Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Trekroge

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Trekroge
    Sendt: 27 Okt 2009 kl. 06:38
Hej Alle.

Er det sandt hvad jeg har læst i en bog, at hvis man fisker med tre krogs fluer mister man flere fiske, end hvis man bruger et eller to krogs fluer.

MVH.

Michael
- se linket HER
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 07:55
Hej Michael.
Jeg tror ikke at dette kan siges med sikkerhed-teorien skulle så være at ved udløb m.v. fik man træk i forskellige retninger der kunne rykke krogen løs.
Jeg har ikke selv bemærket forskel på mistede fisk hvad enten jeg har benyttet enkelt-dobbelt elle esm.dury kroge-men jeg bruger næsten altid og foretrækker enkeltkroge idet jeg synes fluerne har den helt rigtige profil i vandet når der anvendes styrende knude-og mister ikke flere fisk på enkeltkrogene end på andre.

mvh.
Mogens
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 09:02
Hej Michael,

Jeg tror faktisk at enkeltkroge er det bedste valg.

Til f.eks tarpon, tun, albacore, permit osv. altså de hurtige og tunge saltvandsfisk, benyttes der udelukende enkeltkroge. Hvis trekroge havde være bedrer, var de sikkert blevet benyttet !

I mange floder i Canada og USA er det heller ikke tilladt med trekroge, og der fanger de masser af fisk. På enkeltkroge.

Af en eller anden årsag, så er trekroge blevet et ´´must´´ for mange fluefisker der fisker laksefisk.

Jeg synes desuden, at man bør undlade trekroge fordi de skader fiskene uholdbart meget. Især de mindre fisk, som let kommer til at bløde, for slet ikke at tale om hvor svært det kan være at vride en trekrog ud af munden på de fisk som skal genudsættes.

Om ikke andet, så bør man benytte enkeltkroge pga. hensynet til fiskene.

Et argument som jeg synes er svært at komme udenom og jeg vil gerne om dem som er fortaler for trekroge, ville forholde sig til dette aspekt i fremadrettede tråde :-)


God debat fra

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 10:31
Hej
Det er også det jeg har hørt omkring at trekrogen flænset i fiskens mund.
Er mere til dobbelt kroge på rørfluer.

MVH.
Michael
- se linket HER
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 11:29
Det er min vurdering, at man fanger lige så godt med enkeltkrog som med trekrog.
På det sidste har jeg skiftet trekrogene ud på mine woblere
på grund af de mange undermålere på kysten. Det er noget lettere at genudsætte med en enkeltkrog end en trekrog, der er helt inde i munden på fisken.
Jeg har fisket en del i Canada, hvor det som Niels Åge Skovbo skriver er forbudt at bruge trekrog. Det er ligeledes forbudt at bruge kroge med modhager.
Vi har på turene diskuteret, om vi har tabt fisk på grund af krogene.
Det er hver gang vores konklusion, at vi ikke har mistet fisk.
Tvært imod, har vi en fornemmelse af, at det kroger bedre på
wobler og pirk med en enkeltkrog, der er lidt størrer end de kroge, vi normalt bruger her hjemme.
Ejner
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 12:37
Min helt klare holdning efter at have mistet flere 10+ igennem tiden denest i torsdags. Brug dobblt kroge!!

Jeg taler om ørred fiskeri på fluestang.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 16:01
Michael...

Enkeltkrog - trekrog - dobbeltkrog....det har helt sikkert noget med kultur at gøre - Når det er sagt vil jeg nævne at de hver især har deres fordele og ulemper..

Her er et par stykker jeg har erfaret igennem årene i forbindelse med laksefiskeri.

Enkelt dobbelt - trekrog alle kan hver især bruges til at bygge fluer på...hver type med sin egenskab....

I sammenhæng med laksefluer er der ingen tvivl om at de små dobbelte og 3-kroge er at foretrække frem for ditto lille enkelkrog....I Scotland hvor fiskeri med små fluer fylder mere end her i Skandinavien - er de fleste fluer også bundet på dobbelt og trekroge.

En lille flue der er bundet på 3-krog eller dobbelt - sejler godt igennem vandet - og det er nemmere at binde en flue med god balance, på sådanne kroge frem for ditto små enkeltkroge

Større fluer bundet på dobbelt og 3 krog bliver hurtigt lidt træge og har slet ikke nær den samme mobilitet som enkelt krogen.

Enkelt krogen kroger fisken perfekt fra str. 6 - 2 endog 1/0

Når enkelt krogen bliver store så kommer de gerne til at virke som, brækstang når du fighter fisken ...og krogen vrides løs...
I min samling af fluer er der sådanne store fluer fra 30érne og 40érne til forårsfiskeri 6/0 - 12/0 kæmpe fluer der har måtte kræve sin mand at beherske på en stang.

Siden kom Hr. Waddington med sine shanks - der havde trekrog for enden af en metal stang...

Dem bruger jeg ofte - og udover fantastiske svømme egenskaber - så kroger de fisken fint.

Siden kom rørfluer og med dem nye måder at bruge krogene....Jeg bruger mest Owner ST-36BC til mine rørfluer....Denne krog er efter min mening den bedste 3-krog på markede...Og er ikke at anbefale hvis du fisker C&R - da den har en enestående evne til at sætte sig fast i munden på fisken.

Det med hvilken krog.....bliver i sidste ende en smag sag - men de mange kroge har lidt flere egenskaber - en blot at kroge fisken - og det er og værd at bemærke...


Venlig hilsen

Jesper Fohrmann




Til top
Rene Sørup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hundestejlen

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hundestejlen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 16:43
DEJLIGT NUANCERET JESPER, MEN JEG TROR, VI KAN BLIVE ENIGE OM EN TING: NEMLIG AT TREKROGE FEJLKROGER BEDRE END ENKELTKROGE, DET ER DERFOR - OG IKKE AF NOGEN ANDEN GRUND - DE ER FOBUDT SÅ MANGE STEDER, HVOR FISK FÆRDES I MASSIVE STIMER/FLOKKE - ELLER TAGER JEG HELT FEJL?


MH.,
SEND ERIK VARDRUP
Til top
Bo Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MrSelfdestruct Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2008
Geografisk: Oslo
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MrSelfdestruct Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2009 kl. 17:42
Her i norge (hvor jeg bor) og i sverige fisker laksefiskere oftest med 3-kroge, efter sigende skulle de kroge bedre under selve biddet. problemet er blot at under fighten kan 3-kroge vandre rundt i fiskens mund. hvilket i din tur kan ende med at fisken vrister sig løs, eller at den skades.
Den større chance for at fisken kroges, sammen med riscikoen for at den skades eller vrister sig fri under fighten gør at mange områder vælger at forbyde 3-krogen. fornuftigt nok hvis man vil have et bæredygtigt fiskeri og sunde fisk.
om hvad der i praksis virker bedst er i mine tanker, op til den enkelte fisker. det er forskellige teknikker under fiskeri modhug, krogning og fight med de forskellige krogtyper, så der er vel ikke nogen skoleløsning på det...
jeg anvender enten enkelt eller 3-kroge alt efter hvilken situation jeg er i, så jeg er ikke helt afklaret på hvad jeg tror mest på.
men håndteringen af fisken under og efter fighten er vigtigere end skaden fra krogen.

Bo G.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down