Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line til bones på Cuba

 Besvar Besvar
Forfatter
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line til bones på Cuba
    Sendt: 28 Nov 2009 kl. 15:14
Hej alle
I forlængelse af en tidligere tråd om valg af nyt hju (det blev et Danielsson L5W 6nine) så vil jeg lige høre de herres (og damers) råd omkring valg af line. Forhandleren som jeg købte hjulet hos sagde at det ikke nødvendigvis er et must med de specielle bonefish tropiske saltvandsliner men at man istedet med fordel kan bruge en alm. skydeline a la Rios samt et alm. flydende skydehoved (med hård coating) som kortes ned til 8-9 m. Det skulle give den fordel at man hurtigere kan få sendt et kast afsted i forhold hvad man kan med en WF'er. Han mente ikke at temperaturen var et stort problem. Han har brugt et sådan setup selv uden problemer.
Hvis der er nogen der har erfaringer (gode som dårlige) med hhv. de specielle WF'ere og det alm. hjemlige skydehoved setup så vil jeg meget gerne høre om det.
/Caspar
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 15:28
dårligt råd.

1. pga. den højere vandtemperatur skal der bruges specielle liner. De liner vi anvender på dansk kyst vil blive bløde og uhåndterlige.

2. Skydehoved med lykke er ikke optimal da samlingerne er et problem under hurtige udløb.

Både Rio og Scientific har fine bud på liner der er beregnet til dette fiskeri.

Ellers er godt valg mht. hjul.

(y)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 15:31
Vil lige tilføje at der sikkert kan findes skydehoved/skydeline setup der ikke giver problemer i varmt vand men den præsentation som der også kræves er ret svær med et hoved på kun 8-9 meter.
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 15:49
Hej Casper,
har rejst og fisket ganske meget i troperne i vand fra 16 til 30 grader.
Og har brugt både såkaldte tropeliner og alm. flueliner. Jeg har sjældent gidet bytte til tropelinen når jeg var afsted.
Personligt finder jeg ikke så vigtigt og skal man på en enkelt tur er der ingen større grund til at investere en masse penge en line som ikke kan bruges andet. Men derimod er det vigtigt at have en eller to ekstra liner med, da det kan være meget hårdt og liner mistes eller slides i stykker.

Jeg har også brugt masser af skydehoveder og det har givet mange fisk som jeg aldrig havde kunne kaste langt nok til med en WF ( bones, milkfish, tun, dorado, tarpon, GT, Golden Trevally Treadfin salmon, queenfish, Jack crevalle, barracuda, mm, )og samtidig lave præsentationer væsentligt hurtigere og det har også givet fisk som jeg aldrig havde nået at kaste til med en langsom WF line. Ulempen hvis man bruger tynd mono som skydeline kan være at hvis det blæser meget, flyver den noget rundt i luften. At der sidder en lille samling mellem delene betyder ikke meget. jeg bruger loop til grinner samlinger.

Og Jesper hvis du ikke kan præsentere med et skydehoved så må du øve dig!!!
Knæk og Bræk

Steen

Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:01
Hej i to
Mange tak for svarene.
Steen: Hvordan vil du vurdere Rios coatede skydeline? Den skulle have en mono kerne. Ved ikke om du kender den.
/Caspar
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:05
Hej Casper,
Nej har ikke prøvet den!
Bruger stadigvæk gul stren normalt 0,45 og ,050 mm til det det kraftigere!
Steen
Til top
Oliver bernat Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Oliver bernat Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2005
Geografisk: Kbh/Malmö
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver bernat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:13
Hej Caspar

Nu har jeg været i Mexico et par gange og har lige fra første tur købt rigeligt af tropeliner.
Sidste gang jeg var afsted købte jeg to S.A. Saltwater WF9F da jeg troede dette var en tropeline (bonefish afbilledet på æsken) da jeg begyndte at bruge linen fandt jeg hurtigt ud af det var en koldtvands line da den næsten ikke var til at drive gennem øjerne og klæbede sig til stangen. Det skal dog siges at det var i April måned og vi havde 30+ grader både i vand og luft.
Min klare anbefaling er at hvis vand/luft temp. ligger over 25-26 grader i snit ville jeg vælge tropelinen og ville helt klart gå efter en WF frem for skydehoved.

Jeg fisker selv med S.A. Bonefish og Tarpon samt Lee Wulff Bermuda TT som jeg har været meget tilfredse med. Dog kan jeg stærkt fraråde Bermuda sinktip fra Lee wulff da den har meget ´´hængsel´´ effekt.

Mvh.
Oliver Bernát

Stalk Softly and carry a green stick
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:13
Jeg går i træningslejr:-)

Jeg har kun erfaring med Bones på kl.6 og 7 og her mener jeg stadig præsentation er vigtigt. desuden har jeg ikke behov for at kaste længere end hvad der er muligt med en WF. Det kan skyldes at synet ikke rækker til at spotte fisk på længere distancer:-)

Ved tungere fiskeri gør det sikkert ikke noget at du ´´plasker´´ lidt under kastet.

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:28
Hej alle,
lad mig omformulere lidt,
min manglende dårlige oplevelser med alm. flueliner kan meget vel have sin grund i at liner fra forskellige fabrikanter reagerer forskelligt på meget varme forhold og jeg bare har været heldig. For selv under meget varme forhold har jeg ikke haft problemer. Da jeg begyndte på bonefish tilbage i midtfirserne var det ikke let at opdrive saltvandliner på den her side af Atlanten og jeg brugte hvad jeg kunne finde.
Selvfølgelig skal man ud og købe alligevel så er det nok en god ide med en varmvandline også. Men bruger man skydeline og skydehoved hjemme så tag det endelig med.

Og Jesper naturligvis har du ret - ved alt sightfishing er præsentation supervigtig - men af og til gælder det om at kaste langt foran fisken hurtigt og af og til langt!

Steen
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:42
Hej Steen,

Hvad er dine erfaringer med holdbarheden af fabriksløkker under tungt fiskeri?

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 16:53
Har aldrig brugt dem til rigtigt tungt fiskeri - Til over klasse 10 (12-15) bliver det altid syede eller braidede loops (lavet af 80-130 lbs). Men til alt andet fiskeri bruger jeg dem gerne og har faktisk aldrig haft et problem!

Steen
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 17:17
Hej trope fiskere!

Jeg er lige med på sidelinien, og kunne ikke lade være med af undersøge lidt om de trope liner.
Da jeg så surfer lidt rundt omkring Rio liner, ser jeg så at trope flueline ikke bare er en trope flueline med hensyn til temp.
Der er liner som Rio Saltwater til temp. Fra 10-27 C, og eks. Bonefish med temp. Fra 24-38 C,
Og sidst men ikke mindst Tarpon Extreme Core med temp. fra +38 C.
Det må have en hel del med årstiden man fisker på at gøre, men er der så stor forskel på vandtemp. når vi taler om lige nord for ækvator?
Hvad ville være den rigtige line hvis man skal af sted omkring februar-marts måned?

Mvh og måske kommende tropefisker
TC

Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 17:20
Hej Caspar

hvis det er den de påstår er flydende etc. så hold dig fra den - coatningen ryger efter ganske kort tid og er dybest set værdiløs

mvh
michael
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 17:23
Hej Jesper

Har aldrig haft problemer med fabriksloops op til og med kl. 12 (tarpon og lign) på Rio eller SA liner, ved tungere liner (tun og sejlfisk) har jeg brugt 50 lbs perfection loops der er meget lange i den del der går ned over linen og lavet 2 bindinger

mvh
michael
Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2009 kl. 08:27
Tak for jeres svar
/Caspar
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down