Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

triple-d, pt sh eller zpey compact

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: triple-d, pt sh eller zpey compact
    Sendt: 23 Mar 2011 kl. 07:22
jeg står og skal have fundet lidt skydehoveder til fiskeriet i de større hjemlige åer efter laksen..

jeg har i forvejen købt et rent synkende skydehoved i 3/4, men vil gerne have lidt at supplere med, og derfor går mit spørgsmål på følgende..

jeg har set på guideline skydehoveder i form af
guideline powertaper triple-d s2/4/6
guideline powertaper sh flydende/synke 5

og som en outsider
zpey compact synke 5/6 på kun 7,4 m

men hvad kan i anbefale til at fiske dybt i de hjemlige åer, har fået anbefalet det flydende/synke 5 skydehoved som værende rigtig lækkert og gå med fordi det er nemt at styre da det kun er den yderste halvdel der er synkende..

men kan også se en del folk er glade for triple-d linerne, og en af de andre i foreningen kastede med det til en messe og var henrykt, men han købte et som han sendte retur fordi det var umuligt at lave løkker på.. Kernerne var åbenbart ikke til at arbejde med, men er der kommet styr på dette, for lød til at korsholm den gang sendte alle deres retur Confused

og så som outsider har jeg kigget lidt på zpey compact hovedet i form af et synke 5/6 som har en meget kort længde..

så lidt gode råd modtages gerne, skydehovedet skal bruges på en
guideline awm 13 fod kl 8/9, og som sagt er det til fiskeriet i skjern og kommer nok også i brug i gudenåen i det tidlige forår..

jeg har ikke fisket 2 hånds endnu, så skal være nemt og håndtere og kaste med, det er det væsentlige..


Redigeret af René H.N. - 23 Mar 2011 kl. 07:29
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 07:30
hej rene. du kan også prøve at gå en anden vej du bruger et flydende skydehoved som er nemmere at rejse så sætter du et 13 fods forfang som du laver af 2 stk. fastsinkings typen og så en tip og wupti du er på bunden uden at det hele skal rejses i næste kast.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 07:33
Hej Leif

jeg har som sagt aldrig fisket to hånds før..

men har prøvet det på min 1 hånds i sæby, og det med flydende line og polyleader er slet ikke mig..

derfor jeg hellere vil have flere skydehoveder og skifte imellem og så bruge fluorocarbon forfang..

faldt også lige over zpey compact så har lige redigeret lidt i indlægget, men ikke meget..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Møller Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HMA

Tilmeldt:: 11 Apr 2005
Geografisk: Bjerringbro
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HMA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 08:57
Hej Rene.
Giv mig et kald så skal jeg gerne vejlede dig ang Zpey-Compact....det bliver ikke nemmere Smile
 
Mvh Henrik Møller (31193800)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 09:16
hej Henrik

takker for dit tilbud, jeg vil dog gerne lige høre et par meninger mere om de 3 forskellige liner..

men de zpey compact ser bestemt spændende ud, og kan godt lide den meget korte længde og at vægten også gør der ikke skal klippes og leges..

er det bagerste på alle skydehovederne flydende, synes jeg at jeg læste et sted, og hvor meget af hovedet drejer det sig i så fald om Confused

tror bestemt i har fundet et guldkorn med de nye compact hoveder og en spændende tilgang til fiskeriet, men har altid et forhold eller to når folk som Thomas Thaarup og Henrik Mortensen anbefaler zpey eller Kim Jakobsen anbefaler guideline triple-d som han vist benytter en del Wink

men må nu faktisk sige at zpey zero sættet kaster ganske fremragende og deres liner virker bestemt til at være rigtig lækre og med dejlig små øjer, og det er fedt man ikke skal i gang med saks og lim samt vægt for at få noget som passer en Clap

hvorfor egentlig lave et skydehoved på 13,5 meter og 35 gram til en klasse 8/9 LOL
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 09:54
Hej Rene, ja jeg kan bare sige at med en Trip D line bliver du ikke skuffet!. Med en line på 9 til 10 meter er du igang. Den anden line du nævner syntes jeg lige er til den korte side. Trip D kaster super godt i såvel et over som underhånds kast. Prismæssigt syntes jeg også prisen er ok!. Prøv dem endelig på den kommende messe i Kolding. Vi ses. Wink
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 10:24
Hej Rene
Du kan eventuelt prøve at læse Jan Erik Granbo's test af Tripple Dencity skydehovederne.
 
mvh.
Niels
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 10:29
Hej Rene
 
Jeg har også kun gode erfaringer med Triple D, når det gælder synke liner.
Fisker meget med deres synk 3-5-7 klipper den godtnok ned til omkring 9 til 8.5 meter, det gør den utrolig nem at trække af vandet og da der ikke er de store krav til distancen på kastene her hjemme klare de korte klumper de fint.
 
Mvh Mads



Til top
michael gehrt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
skovtrold

Tilmeldt:: 28 Jul 2008
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skovtrold Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 11:05
Hej Rene
 
Kan kun sige godt om Triple D liner har den i 3/5/7 lavet af en klasse 10/11 og klippet ned til ca 9 meter så den vejer 30 gram til min 13,7 Le Cie klasse 8/9 det dur har fisket meget med flyde/synke 3 og 5 syndes ikke de kaster så godt/nemt da vinden tager dem fordi de er noget tykker og tro mig i skjern er der vind der kan drille så man bliver vanvittig
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 12:28
Det er bare grotesk at et skydehoved skal koste så meget
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 12:34
Fisker man ikke regel mæssigt i åen kan det ikke betale sig at ofre en formue på div skydehoveder,men derimod at invistere i RIO Versi Tip eller Guideline DDC.
 
/Esben
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 13:08
ja er også lidt træt af weekenden skal tilbringes på jobbet..

lyder til den triple-d er det jeg søger, men hvordan laver i lækker på dem, en af de andre i foreningen prøvede hovedet ved korsholm da det kom frem og blev svært begejstret og købte et men kunne ikke lave øjer og det røg retur..

men var det en fejl sending for lød til korsholm selv havde problemet..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Møller Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HMA

Tilmeldt:: 11 Apr 2005
Geografisk: Bjerringbro
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HMA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 13:16
Hej Rene.
 
Giv mig et ring så skal jeg give dig en grundig indsigt i Compact serien og hvilke muligheder du har med disse liner, det er fiske maskiner der dækker alle fiskesituationer......Smile
 
Mvh Henrik Møller 
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 15:24
Det kan godt være Zpey laver nogle fede liner, har selv et par til en enhåndsstang som jeg er rigtig tilfreds med, Men 600-700 kroner for 7.4 meter synkeline er jo helt hend i vejret efter min mening, men jeg er nok også en anelse Jyde nærig.
Et andet alternativ er at købe scientific anglers express 14+ eller 18+ i meter mål hos Korsholm den er dejlig billig Wink
 
Mvh Mads 
 



Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 15:54
må også indrømme jeg er en anelse jyde nærig som dig Mads..

650 kr for et skydehoved er godt nok mange penge, men omvendt så vil jeg gerne give det sidste og få et hoved der er det bedste.. men kan jo høre folk er mindst lige så tilfreds med triple-d linerne LOL

nu må jeg bare ud med stangen i vandet og prøve hvad vægt jeg skal satse på til den, så jeg kan få fundet det rette skydehoved..

kan det passe at hvis jeg skal ned omkring 26 gram og 10 meter skal jeg op i et skydehoved kl 9/10, hvis jeg læser denne beregner rigtigt

http://www.guideline.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=510

og et sidste spørgsmål, hvor lang er hver af de 3 densiteter på linen, kan ikke lige finde dette på guidelines side nemlig..


Redigeret af René H.N. - 23 Mar 2011 kl. 15:58
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 17:18
har lige haft en god samtale med Henrik, og må indrømme hans måde og gribe tingene an på er ganske god..

skønt og få en til at forklare hvorfor man gør som man gør, og hvad der gør forskellen i forhold til de andre jeg har kigget på Wink

er der nogle som har prøvet disse zpey compact hoveder, og hvordan de er at fiske med Confused

kan jo læse godt om begge dele rundt om på nettet, så vil da gerne høre om nogle som har prøvet zpey compact hoveder, og hvordan de oplever dem ved fiskeriet i vores hjemlige vande Tongue
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Ulrich Bergmann Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ubo Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ubo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 17:32
Hej Rene
Vedr Zpey compagt hoveder
De er stærkt vanedannede, de fungerer
 
Bruger lige fra flydende til synke 6
 
Du vil snilt kunne dække de danske Åer, også hvor de er bredde
 
Men prøv nu et hovedet på din stang, så du får den vægt som passer til din kastestil
Held og lykke
Ulrich 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 17:37
ja har som sagt et synke 3/4 på 26 gram, og som jeg har kastet overhånds med, det virker fornuftigt men har ikke prøvet det andet end 20 min på græs...

så snart vi kan få en aftale i stand med den nye forpagter af stedet hvor vi plejer og øve 2 hånds, skal jeg ud og lege i vandet med en som kan få mig i den rigtige retning fra starten Wink

må også sige at artiklen om zpey compact og samtalen med Henrik bestemt gjorde de bliver overvejet en ekstra gang, har jo som sagt et 10 meter synke 3/4 til hvor det er krævet..

tit har folk jo fundet noget de selv kan lide, og derfor anbefaler man jo det selvom man ikke har prøvet alternativet, har selv eksperimenteret en del på mit kyst setup for at ramme det jeg går med nu, koster jo egentlig en del med alle de eksperimenter LOL
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 23:39
Rene, hver del er 3 meter på en Trip D line.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 03:05
Fantastisk tråd. Måske skylder nogle af deltagerne i ovenstående at nævne hvem de bliver sponsoreret af ?

Renè. Ud og prøve. linen til dig er individuel.

/Allan

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 07:21
Citat: allan overgaard

Fantastisk tråd. Måske skylder nogle af deltagerne i ovenstående at nævne hvem de bliver sponsoreret af ?

Renè. Ud og prøve. linen til dig er individuel.

/Allan


Kim er tilknyttet guideline
Henrik Møller er tilknyttet zpey

Men er lidt ked af jeg ikke kan deltage i flyfestival og prøve linerne op imod hinanden, men nu må jeg lige ud og finde vægten stangen kaster bedst med her i løbet af nogle uger..

men der er jo ingen tvivl om at begge liner er fede liner, med hver deres forcer og måder at gøre tingene på..

har som sagt et scierra skydehoved på små 10 meter og 26 gram i synke 3/4 som jeg også skal ud og prøve lidt i vand her når vi får en aftale i hus..

så må vi se om hvad af de to andre liner jeg skal have til det helt dybe fiskeri i det tidlige forår, vil gerne helt ned til fiskene jo Wink




Redigeret af René H.N. - 24 Mar 2011 kl. 07:24
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 07:30
kom til at få en sjov lille tanke

er powertaper shooting head flydende/synke 5 og zpey compact synke 5/6

i princippet ikke to "ens" skydehoveder, forskellen ligger bare i måden man når målet på..

guideline laver en flydende del i bagenden, som gør at man lettere kan løfte den synkende spids af vandet, mens zpey laver hovedet mere kompakt og rent synke, og har den flydende del i form af skydelinen..

målet er vel at lave nemme kast, og at man har bedre styr på fluen når den synkende del er det kortere Confused


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 15:35
hiver denne tråd til toppen igen..

jeg har besluttet at det bliver triple-d linen som skal på min stang, og det 26 grams hoved jeg havde er solgt til anden side..

men hvad triple-d hoved vil i anbefale til fiskeriet i skjern å i slutningen af april Confused

er det 2/4/6 eller 3/5/7 der er det store hit, og hvad forfang benytter i til fiskeriet i skjern med triple-d hovederne..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down