Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp med fluer til sommerhavørreden

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mikkel BP

Tilmeldt:: 19 Jan 2010
Geografisk: Århus, samt Trend Å i Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel BP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp med fluer til sommerhavørreden
    Sendt: 22 Apr 2010 kl. 16:15
Hej

Her henover vinteren har jeg bundet lidt fluer, men har stadig plads til et par nye ´´modeller´´ i æskerne, og så tænkte jeg, at dette forum ville være det oplagte sted at få tips og vejledning.

Det er primært fluer til sommerfiskeriet efter havørreder, som jeg er interesseret i, og jeg vil især gerne høre om fluer, der er effektive i dagstimerne.


På forhånd tak

Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2010 kl. 17:06
Kig evt. her - her er mange gode forslag.
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2010 kl. 18:54
En af de fluer jeg har haft størst held med, er en sceirra bullet tube i guld (de mindste) med en vinge af claret tempelhund og et brunt høne hackel:-)

Stram bindetråd

Frederik Brink
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2010 kl. 19:01
I sidste nummer af Fiske-feber nævnes en flue ved navn ´´Simested-fluen´´ til dagsfiskeri.

Er der nogen der kender mønstret på den?


Mvh Henrik
Til top
kim helleskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
piralli

Tilmeldt:: 01 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér piralli Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2010 kl. 19:08
slagteren. jeg har god erfaring med den flue året rundt..
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2010 kl. 23:13
Hej Mikkel

Til mit havørredfiskeri om dagen bruger jeg gerne tunge nymfer med gummiben i forskellige nuancer og farver.

Min absolutte favorit er en girdlebug, som er ret simpel. Det er en kortskaftet krog str. 8 - 6, blyerstatning som belastning, tre sæt hvide gummiben strittende ud fra kroppen, som bare er vundet af sort chenille. Enkel og meget effektiv flue. Fisk den med lange kast nedstrøms og nøk den hjem. I øvrigt er Wooly Bugger i oliven en sand dræber... Også tørfluer kan være giftige, men der skal vi lidt længere hen på sæsonen endnu.

Knæk og bræk

Ronny Lagoni Thomsen
- se linket HER
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2010 kl. 23:51
Morten:

Jeg var i Lilleåen på rød zone en formiddag fra 10 - 12 sidste sommer - jeg var med som det tynde øl - sammen med min ven Jens..

Jeg rejste 4 forskellige havørreder - i solskin - imens folk vandrede forbi som var det et S-tog...Den ene tog fluen 2 gange..Havde jeg bare Lilleåen i Gilleleje hvor jeg kommer fra ville jeg nok kun fiske sommeren med tørflue...Det var en af de mest spændene dage for mig i 2009..

Prøv min store Caddis til sommer - jeg tro ikke du vil blive skuffet...

- se linket HER

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mikkel BP

Tilmeldt:: 19 Jan 2010
Geografisk: Århus, samt Trend Å i Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel BP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 00:50
Tak for jeres input, altid rart at få udvidet sin horisont, og synes flere at jeres forslag lyder og ser rigtig lovende ud.

Mikkel
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 08:39
Undskyld - glemte linket:
- se linket HER
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 11:18
Hej Jesper

Det lyder rigtig spændende med tørfluefiskeriet i Lilleåen. Fiskede du Monster Caddis'en ´´dead drift´´ eller streamede den da du rejste fiskene?

Jeg har selv prøvet nogle få gange med Skumbiller og Henrik Leths Jumbo Seatrout, men kun småfisk har taget fluerne indtil nu...

Mvh Henrik

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 11:30
Hej Ronni

Er det ørrederne i Vejle Å der gerne hugger på din ´´Argentina-menu´´? Vil måske selv prøve den i Kolding Å...

Det er ret sjovt at se, at danske havørreder tilsyneladende er helt med på alle de tosserier man har hørt om fra udlandet, med Wooly Buggers, Girdle Bugs, Skumbiller med gummiben mm. Ørrederne er nok slet ikke så forskellige fra land til land, så en havørred i Rio Grande ville sikkert også snuppe en Hagebroflue i forbifarten...

Er der forresten nogen der har prøvet rejekystfluer i åen om dagen, f.eks. Pattegrisen eller Honey Shrimp?


Mvh Henrik
Til top
Reno Mike Broe Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jensen21 Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2008
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensen21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 12:41
hej det ved jeg!! det er min fatter der har lavet den!! finder den lige kan ikke huske den udenad!!
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 15:17
Henrik:

Det var kun dead-drift og det var meget passende i denne lille å - lidt som at kaste med et flåd..

Det var super at se havørrederne komme ud i fuld fart og følge fluen tæt under overfladen...Forholdsvis lang tid - Som sagt en af de mest spændene fiske dage i 2009 -

Og selvom jeg ikke fik den af ørreden der sad fast. så var det den bedste havørred den sommer

Jeg vil lige sige til dem der ikke kender Lilleåen (min første tur) - Den var pakket med havørred denne dag - simpelthen pakket...Men det der slog mig var den aktivitet i vandet - på trods af den aktivitet der var på land...Jeg havde ikke givet det en chance før jeg skulle fiske..

men man bliver kloger hver gang man prøver nye fiskevande.

Venlig hilsen

jesper Fohrmann

Her er en levende binde beskrivelse...godt nok på engelsk...Men fluebinderen er Dansk

- se linket HER
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2010 kl. 20:12
Hej Henrik

Det er fiskene i Vejle og Rhoden å, der gerne vil have gummiben og wooly buggere. Så de vil helt sikkert også gerne have dem Kolding... pøj pøj med det.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
- se linket HER
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2010 kl. 18:31
Hej igen

Tak for tipsene! Jeg vil give Monster Caddis'en og Girdle Bug'en et forsøg til sommer. Det er lidt vildt, at fiskene stiger til sådan en kæmpetørflue, men den overstimulerer dem jo nok på en eller anden måde så de ikke kan lade være.

Fin video vedr. bindingen!


Mvh Henrik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down