Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilken str flue forfang X??? (ny fluefisker)

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilken str flue forfang X??? (ny fluefisker)
    Sendt: 20 Maj 2010 kl. 20:39
hejsa, jeg er forholdsvis ny med fluekæppen, og vil gerne vide lidt om hvilke str forfang i bruger til det forskellige fiskeri??

jeg fisker med en klasse 5-6stang med wf6f line.

og skal hovedsageligt fiske sø/å og P&T. samt en tur til lapland efter stalling til august. så hvad ville i vælge til det forskellige??

sidst jeg var i fluestrømmen i fredensborg fiskede jeg med 3X taperet forfang og 0,16 tippet, det fungerede fint nok, men er det en korrekt sammensætning??

en sælger i jagt og fiskeri i kbh solgte mig nogle 5X, 6X og 7X som hans forslag til stallingerne i lapland( 7 ser mig hvertfald noget tyndt ud hehe)
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 21:28
5x = ca. 0,15 - 0,16 mm. tyndere har jeg aldrig haft brug for til stalling i lapland og så er det meget små fluer og meget svært fiskeri det drejer sig om.

1X - 3X = ca. 0,25 - 0,20 hvilket er helt ok til laplandsstalling med guldhovednymfer og lignende.

Alt mellem 1X og 5X er brugbart afhængig af fluens størrelse og fiskeriets sværhedsgrad.

Hvis du har cirka 0,14 / 0,17 / 0,20 / 0,25 som spids så er du dækket godt ind til stalling.

Cirka X skala:

0X 0,27
1X 0,25
2X 0,22
3X 0,20
4X 0,17
5X 0,16
6X 0,12
7X 0,10
8X 0,07

Mvh
Rasmus Hansen
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 12:16
okay, så der er ikke en bestemt str X der lige passer til stalling fiskeri. det kommer an på fluens størrelse også(det lyder jo os meget logisk faktisk(y) ) vil du så skifte flere gange i løbet af en dag for at prøve div? sammen med forskellige fluer, eller ka man bare nøjes med at skifte tippet?? hvis jeg f.eks binder et X3 på fluelinen, og så bare skifter tippet alt efter str på fluen?

hvad så i et P&T?? hvilken str X og tippet, ville i smide på der? f.eks til fiskeri i fluestrømmen i fredensborg?
Til top
SS Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
winner Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 154
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér winner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 14:45
Hej Peter.
Det kommer helt af sig selv,når du står og ærgrer dig over,at ha mistet en fin fisk,fordi du ikke kunne holde den pga af for tyndt forfang.Og det kommer du til,hvis du fortsætter med 0,16 til ørredfiskeri.Mit råd til dig er at bruge en 0,20 eller 0,22 til P&T inc Fredensborg.Så er der styr på fisken.Og det er normalt kun at skifte tippet,ikke hele forfanget.

Hilsen Svend
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 19:03
svend- mange tak for dit input

jeg har idag indkøbt akron X3 fluorcarbon tapererede forfang og dertilhørende akron X3 fluorcarbon tippet(det er 0,21) så sku jeg være klar til fluestrømmen på søndag, god pinse ;o)
Til top
SS Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
winner Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 154
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér winner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 19:38
Vil du hilse Jørgen og Kurt deroppe i Fredensborg,fra Svend i Randers.Savner stedet meget.Boede hos dem i 2 år.
Fantastisk sted.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 09:26
svend- det skal jeg gøre når jeg kommer derop på søndag ;o)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down