Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

De forsmåede landmænd

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: De forsmåede landmænd
    Sendt: 01 Feb 2011 kl. 19:32
Har lige set 200 landmænd stå med fakleri nyhederne på TV2 foran stasministernes møde hvor han skulle tale med højtstående erhvervsfolk om vækst i fremtiden på Fyn 
Landmændene stod der i protest over de nye vandmiljø planer som kommer til at gælde fra 2015 og de mener ikke at de kan koncurere med resten af europa da flere af de andre lande først skal være på samme stadie som os i 2027 de er specielt forargede over de dtrkningsfrie randzoner på sølle 10m til vandløb og så kan de heller ikke lide udsigten til ikke at kunne udlede den samme mængde kvælstof i øvrigt (svine pis)
 
Hvorfor står der ikke 200 stangfiskere ved samme lejlighed og mod demonstrerer !


Redigeret af Søder - 01 Feb 2011 kl. 19:48
/Søder
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2011 kl. 20:33
Ja landmændene er nogle sølle stakler der føler sig jaget konstant. Nu er man også ved at finde ud af at der siver round up ned til vores drikkevand fordi der bliver sprøjtet for tæt på boringerne
Hvor er det da synd for de stakler, efterhånden bliver det sådan at de slet ikke må svine vores fælles natur og grundvand som det passer dem.
 
Snøft snøft hvor er det synd for dem....
Til top
Reno Mike Broe Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jensen21 Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2008
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensen21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2011 kl. 21:02
Thumbs Up   Clap
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2011 kl. 21:56
Landbruget er gået i offensiven med reklamer på bla. TV2. I kan læse om baggrunden mm ....og se reklamen via et link på siden her: http://www.maskinbladet.dk/node/30757
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2011 kl. 22:17
Denne tråd er "igen" et klasseeksempel på hvor "kløgtige" nogle af brugerne her på forum er, når de virkelig skal "sige noget klogt" om landbruget i Danmark. Det er jo en sand fornøjelse at læse så indholdsrige og informative indlæg, som bygger på viden og indsigt om et erhverv, der med følgeerhverv beskæftiger over  100.000 i Danmark.


Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 01:30
rasmus
jeg forstår ikke din agitation ?- for mig lyder det som om du tror vi alle vil udslætte landbruget - eller tager jeg fejl?
selvfølgelig er det nødvendigt med landbrug i dk - vi skal jo have produceret fødevare til at få på bordet.
 
danmark kan være selvforsynet med kød og kornprodukter på en måde der tager  hensyn til naturen .
 
det der giver problemer er at der er kræfter i samfundet der arbejder for at vi skal produseret til mange flere end vi er her i landet - det er denne merproduktion der gør at landbruget ikke kan producere på et bæredygtigt niveau.
 
hvad er produktionsomkosningen på 1 kilo svinekød - der går omkring 5 kilo korn - bygninger skal forrentes - dr dyr og vetarinær kontrol koster - transport af foderstoffer og dyr til slagteriet o.s.v med de afregningspriser der er på et kilo gris er det logik at der ikke er økonomi i den led af produktion uden støttekroner - det er der så i forædlingsindustrien - men her sender landbruget flere og flere dyr ud af landet - så vi skal støtte og lægge natur til at bønderne producere grisene - men når vi kommer til det led hvor der er lidt samfunsøkonomi i svin - ja så arbejder bønderne på at sende den fortjeneste ud af landet
 
jeg undres over at bønderne udviser en sådan arrogance overfor samfundet og så samtidig hyler over at befolkningen ikke kan se alt det gode bønderne vil samfundet - ja altså tror de vi er hjernedøde tænker jeg bare
 
men det er nu underordnet - for naturen kan ikke bære den nuværende produktion så det skal ikke handle om at beholde arbejdspladsr på slagterierne men derimod om bæredygtighed i landbruget. de indrømmer tilfulde selv at den er gal i og med at de ikke mener at kunne indfri de kommende miljøkrav.
 
men jeg syntes da, du selv skal komme på banen med overvejelser omkring hvad du mener landbruget skal gøre og ikke gøre for et bedre natur - og begrunde hvorfor du mener samfundet skal vælge sådan - som jeg høre dig er arbejdspladser hævet højt over om vi har rent drikkevand i fremtiden også - måske jeg tager fejl?
 
 
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 06:20
læg hele lortet om til økologi.... så kan det være der kommer mere vildt, pæne blomster i grøftekanten. ingen kemisk stank af sprøjtemidler. rent drikkevand (tænker mest kommende generationer), og sidst men ikke mindst; RENE FISKEVANDE!!!

på forhånd tak. 
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 07:51
Jeg savner bare en realistisk tilgang og debat om landbruget i Danmark.

Synes det er "for billigt" at komme med "oneliners" og så bare sige "luk lortet".

Jeg synes bestemt også at økologi er en farbar vej, men det er jo interessant at se på hvordan forbrugerne forholder sig til økologi. - Hvor økologisk er eksempelvis dem som i dette indlæg "går efter landbruget".

Jeg er bestemt også tilhænger af et bæredygtigt og miljørigtigt landbrug. Men jeg ved også at man i landbruget har gjort en del de sidste mange år igennem de forskellige vandmiljøplaner. For en uvidende kan det sagtens se ud som om at landbruget ikke gør så meget, men sætter man sig ind i tingene, så er man jo eksempelvis gået ganske betragteligt ned med forbruget af kunstgødning. Sprøjteindekset som viser forbruget af sprøjtemidler vil også kunne påvise at forbruget er gået ned i forhold til for en række år siden, samt at de nye kemikalier er blevet bedre end det har været. - Så det vil være forkert at sige at der ikke sker noget i positiv retning. - Man kan jo altid diskuttere tempoet, men det er jo vores politikere som skal tage beslutningerne.

Jeg bliver bare harm over at nogle "kløgtige" lystfiskere synes de har ret til at "svine landbruget" til og tillægge dem onde hensigter i forhold til miljøet. SÅDAN HÆNGER DET IKKE SAMMEN hos de fleste landmænd. 

Og så savner jeg respekt for et erhverv i Danmark, som igennem mange år har skaffet og holdt mange arbejdspladser igang. Og respekt for de familier, som lige som brugerne af dette forum - skal have smør og brød på bordet.

Det er såmænd "blot" min hensigt. - At man kan snakke og debattere udfra det kompromis, som det altid vil være at snakke miljø.

Men hvad med jer selv??? 
- Hvor mange økologiske varer køber du?
- Bruger du miljøvenligt vaskepulver?
- Kører du i energirigtig bil og bruger offentlig transport?
Det er altid "gratis" at skyde på andre, men lever du/i selv om til jeres ansvar omkring at beskytte vores miljø. - Eller er det alene noget du mener at Landbruget skal løse for dig og Danmark.? 

Det er lige nøjagtig ovenstående forhold, som jeg savner i debatten.   Og kan kun have skuldertræk til overs for dem, som ikke på nogen måde kan se formålet med at have landbrug i Danmark.

PS! Økologiske kornvarer har jo desværre vist sig at indeholde svamp med de risici der deraf følger... - Så økologi er heller ikke bare "det rigtige" 100%! - Så det er jo et kompromis som skal indgås...
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 08:07
Rasmus citat:
Og så savner jeg respekt for et erhverv i Danmark, som igennem mange år har skaffet og holdt mange arbejdspladser igang. Og respekt for de familier, som lige som brugerne af dette forum - skal have smør og brød på bordet.
 
Tjaaa, lidt fakta efterlyser du.
Fakta er at der køres 800 grise ud af landet hver time, 24 timer i døgnet, 365 dage om året, og alene efterlader gyllen, fluerne, og de miljøgener som alle vel er enige om.
Fakta er at primærlandbruget er en underskudsforretning, enddog med store EU tilskud, erhvervsstøtte, og nu senest EU opkøb at grisekød for skatteyder penge.
Fakta er at slagteriarbejderne (nogle af de får bidrager i dette erhverv gennem skatten) har oplevet udflagning af deres arbejde, og dagligt fortsat bliver mødt med krav om lønnedgang.
Og sidst men ikke mindst, så er det fakta at erhvervet samfundsmæssigt fylder stadig mindre, og at der derfor åbner sig en folkestemning mod erhvervet, når nu prisen er så stor.
Ja, du efterlyser fakta, nu efterlyser jeg dine forslag til kompromis.???
Fortsat go debat.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 08:44
Hej Jim
Det er meget fint du skriver at slagteriarbejderne går ned i løn osv.... men det er fandme ikke bøndernes skyld. Grisene bliver kørt til udenlandske slagterier...., ja, det er vel en sandhed med modifikationer - hvem ejer disse slagterier? Det gør et af de store danske slagterier - så måske du skulle skyde lidt højere op af stigen. Slagteriarbejderne har de seneste årti været udsat for en stor lønnedgang, bla. grundet myndighedernes krav til arbejdstempo, men også fordi grisene køres til danskejede slagterier i udlandet.
 
Og ja, jeg tror og håber også på at størstedelen af landmændene er reelle mennesker - det er jo oså dem der sidder på fiskeretten i åerne og vi sportsfiskere lejer jo retten af dem!
Der er naturligvis nogle der har et lempfældigt forhold til reglerne - og det er der det går galt - jeg bliver jo selv hidsig når der igen igen igen sker et "uheld" og vandløbet fyldes med gylle!
Men lad os lige huske at det ikke er alle landmænd der ønsker død og ødelæggelse over planeten jorden - som vi jo nogle gange opfatter det.
Økologi er vejen frem - vi vil bare ikke betale for det!Dead 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 08:57
Uanset hvor meget de danske industrilandmænd piver og klynker, så er der skred i befolkningen. Almindelige mennesker har fået øjnene op for hvad det er der foregår med massiv forurening og massive problemer med den måde vi behandler landbrugsdyrene på. Det er kun et spørgsmål om tid før landbruget bliver tvunget til at vågne op og sadle om til bæredygtig og økologisk produktion. Vort største eksportmarked, Tyskland, er meget længere fremme end os. Senest med en stor demonstration hvor 20.000 mennesker demonstrede mod industrilandbrug med sloganet "vi har fået nok"Clap 
 
 
Det interessante ved den demonstration er, at det ikke blot var såkaldte øko-flippere, men helt almindelige mennesker og sågar rigtig mange småbønder, der deltog. Det fremgår også af artiklen (ja, jeg har læst det hele) at der blandt veluddannede i Tyskland er opstået en trend at det er dårlig skik at spise kød - fuldstændig som det folkelige oprør mod tobaksrygning startede. 
 
Vi ser også i Danmark at flere og flere, specielt veluddannede mennesker, protesterer mod dyremishandlingen og den massive forurening der foregår i vort lille land. Vi har bare fået nok.
 
Så, uanset om de vil eller ej, så er der opbrud i befolkningen og inden længe vil industrilandmændene blive tvunget til at ændre adfærd. Jo før jo bedre, og jo større chance for at komme først med de nye produkter som fremtidens forbrugere vil efterspørge Smile
 
Jeg er optimistisk - det VIL blive bedre inden længe 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 09:22
Citat: dkrazzer

Jeg savner bare en realistisk tilgang og debat om landbruget i Danmark.

Synes det er "for billigt" at komme med "oneliners" og så bare sige "luk lortet".


Og så savner jeg respekt for et erhverv i Danmark, som igennem mange år har skaffet og holdt mange arbejdspladser igang. Og respekt for de familier, som lige som brugerne af dette forum - skal have smør og brød på bordet.

Det er såmænd "blot" min hensigt. - At man kan snakke og debattere udfra det kompromis, som det altid vil være at snakke miljø.

Men hvad med jer selv??? 
- Hvor mange økologiske varer køber du?
- Bruger du miljøvenligt vaskepulver?
- Kører du i energirigtig bil og bruger offentlig transport?
Det er altid "gratis" at skyde på andre, men lever du/i selv om til jeres ansvar omkring at beskytte vores miljø. - Eller er det alene noget du mener at Landbruget skal løse for dig og Danmark.? 

Det er lige nøjagtig ovenstående forhold, som jeg savner i debatten.   Og kan kun have skuldertræk til overs for dem, som ikke på nogen måde kan se formålet med at have landbrug i Danmark.

Clap Tak Rasmus, det var lige det modtræk jeg savnede til den seneste tids talrige rabiate og totalt unuancerede indlæg og tråde om landbruget - jeg orkede bare ikke selv at tage kampen, for den kan vist ikke vindesOuch
 
Men det kunne da være interessant at høre, om de mest rabiate liiige husker f.eks. at købe deres næste dieselbil MED dieselpartikelfilter - også selvom filteret kun holder til ca. 120.000 km og koster 10.000 kr. at udskifteWink
 
Og jeg gad da nok også vide, om tonen ville være den samme såfremt det var deres levebrød der var under samme heftige beskydning.
 
Mere nuance i debatten ville være ønskelig.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 10:57
Citat: Rådhede

 
Mere nuance i debatten ville være ønskelig.
 
Er det ikke lige præcis det vi har fået nu - efter 10 år hvor debatten fuldstændig og ensidig har kørt på industrilandbrugets præmisser??
 
Med en regering og en "fødevare" minister, der selv er industrilandmand og modtager et årligt tilskud til sin bedrift på mere end kr. 700.000 fra EU?
 
Nu har almindelige mennesker fået nok og ønsker nuance i debatten - forsøger at se konsekvenser af miljøsvineri og dyremishandling i stedet for blot penge og arbejdspladser, ting der kommer og går. Vores miljø og helbred derimod skal vi leve med hele livet.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 11:06
Citat: Jan Persson

 
Er det ikke lige præcis det vi har fået nu - efter 10 år hvor debatten fuldstændig og ensidig har kørt på industrilandbrugets præmisser??
 
Med henvisning til de seneste tråde her på forum, så er mit svar et rungende NEJ, for mage til unuanceret, enøjet og generaliserende hetz mod et helt erhverv skal man vist lede længe efter.
Men hvis du kan se nuancerne, så har vi bare ikke de samme briller på.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 11:33
Så fordi man ønsker rent vand, dyrevelfærd og økologi i stedet for pesticider, fikserede grise og antibiotika så er man unuanceret? Hvad kalder du så den kampagne som landbruget har gang i?
 
Hvis der er nogen, der er unuanceret og ser tingene sort/hvid så er det da vist dig Pinch
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 12:14

Blot lige en supplerende kommentar.

I Danmark er der ca. 15.000 store (heltids) landbrug på 100 ha og mere. I alt er der knap 100.000 landbrug, hvoraf størstedelen drives på deltid, som hobby eller er lejede ud. Skønsmæssigt angives landbruget til at beskæftige 250.000 mennesker i hovederhverv og følgeerhverv. Følgeerhvervene omfatter møllerier, grovvarehandel, slagterier, mejerier, raffinerende industri (ex Danisco), rådgivning, regnskabsføring, overvågning, byggeri, maskinstationer, egentlig industri (malkemaskiner, landbrugsmaskiner mm.), vognmænd, skibsfart, bryggerier osv..

Ud over at forsyne danskerne med verdens bedste og billigste fødevarer, energi (10 % af dieselolien kommer fra grise) og mange andre ”råstoffer”, så eksporterer landbruget for ca. 70 milliarder direkte. Danmarks 2 største virksomheder er landbrugsvirksomheder, Arla og Danish Crown. Tilsammen omsætter de for langt over 100 milliarder. Novo og de andre industrier, der i øvrigt er i fuld gang med at flytte fra Danmark, er små i forhold til.

Den såkaldte landbrugsstøtte var hele grundlaget for oprettelsen af EU. Efter krigens sult og ulykker kunne alle forstå slogan’et aldrig mere sult. Så EU-landene vedtog at betale landbruget et fast grundbeløb for hver DYRKET arealenhed. For tiden er det beløb godt 2000 kr pr hektar. Tilskuddet gives som sagt til alle EU-lande, og verden over gives lignende tilskud. Det er indlysende, at Danmark, der har verdens højeste driftsomkostninger, ikke kan konkurrere med resten af verden uden dette tilskud. Samlet er EU-tilskuddet til Danmark på godt 12 milliarder, hvoraf ca. halvdelen gives i løntilskud til de ansatte i fødevareindustrien. Det er klart at EU-tilskuddet er modregnet i priserne, der er ekstremt lave. Priserne på fødevarer er faldet til 10% af priserne i 1960’erne.

Til de mange sportsfiskere, der henter fakta henne på bodegaen og ude på fiskepladserne kan jeg oplyse, at uden landbruget ville vi højst sandsynligt miste 400.000 arbejdspladser i alt, og landet ville gå bankerot omgående, med sult og elendighed til følge. Og det ved selv SSF udmærket.

I disse år forsvinder industriarbejdspladserne ud af Danmark med foruroligende hast. Ca. 200.000 gennem det sidste år, og der er turbo på. Ca. 5% af befolkningen skaffer de penge vi køber varer for i udlandet. Biler, fjernsyn, IT, hospitalsudstyr, fly, elektricitet, køleskabe – ja stort set alt det, der giver os et godt liv. Det er klart, når vi ikke selv producerer mere.

Så tænk jer om, når i hetzer mod Danmarks hovederhverv – spis brød til al den hetz-gylle I spreder.

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 12:27
Citat: Jan Persson

Så fordi man ønsker rent vand, dyrevelfærd og økologi i stedet for pesticider, fikserede grise og antibiotika så er man unuanceret? Hvad kalder du så den kampagne som landbruget har gang i?
 
Hvis der er nogen, der er unuanceret og ser tingene sort/hvid så er det da vist dig Pinch
Nu har du jo ingen som helst forudsætninger for at udtale dig om, hvordan jeg ser på tingene, så det skulle du måske bare afholde dig fraDead.
 
Og hvordan får du lavet koblingen mellem ønsket om rent vand, dyrevelfærd, økologi og så de manglende nuancer? Det ønsker de fleste med vores hobby formentlig, men det udelukker vel ikke en debat uden de sædvanlige og pauseløst trættende øv- og buh-råb mod et helt erhverv.
 
Det eneste jeg efterlyser er lidt mere nuance i debatten, og jeg er åbenbart ikke den eneste der er træt af, at alle landmænd skal skæres over én kam i den ene tråd efter den anden.
Der er hersker en total mangel på forståelse for, at det er et erhverv med mennesker bag, og at langtfra alle er så skide lige glade med natur og miljø, som der gives udtryk for her.
 
 
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 12:31
Ja om ikke andet kan man da sige at denne diskusion skiller vandende.
Det giver vist ikke nogen mening at gentage diverse argumenter, men blot konstatere at der er nogel fundamentale holdningsmæssige uenigheder, og det er jo netop i uenigheden at ting udvikles, så mon ikke vi fortsat vil have et landbrug, og at Danmark overlever en fortsat udvikling.
Hvis ikke må vi alle følge grisene over grænsen, hvis vi fulgte i samme takt, vil det tage ca. 9 måneder at tømme landet for menesker.
Tilbage vil så være ca. 13 mill. svin, der er hale klippet, ulovligt kastreret uden bedøvelse, og med et betænkeligt forbrug af antibiotika.
Velbekomme.
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 15:09
"og med et betænkeligt forbrug af antibiotika."
 
Hvorfor hører man så sjældent denne kritik, når vi taler dambrugsørreder?
 
....åååhh... måske fordi så mange fisker i P&T søer.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 15:25
Citat: NanoQ

"og med et betænkeligt forbrug af antibiotika."
 
Hvorfor hører man så sjældent denne kritik, når vi taler dambrugsørreder?
 
....åååhh... måske fordi så mange fisker i P&T søer.
Det er nok nærmere dels fordi, at de bakterier, som risikere at blive immune ved landbrugets overforbrug af antbiotika de udgør en større direkte trussel mod mennesket samt dels at landbruget er mange gange større end dambruget og dermed er forbruget også tilsvarende mange gange større.


Redigeret af Stone05 - 02 Feb 2011 kl. 15:26
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 17:04
Citat: gaffagunnar

læg hele lortet om til økologi.... så kan det være der kommer mere vildt, pæne blomster i grøftekanten. ingen kemisk stank af sprøjtemidler. rent drikkevand (tænker mest kommende generationer), og sidst men ikke mindst; RENE FISKEVANDE!!!

på forhånd tak. 
 
Økologi giver vel ikke nødvendigvis renere fiskevande. Den største udledning af kvælstof fra landbruget sker vel i form af fækalier, og når økologiske dyr skal være på mark, vil udledningen ske tættere på vandløb end hvis udledningen skete i en stald.
 
Økologi er godt for mange ting, men løser ikke nødvendigvis alle miljøproblemer
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 17:09
Det er nemt at postulere at hvis man lader landmænd æde deres egen gylle (læs: betale deres egen miljøbelastning) vil landbrug ikke kunne udføres i Danmark.
 
Jeg er helt sikker på, at hvis man satte de nødvendige miljøkrav og krav til dyrevelfærd op og lod erhvervet derudover være frit, ville der fortsat være masser af landbrug i Danmark. Den eneste forskel ville være, at landbrug blev behandlet som det, det er (nemlig industriel energiintensiv, ressourceforbrugende og stærkt forurenende virksomhed) og ikke som en reminisens af noget romantisk landbrugspladder om den folkekære landmand i pagt med naturen.
Til top
rasmus brock Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
medefisk

Tilmeldt:: 24 Nov 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér medefisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 17:58
Randzonerne er i mine øjne ikke til diskussion. De skal være der for at vi får nogle naturlige vandløb.
Men jeg mener godt man kunne tillade storlandbrug og svinefarme. Alt gyllen skal bare ikke ud på markerne.
Gyllen skal bruges til biogas, så danmark ikke skal købe så meget kul fra feks.  Sydafrika.
Noget gylle kunne bruges til at lave Ureapiller som kunne bruges til gødning på gartnerier og kunne måske også bruges af haveejere i stedet for NPK gødning.
Landmændene kunne også have små biogasanlæg så de var selvforsynende med strøm.
De kunne få tilladelse til at dyrke raps, til rapsolie til traktorer og mejetærskere så de fik brændstof der var fritaget afgift.
Indholdet af biobrændsel som var tilsat benzinen og diselen kunne øges til 10-20 %.
Udvikling og innovation skal også ske indenfor landbruget eller klare det erhverv sig ikke i Danmark.
Ps. med stigende befolkningstal på jorden vil der højst sandsynligt også ske en stigning på fødevarepriserne, der vil kunne give landmændene en økonomisk fordel på et senere tidspunkt.
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 18:48
det er jo godt nok med økologi men der vil stadig være gylle og landmændene vil begynde at dyrke afgrøder der selv producere kvælstof og forsøg for nogle år siden viste at en hvidkløver mark udleder lige så meget kvælstof som gødet hvedemark med hensyn til kemikalier ( roundup) blir der solgt flere gram aktivt stof pr kvadratmeter til haveejere end til landbruget de må ikke bare bruge lods....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 18:51
Rasmus,

Hvordan kan din samvittighed mene at vi kan forsvare svinefabrikker?

Vi taler altså om dyr, der er mere intelligente end f.eks. hunde, der ligger fastspændt på et bart betongulv. Dyr, der kan føle angst, smerte og savn på samme niveau som et 4-5 års barn Ouch.

Her kan man virkelig spørge sig selv om der er et liv FØR døden.

http://www.grisensverden.dk/




Redigeret af Jan Persson - 02 Feb 2011 kl. 18:55
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 19:08
Citat: medefisk

Randzonerne er i mine øjne ikke til diskussion. De skal være der for at vi får nogle naturlige vandløb.
Men jeg mener godt man kunne tillade storlandbrug og svinefarme. Alt gyllen skal bare ikke ud på markerne.
Gyllen skal bruges til biogas, så danmark ikke skal købe så meget kul fra feks.  Sydafrika.
Noget gylle kunne bruges til at lave Ureapiller som kunne bruges til gødning på gartnerier og kunne måske også bruges af haveejere i stedet for NPK gødning.
Landmændene kunne også have små biogasanlæg så de var selvforsynende med strøm.
De kunne få tilladelse til at dyrke raps, til rapsolie til traktorer og mejetærskere så de fik brændstof der var fritaget afgift.
Indholdet af biobrændsel som var tilsat benzinen og diselen kunne øges til 10-20 %.
Udvikling og innovation skal også ske indenfor landbruget eller klare det erhverv sig ikke i Danmark.
Ps. med stigende befolkningstal på jorden vil der højst sandsynligt også ske en stigning på fødevarepriserne, der vil kunne give landmændene en økonomisk fordel på et senere tidspunkt.


Det der biogas, er det ikke ret dumt når nu den halvdel der ikke kan bruges til el, opvarmning m.m er stort set rent CO2??
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 19:13
Citat: Jan Persson

Rasmus,

Hvordan kan din samvittighed mene at vi kan forsvare svinefabrikker?

Vi taler altså om dyr, der er mere intelligente end f.eks. hunde, der ligger fastspændt på et bart betongulv. Dyr, der kan føle angst, smerte og savn på samme niveau som et 4-5 års barn Ouch.

Her kan man virkelig spørge sig selv om der er et liv FØR døden.

http://www.grisensverden.dk/




De der nye regler der træder i kraft for ALLE stalde uanset bygningsår og dato for i brug tagen der kommer fra 2013. Hvordan ser du på dem Jan?
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 19:50
Hej Tom
Du må mene dette:
Det siger 1) Lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte. Lov nr. 404 af 26. juni 1998 og 2) Lov om ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte og lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, Lov nr. 295 af 30. april 2003.
Egentlig mærkeligt at spørge om noget som jeg har på fornemmelsen af du udmærket kender, nå men du må mene de tiltag der i daglig tale kaldes løsgående søer.
Her er faktisk et mønster eksempel på at man, såfremt man er fremsynet, og lidt på forkant, kan få en fordel.
Hvis ikke der gives udsættelse, så kan lige præcis dette betyde redningen for Dansk svinebrug, da mange landmænd i EU må ophøre produktionen, og vi her i DK er det land der er længst fremme med denne omlægning.
Og hvis nogen må ophøre, kan det være at der bliver bedre ballance mellem udbud og efterspørgsel.
Men Tom, det fjerner dog ikke de øvrige belastninger grise, og omverdenen må tåle for at have dette erhverv i dette omfang her i DK, eller ??
Mvh. Jim
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 20:02
Hej Tom,

Det er et fremskridt - om end "too little, too late" som de siger udenbys. Der er jo stadig tale om svin, der kun ser dagens lys en gang i deres liv, nemlig den dag de køres til slagteriet. Der er stadig tale om systematisk klipning af tænder og haler samt kasteration uden bedøvelse og der er stadig tale om alt for mange dyr på alt for lidt plads.

Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 20:07
Tjaaa, og når den eneste gang de ser dagens lys er på vej mod Tyskland, så har samfundet jo så uendeligt lidt ud af denne produktion.
En anden ting er jo at hvis grisen er så heldig at ende sine dage her i DK, og dermed spare den alnge transport, så formindsker de Danske slagterier ligeledes den restværdi der evt. er, nemlig ved at køre de slagtede grise (delstykker) ud af landet også, så desværre også her er der kæmpe værditab for DK.
Grundlæggende er der nagte aglt i denne branche, det må efterhånden være indlysende for de fleste.
 
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 20:20
Jim
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad du antager jeg ved eller ikke ved, eller for den sags skyld hvorfor det er et issue i den her debat???
Der er jo fokus på noget så håndgribeligt som dyrevelfærd og den lovgivning der skal tage hånd om problemstillingerne, noget der har været arbejdet på i årevis.
At der render en håndfuld dyrelægestuderende rundt på KU og har en faktahjemmeside har jeg lidt svært ved at finde anvendelig i denne debat, vi taler jo altså om et dyr(tamsvinet) der ikke selv kan skaffe sig føden endsige holde varmen naturligt på vore breddegrader. Det kræver ganske enkelt at mennesker tager sig GODT af det. Det kender ikke til andet.
 Radikale forandringer tager tid i alle erhverv, specielt når det handler om de fysiske rammer som her.
Det er noget skuddermudder at rode dyrevelfærden ind i miljøproblematikken - hvis du spørger mig.
EN ting af gangen, tak!Smile

Jan
Beskriv du lige dyrevelfærd (for tamsvin)for os?
Til top
rasmus brock Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
medefisk

Tilmeldt:: 24 Nov 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér medefisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 20:43
grisene kan vel godt være i en boks af en art.Syntes heller de skal spændes fast. Men en bygning i 3 etager og hvor alt foregår effektivt og moderne  kunne jeg godt forestille mig.
.
Jeg tror landbrug i fremtiden bliver mere industrialiserede, computerstyrede, automatiske og effektiviserede.

Til top
rasmus brock Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
medefisk

Tilmeldt:: 24 Nov 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér medefisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 20:50
til tom
selv CO2 kunne være et produkt der kunne sælges.Det kan pumbes ind i drivhuse og give ekstra vækst til de planter der gror der, da der er kulstof i gassen.
Men det som jeg vil væk fra er alt det Fuelolie skibene forbruger når de sejler kul fra Sydafrika til Danmark.
Rent visionært forestiller jeg mig at Danmarks energiforbrog dækkes af  vindmøller,solceller og olier,materialer og gasser der findes nær Danmark.
Til top
rasmus brock Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
medefisk

Tilmeldt:: 24 Nov 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér medefisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 20:58
Til top
rasmus brock Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
medefisk

Tilmeldt:: 24 Nov 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér medefisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 21:03
De første skridt er taget indenfor biobrændsel.
Flere gange om ugen kører jeg forbi lastbiler der kører med halmballer til Fyensværkets "halmovn".
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 21:14
Enig, det er ikke lort (gylle) det hele.
Men Tom, nu er det anden eller treide gang hvor jeg er i debat med dig, og hver gang syntes du at man skal drøfte et forhold af gangen, men det giver efter min mening ikke mening.
Det er positive og negative sider af mange sager, i dette tilfælde DK landbrug, og så man man vel ud fra en samlet betragtning gøre sin stilling op ?
Alt andet vil være en forsimpling der vil umuliggøre en rimelig debat, men jeg ved det bliver vi ikke enige om.
Som det sikkert er gået op for de fleste, så er jeg fundamentalt bekymret over udviklingen inden for DK landbrug, i al væsentlighed svinebruget.
Ligeledes har vi en forarmning af naturen når 2/3 del af landet er under plov.
Prisen for dette, hvis ellers det er bæredygtigt i en bred forstand, kunne være værdier for samfundet Danmark, men også her svigter erhvervet i den grad, øv !
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 21:55
Kan kun sige at jeg er helt enig med Jim - og tro mig, han ved hvad han snakker om Thumbs Up
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 22:17
hej folkens...der er en meget interessant tråd denne her...

jeg syntes dog at der bliver slynget en masse fakta rundt i luften, men fordi at man skriver dem i en tråd er det ikke ensbetydende med at de er sande....

må jeg opfordre til at man linker, eller reffererer til hjemmesider, artikler, bøger eller tidsskrifter hvor oplysningerne kommerfra, så man kan sotere lidt i hvad der fup eller fakta....

pressen er ikke altid de bedste til at komme med de rigtige postuleringer, og det er ærgeligt hvis det er forkerte oplysninger der former debatten......

fortsat god debattering..
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 22:19
Hmm ingen tvivl om at folk har forskllige indfaldsvinkler til hvor meget og hvor lidt landmænd generalt bærer skylden for vores miljø messige problemer men nytter det noget at sidde her bag vores skærm og være ueninge eller enige ?
 
med min start af dette emne kan jeg forstå at nogle folk har den opfattelse at jeg konsekvent er modstander af landbrug og til disse folk : Det er så ikke tilfældet !
Men jeg er helt klart modstander når et samlet erhverv ikke kan fortsætte deres forretning de har gang i ...hvad gør andre som ikke kan få deres forretning til at fungere ? jeg tror de finder andre brancher...måske nogle af de landmænd med for mange vandløb på deres jorde skulle finde på et andet job !
/Søder
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 08:18
Hele lortet om til økologi ........ Smile Tjah en smuk tanke. MEN Øko. svin pisser også - men deres urin kan måske ikke forurene, elle hva ????
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 10:18
Øko svin har krav på dobbelt så meget plads som industri svin. Alene på den bekostning har du en halvering af gyllen. Desuden skal der naturligvis være krav om begræsninger på hvor mange svin den enkelte må have i bedriften, så der er styr på skidtet.
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 10:33
Men der er vel stadig tale om samme udledning pr. dyreenhed??
 
Hvad med et krav om hvor meget den enkelte bedrift må udlede? Så kan de for den sags skyld have lige så mange svin de orker (forudsat selvfølgelig, at dyrevelfærden er i orden). Kravet kan jo endda differentieres i en individuel miljøgodkendelse, som tilpasses den biotop, som bedriften udleder til.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 10:39
Ja, naturligvis. Men hvis du i dag har 3000 industrisvin, så må du altså kun have 1500 økologiske svin - samtidig med at de skal gå på græs min. 150 dage om året, så gylle tankene vil ikke være fyldt til bristepunktet i januar Wink
Mht. krav om udledning, så kunne man da godt indføre et sådan krav, så melder sig bare spørgsmålet om hvem der skal kontrollere det og hvilket sanktionsmuligheder der vil være. Et eller andet sted må der jo også være en maximal størrelse på en løsdriftstald?
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 11:11
Jim
så efter din mening er det helt fair og god debat skik at kaste dyrevelfærd og landbrugets miljøproblemer i en blender og så diskutere ud fra det?
Det kan jeg ikke forholde mig til, og vælger derfor ikke at svare yderligere i denne tråd.
K&B
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 13:03
Hej Tom !
Ja hvis vi skal have en nuanceret debat om et sanlet erhvervs udvikling og bæredygtighed, så må man vel inddrage alle de aspekter man finder relevant, beklager Tom, men det er min holdning.
Tak for debatten, jeg kan forstå at du ikke er med mere, øv ærgeligt, det er jo som nævnt i uenigheder ting udvikles, og vi er uenige havde dermed mulighed for at udvikle en forfærdelig masse ;-)
Håber du tilgiver mig mit sidste forsøg på at være morsom.
Knæk og bræk derude ! 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 16:06
Jeg bryder lige ind med et uddrag fra sidste nummer af Natur og miljø:
 
Set ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv, er argumentet om at landbruget er rygraden i dansk økonomi, ikke holdbart.
Landbrugets betydning mindskes år for år, og kun med talgymnastik i højeste potens, kan landbrugets organisationer, fremtrylle nøgletal, der understøtter erhvervets betydning.
 
Se det er nok ikke langt fra sandheden, så med det, og hovedparten af Danmarks befolkning i baghovedet, er det nok på tide at sadle om, så erhvervet kan vise sig værdigt til at forvalte omkring 70% af landets areal.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 16:49
Hej Børge
 
Citat:
"Ud over at forsyne danskerne med verdens bedste og billigste fødevarer, energi (10 % af dieselolien kommer fra grise) og mange andre ”råstoffer”, så eksporterer landbruget for ca. 70 milliarder direkte. Danmarks 2 største virksomheder er landbrugsvirksomheder, Arla og Danish Crown. Tilsammen omsætter de for langt over 100 milliarder. Novo og de andre industrier, der i øvrigt er i fuld gang med at flytte fra Danmark, er små i forhold til."
 
 
Du skulle nok have skrevet: Danmarks 2 største modtager af landbrugstøtte er landbrugsvirksomheder, Arla og Danish Crown.Wink
 
Hvor har du det fra det om at 10 % af dieselolien kommer fra grise?
 
CN
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 16:49
jeg må indrømme at jeg troede faktisk tidligere at landbruget var mere betydende for dansk økonomi end den faktisk er - blev lidt rystet over egen manglende viden på området, da jeg så den var nede på 2/3 af hotel og turistbranchen indtjening.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 17:19
Uddrag:
 
(10 % af dieselolien kommer fra grise)
 
Når man tænker på den energi der forbrændes ved produktion og følgevirkninger i form af bla. transport af gylle mellem kvæg og svineindustriernes diverse opbevaringsfaciliteter, så er de påståede 10% ædt op flere gange af landbruget selv, så det hænger langtfra sammen.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 18:30
Til CN.

Det interessante ved en virksomhed er, hvor mange mennesker den beskæftiger i Danmark. Hvor mange der betaler skat. Mærsk har efterhånden  lukket al sin industri i Danmark, sidst Lindø.  På skibene og platformene finder vi ikke mange danske skatteydere. Tilsvarende er ISS i den grad internationalt.

Mærsk McKinney er en stor dansker. I modsætning til sin far AP har han mig bekendt ikke nogensinde truet med at flytte firmaet. Når han ingen længe forlader denne jord, så er jeg næsten helt sikker på at de flytter. Det kræver ikke andet end et tryk på CR.

De andre danske firmaer kan ikke uden videre bedømmes som danske. Bare inden for det sidste år har fx. Grundfos flyttet 2000 arbejdspladser til udlandet. Tilsvarende for Novo og de fleste andre.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down