37 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Læsestof
Artikler i alt: 1431
i dag: 0
25604 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Seneste tilbud
indtastet af grejbutikkerne

flere tilbud

Danmarks største Grejbutik på nettet

For at skrive kommentar skal du oprette dig som Aktiv Bruger på Lystfisker Forum.

Du kan tilmelde dig HER

Læst 689 gange.
Mini rør fluer.
Indsendt Lørdag d. 10 november 2018 - af  Per Karlsen
For nu rigtig mange år siden, var vi en flok rutinerede kystflue fiskere, der begyndte at jagte kystens havørreder, med tørfluer. Det var lige det ved det, at vores grej, daværende, var i kl. 7 / 8, og det var nok lige groft nok til tørflue fiskeri, men da talen længe havde gået på, at gå ned i klasserne, da de fleste fisk var små 1,5 kg., var der ingen grund til at bruge det svære grej.

Vi slog med andre ord, to fluer i et smæk, da vi så både kunne fiske med tørflue, og fiske almindeligt vådflue fiskeri, og vi valgte stænger / liner til kl. 3 – 6, og fik efterfølgende, et fantastisk fiskeri, med dette lette grej.

Tørflue fiskeri på kysten kræver nok, at vejrforholdene er til dette fiskeri, og at fiskene spiller med, og det vil sige, at fisken tager overflade føde / ringer, og er indenfor kaste afstand, men i perioder, sker det faktisk oftere end man tror, også når det er mørkt, og det kan give et kanont fiskeri, når man rammer situationen.

Personligt har jeg stor erfaring med tørflue fiskeri i ferskvand, og har fisket i det meste af Norden efter alt, hvad der kan fanges på tørflue, og da jeg som professonel fluebinder, har haft tørfluer, som mit speciale, var det ikke vanskeligt, at omstille binderiet til kystens ørreder / hornfisk og andet, som tager føde på over fladen.

Vi fandt ud af, at det faktisk i perioder kunne betale sig, at fiske med meget små fluer, også under vandet, og da vi i perioder fisker i meget lavvandet / tangfyldte område, blev de små fluer et koncept, hvor der virkelig blev eksperimenteret.

Tørflue fiskeriets mønstre, afhang jo af hvad for føde der var på overfladen, så det fulgte egentlig meget nøje, hvad vi brugte i ferskvand, og også provokations fluer, a la skumfluer, var rigtig gode, men også her viste det sig, at småt var godt. Det gav nogle udfordringer, idet krogningen, ikke altid var effektiv, grundet for småt kroggab, så vi søgte kroge med korte skafter, og stort gab, det gav flere faste fisk, og vores krog område, gik ind over de mange typer Karpe kroge, som medefiskerne bruger, men som er fremragende, til tør fluer.

Nu var fokus også på, at lave mini fluer, til almindeligt kystfluefiskeri, og vi afprøvede et hav af mønstre, nogle meget små i simple udgaver, så man kunne efterligne vandlopper – små fisk og de helt små børsteorme, og grundet teknikken til binding, af de små tørfluer, fik vi hurtig lært, at binde de små vådfluer også, uden at de lignede noget, der var løgn.

Hvad er vigtigt ved at nedskalere fluemønstre? Jo der skal bruges så lidt / tynd bindetråd, som mulig, og materialerne skal skaleres, så de passer til fluestørrelsen, og også gerne til imitationen, men som alle ved, så kan en noget anderledes udseende individ udløse hugget, så lige de rigtige mål, er ikke afgørende.

I lange perioder af sommeren, er de for nogle irriterende hornfisk alle vegne, men jeg har alle dage holdt af det fiskeri, med især mini fluer, og jeg hygger mig med fangst af dem, både våd og tør, og ikke mindst med de mindste popper fluer.

I en periode, lave jeg en masse små rørfluer, som viste sig effektiv til hornfisk og havørred til fiskeriet midt på dagen, i sommerens varmeste tid, og det var ikke kun hornfisk, men også havørred, i øvrigt i en god størrelse, på meget lavt vand i 30 graders varme, ja natfiskeriet blev gemt langt væk, der var meget mere aktion, hvis man kunne holde varmen ud.

De små rørfluer blev lavet på en lidt speciel måde i det, grund materialet, til rør fluens krop. var en 6 mm. lang kameret tyller, som bruges til at sætte i enden på el ledninger.

Sådan en Tyller har en krave, og en krop med målene ø 2 mm. / ø 1,5 mm., og kan bruges til mange tiltag, i form af mini fluer.

Jeg har normalt et lille krogstyr på disse mini fluer, og det kræver, at man forer sine tyller med et ø 1,4 mm. / ø 1 mm. rør, så kan man binde vinger, og andet på i front + sætte et silicone krogstyr, på i enden.

I mange år blev der eksperimenteret med tyllerne, som krop, og jeg fik til sidst en hel serie mønstre klargjort, og i dag er der mange typer, som bruges både i salt og ferskvand, og også i P&T, har de små mini fluer været effektive.

Eksemplet på fluen her, ser sådan ud i sin grundform:

Binde tråde, så tynde og stærke, som mulig.

Rørfluerør ø 1,4 mm. / ø 1 mm. i klar udgave.

1 stk. Tyller 6 mm. lang - ø 2 mm. / ø 1,5 mm.

2 stk. Mini Hama perle i rød og grøn.

1 stk. Fluo. Grøn gummiperle ø 4mm.

1 stk. Conehead Copper ø 3 mm. – Ø 5 mm.

Vinge: Under Polarfiber i Chartreuse og rød.
Overvinge: DNA Holo fibre i hvid / sølv.
Front hackel: Twister Chartreuse / rød Polarfiber.

Når fluerne bindes er det vigtig, at bruge så lidt bindetråd, som mulig. Jeg låser afslutninger med 10 sekunders lim, og materialerne bindes sparsomt på, med lidt øvelse, kan man få bundet mange fine mønstre.

Binde eksemplet her mere til for at vise, hvad der kan laves meget simpelt, men vis man skalere sine egne daglige mønstre, er man godt stillet, og vi har forsøgt at holde vore Mini Rørfluer i længder fra 20 mm. – 30 mm., det er gode størrelser, til de fleste af fiskenes fødedyr!

Med de materialer, og kroge / rør, der til rådighed i dag, skal man ikke være bange for virkelig at skalere, sine mønstres længder, for der kan virkelig laves nogle effektive tiltag, vis man har lidt tålmodighed med bindingen.

Kroge uden modhagere er også et tiltag jeg har eksperimenteret med, og jeg hælder til, at en nedklemt modhager, gør det lige så godt, og så er modhageløse kroge ofte pebret i pris, men ok, der er pt. flere gode modhageløse krog, som kunne bruges til Mini fluer.

At jeg ikke omtaler 3 kroge / dobbeltkroge, i mine montager af fluerne, skyldes, at jeg i de sidste 30 år, kun har brugt enkelt krog, til mit endegrej, men jeg er da ikke i tvivl om, at de andre krogtyper, sagtens kunne bruges også!

Nu er det jo ikke alle mønstre, som behøver belastning, og synes man, at selv Mini rørfluer bliver lige lovlig tunge, så er vejen at gå til almindelig kystkroge, eller som omtalt de små fine karpekroge, så kan man sagtens binde sig nogle fine små rejer – Tang / vandlopper og ikke mindst fiskeyngel, som fisker udmærket ubelastet, især på lavt vand, har vi haft fine fangster, på endda meget små krog størrelser.

Føde dyr, som Tobis – Hornfisk yngel – Kutlinger og andet, kan sagtens laves, som små mini Rørfluer, mest fordi der i perioder, er millioner, af de her typer fødedyr, og samtidig, er der faktisk den mulighed, at kroppens Tyller, kan få i en hel blank poleret Aluminiums udgave, og det gør, at man kan bruge, den Tyller til fiskeimitationer.

Hvis man vi have lidt længere sølvkroppe, og en mindre belastning, så er de små blanke US – tuber rigtig fine, men ellers kan købe ganske små, el poleret rustfaste rør, disse kræver dog, at man kan få adgang til en rørskære, da de skal skære over, for at få den rigtige længde, men i stedet for rørskæren, bruger jeg i dag en diamant skære skive, der til Dremel slibemaskinen, dog skal man huske at afgrater hullerne, før man sætter sit rørflue rør i.

De gode ved at lave Mini fluer i dag, er at man kan få alverdens bindemateriale, som er brugbart – små vægte, i alle udførsler udførsler, og alt det vingemateriale, som hjertet lyster, også i hår og skind, så der er vel bare at komme i gang, vis man har lysten ikke mindst fantasien.

Da jeg over tid, har lavet flere artikler, med brugen af tylleren, i vores fluebinding, kan man ved at Google denne tekst (Per Karlsen tyller) få et indblik i, hvad udviklingen, har været op gennem årene!

Knæk og bræk fra

Per Karlsen.

Klik på billedet, for større udgave.