Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dyr kontra billig fluestang

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dyr kontra billig fluestang
    Sendt: 08 Jul 2016 kl. 17:12
Hej Henning og Finn
Tak for gode svar.
God aften
Michael
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 17:01
Citat: hudini

De danske forhandlere af de store navne inden for fluestænger (Scott,orvis,sage osv.)
Skriver gerne om de tekniske vidundermidler der er tilsat stængerne også gerne hvordan klingerne eksempelvis er dæmpet i toppen,mindre svingninger og arbejder mere dybt i klingen.
Det ser man mere ell.mindre aldrig ved andre typer fiskestænger,at bliver beskrevet på den måde af de danske forhandlere.
Hvor stor betydning har disse tekniske tiltag egentlig for fluestangens kasteevne?
Man skulle næsten tro med de bindemidler osv.der er tilført fluestængerne igennem årene burde de kunne kaste længere og længere.
Men er det tilfældet?
/Michael



Det betyder alt og ikke kun ved fluestænger men også ved spinnestænger.
Det er dog ikke kulfiberen i sig selv der gør udslaget, selv om den dyre og hurtigere kulfiber som anvendes ved top brands er livlig i sig selv.
For den sags skyld er det ligeså let og nemt at dæmpe dingel dalleret og svingningerne i en billig Ron Thomson som i en Scott.

Det værste salgsgas jeg har set var fra Guideline der skrev at deres beviklinger på stængerne var "Low-profile".

Tag alt salgsgassen for hvad der er og find den stang som du syntes bedst om passer i hånden på dig med det hjul og line til dit fiskeri.

Om stangen så hedder Ron Thomson, Sage eller noget trejde eller vejer 52 gram eller 72 gram. Det er dig som skal fiske med den og ikke din nabo ;-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 16:58
Ja okay Michael. 

Men ved lejlighed, så prøv en af de dyre topstænger, i ca. samme vægt, er næsten sikker på, at du vil kunne mærke forskel. Måske ikke det helt vilde, men de små detaljer koster, ligesom med andre af livets gode.Wink
Mvh
Henning
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 16:54
Den primære forskel på dyre og billige stænger er prisen.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 16:38
Hej Henning
Jeg har lige vejet min A.jensen Argon kl.7
Den vejer 95 gr.
V.h
Michael
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 16:34
Hej Michael. 

Er klar over det med TFO BVK, men har ikke set A Jensen stænger med lave vægte, har du nogle eksempler? 

Jeg vil nu heller ikke, bytte mine stænger til TFO.
Mvh
Henning
Til top
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 16:19
Hej Henning
Ved at Tfo og A.jensen laver stænger det kan matche dine stænger ang.vægt
Ved godt Tfo og A.jensen koster ca. 1000-1900 kr. (Enhånds model)
Men der er stadig et godt stykke op til de helt dyre stænger.
V.h
Michael
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 16:09
Hej Michael.

Mine oftest brugte stænger er en #7 på 96g, samt en #6 på 85g, begge på 9'.
Jeg har en #5 (som er til salg) af et lidt billigere mærke, og den vejer 103g.
Mvh
Henning
Til top
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 15:55
Hej Henning 
Hvad vejer de fluestænger du fisker med?
V.h Michael
Til top
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 15:52
De danske forhandlere af de store navne inden for fluestænger (Scott,orvis,sage osv.)
Skriver gerne om de tekniske vidundermidler der er tilsat stængerne også gerne hvordan klingerne eksempelvis er dæmpet i toppen,mindre svingninger og arbejder mere dybt i klingen.
Det ser man mere ell.mindre aldrig ved andre typer fiskestænger,at bliver beskrevet på den måde af de danske forhandlere.
Hvor stor betydning har disse tekniske tiltag egentlig for fluestangens kasteevne?
Man skulle næsten tro med de bindemidler osv.der er tilført fluestængerne igennem årene burde de kunne kaste længere og længere.
Men er det tilfældet?
/Michael

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 15:37
Citat: hudini


Er sikker på at man kan købe billige fluestænger med samme vægt og dia.som de helt dyre fluestænger.

Det er jeg så ikke så sikker på, jeg er selv inde i en vægthysterisk periode, og må erkende at skal det være let, - så er det lig med dyrt!

Selvom vægten skulle være 10-15 gr. højere og dia. en anelse tykkere, tror jeg ikke det er noget man praktisk talt mærker ang. vindmodstanden og fornøjelsen af fiskeriet.

Det er let at konstaterer, du tager bare din sædvanlige stang, med til en velassorteret grejbutik, hvor du kan få lov at teste div. stænger. Er ret sikker på, at du vil blive overrasket.
 


Mvh
Henning
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 15:32
Citat: hudini



Hvorfor bliver spinnestænger ikke så hypet i forhold til fluestænger ang. Nano teknologiske vidundere?

/Michael

Det gør de også men er bare sjældent de kommer på det Europæiske marked og i særdeleshed det Skandinaviske.

99.5% af alle stænger lige fra flue til spin er lavet med henblik på det amerikanske marked med godt og vel 65 millioner lystfiskere.

Top brands som Sage, Orvis og Shimano med flere er mildest talt ligeglade med hvad vi vil have. Markedet er alt for lille til dem til de vil lave noget der specifikt er tilegnet vores fiskeri.

Til top
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 15:24

Er sikker på at man kan købe billige fluestænger med samme vægt og dia.som de helt dyre fluestænger.
Selvom vægten skulle være 10-15 gr. højere og dia. en anelse tykkere, tror jeg ikke det er noget man praktisk talt mærker ang. vindmodstanden og fornøjelsen af fiskeriet.
Indrømmet har aldrig fanget noget større end 3-4 kg.på fluestang,men har fanget ørred op til ca.6 kilo på en billig Ron Thompson spinnestang,som fint klarede opgaven med at suge kraften ud af ørreden.
Hvorfor bliver spinnestænger ikke så hypet i forhold til fluestænger ang. Nano teknologiske vidundere?
Er det fordi fluefiskeri bliver gjort mere teknisk end det måske er berettiget?
Tror 90% af mine fisketure foregår med fluestang,og er helt vild med det.
Men har det samtidigt sådan at det bare er en måde at fiske på.
/Michael
Til top
Kurt Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Christensen

Tilmeldt:: 01 Sep 2014
Geografisk: Kronjylland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 14:26
Der er vel andre parametre end kastelængde, der vel kun betyder noget ved kysten og de største åer. De fleste af de åer herhjemme som jeg fisker kan rigeligt dækkes med såvel en billig som en dyr stang.
Derimod betyder vægt og klingens diameter (vindmodstand) noget. Jeg foretrækker en let og tynd klinge, der gør fiskeriet så ubesværet som muligt. Forskellen optræder når du har gået i timevis og kæmpet med en hård opstrøms vind.
Samtidigt skal klingen være stærk med rygrad som giver den rette kombination af delikatesse under fighten, men samtidigt suger fisken tom for kræfter og som ikke kolapser når din 6 kilos havørred skal trækkes ind over netkanten.

Disse egenskaber har jeg fundet i mine sage z-axis stænger og dermed nok den dyrere ende. Men jeg finder det rigeligt værd. Jeg har fluefisket i 40 år og startede med tunge glasfiberstænger fra ABU, og har glædet mig over den teknologiske udvikling indenfor kulfiberens mange generationer. Stængerne er blevet stadig bedre og bedre, desværre også dyrere og dyrere men det er som med alt andet: det er i sidste ende op til den enkelte at finde sin egen tilfredsstillelse kontra pris.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 14:21
Jeg, personligt har haft dyre stænger, og ja der er mange fede, de er lette og hurtige, men det er nu også til at finde til overkommelige priser, fittings er ofte af en bedre kvalitet på de dyre stænger, lakering, og ikke mindst garantien. Men.. jeg har i dag, en kinastang, som jeg kaster mindst lige så langt med, som de stænger jeg havde til 5000-7000 kr, og desuden føles den bedre, på kort distance og i stille vejr. Knækker skidtet, så koster det mig under 1200 kr og en uges venten, og jeg er kørende igen. Div Garantier på feks Sage stænger er ikke så gode som førhen, og ja betaler man 6700 kr for en Sage, og knækker toppen så er det ikke usædvanligt man skal vente 3-5 mdr på en ny del. Så her er jeg noget bedre stillet, med min billige stang, men dermed ikke sagt at jeg ikke kan finde på at købe en dyr pind igen en dag, selvom jeg kan finde utal af argumenter for at lade være. :-D
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 14:14
Begyndersæt = det her er godt nok da du alligevel ikke kan fiske med flue og ikke ved hvad du får.

Øvede = Du kan fiske med flue og vi kan ikke tage røven på dig, så her får du fuld valuta og kvalitet for pengene.

Eksperter = Du har fisket med flue i mange år og har egentlig ikke brug for dette sæt men det er rendyrket blær du kan vise frem for fiskevennerne.


Til top
michael landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hudini

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hudini Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2016 kl. 13:58
har fisket med fluestang i ca 17-18 år med stænger i prisklassen 500-3500 kr.
Skal jeg være helt ærlig kan jeg ikke mærke forskel på kastelængden på disse stænger.
Synes selv jeg kaster på samme niveau som de fleste andre fluefisker jeg møder derude.
Hvad er jeres mening om kasteegenskaberne på dyre kontra billige fluestænger?
Har tit undret mig over at diverse forhandler reklamerer med Fluesæt til både begynder/let øvede,øvede og nogen kører med en ekstra kategori eksperter
Det er tankevækkende at det altid er dyre stænger der er til de øvede/eksperterne.
Hvem vurdere hvad for en stang er til begynder ell.til de øvede?
Ved godt at nogen vurdere ejerglæde som en begrundelse af køb af dyr fluestang det har selvfølgelig også noget at sige.
Men rent kastemæssigt tror jeg ikke prisen har nogen stor indflydelse.
Måske er der nogle marginaler i fluekastet der taler for køb af en dyr fluestang,men indrømmet jeg kan sku ikke finde de marginaler.
God dag
Michael
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down