20 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Læsestof
Artikler i alt: 1432
i dag: 0
25612 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Det gule rev i småbåd d.3/8-2003
Indsendt Mandag d. 4 august 2003 - af  Brian Jensen
En dejlig dag på revet

Vi tog fra århus kl. 3.30 om morgenen og havde båden i vandet i Hanstholm kl. 6.45. Bølgerne var nu lidt højere end vi havde satset på, men fiskes skulle der. Vi valgte at bruge tid på pladser relativt tæt på land. Pga. vinden. Vi ville ellers godt have været ude på lidt dybere vand på 50-75 m, 20-25 sømil fra land. Men vi holdte os omkring 14 sømil fra land på 25-35 m. vand.
Vi prøvede først at par waypoints 8-10 sømil lidt nord vest fra havnen, men de gav kun mindre torsk. Vi valgte så at sætte skuden direkte op mod bølgerne med 15 knob. og fortsætte ud mod et vrag yderligere 6 sømil ude som er nævnt i fisk og fri 6/2002 (N57.18.120-E08.23.100). Turen derud var nu ikke speciel behagelig i de høje søer, men til gengæld blev der sparet fisketid sammen. Men ubehagelighederne var til at overse da fiskene begyndte at ryge ombord i båden.
Allerede da vi nærmede os positionen kunne vi se flere garn og da vi ankom var der flere garn endnu. Det tegnede jo kun godt det hele.
Vi har en taktik som måske mange småbåds fiskere bruger. Den er ganske simpel. Kender man ikke fiskevandet, så se efter hvor garnene står. Så er man ikke gået helt galt i byen. Vi har benyttet samme taktik ved Bornholm og Väneren med sucess.
Vi sejlede lidt nord for waypointet, så vi kunne drive pænt og nydeligt nedover det. Vi havde knap fået sænket vores 400 g pirke før vi fik hug begge to. Det var 2 torsk på omkring 2-3 kg. Vi drev videre forbi pointet, ca. 0,7 sømil og så satte vi igen kurs op mod startpunktet ingen. Det gjorde vi en 4-5 gange på et par timer og iglo køleboksen var fyldt op og mere til.
Nu er vi desværre lidt lade til at tage billeder og det fortryder man jo altid bagefter. Men vi fik vel en 20 torsk i alle størrelser fra stegtorsk til den største på 7,5 kg. 2 mindre langer, 2 lubber hvor den største var 6,5 kg. Og nogle rødfisk.
Fra vi tog hjemmefra og til vi var hjemme igen var der gået 17 timer (kl. 20.30)
På turen har vi vel haft 4-5 timers effektiv fiskeri (snøren i vandet). Så der er meget spildtid. De fire timer i bil i alt, kan man ikke gøre meget ved. Isætning /optagning tager vel en 1 time sammenlagt før man får set sig om, rensning af fisk ¾ time. Langt hen af vejen valgte vi ”behageligheds sejlads”. Det er der man kan hente sine fisketimer ved at droppe behageligheden og så bare jorde af sted. Eller man kan tage af sted en dag hvor bølgerne indbyder til 20+ knob i timen.
Alt i alt en god dag på revet. Men torsk er altså lidt klumpede i forhold til noget sølvtøj. Lubberne var der dejligt nok noget mere gas i.