Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Shimano spoler 3000 M

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Shimano spoler 3000 M
    Sendt: 20 Nov 2016 kl. 16:13
Jeg har igennem flere år brugt mange af Shimanos hjul.

Det som forvirer mig, er Shimanos betegnelser, over ekstra spoler.

Lad os tage dette eksempel:

Shimano ekstra spoler 3000 M - hvad dækker 3000 M over, og hvad for hjul, passer de spoler til?

Passer spolerne sammen uanset, hvad type bremser, der er på hjulene, eller er ekstra spolen låst til den enkelte model?

Er der nogen steder, hvor Shimanos hjul er linet op, så man se, hvad for spoler, der hører til, ellerer  det kun i manualerne, at man kan indificere spolen, ved hælp af reservedels nummeret.

Lad mig høre om der er nogen, der ved noget!

På for hånd tak.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 20 Nov 2016 kl. 16:14
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 16:51
3000M spolen er en spole til matchfiskeri, som kan indeholde 100 m 0,18 mm og 170 m 0,14 monofil. Der er ikke nok plads på spolen til at bruge den f.eks. på kysten. 

Efter min erfaring, så passer 3000 (og 3000M) bagbremsespolerne på følgende Shimano hjul: Super Aero 3000 GT/GTM, Power Aero RE, Stradic GTM, Stradic X GTM, Super X GT/GTM, Twin Power XTR samt Super Aero 3000R samt en række af de hjul med lignende navne som er lavet til match fiskeri (M eller Match indgår i modelnavnet). 

Efter at hjulene begyndte at hedde noget med f.eks. Stradic GTM-RA (bemærk A'et) passer de gamle, smalle 3000 spoler ikke til.

Der er dog også match spoler til Stradic GTM-RA som hedder 3000M eller 4000M, men dem ved jeg ikke noget om.
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 17:03
Jeg kommer lige i tanke om, at der vist også findes enkelte 3000M spoler (i hvert fald til Sahara 3000R modellen), som jeg mener IKKE passer på de ovennævnte hjul. Måske kan du tage et billede af den 3000M spole du refererer til, og fortælle hvilke hjul du havde tænkt dig at bruge dem på?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 17:56
Den 3000M spole, var mere et spørgsmål om at byde på denne auktion:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=178993

Jeg havde så en ide' om at de spoler, måske kunne bruges til mit Shimano Technium 3000SFB +Stradic 3000 SFC, men det forstår jeg ikke er tilfældet, uanset om spolerne er til match, så fisker jeg med fletliner i 0,10mm, + 0,06mm. så det skal nok virke til kysten, trods altWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 20 Nov 2016 kl. 17:57
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 18:02
Ja, de hjul er jeg 99% sikker på den ikke vil passe på. 

Lidt off-topic: Hvilke(n) fletline(r) bruger du i disse diametre? Skal have købt mig noget UL-fletline, og er lidt i tvivl om hvad jeg tør kaste mig ud i.
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 18:05
Det er jo i øvrigt frontbremsehjul du har, lagde jeg lige mærke til, og den går under ingen omstændigheder, da det jo er spoler til bagbremse.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 20:46
Hej Rune.

Jeg har været heldig af få fingre i Stren Microfuse, da jeg også anvender det til min fluebinding, og jeg bruger den i de 3 tyndeste udgaver, men den snøre, kan godt være lidt pedret i prisen.

Jeg har Bulk Spoler med 1500m.  / 1800 m. og de kan købes i Bulk her:

http://www.lionfish.dk/flettet_line.htm

dog har jeg vundet mine på auktioner her på 123nu, til de rigtige priserWink

Grunden til at jeg går efter Streen, er at jeg har brugt Stren i det meste af min 60 årige fiskekariere.
I starten blev linen bestilt hjem fra USA, og brugt til multihjulene, og det gør jeg stadig, men også nylon linerne koster i dag, desværre, men jeg synes det er god line, dog bruger jeg også andet, mest fordi Stren kan være svær at skaffe her og nu.


Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 20 Nov 2016 kl. 20:46
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2016 kl. 22:44
OK. Jeg bruger også Microfuse i 0,12 men synes til tider der kan være bøvl med at binde knuder på den, så var lidt nervøs for om det ville blive et endnu større problem i de små diametre, men det synes du ikke?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2016 kl. 00:16
Hej Rune.

Jeg har aldrig haft problemer med knuder, og jeg har brugt fusions snøre siden de kom frem, både som testfisker, og almindelig daglig brug.
Jeg går til gengæld helt uden om de faste knuder, og har altid lavet en blanding af de annerkendte knuder, og så ren logik omkring, hvad jeg mener, hvad der skal til, før det holder, men jeg vil nok have svært ved at forklare den måde jeg laver mine knuder på, men det holder, og det virker for mig, og det må være det vigtigsteBig smile
Mvh
Per Karlsen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum