Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ha ha kr. 2000

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ha ha kr. 2000
    Sendt: 12 Maj 2011 kl. 22:34
Synes sgu ikke det er rimeligt at landmænd der ikke overholder den dyrkningsfri bræmme på 2 meter til vandløb risikere en bøde på hele 2000 kr. De riskikere jo at skulle sælge gården.  Shocked
 
 
 
Dennis
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2011 kl. 22:44
Hej Dennis.
 
Nu er det bare sådan at vi stort set ingen miljøpolitik har her i Danmark, og specielt ikke mht vandmiljøet.
Vores politikere og folk i almindelighed er bedøvende ligeglade med vores vandmiljø...så længe man kan bade i det.
Så en lovovertrædelse på det område regnes ikke for noget særligt...derfor de latterligt lave bøder.
 
Men det ender også galt en dag, vent bare og se !
 
Jim.
Til top
Jens Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jens fisker

Tilmeldt:: 09 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2011 kl. 22:47
Ja små bøder = ingen respekt
Store bøder = respekt
Mega bøder = ingen regler bliver brudt.
 
2000,- er jo ingen ting
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2011 kl. 23:06
måske hvis det var 2000 kr pr. løbende meter Thumbs Up
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 07:12
så kan de lære det
Dead
Til top
bent holmslund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bent holmslund

Tilmeldt:: 05 Feb 2007
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent holmslund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 08:03
Hej: Det ender galt,flere gange om året!!! og ikke en dag Jim! alene her på fyn,har der i år været 4 gylle udslip!
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 08:34
Se nu er vi jo alle lystfiskere og derfor synes vi at landmændene VIRKELIG skal ta' sig sammen og stramme op.. Det er ganske naturligt

Jeg synes det er en forvirret sag at finde rundt i alle de regler som landmændene skal følge og ikke skal..

Derfor vil jeg gerne stille spørgsmålet.. Er der nogen som har prøvet at se det fra landmændenes side? Sover de virkelig i timen og mangler de at stramme op i forhold til EU gældende regler... Eller er det bare pisse svært at være landmand når man skal følge alle disse regler...?

Personligt bliver jeg MEGA sur og får lyst til at smide en bombe når landmanden har forudsaget gylleudslip..
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 10:42
Der skal et exstra nul på
Christian M. larsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 11:02
Citat: Bent holmslund

Hej: Det ender galt,flere gange om året!!! og ikke en dag Jim! alene her på fyn,har der i år været 4 gylle udslip!
Når jeg siger "en dag" så tænker jeg ikke på utallige uheld med feks gylleudslip vi hele tiden oplever, for det er min helt klare overbevisning at selv de værste ting vi indtil nu har oplevet er småting ift den helt ultimative miljøkatastrofe som nødvendigvis må komme i løbet af sommeren og efteråret.
Og hvor er det bare træls at man feks herinde bliver betragtet som en "negativ dommedagsprofet" som bare ser sort på tingene.
Når folk siger sådan til mig tager jeg gerne handsken op...hvis nogle kan give mig blot 2 eksempler som underbygger en rimelig fornuftig teori om hvordan vores havmiljø skal kunne overleve de ting som der sker nu....så skal jeg til gengæld nok give 10 gode grunde til hvorfor jeg mener at det ikke gør !
 
Og så plejer der at blive helt stille !
 
Sagen er jo den at fremtidens fiskeri herhjemme vil begrænse sig til søer og put-and-take vande, dette er for mig at se en fuldstændig uundgåelig konsekvens af 10 års miljøterror som har forskubbet den økologiske ballance så meget at skaderne er uoprettelige langt ud i fremtiden.
 
Og det er disse konsekvenser som jeg tror at vi vil opleve "en dag".
 
Mvh
Jim.
 


Redigeret af scott - 13 Maj 2011 kl. 11:04
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 11:56
Citat: Bent holmslund

Hej: Det ender galt,flere gange om året!!! og ikke en dag Jim! alene her på fyn,har der i år været 4 gylle udslip!
Ja uha hele Fyn er hårdt ramt.....I Haderslev kommune alene har der været 4 kraftige gylleforuredninger og det kun i foråret.
det kan nå at blive til mange inden året er omme...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 12:21
realisme : er en gren til sandheden Thumbs Up
 
lige en opføler:når landmanden har så meget gylle at hvis han hælder det ud på sine marker bliver det til en sø Thumbs Down- hvad gør han så ! oplever et udslip - derfor de efterhånden mange hovsaeer Censored - og noget der understøtter det er de lave bøderCensored - så det er om at hakke bremsen i  og neddrosle indholdet til en balance der kan give økosystemet mulighed for at følge med Ying Yang- for det er det vi serStern Smile alt er brækket over -så nu mister vi helle grobunden i økosystemet -
Fandens og hans undersotter Evil Smile gid helved havde dem - men de skal jo altid op i lyset og ødelægge alt omkring dem.....................


Redigeret af Bruno Andersen - 13 Maj 2011 kl. 12:23
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 12:22
Ak ja...30-40 store gylleudslip hen over året vil næppe gøre den store forskel ift hvor vi står nu.
 
Jeg tror desværre at løbet er kørt.
 
Mvh
Jim.
Til top
Kasper Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flue-Kasper Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flue-Kasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 12:56
om nogle år skal jo nok besvarre alle jeres spørgsmål.. jeg har nemlig tænkt mig om før jeg råber op om noget vi ikke ved en skid om.. jeg er meget intresseret i vores vandmiljø og naturen generalt.. så derfor er jeg i fuld gang med at tage en uddannelse som landmand for at vide hvad der sker på ''den ukendte side'' som alle udtaler sig om uden egentlig at vide hvad der sker.. det ved jeg snart..! men efter jeg er blevet pumpet med viden på landbrugssiden skal jeg jo også have viden fra den anden side, så jeg starter på universitete i Aarhus på en biologuddannelsen med alt indne for vand,planter osv.

på den måde vil jeg mene at jeg er godt rustet til at finde en løsning på Danmarks problemer med miljøet..

mvh. kasper
17år :)
 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 13:24
Kasper du kommer jo så til at høre til den gruppe landmænd, der har indset at den nuværende måde at drive industrilandbrug på er kritisabelt, for nu at sige det mildt, forandring skal der til, både for den hårdt belastede naturs skyld, og ikke mindst for erhvervets omdømme sådan generelt, så hatten af for det.
 
Jeg syntes det er sørgeligt, at vi lever på noget af verdens bedste landbrugsjord, men udnytter størstedelen til voldsomt forurenende industrihusdyrproduktion, istedet for at udnytte arealerne til bæredygtig dyrkning af menneskeføde, at det indtil nu går af H til, viser de strore industriers enorme gæld på ikke mindre end 350 mia. kroner for mig og se en ordentlig bunke penge, der aldrig kan tilbagebetales af indtjeningens vej.
 
Men for at vende tilbage til emnet fra tråden, så er vi ved et af de helt store frustrationsspørgsmål, når vi taler landbrug, der ER regler der skal overholdes, OGSÅ for landbruget, det ser desværre ud til at gentagne overtrædelser af den ene eller anden art "straffes" med beløb der lige præcis ikke giver en døjt afskrækkelse, og virker latterliggørende overfor folk, der måske har brugt hundredvis af gratis arbejdstimer på vandløbsrestaurering osv,  jeg hører jo dog at man ved ovetrtrædelse, kan miste landbrugsstøtte, en ordning der er sat i værk for at stramme tingene op, hvorvidt muligheden i praksis udnyttes, ved jeg dog ikke, men ingen tvivl om at det garanteret kan virke afskrækkende på et erhverv der i høj grad har deres eksistensberettigelse i form af alskens tilskud.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 13:30
Citat: Flue-Kasper

om nogle år skal jo nok besvarre alle jeres spørgsmål.. jeg har nemlig tænkt mig om før jeg råber op om noget vi ikke ved en skid om.. jeg er meget intresseret i vores vandmiljø og naturen generalt.. så derfor er jeg i fuld gang med at tage en uddannelse som landmand for at vide hvad der sker på ''den ukendte side'' som alle udtaler sig om uden egentlig at vide hvad der sker.. det ved jeg snart..! men efter jeg er blevet pumpet med viden på landbrugssiden skal jeg jo også have viden fra den anden side, så jeg starter på universitete i Aarhus på en biologuddannelsen med alt indne for vand,planter osv.

på den måde vil jeg mene at jeg er godt rustet til at finde en løsning på Danmarks problemer med miljøet..

mvh. kasper
17år :)
 

Hej Kasper.

Jeg kan se at du blot er 17 år, ikke at forklejne dette, men i så fald at dine intentioner måtte holde bøjer jeg mig i dyb respekt og beundring og et ønske om at dine ideologier bliver ført ud i livet.

Men fortæl mig lige hvad det er på den "ukendte side" som ingen ved noget om, men kæfter op om....og som du "snart ved" ?

Hvis du er i besiddelse af evner som blot tilnærmelsesvis svarer til din selvtillid, så er der ingen tvivl om at du kan komme langt...meget langt.

Men du skal også lige være klar over at uanset hvilke faglige kompetencer du måtte tilegne dig vil du rent forskningsmæssigt være meget begrænset af økonomiske midler...i hvert fald når vi taler om vandmiljø.

Jeg har netop fået brev fra DMU som jeg skrev til for nyligt, brevet er bragt i en tråd her på 123nu hvor det klart fremgår at man stort set intet ved omkring vandmiljø, i det at der ikke er midler til "den slags".

Konklussionen i svaret fra DMU`s biolger er at vi blot må håbe at vi får en kold og blæsende sommer hvis vi skal undgå kraftigt iltsvind.

Tro og håb...godaw do...hvad tror du selv ?

Mvh

Jim.

Til top
Kasper Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flue-Kasper Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flue-Kasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 19:15
min tanke er ikke at blive landmand med gård og dyr osv.. men at få et indblik i hvad der præcist forgår i landbruget.. om reglerne virkelig bliver brudt gang på gang eller om det rent faktisk godt kan lade sig gøre at overholde dem.
og så til spørgsmålet. der er mange der ikke kender til reglerne i landbruget. der er mange der udtaler sig om gylle, kvælstof, dyr osv. osv.. de tror de kan sidde hjemme foran skærmen og læse reglerne og tror at det er nemt at finde rundt i, i praksis. men det er det bare ikke.. det kan vi jo se på alle de landmænd der gang på gang laver fejl og bryder loven.. de er så presset af diverse regler at det stort set ikke er dem der driver landbruget mere..
men når man sidder foran skærmen eller fantaser sig til det er det jo lige til højrebenet at overholde alle reglerne.. nix!
men jeg har altså sat mig for at lære dem, bagefter kan jeg så komme med løsninger til hvordan vi får et bedre miljø fordi jeg ved hvordan tingene fungere i praksis..

 nu ved jeg godt at jeg får en helvede masse modstand og kritik fordi jeg står frem og rent faktisk gør noget ved vores problem og ikke tror at alt kan løses på 123nu.
men jeg tror nu alligevel det er mig der ler sidst :)
kasper.
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 21:27
har anskaffet mig et 325L akvarie til stuen. så har jeg da efterhånden en chance for at se en fisk.........
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 21:43
Løsningen er enkel :
 
Nedlæg hele landbruget hurtigst muligt Dead
 
De er komplet uegnede til at forvalte VORES natur, og de bidrager
ikke med noget som helst til vores samfund Ouch
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 21:47
Citat: carstendamm

Løsningen er enkel :
 
og de bidrager ikke med noget som helst til vores samfund Ouch
 
?????
 
Clap
 
Og du spiser hverken kød, brød eller drikker mælk (eller øl)?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 21:57
Thumbs Downhvergang ender en saglig tråd i gylle
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 22:05
Det ville faktisk glæde mig om der var nogle som evnede at komme med nogle konstruktive input fremfor at det hele ender i tåbelige ligegyldigheder.
 
Dette her er jo en situation som vedrører os alle...hvad mener i egentligt om dette her...for noget må i da for pokker mene ?
 
Mvh
Jim.


Redigeret af scott - 13 Maj 2011 kl. 22:14
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 22:12

Sorry, almægtige, men nu må jeg lige have en off topic kommentar ind her!

 
Jim-, fordi det her emne interessere dig, så skal vi være seriøse? med tanke på hvordan du kører andres tråde af sporet med din buddy Jørgen?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 22:19
Klaus ! -Jim er en af de få der tør stå ved sit ord og mener det -yderlig har en dybsindig realistisk indsigt i de faktiske forhold - Thumbs Up
 
 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 22:31
Kære alle på tråden,
Jeg er af den opfattelse at et demokrati bygger på en retsstat. Altså man har nogle love der er så tilpasse fornuftige og relevante, at de sørger for at demokratiet har det godt. Demokrati betyder at flertallet har ret til at træffe bestemmelser omkring de love der bliver vedtaget. Der findes ca. 12.500 landmænd her i landet. Man kan derfor langt fra sige at de fylder meget i "demokratiet". Man kan heller ikke sige at de betyder alverden for vores samlede økonomi, som beregner sig til 2 % af BNP og ca. 6 % af den samlede eksport. Men man kan roligt sige at de få landmænd fylder meget i den politiske beslutnings-sfære. Tænk sig at et erhverv som samlet set ikke har bidraget positivt med skat i godt 23 år i den grad kan få den nuværende regering til at holde hånden over sig. Tænk sig at landmændende kan finde på, at tage deres traktorer og køre helt til København for at demonstrer imod at de IKKE må forurene !
Imens kan vi se på at debatten her tillands udelukkende handler om efterløn. Jeg synes det er skræmmende at stort set en hel befolkning kun tænker på penge og om hvor vidt de skal vente et par år med at komme på efterløn. Personligt ville jeg gerne blive meget længe på arbejdsmarkedet, ville også gerne betale mere for fødevare, hvis jeg blot kunne være med til at passe bedre på vores miljø.
Men trist nok, er der vist ikke mange som har denne holding. Jeg er alvorlig talt meget bekymret for vores natur, som jeg ser er meget tæt på en kolaps imens den danske befolkning har travl med at kigge på nyt fladskærm...

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 22:39
Helt enig Åge Thumbs Up


Redigeret af Bruno Andersen - 14 Maj 2011 kl. 11:55
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 22:51
Citat: Klaus Neilsen

Sorry, almægtige, men nu må jeg lige have en off topic kommentar ind her!

 
Jim-, fordi det her emne interessere dig, så skal vi være seriøse? med tanke på hvordan du kører andres tråde af sporet med din buddy Jørgen?

Hej Klaus.

Forhåbentligt interesserer dette vel ikke kun mig.

Jeg ved godt at Jørgen og jeg har været ude med den lange drillepind på det sidste.

Vi har talt om hvad der er sket herinde efterhånden, og derfor synes vi at der måtte være en måde at "gøre opmærksom" på hvor enerverende det er med et forum hvor der ustandsligt stilles de samme spørgsmål....spørgsmål om simple ting som det tager 20 sek at finde en masse om på nettet, det virker simpelthen så ubehjælpeligt dumt at man snart ikke mere gider at være en del af noget som i stedet kunne tjene til at kaste lys over alle de bestanddele vores ellers dejlige fritidsinteresse i virkeligheden består af.

Ellers er vi i virkeligheden flinke og omgængelige mennesker som vil andre det bedste.

Og lad mig i den forbindelse lige gøre opmærksom på at vores bevidst irriterende drillerier absolut hverken er ondt ment eller er myntet på nogle som helst personer i den forstand.

Når jeg efterlyser nogle seriøse indput i denne tråd, så er det selvfølgelig tanken at forsøge at skabe lidt interesse for en situation som jeg klart fornemmer at de færreste har forstået alvoren af, at vi med diverse meningstilkendegivelser kan udveksle de erfaringer og oplevelser vi gør i de forskellige landsdele.

Jeg er i øvrigt også fuld bevidst om at jeg ved flere lejligheder hvor emnet har haft direkte relationer til miljøet har været "lidt vel fremme i skoene", i det at jeg ikke begriber hvordan folk som fisker og færdes i naturen i den udstrækning som de fleste vel gør herinde, til stadighed stikker hovedet i busken hver gang de skal forholde sig til noget som er en smule "besværligt".

Mvh

Jim.

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 23:15
Citat: niels åge skovbo

Kære alle på tråden,
Jeg er af den opfattelse at et demokrati bygger på en retsstat. Altså man har nogle love der er så tilpasse fornuftige og relevante, at de sørger for at demokratiet har det godt. Demokrati betyder at flertallet har ret til at træffe bestemmelser omkring de love der bliver vedtaget. Der findes ca. 12.500 landmænd her i landet. Man kan derfor langt fra sige at de fylder meget i "demokratiet". Man kan heller ikke sige at de betyder alverden for vores samlede økonomi, som beregner sig til 2 % af BNP og ca. 6 % af den samlede eksport. Men man kan roligt sige at de få landmænd fylder meget i den politiske beslutnings-sfære. Tænk sig at et erhverv som samlet set ikke har bidraget positivt med skat i godt 23 år i den grad kan få den nuværende regering til at holde hånden over sig. Tænk sig at landmændende kan finde på, at tage deres traktorer og køre helt til København for at demonstrer imod at de IKKE må forurene !
Imens kan vi se på at debatten her tillands udelukkende handler om efterløn. Jeg synes det er skræmmende at stort set en hel befolkning kun tænker på penge og om hvor vidt de skal vente et par år med at komme på efterløn. Personligt ville jeg gerne blive meget længe på arbejdsmarkedet, ville også gerne betale mere for fødevare, hvis jeg blot kunne være med til at passe bedre på vores miljø.
Men trist nok, er der vist ikke mange som har denne holding. Jeg er alvorlig talt meget bekymret for vores natur, som jeg ser er meget tæt på en kolaps imens den danske befolkning har travl med at kigge på nyt fladskærm...

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Hej Niels.
 
Vi kan simpelthen ikke være mere enige Thumbs Up
 
Danskerne er bedøvende ligeglade med miljøet og betragter det fortrinsvis som en brugsgenstand hvor de kan få afløb for deres trang til at bade, æde is og pølser.
Eksempelvis var der et indslag om den sortmundede kutling i "Godmorgen Danmark" forleden, den efterhånden blandt lystfiskere velkende invasive art som specielt i det sydsjællandske udgør en virkeligt alvorlig trussel mod fiskebestanden.
På rulleteksten stod der "Dræberkutling truer din rejemad"....dette fortæller med al tydelig hvordan noget som helst trusselsbillede sættes i perspektiv for at almindelige mennesker kan forstå alvoren....sørgeligt !
 
Endvidere synes jeg at det er dybt foruroligende at algesituationen stort set ingen mediedækning har fået, almindelige mennesker (dem uden fiskstang) aner simpelthen intet om dette.
 
Og blandt lystfiskere er holdningen den at det hele nok går over igen.
 
Nej...det er begyndelsen på enden.
 
Mvh
Jim.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2011 kl. 23:21
 
 
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=39992&KW=&PID=353272&title=fiskeri-storen#353272
 
 
 
 
Her er lidt af dine seneste poster, som jeg læser dem, så er det en direkte hån mod trådstarter, som kommer med relevante spørgsmål, og så har jeg ikke taget Jørgens parodi tråd om Fanø med...
 
Selvfølgelig er det ikke kun dig der interessere dig for dette emne, men kan ikke se at du skal dømme over hvilke emner andre skal have lov at spørge om.  Selvfølgelig vil der komme en masse spørgsmål frem som du har set før, men sådan vil det være når nye brugere kommer til. Hellere et levende forum, end et hvor der ikke blive postet noget af andre end gnavne gamle mænd...
 
 
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2011 kl. 09:56
Hej Jim
Du skriver.
 
Det ville faktisk glæde mig om der var nogle som evnede at komme med nogle konstruktive input fremfor at det hele ender i tåbelige ligegyldigheder.
 
Jeg tror at alle landmænd vil være med til en dyrkningsfri bræmme på ex. 5 meter, det er jo kun et spørgsmål om erstatning for indtjeningstab til den enkelte landmand, og det må da være rimeligt.
 
Men de største problemer er jo ikke kun danske men globalt, og her kan vi kun håbe de folkevalgte vil tage ansvar, men se dig dog om i den store verden og udviklingen i ex. kina, indien og mange flere lande, udviklingen i disse lande er på vej med fuld kraft og vil give endnu flere problemer globalt.
 
Du skriver ex. om problemer med kutlingen, aljer med meget mere, her tror jeg at de fleste biologer og erhvervsfiskernes bagland har større mulighed for at komme med noget viden til os.
Hvis du mener vi har problemer som lystfiskere, så tænk på erhvervsfiskerne, her taler vi om hele deres levebrød og livsform.
 
Der er kun en mulighed for os lystfiskere, at tage ansvar for egne handlinger og tænke mere over hvad vi bruger og hvordan vi bruger det.
De fleste ulykker sker i hjemmet, det gør det største miljø svineri også.
 
Ole     
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2011 kl. 12:05
Hej Ole,
Dejligt med et seriøst indlæg.

Jeg ville så gerne være enige med dg i, at vi som lystfisker skal tage ansvar for egen handlingerr og tænke over vores forbrug, men det er bare ikke nok. Det er heller kke nok, at vi snakker om, at vores miljøproblemer er globale. Nogle er naturligvis, men hvis vi forholder os til de faktaer vi pt ved er der så ser det således ud.
2/3 del af alle landets søer har det meget dårligt (det er ikke globalt)
Alle vores fjorde har det særdeles ringe (det er ikke globalt)
Vi lukker ca. 100 vandboringer om året pga. pesticider fra sprøjtemidler (det er ikke globalt.
Vi udeleder alt alt for meget kvælstof og fosfor her tillands (det er ikke globalt)
Der er kun ca 5% ålegræs tilbage i de danske fjorde siden 80èrne (det er ikke globalt)
Ålekvabberne, ulkene, kutlingerne mm. er næsten ikke eksisterende (det er ikke globalt).
Sagt med andre ord, så er der så mange problemer her i landet, som vi direkte kan koble sammen med landbruget. Det er et faktum.
Det er også et faktum, at de fem meter som du taler om, at landbruget frivilligt vil gå med til at tage ud af drift ved åerne, mod kompensation selvfølgelig. De allerede er besluttet til at skal være 10 meter og det med FULD kompensation. Og jeg kan fortælle, at kompensationen allerede ER udbetalt (miliard) selv om de stadig kun friholder to meter...
Problemet er at Danmark er det land i Europa som har mest jord under plov. Ca. 60 % af al jord i hele kongeriget er dyrket af landbruget. (Tyskland, Holland mfl. er LANGT mindre). Man kan derfor med rette tale om, at vi dyrker alt for intensivt. Vores nærmljø kan simpelthen ikke klare al den nærings tilførsel som en så stor landbrug forbruger. Derfor er det IKKE et argument at tale om at den enkelte bedrift, bruger lige så lidt kunstgødning som i f.eks.Tyskland, når den samlede kvælstofudledning er så meget støre.
Men du har naturligvis ret i, at vi lystfiskere ikke er så hårdt ramt som fiskerierhvervet (de skal jo leve af det). Tænk sig hvor stor export af gode fødevare (fisk) vi her i landet går glip af, fordi et erhverv der er dybt forgældet (350 miliader) forurener vores vande så fiskene ikke kan reproducere sig (ved godt der er overfiskeri, trawl ol. ).
For mig at se må vi have et kursskifte. Vi må til at kigge på vores land som en helhed. Kigge på at det er bæredygtigt. Tænke på at fisk er en madresource (og en intægt) tænke på at pesticider i vores grundvand bliver alt for dyrt at rense. Tænke på turisterhvervet (lystfiskeri) og ikke mindst tænke på vores natur som en helhed. I stedet for den intensive dyrkning og kæmpe produktion af milioner af slagtesvin, som vi sender til tyskland for at få slagtet, skulle vi satse på at lave verdens bedste og sundeste mad. Vi burde indse, at der i fremtiden vil være et kæmpe marked for sund mad som er fremstillet bæredygtigt. Og der vil være globale kunder til at betale den mere pris dette vil betyde. Desværre er dansk landbrug, og den sidende regering, helt og aldeles blottet for fantasi og idealisme til at kigge bare nogle få år frem.
Indtil da må vi lytte til super liberalisterne og landbruget som i samlet kor siger, at uden landbruget går landet rabuntus og det i øvrigt er et globalt problem som vi ikke kan løse selv.
Desværre er der også rigtig mange lystfiskere som er hoppet på den galej af synspunkter, som ret beset ikke har nogen som helst faglig dokumentation.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2011 kl. 12:32

Hej Ole.

Da man i sin tid pålagde det liberale erhvervsliv miljømæssige restriktioner var det ud fra princippet om at forureneren rydede op efter sig selv og helt naturligt selv måtte bære de udgifter en sådan foranstaltning indebar...dette har været en bekostelig affære for virksomhederne.

Og her ser vi til sammenligning landbruget som er drevet for skatteydernes penge og støtte fra EU, et gigantisk kooperativ som gennem uhæderlig lobbyarbejde af fordækte venstrefolk har formået at føre befolkningen bag lyset med sminkede tal og løgnagtig regnskabsføring for at kunne opretholde en eksistensberrettigelse på nogle præmisser som er en hån mod det liberale erhvervsliv.

Sådan har det været i mange år efterhånden, så hvem kan forestille sig at nogen som helst landmand ikke skulle have lov at fortsætte sin systematiske miljøterror uden også at skulle belønnes for det, for tabet ved at indføre en dyrkningsfri zone på 5 m bliver jo i sidste ende blot en ekstraregning til skatteyderne.

Havde landbruget været et liberalt erhverv havde det naturligvis været en anden snak med en kompentation.

Men vent at se....selvfølgelig får de den alligevel, sådan har det jo altid været.

Du har ret i at globaliseringen har sin pris..jeg er dog ikke lige klar over hvilke sammenhænge du tænker på her.

Mht til prolemerne omkring alger, sortmundet kutling, andre invasive arter mv, så vil jeg næsten hellere gå den anden vej og sige at det kunne være os lystfiskere som kunne bidrage med input til den etableret miljøforskning da vi jo netop er mange som med egne øjne ser hvorledes det står til derude.

Det evindelige skænderi mellem erhvervsfiskere og biologer om hvor vidt fiskeriet har det godt eller skidt tjener som bekendt intet informativt formål så i den sammenhæng må færstnævnte gruppe med rette betegnes som inhabil.

Det stærkt truet fiskerierhverv er en ulykkelig tilstand som vi mennesker i almindelighed kan forholde os til, i det hele taget hjælper det jo gevaldigt på forståelsen når det handler om penge, men hvis vore naturressourcer ikke kan bære et kommercielt erhvervsfiskeri...ja så må disse stakkels mennesker jo finde noget andet at lave, vi er alle underlagt markedskræfterne og tidernes behov...hvorfor skal lige netop landmænd og fiskere være en undtagelse fra denne regel ?

Dit sidste afsnit omkring dette at tage ansvar for egne handlinger lyder meget smukt Ole, men sådan er verden bare ikke.

Mennesket er desværre indrettet sådan at kun de færreste vil undvære noget som helst ved at tage ansvar for egne handlinger og netop af denne grund har vi jo en lovgivning som sikrer os mod de anarkistiske tilstande der ville herske hvis vores egen "fornuft" var en fremherskende adfærd.

Intet system er fejlfrit, hverken diktatur, kommunisme, socialisme eller kapitalisme, for vi mennsker er både grådige og dumme, og helt galt går det når vi er så mange som vil have så meget...og gerne i en fart.

Den eneste måde at tilgodese en hensigtsmæssig styring af overforbruget på er at indføre mere adfærdsregulering, det har man gjort med cigaretter, alkohol og brændstof til biler, med energi i det hele taget, og dette kommer vi formodentligt også til at gøre med dyrevelfærd og på miljøområdet for i udpræget grad kan vi desværre ikke selv administrere de alternativer det frie valg giver.

Jeg elsker flæskesteg og gerne i rå mængder, jeg elsker grillstegt kylling, store hakkebøffer og gerne mange, at køre 2 gange 120 km hver gang jeg skal fiske, eller flyve den halve klode rundt for at tage på ferie i tide og utide gjorde jeg også gerne om jeg havde råd...det er der mange som har...og de gør det !

Her hjælper det jo ikke det fjerneste at appellere til folks sunde fornuft.

Om vi kan lide det eller ej, så er adfærdsregulering den eneste vej frem....ellers bliver miljøet den store taber.

Mvh

Jim.



Redigeret af scott - 14 Maj 2011 kl. 18:07
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2011 kl. 14:37
 
 Der skal hellere laves en begrænsing på hvor meget af DANMARKS JORD der skal dyrkes... altså i procenter, det var meget nemt at lave.
 
 Når en landmand sælger.. eller lukkes af bank, så skal jorden ikke opkøbes af nabo som så kan svine videre.. nej den skal sælges til andre formål, der kommer naturen tilgode... jeg snakker ikke om kommunisme heller ikke nødvendigvis statsejet jord... Altså en politisk beslutning om at tage noget af den dyrkede jord ud, der skabes friarealer og det er lige nøjagtig det naturen skriger på.
 
 Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down