Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Filt eller gummi

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Filt eller gummi
    Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:09
Hvad er egentlig bedst. Til wadestøvle.

Filt eller gummi til kysten

Mmh
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:15
Filt siger alle eksperterne... Jeg har selv brugt begge dele unden nogen forskel... Men vælger at følge deres råd anyway, så nu har jeg filt. Det skulle vøre bedre på de glatte sten.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:17
Tongue gummi med spikes det virker.
Til top
peter ø nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
peter ø

Tilmeldt:: 05 Mar 2011
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peter ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:28
tilslutter mig klart Laif Lunde .Et par med spikes kan bruges med god samvittighed verden over mht. smittefare så køb du et par med spikes det kunne være du kom til at bruge dem andetsteds end på kysten
 
 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:48
Mmh. Så skal jeg ud og have spikes til gummi. Så kan man jo ligeså godt købe filt
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:55

jeg har simms gummi / vibram ... det virker fanme og jeg har altså ikke besvær på glatte sten osv ... har ca samme greb som filt efter min spinkle og personlige vurdering - dog noget mere behagelig at gå i. 

spikes hvis det er nødvendigt i strøm osv - jeg har nu ikke på kysten fundet det store behov. 

Til top
Rickard Landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MrFlyfish

Tilmeldt:: 01 Okt 2008
Geografisk: Skåne,Sverige
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MrFlyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:56
Hej
Jag tycker att filt är bäst.
Fiskehälsningar/ Rickard (www.landintyringe.se)
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 19:13
En god golfsko:-)
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 20:06
Gummi og spikes. Så er man dækket ind på glatte sten og græsklædte bakker. Jeg er færdig med filt, desværre så er udvalget af kvalitets filtfri vaders ret beskedent. 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 20:29
Hvor købes de løse spikes henne??

Skal de ikke limes eller. Det er vel bare selvskærende skruer eller
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 22:20
Det er selvskærende skruer. Jeg bruger dem med tungstenshoved fra Simms. De bider og man skal ikke lige runde bageren i udstyret. Så bliver man ikke populær Stern Smile
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 08:45
Hej Tommy
taler du af erfaring angående bageren.
Michael
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 09:49

Tæt på, jeg var på vej ind efter basser, men opdagede heldigvis de mærker jeg efterlod på fortovet. Til mit forsvar, så var det første gang jeg havde støvlerne på og de gamle havde filt under, altså en ren tanketorsk Clown

Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 10:02
Jeg har indtil nu fisket med filtsåler. På Koldingmessen var der dog et tilbud på simms med gummisål, og sælgeren sagde at det var super at stå fast med.... Det var det dog ikke... på kysten mærkede jeg hurtigt at det turde jeg ikke gå rundt i.
Dog fik jeg købt en posefuld "studs" eller spikes om I vil... Og det har indtil videre fungeret rigtig godt... Jeg har dog i en måneds tid ikke fisket, da jeg lige har fået en lille pige - Så hvordan det fungerer når rullestenene bliver algebesatte ved jeg ikke endnu :)
Til top
Fisketegn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fisketegn

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisketegn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 10:50
Købte i vinters et par Simms med Vibram sål + Star Cleats.
Gik et par måneder på kyster med mange rullesten og klipper og stod virkelig godt fast i starten.

Dog er min erfaring nu - et halvt år senere - at de Star Cleats er slidt/slebet så meget ned, at de "ikke bider mere" og fordi de er så store i diameteren, har den effekt at sålen har tendens til at glide mere.
 
Tidligere havde jeg den Simms model, hvor der var gummisål samt præmonterede spikes. En super støvle, hvor jeg ikke oplevede at sålen mærkbart skøjtede mere rundt efterhånden som de spikes blev slidt simpelthen fordi diameteren på dem er mindre end på de Star Cleats.
 
Jeg har også tidligere haft filtmodeller, men den store ulempe er, at de slæber alskens utøj med i filten, er længe om at tørre og glatte på fugtig græs.
 
Min anbefaling er derfor et par vibram med spikes (ikke Star Cleats)
 
Håber det gav mening
/MAC 
Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 14:16
den der med filt er et levn fra gl. dage , da PVC støvlerne skøjtede rundt på sten og især alger.
Så kom filt og det er på vej yt; dels fordi det flere steder bliver er forbudt ( New Zealand ) grundet spredninga af sygdomme og snegle, alger mm.
Idag er de nye gummisåler så meget bedre at det er fremtiden.
er græsset vådt eller småfrosset kan man risikere en tur i baljen med filt.
Har personligt ikke erfaring med spikes men gummisålerne virker efter min mening bedre end filt.
Hans
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 15:04
Helt klart til gummisåler og de virker klart bedre især ved åen, hvor det er desideret livsfarligt med filt.
Carsten Lai
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 16:14
livsfarlig med filt. Hvor mange er egentlig døde af det filt?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 17:11
Hey Claus/flycast
Jeg har i mange år nu gået på kysten med endog meget glatte sten i vandkanten da der om sommerne kommer mange alger på stenene og har derfor brugt filt støvler af forskellige mærker de sidste mange år Simms rivershed/headside og i disse har jeg så Simms skruer med titanium stråler i og de er rigtigt gode når algerne er der men går man med spikes på eks rå flint/granit så er de ikke noget værd da de ikke hæfter i underlaget så alt efter årstid ryger de af ...nogle af mine fiske bekendte har den "nye " Vibram sål og roser den til skyerne på samme underlag altså algebefængte sten men hvordan de egentlig er på "nøgne" sten uden spikes det ved jeg ikke men under alle omstændigheder så handler det meget om underlag ...

Redigeret af Søder - 29 Jun 2011 kl. 17:13
/Søder
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 18:26
Citat: flycast

Hvad er egentlig bedst. Til wadestøvle.

Filt eller gummi til kysten

Mmh

Gummi eller filt det er vist smag og behag! Der er dog forskel på filt, den grove og mere stålulds agtige synes jeg er bedst. Minusset er nogle lande har eller er ved at forbyde filt pga. af smittefare. En anden ting er om vinteren, når der ligger sne, frostvejr i kombination med våde filt såler, pakker der sig sne i filten og inden længe har du en kæmpe sne kage under begge føder der næsten umuliggør at gå og så er det lige meget hvor mange spikes du montere.

Med hensyn til om man skal ha’ spikes i sålerne. Det har også sine fordele men også et par ulemper.

Taler vi om underlaget er klipper, store/mellemstore sten i strømvand eller på kysten vil jeg helt klart vælge sko med spikes. Minusserne her ligger i hvis man bruger båd til sit fiskeri, der kan man lave nogle grimme ridser i båden, samt hvis man går ind i en forretning med vinyl/linoleums gulv så får man godt nok lavet nogle huller i gulvet, det er ikke altid så populært.

Jeg ville købe sko med gummisål monteret med spikes eller selv eftermontere spikes. Har du så brug for en gang i mellem ikke at ha’ spikes under, så køb et par dykker sko, de koster ikke en formue og er super gode til at gå rundt i på en båd, på sand og småsten eller til brug under flyderings fiskeri. Så er du godt dækket ind.

TC    

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down