Forfatter |
|
Jørgen Riddersholm
Meget aktiv bruger
Brugernavn: riddersholm
Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: Hvad bestyder IAR Sendt: 29 Jan 2013 kl. 20:57 |
Citat: J.KROG
Peter L. Tak for svaret det er håndgribeligt. Du skriver: "Hvis det er et ABU hjul, så check nummeret i hjulfoden mod nummeret i tegningen". Hvordan forbinder jeg nummeret på hjulfoden til den rigtige tegning. På mit 2500 C står nr.751200.Har fundet en tegning på et hjul amb. 2500 C I hvad står I ét for. |
"I"et betyder, at hjulet har IAR. Det vil også kunne ses på den cylinder, som håndtagsakslen går igennem. Den vil "stige" et trin i tykkelse helt inde ved gavlen på grund af dén forstærkning, som er nødvendig for at tage presset fra/på IAR-lejet. mvh jr
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Jan 2013 kl. 19:49 |
Peter L. Tak for svaret det er håndgribeligt. Du skriver: "Hvis det er et ABU hjul, så check nummeret i hjulfoden mod nummeret i tegningen". Hvordan forbinder jeg nummeret på hjulfoden til den rigtige tegning. På mit 2500 C står nr.751200. Har fundet en tegning på et hjul amb. 2500 C I hvad står I ét for.
|
|
Peter Larsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: peterAlarsen
Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Jan 2013 kl. 12:15 |
Hvis håndtaget kan drejes mere end 2 eller 3 mm baglæns, så har hjulet ikke IAR. Årstallet som sådan er ikke en sikker indikator. En del hjul til hårdt fiskeri, f.eks. jerkbait, har et gammeldags bagstop som er mere robust. Nogle hjul har begge dele for ligesom at gå med livrem og seler.
Hvis det er et ABU hjul, så check nummeret i hjulfoden mos nummeret i tegningen.
Mvh. Peter
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Jan 2013 kl. 11:23 |
Jeg har flere multi hjul og på ingen af dem står der noget om IAR. Hvordan ved jeg om et hjul har et IAR leje. Det er vigtigt når jeg skal have den rigtige tegning ud. Kan jeg gå ud fra at hjul købt efter år 2000 har IAR. Eller skal jeg adskilde hjulene for at se om der er monteret et IAR leje. Hilsen Jørgen
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 20:12 |
Hej Peder. det er helt i orden jeg er med på en lytter, og bliver måske klogere. Også til andre forsæt endeligt den slags udveksling af viden, den jeg ikke få nok af. Hilsen Jørgen
|
|
John Dyrehave
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: kaiko
Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 9
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 18:57 |
Når vi nu er ved betegnelser på multi, er der så nogen der kan sige mig hvad A står for på mit Ambassadeur 6500A
|
|
peder Zeuthen
Aktiv bruger
Brugernavn: pederzeuthen
Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 17:28 |
hej Jørgen
Inkompetent, nej tværtimod.... ) Det var din anmeldelse af ABU crossfire 10 fod, der fik mig til at købe den dejlige stang for snart længe siden, og jeg spidser altid ører når du kommer med en udmelding om multi...
Og Krog det var ikke for at nappe din tråd, det løb af med mig.... håber det er ok...
de bedste hilsner fra Peder
|
|
Jørgen Riddersholm
Meget aktiv bruger
Brugernavn: riddersholm
Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 17:06 |
OK peder,
undskyld den noget inkompetente rådgivning.
Ja, de venstrehånds er noget pebrede - og det forekommer mig, at jeg et sted har læst, at de skulle have et par svage punkter i forhold til de "rigtige" 2500C. Måske var det bare tommeltangenten på 2600/01, der var problemer med, men - som sagt - ikke helt skråsikker.
mvh jr
|
|
peder Zeuthen
Aktiv bruger
Brugernavn: pederzeuthen
Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 14:37 |
Hej Jørgen
De første 5601 JB var uden IAR og med enkelt bagspær, jeg bestilte et IAR leje hos Lundgrens i Stockholm. Jeg kender godt UTreel delene, har et Rocket der er UT tunet, det kaster som en drøm. Jeg kender også det hjul du omtaler, det er fra det svenske fiskefeber, lækkert hjul ) Grunden til jeg spørger til 2500 og IAR er at jeg går og drømmer om et 2500 dog helst i venster udgave, men de er ret svære at komme i nærheden af for penge....
hilsner fra Peder
|
|
Jørgen Riddersholm
Meget aktiv bruger
Brugernavn: riddersholm
Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 09:23 |
Hej igen Peder - det ser ud til, at der sagtens kan monteres et ekstra bagstop i en 2500C med IAR. Her er sakset en beskrivelse fra et svensk tidsskrift:
Ambassadeur 2500C från 1995 som i omgångar har modifierats av UT Reel Technology: • Lätt spole med samma linkapacitet som originalspolen •Spolen är lagrad med tre toleransoptimerade keramhybridlager smorda med Rocket Fuel Yellow Label • Lättat linspridardrev med två keramhybridlager •Keramisk knivbult • Lätt linspridare av aluminium (installerad efter fotografering) •Riktat och hårdnitat stativ av kromad mässing •Magnetbroms för långa mjuka kast med beten på 2-20 gram •Utväxling 1:5,3 och huvuddrev i rostfritt stål med fyrlamells heavy duty slirbroms, precisionsskurna lameller av kolfiber och planslipade slirbrickor av rostfritt fjäderstål. Allt monterat med Cal’s Universal Reel & Star Drag Grease •Extra backspärrshake i fall IAR-lagret skulle tappa greppet • 35 mm enkelvev med kullagrat vevgrepp. Total kostnad: cirka 6000 kr
|
|
Jørgen Riddersholm
Meget aktiv bruger
Brugernavn: riddersholm
Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Jan 2013 kl. 09:14 |
Hej Peder.
Du skriver, at du selv har sat et IAR-leje i dit JB-hjul. Må man spørge, om ikke der var ét i forvejen?? (Som måske bare var brudt sammen). Såvidt jeg ved, er JB-hjulene fra fødslen forsynet med dobbelt bagstop - netop i erkendelse af, at det alm. IAR-leje ikke i længden holder til jerk-bait-fiskeriets noget voldsomme ryk.
Jeg vil tro, der kan sættes en ny IAR-gavl på et 2500C, men om den originale indmad kan beholdes uændret, har jeg ikke noget sikkert bud på. Hvis du kigger på 2500C med og uden IAR, vil du se, at der er en forstærkning af cylinderen dér hvor IAR-lejet sidder - den er noget kraftigere.
mvh jr
|
|
Kim Korskjær
Meget aktiv bruger
Brugernavn: kikophil
Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 22:18 |
Hej - I a r står for: Instant Anti Reverse (bearing)
Mvh. - Kim -
|
|
peder Zeuthen
Aktiv bruger
Brugernavn: pederzeuthen
Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 22:01 |
Hej Jørgen
De "nye" hjul med IAR har jo også det gamle bagstop, har selv sat et IAR leje i mit 5601 JB hjul, da jeg var ret træt af at mine jerks "faldt" et stykke, mest irreterende når man parkerer stangen for at flytte båden, at have agnen dinglende .... Kan man sætte en 2500 IAR gavl på et 2500 hjul....
Peder
|
|
Jørgen Riddersholm
Meget aktiv bruger
Brugernavn: riddersholm
Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 21:46 |
Citat: J.KROG
Jeg mangler nogle tegninger på nogle multi. hjul. Og løbet ind i det problem at efter hjultypen fx. 2500 er der også en model med betegnelse 2500 IAR. Jeg kan ikke umiddelbart se forskellen, har dog ikke sammenlignet alle reservedels numrene. Men IAR må stå for et eller andet. Er et hjul med betegnelsen IAR et bedre eller dårligere hjul. Hilsen Jørgen |
Der kan ikke sættes et IAR-leje ind i sidedækslet på et 2500C. Og det skal du ikke være ked af, da den "gamle" form for bagstop dels er mere driftssikker, dels undgår du et svagt punkt i hjulet, da de anvendte rullelejer ofte er af tvivlsom kvalitet. De er sat i hjulet af salgsafdelingen, der som bekendt har mere sans for salgsfremmende øregas end indsigt i mekanik. Ingeniørerne i teknisk afdeling taber derfor desværre ofte den interne magtkamp i diverse virksomheder. mvh jr
|
|
peder Zeuthen
Aktiv bruger
Brugernavn: pederzeuthen
Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 21:06 |
Hej Carsten Du har ret.... Har iøvrigt isfisket med mit 5000D i dag, sjovt hjul.... desværre en nuldag (
samler selv på klassiske Ambassadeurs ud fra kriteriet, at de skal kunne fiskes med )
|
|
Carsten Faber
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Conger
Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 21:01 |
Hej Peder. Der er nu lidt flere multihjul uden bagstop, bla Ambassadeur 4000 D og 5500 D, D'et står i øvrigt for Direct Drive. Går vi længere tilbage i tiden, havde de fleste multihjul intet bagstop, det blev faktisk først almindeligt i 50 erne - 60 erne. Før det drejede svinget med tilbage når fisken trak line af ( faktisk ligesom på Ambassadeur D ere)
Mvh
Carsten Faber ( samler af gamle hjul, grej, kataloger etc )
|
|
Carsten Faber
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Conger
Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 20:51 |
C'et betyder at dit Ambassadeur har kuglelejer.
IAR betyder det som flere allerede har oplyst,, instant anti reverse,, der groft kan oversættes til,, øjeblikkeligt bagstop. Dvs, at det virker med det samme man prøver at dreje svinget baglæns, modsat det mekaniske bagstop, hvor svinget kan bevæges en smule baglæns, inden en lille pal/stift blokere et tandhjul, og derved stopper mekanikken i den baglæns bevægelse. Alle de multihjul jeg gennem næsten 30 års grejsalg er støt på har haft bagstop, enten mekanisk eller af IAR typen, enkelte har enddog begge typer.( Modsat næsten alle fastspolehjul, kan bagstoppet kun slås fra på ganske få multihjul)
Men til spørgsmålet ang tegninger. Ønsker du at finde en tegning over dit hjul, uden IAR, skal tegningen heller ikke bære betegnelsen IAR, da du jo ellers vil få en tegning, af et helt andet hjul.
Du er meget velkommen til at ringe til mig i morgen på 36751315, hvis du ønsker anden info, eller uddybende forklaring. Mvh Carsten Faber
|
|
peder Zeuthen
Aktiv bruger
Brugernavn: pederzeuthen
Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 20:45 |
Alle multihjul har bagstop, pånær Ambassadeur 5000D Jeg er ikke sikker på hvad det er du spørg om. Jeg ved ikke hvad C-et står for.
Peder
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 19:56 |
Det er meget kloge mennesker her på 123 som deler ud af al den nyttig viden de har og mage tak for det. Jeg har et amb.2500c som ikke har benævnelsen IAR, men som har bagstop. Jeg har kontrolleret flere af mine multi hjul som ikke har benævnelsen IAR og de har alle bagstop. Vil det sige; ønsker jeg en tegning på et multi hjul som har bagstop, men ikke har betegnelsen IAR skal jeg vælge en tegning med IAR frem for en uden IAR. Og nu jeg er i spørgehjørnet hvad betyder C ét efter 2500 eller 5000 C.
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 19:44 |
|
|
Kim Korskjær
Meget aktiv bruger
Brugernavn: kikophil
Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 17:57 |
Hmmm...
Så vidt jeg ved - er det et rulleleje der laver øjeblikkeligt bagstop. Derfor hører man altid 5+1 eller 13+1 leje eller lignende.
Stella har f.eks. op til 14+1 leje - så de er meget små, da vægten jo spiller ind i den samlede overvejelse opgørelse over gnidningsfrit hjul, samt saltvandsholdbart do. -
Har i problemer med størrelsen - så vælg nummeret større, da det jo burde holde længere, og ikke arter sig meget anderledes i den faktuelt fiskende proces.
Mvh. - Kim -
Redigeret af kikophil - 27 Jan 2013 kl. 18:06
|
|
peder Zeuthen
Aktiv bruger
Brugernavn: pederzeuthen
Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 17:06 |
Hej Jørgen
IAR betyder instant anti reverse Det er et leje der sidder omkring håndtagsakslen, lejet kan kun køre den ene vej, Hjul der ikke har lejet, kan "bakke"op til 1/16 omgang, inden bagstoppet stopper spolen, grunden til det er en 1/16, er at der er 16 tænder på tandhjulet, som bagstoppet griber ind i. Håber det giver mening. Om man kan sætte et IAR leje i feks et Ambassadeur 2500 ved jeg ikke, men det er der sikkert kyndige folk der ved.
hilsner fra Peder
|
|
Lars C.
Meget aktiv bruger
Brugernavn: DNA7
Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 790
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 16:55 |
IAR (Instant Anti Reverse)
Se mit link fra din sidste tråd...
...eller her igen, denne gang øverst !!
http://www.amb01.com/01schematics.html
Redigeret af DNA7 - 27 Jan 2013 kl. 17:04
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Jan 2013 kl. 16:49 |
Jeg mangler nogle tegninger på nogle multi. hjul. Og løbet ind i det problem at efter hjultypen fx. 2500 er der også en model med betegnelse 2500 IAR. Jeg kan ikke umiddelbart se forskellen, har dog ikke sammenlignet alle reservedels numrene. Men IAR må stå for et eller andet. Er et hjul med betegnelsen IAR et bedre eller dårligere hjul. Hilsen Jørgen
|
|