Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Abu Revo eller Shimano

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Abu Revo eller Shimano
    Sendt: 22 Feb 2017 kl. 17:33
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2017 kl. 17:40
Søger et kvalitetsspinnehjul til knægten (og mig selv) som primært skal anvendes aborrefiskeri og måske lidt let havørred på en 7,5-8,5 fods stang.

Har set lidt på Abu Revo S, STX eller MGX, men jeg er ikke lige opdateret med hvad der kan anbefales på markedet formspinnegrej, fordi den primært har stået på fluefiskeri den sidste årrække.

Anbefalinger søges til et kval. spinnehjul (ikke i Stella prisleje), men skal det være Abu eller Shimano eller noget helt andet?

Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2017 kl. 17:58
Altsååå, det er lidt religion......du spørger til...

Jeg fiskede tidligere kun med ABU, så kun med Shimano...

Du vil få mange glimrende forslag. Mit forslag lyder sådan:


Nu fisker jeg med Penn Slammer til det lidt tungere fiskeri,
men til spinnefiskeri i å, sø og på kysten (med kastevægt fra 3-25 gram ca.) sværger jeg nu til disse hjul:

Okuma Helios Gold. Koster med lidt god netsøgning fra ca. 800,-
(og jeg har købt ekstraspoler i Go Fishing til under kr. 200,- pr. stk)

Okuma Ceymar. Koster fra ca. kr. 500,-

Begge hjul fås i størrelser fra de helt små til ret store.
Hjulene er dejligt lette men også stærke og har et godt lineoplæg, både med nylonline og med fireline. I åen går jeg meget og fisker med spinner, blink og wobler opstrøms, og der er stort set aldrig problemer med lineoplægning.

Mine erfaringer med Okuma startede i 2004, hvor jeg købte to Okuma Interceptor fastpolehjul. Begge hjul fisker for øvrigt glimrende endnu...

Held og lykke med jagten på det perfekte hjul. Men husk også at komme ned i en grejbutik og dreje på nogle hjul.

Redigeret af Ole K. - 22 Feb 2017 kl. 18:06
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2017 kl. 20:49
Hej Ole,

Jeg tror du har ret i den med "religionen" her, men det vil da være rart med et par input, som kan komme med i mine overvejelser. Knægten har for noget tid siden fået et Slammer til det lidt tungere fiskeri, og har set på det det Okuma Ceymar du nævner. I denne prisklasse har jeg ligeledes fået anbefalet Daiwa Ninja.

Jeg havde nok tænkt mig for en gangs skyld, at spendere lidt mere end sædvanligt på et spinnehjul, i den overbevisning at man ofte får hvad man betaler for, så om det er 500 eller 2000 kr er ikke det afgørende. Afgørende er, at der er tale om en godt/fedt og holdbart hjul, med et super godt lineoplæg; også med de helt tynde fletliner.

Wink
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2017 kl. 21:02
Jeps helt enig.
På det helt lille Helios hjul fisker jeg  med 0.10 fireline uden problemer og mener det er en 0.15 mm nylon line på den anden spole.
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
øfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Mar 2016
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér øfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2017 kl. 15:46
Jeg vil anbefale Daiwa hjul :)
Indenfor det prislejde du søger skal du kigge på Daiwa Caldia - du får et fedt og meget holdbart hjul...jeg bruger selv Daiwa Caldia X og er meget tilfreds og glad for dem. De er lidt store i str sammenlignet med Shimano, så du skal ned i 1500-2500 til dit formål.

Jeg vil også tilslutte mig ovenstående mht til Okuma ceymar - rigtig fornuftigt hjul i den lavere prisklasse.
Til top
Christian Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CHRF88

Tilmeldt:: 23 Sep 2016
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CHRF88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2017 kl. 21:27
Hej.
Jeg syntes Penn's "Clash" skal med i overvejelserne!
Personligt har jeg altid syntes at Penn's hjul var tunge og klodsede, men til dit fiskeri ville str. 2000 være fint og det vejer kun 230 gram. Og med Penn's traditionelle ekstreme holdbarhed kan det uden tvivl tage nogle tæsk. Har fundet det på tilbud til 1350 kr. 
Jeg ejer ikke selv hjulet da jeg har lidt dyrere hjul, men skulle jeg købe et hjul til under 2000 kr. Ville jeg tage et kig på det.

Vh. Christian 
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2017 kl. 11:01
Hej Mads,

Caldia har jeg før hørt godt om, men jeg var af den opfattelse, at Daiwa primært havde deres force i de lidt større hjul (fra 3000 og opefter) fordi de er dygtige til det med bremse og råstyrke. Da jeg søger et finesse-hjul var Daiwa derfor i første omgang blevet fravalgt, men det kan da være jeg skal se lidt mere på Daiwa inden jeg beslutter mig.

/Nicolai
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2017 kl. 11:05
Hej igen Mads,

Jeg er i øvrigt blevet rådet til at holde mig fra de lidt billigere hjul som Daiwa Ninja og Okuma Ceymar hvis jeg prioriterer et godt lineoplæg med tynde fletliner (0.08 - 0.10) højt. Jeg ved ikke om der er hold i dette råd, men det er som sagt hvad jeg har hørt.
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2017 kl. 11:10
Hej Christian,

Jeg er godt klar over, at Penn generelt er ved at komme efter det med deres hjuldesign/-konstruktion, men som udgangspunkt har de vist lidt vej endnu inden de kan måle sig med finesse-hjul i str. 1000-2000 fra andre gængse producenter.

Ønsker man lave vægt og super stabilitet har jeg hørt, at man skal se i retningen af Abu's Revo Mgx, som i str. 20 kun vejer 167 gram, men med kulfiber, lav vægt og 11+1 kuglelejer, som kommer prisen jo også deropad
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2017 kl. 15:25
Jeg kan kun bekræfte Mads A opfattelse af Daiwa Caldia har selv et 3000 og har brugt det rigtig meget og det fungere upåklageligt. Jeg har også et Stella E 2500 og bortset fra prisforskellen og vægten, som for mig er uden betydning, så køre disse to hjul på samme niveau, Caldia virker mere robust, og er mindre sart over for brakvand og saltvand. Så alt i alt tror jeg at Caldia vil holde i flere år end Stella, og vil kræve betydelig mindre vedligeholdelse over tid. 
Til top
Christian Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CHRF88

Tilmeldt:: 23 Sep 2016
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CHRF88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2017 kl. 00:08
Hej igen.
Ja du har sikkert ret at Penn har et stykke vej endnu, men de er  godt på vej syntes jeg. Jeg var ihvertfald imponeret da jeg så det. MEN jeg er nu også mest en shimano mand. Syntes bare det var værd at nævne :) 
Køb et stradic CI4 eller det gamle stradic. Det er måske det nemme eller måske endda kedelige valg, men de er bare bedre end hvad du får til tilsvarende pris. 

Vh Christian 

Til top
Christian Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CHRF88

Tilmeldt:: 23 Sep 2016
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CHRF88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2017 kl. 00:12
--- Det er selvfølgelig bare min mening! Nu skal vi ikke have startet en religionskrig her ;) 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum