul for eftertiden. Det bliver lige vel formelt at kalde mig ved mit fulde navn, det synes jeg ikke der er brug for Smile
Situationen du beskriver er ikke meget anderledes fra den oplevelse jeg selv har haft herovre. Her er i Jylland bor vi også rigtigt mange mennesker og selvom vi har langt mere kystlinie er det alligevel sådan at det er meget svært at være alene på kysten. Kystfiskeri herovre er ligeledes populært og det førnævnte billede har jeg selv oplevet rigtigt meget lige fra Vejle fjord og hele vejen op langs kysten på Djursland. Der er som regel altid folk at finde medmindre man kan komme på tidspunkter af døgnet eller i hverdage hvor belastningen ikke er så stor. De få fisketurister jeg har mødt på kysten har jeg egentlig kun haft positive oplevelser med og har ikke følt at der ikke var plads til dem også, samt at de ikke rigtigt udgjorde den store belastning heller. Det samme kan jeg sige om de få jeg har mødt ved de ferske vande. De uheldige oplevelser jeg har haft med folk af anden etnisk baggrund har jeg haft opfattelsen af at de var herboende men har samtidig oplevet en del dårlige ting med etniske danskere også.
Søerne her bliver også brugt i stor grad til andre rekreative aktiviteter. Men jeg er der ikke klar over hvor stort turismen endsige fisketurismen udgør eller kan komme til at udgøre et problem. 
Men jeg kan sagtens dele din bekymring for om det kan komme til at udgøre et problem. En af de bekymringer jeg dels arbejdede med i mit rableri angående "Laksens Ve og Vel" var også hvad der sker hvis pengestærke mennesker får øjnene op for f.eks laksefiskeriet og det kommer derhen hvor os fattige ikke længere har mulighed for at fiske visse steder. Sådan er det jo allerede visse steder men endnu som jeg ser det i en grad der er til at leve med. Jeg har dog stadig denne bekymring omend den måske er unødig. Jeg håber at man i fremtiden vil holde sig den principielle tanke at det stadig vil være muligt for helt almindelige mennesker fortsat at kunne fiske f.eks laks hvor der reelt også er mulighed for at fange noget. At vi ikke kommer til at stå i den situation hvor større områder reelt for tid og evigt vil være tabt til ussel mammon som det f.eks ses helt grelt mange steder i udlandet.
Jeg vil også gerne sige for mit vedkommende og håber og tror jeg at selvom der herovre fra kan være langt at se til f.eks Sjælland at det også herfra fra rigtigt mange andre er et stort ønske at se vore landsdele som et samlet land. Hvor der i takt med skabelsen af naturligt selvproducerende bestande kan frigøres midler til at alle kan få del i midlerne og at der gøres langt mere for naturen og andre arter fisk. At man sidestiller de forskellige dele af vores land, natur og fisk ligeligt og ikke samtidigt forfordeler visse steder og arter. F.eks glæder det mig at der på Sjælland såvel på Fyn m.fl. at der lige nu også gøres et stort arbejde for at forske og beskytte vandene, naturen og fiskene samt forhåbentlig kan finde og skaffe lige så mange midler som man kan andre steder i landet. Det bør vel kun være en rimelig tanke.
Jeg vil slutte af med at jeg stadig er ked af ikke rigtigt at finde svar på mine spørgsmål i denne tråd som sådan - at jeg stadig ikke rigtigt finder svar på hvor evt. et stort problem med fisketurismen er. Hvad man evt. kan og bør gøre ved det eller måske omvendt gøre for det, for jeg forestiller mig også at vi godt kan have fisketurisme også. Hvis man er opmærksom på de problemstillinger denne evt. kan give.       
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 20:47

Citat: Rasmus Elvekjær

Kors Niels du er jo fuldstændig ude af pædagogisk rækkevidde, på trods af at jeg tog mig tid til at give dig en længere biologi lektion.


Nej jeg er ikke til den slags rundkredspædagogik, som der praktiseres ovre i Vejle ådal, hvor den store leders ord er lov, som alle 'sportsfiskere' har at rette sig efter. Og din biologiske lektion giver jeg ikke fem potter pis for, da du baserer alle dine forestillinger på nogle romantiske og uvirkelige drømmerier. 


Danmark er et af Europas tættest befolkede lande, og der findes ikke en kvadratkilometer oprindelig og upåvirket natur her i vores lille land.


Hele Danmarks landskab er et resultat af kulturpåvirkninger, som har foregået siden bondestenalderen, alle vores åer er udgravede og regulerede, alle vores søer og vådområder har fået ændret niveauet for deres vandspejl, alle vores kyster er reguleret med høfder og bølgebrydere, og kulturpåvirkningerne er så omfattende, at ikke en gang havbunden er gået fri, den er også blevet ændre som følge af stenfiskning, sandsugning og fiskernes brug af bundtrawl og skraberedskaber.


Derfor er det en kæmpe stor illusion, når biologerne snakker om, at vi skal tilbage til en naturlig tilstand, for den findes ikke, og vi kommer aldrig til at kunne genskabe den natur, som der var efter sidste istid.


Det er også sådan, at der er blevet udsat havørreder siden 30'erne, og da det først var i løbet af 80'erne, at man begynde at interessere sig for genetisk, så har der været 50 år, hvor alle de danske havørredstammer er blevet godt og grundig opblandet, men det har helt sikkert ikke den store betydning, da der ikke er den store forskel på de naturgivne forhold i de danske vandløb, og langs vores kyster. 


Det er i øvrigt en helt naturlig ting, at der er havørreder som går op og gyder i et andet vandløb end det som de oprindeligt stammer fra, og det er med garanti naturen ønske om, at der skal ske fornyelser og dermed forbedringer af genpuljen.


Jeg kan ligesom Lasse også huske dengang i 90érne hvor gydemodne havørreder ikke havde noget hjemsted. 

Dengang cyklede jeg hver dag efter skole til kysten langs Skovshoved havn, for her kunne jeg i hele oktober, november og december fange hundredvis af farvede fisk! Det var da meget sjovt at få øvet sig lidt og ha konstant flex fluestangen dengang. Men faktisk havde jeg en lidt dårlig smag i munden bagefter - specielt da min skolelærer forklarede mig sammenhængen. 

Ja, jeg var kun en knægt dengang, men du har tilsyneladende stadig ikke forstået lektien?


Ja, og dengang du var dreng, der troede du også på julemanden, men det handler nok om, at du tror på den med, at overdrivelser fremmer forståelsen.


For hvad tror du sådanne fisk ville gøre hvis de også fandtes foran Havelse å udmundingen? 


Selvfølgelig gå op og parre sig med de vildfisk som allerede findes i åen. Og hvis jeg husker ret så var nogle af vores udsætningsfisk dengang også med genetisk afstamning fra schweiziske sø-ørred. 


Så når du skriver at der stadig er rene oprindelige stammer i Havelse og Esrum å, så har jeg svært ved at tro på dig, specielt når du ikke kan underbygge din påstand med en troværdig kilde og genetiske analyser?


Hvis udsætningsmaterialet stammer fra danske vandløb, så vil det ikke ha' den store betydning, hvis nogle kystudsatte havørreder går op i et tilfældigt vandløb og deltager i gydningen, de danske havørreder er i forvejen så opblandede, at det dybest set er noget akademisk vrøvl, at snakke om oprindelige stammer, da 3-5% af en gydebestand er fejlgængere, og da der i 50 år er blevet udsat fisk uden hensyn til genetik, så er det et selvbedrag, at snakke om rene oprindelige havørredstammer.


Til dette vil jeg irettesætte dig og sige at biologi er IKKE en filosofi og netop derfor er jeg er lodret uenig med dig. Jeg vil således til hver en tid foretrække de to første alternativer altså restriktive fredninger og C&R.


Når man ser og hører på den måde, som mange biologer fører sig frem på, så skulle man tro, at de har valgt det forkerte studie, og at de i stedet burde ha' studeret filosofi eller teologi.


Dertil vil jeg sige det præcis omvendte: Jeg håber da, at det stadig er en flidspræmie at fange en havørred - alt andet ville da være respektløst. Vi fisker da vel ikke fordi vi er sultne? eller? At fange en havørred skulle da gerne være noget man kan være stolt over og noget der kræver flid og arbejde? 


Hvis det er for let er det vel heller ikke sjovt?


Hvis der kun skal være de havørreder på kysten, som de sjællandske vandløb selv kan producere, så er der da ikke nogen saglige begrundelser for, at de sjællandske lystfiskere betaler ca. 10 mill kroner om året til fiskepleje og udsætninger, med mindre det handler om, at pengene skal bruges til opdræt og udsætninger af lakseyngel i de jyske åer.


Jeg ved at du selv har haft en identitetskrise om hvorvidt du ville kaldes en sportsfisker eller lystfisker. 


Men jeg synes din utålmodighed, forventninger og grådighed passer mere på betegnelsen fritidsfisker eller erhvervsfisker.


Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg er lystfisker, jeg har dog overvejet, at løse et fritidsfiskertegn, da fritidsfiskernes repræsentant i det rådgivende §7-udvalg er god til at sørge for, at de sjællandske fritidsfiskers indbetalinger til fisketegnet bliver brugt til udsætninger på Sjælland.


Din tankegang er ihvertfald meget kortsigtet og selvisk. Det er nok fordi din “tidshorisont” er DIN egen levetid - og hvis det er dit tids perspektiv - ja så forstår jeg godt du har travlt med at fange fisk. Jeg ville bare ønske at du tog ud og fiskede i en rigtigt put and take sø - istedet for at forsøge at lave et put and take ude på kysten.


Du er godt nok ikke så lidt flabet, min generation af lystfiskere er da virkelig dem som har trukket det helt store tunge læs, for tilbage i 60'erne og 70'erne var begreber som miljøbeskyttelse og spildevandsrensning helt ukendte, og al fremtidig naturforvaltning og fiskepleje kommer til at stå oven på det fundament, som vi har skabt.


For vi er en del andre som ser det hele i en lidt større sammenhæng - og tidsperspektiv. For når vi får lavet permanent naturgenopretning i de fleste af de sjællandske vandløb - og når vi får genetableret store ørred bestande i fx Susåen og Mølleåen - ja til den tid vil der være mængder af VILDE ørreder til alle.


Du lever vist i en drømmeverden, og du vrøvler derudaf, Suseåen og Mølleåen bliver aldrig naturgenoprettede, og der kommer slet ikke til at leve naturlige bestande af havørreder i dem. 


Jeg orker ikke et langt skriv om Mølleåen, men du kan læse denne artikel - http://www.mediapix.dk/oversigt/lokaliteter/moelleaadalen/preview_01of22.html#anchor649277 - som helt objektivt belyser alle de problemer og forhindringer, som skal overvindes, hvis der nogensinde skal skabes fri passage for havørreder i Mølleåen, og skulle det endelig lykkedes, så er problemet, at det kun er det øverste stræk fra Farum Sø og op til Bastrup Sø, der er egnet som gyde og opvækstvand, og når smolten skal trække ud i havet, så skal den gennem tre søer og syv mølledamme fyldt med gedder og sandart.



Redigeret af NRE - 22 Okt 2016 kl. 20:52
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 21:12
Citat: Klaus Aaes

Hej Rasmus Elvekjær

Jeg kan ikke lade være med at blive stødt på mine og mange af de "gamles" vegne,når du nedgør det der blev gjort for havørreden dengang i 70 og 80'erne. Det kan godt være at man er blevet klogere idag, og mener at at restaurering er vejen frem, det synes jeg også lyder som en rigtig god ide. 

Dengang arbejdede US76, Isefjordens Ørredsammenslutning og andre jo ikke på egen hånd, men var også i tæt samarbejde med datidens biologer. Jeg tror alternativet dengang havde været, at hvis de først skulle have restaureret alle vandløb før der kunne suppleres med udsætninger af yngel, så havde der slet ikke havde været nogen havørreder at fiske på, og så var vi nok mange der aldrig var kommet igang med kystfiskeriet. 

Hej Klaus, vi er stort set enige, jeg synes også, at Rasmus Elvekjær fører sig frem på en ret flabet facon, det er jo vores generation af lystfiskere som virkelig har trukket det helt store tunge læs, for tilbage i 60'erne og 70'erne var begreber som miljøbeskyttelse og spildevandsrensning helt ukendte, og al fremtidig naturforvaltning og fiskepleje kommer til at stå oven på det fundament, som vi har skabt.


Men jeg er ikke enig med dig, når det handler om adgangen til de sjællandske søer, du skal blot melde dig ind i Lystfisskeriforeningen, eller i en af Fiskeringens medlemsforeninger, så har du stort set fri adgang til lystfiskeri fra både i alle de sjællandske søer.



Redigeret af NRE - 22 Okt 2016 kl. 21:13
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 22:31
Citat: Salmoniden

Hej Niels. Tak for dit svar. Kald du mig bare Poul for eftertiden. Det bliver lige vel formelt at kalde mig ved mit fulde navn, det synes jeg ikke der er brug for Smile
Situationen du beskriver er ikke meget anderledes fra den oplevelse jeg selv har haft herovre. Her er i Jylland bor vi også rigtigt mange mennesker og selvom vi har langt mere kystlinie er det alligevel sådan at det er meget svært at være alene på kysten. Kystfiskeri herovre er ligeledes populært og det førnævnte billede har jeg selv oplevet rigtigt meget lige fra Vejle fjord og hele vejen op langs kysten på Djursland. Der er som regel altid folk at finde medmindre man kan komme på tidspunkter af døgnet eller i hverdage hvor belastningen ikke er så stor. De få fisketurister jeg har mødt på kysten har jeg egentlig kun haft positive oplevelser med og har ikke følt at der ikke var plads til dem også, samt at de ikke rigtigt udgjorde den store belastning heller. Det samme kan jeg sige om de få jeg har mødt ved de ferske vande. De uheldige oplevelser jeg har haft med folk af anden etnisk baggrund har jeg haft opfattelsen af at de var herboende men har samtidig oplevet en del dårlige ting med etniske danskere også.
Søerne her bliver også brugt i stor grad til andre rekreative aktiviteter. Men jeg er der ikke klar over hvor stort turismen endsige fisketurismen udgør eller kan komme til at udgøre et problem. 
Men jeg kan sagtens dele din bekymring for om det kan komme til at udgøre et problem. En af de bekymringer jeg dels arbejdede med i mit rableri angående "Laksens Ve og Vel" var også hvad der sker hvis pengestærke mennesker får øjnene op for f.eks laksefiskeriet og det kommer derhen hvor os fattige ikke længere har mulighed for at fiske visse steder. Sådan er det jo allerede visse steder men endnu som jeg ser det i en grad der er til at leve med. Jeg har dog stadig denne bekymring omend den måske er unødig. Jeg håber at man i fremtiden vil holde sig den principielle tanke at det stadig vil være muligt for helt almindelige mennesker fortsat at kunne fiske f.eks laks hvor der reelt også er mulighed for at fange noget. At vi ikke kommer til at stå i den situation hvor større områder reelt for tid og evigt vil være tabt til ussel mammon som det f.eks ses helt grelt mange steder i udlandet.
Jeg vil også gerne sige for mit vedkommende og håber og tror jeg at selvom der herovre fra kan være langt at se til f.eks Sjælland at det også herfra fra rigtigt mange andre er et stort ønske at se vore landsdele som et samlet land. Hvor der i takt med skabelsen af naturligt selvproducerende bestande kan frigøres midler til at alle kan få del i midlerne og at der gøres langt mere for naturen og andre arter fisk. At man sidestiller de forskellige dele af vores land, natur og fisk ligeligt og ikke samtidigt forfordeler visse steder og arter. F.eks glæder det mig at der på Sjælland såvel på Fyn m.fl. at der lige nu også gøres et stort arbejde for at forske og beskytte vandene, naturen og fiskene samt forhåbentlig kan finde og skaffe lige så mange midler som man kan andre steder i landet. Det bør vel kun være en rimelig tanke.
Jeg vil slutte af med at jeg stadig er ked af ikke rigtigt at finde svar på mine spørgsmål i denne tråd som sådan - at jeg stadig ikke rigtigt finder svar på hvor evt. et stort problem med fisketurismen er. Hvad man evt. kan og bør gøre ved det eller måske omvendt gøre for det, for jeg forestiller mig også at vi godt kan have fisketurisme også. Hvis man er opmærksom på de problemstillinger denne evt. kan give.       

Hej Poul, jeg fornemmer helt klart, at vi har et grundlæggede differentieret syn på turisme, og derfor kan vi nok ikke finde frem til en konklusion som vi kan enes om.


Men jeg kan da sige, at jeg ikke mener, at turisme helt ubetinget er en fordel for det danske samfund, og hvis vi skal ha' en vis mængde turister, så skal vi ikke satse på de turister som ønsker at bruge vores natur, den slags turister skal vi sende videre til Sverige og Norge, de har mange flere naturressourcer at ta' af.


Her i Danmark kan vi dog godt ta' i mod de turister, som ønsker kulturelle oplevelser, og afslapning på en badestrand eller i et vandland.

Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 22:42
Citat: NRE

 

Hej Poul, jeg fornemmer helt klart, at vi har et grundlæggede differentieret syn på turisme, og derfor kan vi nok ikke finde frem til en konklusion som vi kan enes om.


Men jeg kan da sige, at jeg ikke mener, at turisme helt ubetinget er en fordel for det danske samfund, og hvis vi skal ha' en vis mængde turister, så skal vi ikke satse på de turister som ønsker at bruge vores natur, den slags turister skal vi sende videre til Sverige og Norge, de har mange flere naturressourcer at ta' af.


Her i Danmark kan vi dog godt ta' i mod de turister, som ønsker kulturelle oplevelser, og afslapning på en badestrand eller i et vandland.


Helt uvæsentlige er fisketurister vel ikke for Danmark. Det er gamle tal men om det er faldet eller steget gør vist mindre. Det er trods alt også en slat penge og det ødelægger de næppe for i naturen ved deres fiskeri.
-------
De udenlandske lystfisketuristers samlede forbrug i Danmark i 2008 kan opgøres til 376 mio. kr. inklusive importvarer, skatter og afgifter. Fratrækkes disse fås et aktivitetsskabende forbrug fra udenlandske lystfiskerturister på 253 mio. kr
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 22:55
Hej Niels

Jeg tror nu godt vi kan være enige om at være uenige uden at der behøver at ligge mere i det end vi er lidt uenige. Tror vi fortsat også andre gange kan udveksle vore meninger uden en dårlig stemning når vi jo som indtil nu er istand til det på en ordentlig og sober måde - forstår ikke umiddelbart der skulle være grund til andet. Jeg udtrykker også en hvis bekymring for fisketurisme. Men jeg ved reelt for lidt om det og havde håbet på at der havde været flere der bød ind på det med viden og oplevelser der kunne oplyse mig derhen at få en større forståelse for et evt. problems omfang. Jeg tror ikke det kommer og tror også at jeg nu muligvis lader det og tråden ligge. Måske en anden gang....

Mvh Poul
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2016 kl. 23:11
Citat: gumbas

 De udenlandske lystfisketuristers samlede forbrug i Danmark i 2008 kan opgøres til 376 mio. kr. inklusive importvarer, skatter og afgifter. Fratrækkes disse fås et aktivitetsskabende forbrug fra udenlandske lystfiskerturister på 253 mio. kr

Det er ganske givet tal, som er masseret godt og grundigt, så de passer rigtig godt ind i en given agenda. Og iflg. VisitDenmark, så er den samlede omsætning på turister tæt på 100 milliarder kroner om året.


Så vi diskuterer faktisk, om vi skal sælge ud af vores muligheder for lystfiskeri, så turisterhvervene kan opnå en kvart procent mere i omsætning på turismen.


Og der vil jeg sige, at så længe turisterhvervene ikke har følt trang til, at spytte i den kasse som financierer fiskeplejen og udsætningerne, så er der da ingen grund til, at de danske lystfisker skal dele deres fiskevand med udenlandske lystfiskerturister.



Redigeret af NRE - 22 Okt 2016 kl. 23:13
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 00:31
Citat: NRE

Citat: gumbas

 De udenlandske lystfisketuristers samlede forbrug i Danmark i 2008 kan opgøres til 376 mio. kr. inklusive importvarer, skatter og afgifter. Fratrækkes disse fås et aktivitetsskabende forbrug fra udenlandske lystfiskerturister på 253 mio. kr

Det er ganske givet tal, som er masseret godt og grundigt, så de passer rigtig godt ind i en given agenda. Og iflg. VisitDenmark, så er den samlede omsætning på turister tæt på 100 milliarder kroner om året.


Så vi diskuterer faktisk, om vi skal sælge ud af vores muligheder for lystfiskeri, så turisterhvervene kan opnå en kvart procent mere i omsætning på turismen.


Og der vil jeg sige, at så længe turisterhvervene ikke har følt trang til, at spytte i den kasse som financierer fiskeplejen og udsætningerne, så er der da ingen grund til, at de danske lystfisker skal dele deres fiskevand med udenlandske lystfiskerturister.


Tallene stammer fra Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri så mon ikke tallene er rimelig korrekte. Udgivet i deres folder Lystfiskeri i Danmark marts 2010 med analyser på blandt andet fiskeriet.

Du har en underlig egoistisk holdning. Hvad så når danskere rejser til andre lande og fisker eller går på jagt. Så er du vel også imod det for så tærer vi jo på andre landes natur! Hvad med trafikken genne landet så sviner udlændinge jo også i naturen og det samme gør danskere når de færdes i andre lande. Du lyder som om du vil leve i en osteklokke og ikke i et normalt samfund.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 09:27
Citat: gumbas

 Du har en underlig egoistisk holdning. Hvad så når danskere rejser til andre lande og fisker eller går på jagt. Så er du vel også imod det for så tærer vi jo på andre landes natur! Hvad med trafikken genne landet så sviner udlændinge jo også i naturen og det samme gør danskere når de færdes i andre lande. Du lyder som om du vil leve i en osteklokke og ikke i et normalt samfund. 

Her i Danmark er der i rigtig mange år blevet drevet rovdrift på naturen og dens ressoucer, og derfor er der ikke nogen saglige begrundelser for, at vi som lystfiskere skal supportere, at turisterhvervet også lige vil tjene en ekstra skilling på, at lade lystfiserturister øge presset på naturen.


Jeg har ikke selv rejst som lystfiskerturist, men jeg læst ganske mange beretninger om andre danskere som har rejst til udlandet for at lystfiske, og et gennemgående træk er, at de har fået lov til, at betale for hvert skridt som de har taget.


Men som jeg også tidligere har skrevet i denne tråd, så har jeg intet i mod, at man ude i vandkants-kommunerne satset på turisme, og jeg har ikke det fjerneste imod, at de jyske å-foreninger og de lokale put and take søer sælger dagkort til de tilrejsende turister.


Og Fishing Zealand må for min skyld også godt lege turistbureau, og hjælpe de sjællandske vandkants-kommuner med at få flere turister, det skal bare ikke foregå under dække af, at FZ og lystfiskerturisme skulle være en 'guds gave' til de sjællandske lystfiskere.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 12:40
Kære Klaus Aaes og andre “Old boys”.

Tak for dit indlæg, befriende for engang skyld med velargumenteret kritik og jeg kan sagtens forstå din tankegang.

Lad mig derfor først slå fast, at jeg ikke betvivler at der dengang også var mange gode kræfter som satte det første spadestik i forhold til et vigtigt miljø arbejde. Ligeledes er der mange venlige gamle sjæle som formår at formidle lystfiskeri til næste generation på en god og meningsfuld måde. Det er vel bl.a. det der gør vores interesse både spændende og hyggelig, at vi her kan samles på tværs af aldersgrupper om en fælles passion.

Lad mig herefter vende tilbage til den aktuelle situation.    

Du skal så først vide, at jeg de sidste mange år været fuldt optaget i naturbevaringsprojekter i udlandet. Jeg er derfor først for nylig vendt hjem og netop begyndt at følge med i hvad der rør sig i hjemme i andedammen. Jeg må nok sige at det var noget af et chock jeg fik da jeg for et par dage siden kom ind på dette forum! Først nu er det ved at gå op for mig, at det heldigvis kun er nogle få individder som står for flertallet af mærkværdige beskeder? Heriblandt fremmedfjendske kommentarer som jeg ikke mener hører sig hjemme på et lystfisker forum.

Når jeg nu genlæser mine indlæg kan jeg måske godt se, at jeg blev lidt for skarp i retorikken, og jeg undskylder gerne hvis jeg trådte nogle over tæerne. Mine indlæg blev startet og skrevet ret hurtigt, uden nogen redigering. Jeg blev bl.a først vred og oprevet over en fuldstændig usmagelig og personlig heksejagt på Gordon P. Da folk blev ubehagelige og personlige og forsøgte at køre en smæde kampagne - ja der fik jeg et behov for med det samme at forsvare Gordon.

Det skal siges at jeg hverken kender eller har mødt Gordon eller andre i FZ eller DSFs ledelse. Men alligevel har jeg dog fulgt lidt med i hvad der står skrevet i Sportsfiskeren/Fisk&Fri samt set par udsendelser i TV. Og hvad jeg ser er blot en kyndig person, der er helt afslappet og nede på jorden som virkelig forstår at formidle det glade budskab - og vel at mærke i øjenhøjde med sit publikum.

Natur oplevelser og lystfiskeri skal først og fremmest være sjovt og spændende ellers er der jo ikke nogle der vil forelske sig i fisk og natur.

Jeg kan huske dengang jeg var barn og skulle lære at fiske - dengang var mange af vores “rollemodeller” af en helt anden støbning end Gordon.
Dengang var flertallet såkaldte guruer og koryfæer. De optrådte med en arrogance og autoritet som om de fik alt visdom fra himlen og direkte ned igennem deres fiskestang. De kunne herefter belære os unge om alverdens “sandheder” der skulle INDlæres præcis efter deres hoved.
At der findes den slags fjolser - kan måske ikke undre. Men hvad jeg stadig er forbavset over - er at disse mennekser stadig den dag i dag har et heppekor af tilbedere.

Specielt også indenfor min anden store passion fluekast, grej og teknik var der mange af dens slags typer - og de stortrives såvel stadig idag og har deres gruppe af disciple hvor myter og fordomme stadig får lov til at florere.

Men præcis ligesom Gordons spinnefiskeri formidling - så er der indenfor fluefiskeri heldigvis også kommet en “ny generation” af fluekaste instruktører.

Jeg har siden opstarten i starten af 00erne fulgt grundigt med i forummet på sexyloop. Jeg har ikke selv haft tid til at skrive derinde. Men jeg har alligevel “suget viden til mig” og det har været fantastisk og nytænkende at læse og følge med i stemningen på dette forum. Derfra har jeg virkelig lært meget fra nye typer af instruktører som fx Lasse Karlsson m.fl.
På sexyloop er der i modsætning til 123nu masser af indsigt, venlighed og humor. Alle teorier her er op til venlig diskussion og ingenting bliver taget for givet. Grunden til jeg nævnte dette konkurrende forum - er mere at jeg mener det bør stå som rollemodel og inspiration for alle - i modsætning til denne sladderspalte på 123nu - som jeg sandsynligvis kommer til at boykotte i fremtiden.

Jeg håber at du nu bedre kan forstå, hvorfor vi er nogle som til tider har et lidt anstrengt forhold til den “gamle sorte skole” af bedrevidende lystfiskere. Specielt når disse personager ikke vil lade nye unge talenter som fx Gordon og andre få lov til at “spirre” og udfolde deres viden, talenter og evner.

Disse gamle gnarke vil hellere sabotere projekter som Fishing Zealand allerede før projektet rigtigt har fået lov til at vise sine resulater.

Det er nemlig ikke kun NRE som holder fast i forstokkede meninger som om disse var universelle sandheder og det både når det gælder teorier indenfor naturforvaltning såvel som formidling af fisketeknik. Heldigvis er de flest “old boys” helt anderledes venlige - så derfor håber jeg ikke jeg har fået nogle fjender.

Bedste hilsner Rasmus

Knowledge is a process - not a product.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 13:50
Citat: "Disse gamle gnarke vil hellere sabotere projekter som Fishing Zealand allerede før projektet rigtigt har fået lov til at vise sine resulater.  "

Ja, sure gamle mænd er der nok af. De bidrager med intet og lever i fortiden - og er bitre over, at de ikke fanger nok fisk. Men lad det ikke påvirke humøret, Rasmus. Der er som du også påpeger masser af fremsynede, gode kræfter, som godt ved, at det ikke er nogen løsning med perspektivløst put and take ved kysten. Det kan godt være, det har været fornuftigt i en overgangsperiode, men nu drejer det sig om en mangfoldighed  af smarte initiativer, som kan være med til at redde de få oprindelige bestande af sjællandske ørreder. Hvis det skulle betyde lidt flere turister, der lægger penge i kassen i de nødlidende dele af Danmark - langt væk fra hovedstadsområdets buldrende økonomi - tager vi sydsjællændere gerne det med. Det kan måske ovenikøbet være en berigelse at møde kontinentale lystfiskere. Og turistargumentet er i øvrigt det bedste for at sikre gennemslagskraft for en mere miljøvenlig tankegang i vore lokalsamfund. Men det forstår de sure gamle mænd ikke fra deres selvbestaltede position som alvidende koryfæer.


Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 21:54
ØRRED GENETIK

Vedrørende NREs sidste indlæg om ørred genetik, så er mit hurtige svar:

Det som NRE skriver om biologi i almindelighed og om ørred genetik i særdeleshed er noget sludder.

Jeg har desværre ikke tid til at give NRE flere biologi lektioner.

Alligevel vil jeg ikke acceptere at hans udsagn står uimodsagt.

Derfor, hvis NRE eller andre stadig tror på det vrøvl han skriver. Så vil jeg i stedet foreslå dem at læse følgende artikler:

http://www.fiskepleje.dk/fiskebiologi/populationsgenetik/status/oerred.aspx

http://www.fiskepleje.dk/fiskebiologi/populationsgenetik/genpuljer

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1207405/pdf/ge14331369.pdf

http://www.genetics.org/content/180/1/507

http://www.nature.com/hdy/journal/v86/n5/full/6888670a.html

http://link.springer.com/article/10.1007/s10592-015-0770-9

Jeg indgår gerne i en VIDENSBASERET dialog om emnet.

Men jeg orker ikke flere diskussioner med NRE.

Mvh Rasmus - Nothing in biology makes sense except in the light of evolution.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 22:30
Citat: Rasmus Elvekjær


Jeg indgår gerne i en VIDENSBASERET dialog om emnet.

Men jeg orker ikke flere diskussioner med NRE.

Du kan nemlig ikke bortforklare, at der i mere end 50 år er blevet udsat havørredyngel i stort set alle de jyske vandløb, og i en del vandløb på både Fyn og Sjælland, hvor man ikke har taget hensyn til udsætningsmaterialets genetiske oprindelse.


I mange af de jyske vandløb, hvor der har været dambrug, der har dambrugerne været pålagt pligtudsætninger, som kompensation for deres opstemning og spærring, og de har har bare hældt nogle tilfældige fisk i åen.


Og derfor er al snak om genetisk og oprindelige stammer noget videnskabeligt fusk, som biologerne kun bruger til, at fastholde deres monopol på styringen af fiskeplejen og udsætningerne, der er nemlig så mange penge og biolog arbejdspladser på spil, at det ville være et mareridt for DTU-Aqua, hvis lystfiskerne selv overtog forvaltningen af fisketegnsmidlerne, og selv udførte fiskeplejen.




Redigeret af NRE - 23 Okt 2016 kl. 22:31
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2016 kl. 22:57
Tror sku du napper prisen igen NRE Clap.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum