Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

marsvin/havørred

 Besvar Besvar
Forfatter
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: marsvin/havørred
    Sendt: 15 Jul 2011 kl. 20:56

det har været oppe herinde et par gange men jeg våger aligevel at stille spørgsmålet jager marsvin og grov havørred i samme område på samme tid eller skræmmer marsvinet havørreden.

grunden til jeg spørger er at jeg på min tur til morgen så 2 marsvin jage i området og en hø på 64 tog blinket ikke mere end 20m fra dem. og eftersom en god fisk sjældent er alene var blinket hurtigt over pladsen igen men bare 5-10 meter til højre kommer marsvinet op, jeg sætter farten op for at få blinket væk men efter 4 omgange krøller stangen sammen og et væsen tager 250 meter line og slæber mig 800 meter hen ad kysten.
Har jeg mistet mit livs hø eller har jeg givet et marsvin tandpine?
agnen var et 12 grams tobis blink.
 
lad mig lige understrege at jeg ikke fisker efter marsvin, selvom det var fedt at se bunden af spolen igen.
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2011 kl. 21:15
var der rusk i stangen eller var det bare som om man hvde kroget en bus som bare kørte afsted???
 
Hvis der var ophold i udløbet så kan det jo godt have været en stor havørred eller laks???? Hvem ved??
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2011 kl. 21:23
Svært at svare på dit spørgsmål. Har aldrig hørt om marsvin som har taget nogen form for kunstagn - har altid haft den opfattelse at de simpelthen er for intelligente til at falde for et blink eller en flue!
Har derimod ofte hørt at havørreder kan finde på at følge efter marsvinene, når de jager småfisk...
 
Så du nogle tegn på marsvin under din tur hen af stranden med dyret for enden af linen?
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2011 kl. 21:32
der var nogle tunge dunk i linen jeg så den ikke i overfladen i ca 10 min kun nogle store hvivler når den skiftede retning. men efter jeg havde mistet den så jeg ikke mere til marsvinene.
jeg troede også de var for kloge til det men har så samtidig hørt at der er blevet landet en på vestkysten på stang for nyligt
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2011 kl. 22:51
Utrolig spændende hvis det virkelig var et marsvin du havde på. Tror ikke på at en hø/laks kan ta' så langt et udløb, men hvad ved jeg om 10+ hø/laks.
 
Thomas hansen mener jo i en af Havørredernes Hemmeligheder 1-4, at hvor der  er marsvin er der tit havørreder i hælene. Tjaaaaah det kan da godt være, men ingen ved det. Det er da spændende at tænke på og man kan da ligeså godt prøve at forfølge tanken. Personlig tror jeg ikke p,å at de følger marsvinene, men mere at de forfølger de samme fødeemner og derfor kan være i samme område.
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2011 kl. 23:31
du burde da have set marsvinet gå op og ånde under fighten?
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2011 kl. 00:53
Kunne det tænkes at du havde været uheldig at kroge marsvinet?

Et eller andet sted tror jeg ikke man ville være i tvivl hvis det  var et marsvin. Det ville jo svare til at sætte linen fast til en bil og lade den køre afsted!

Hvad med de hvirvler? Hvor store var de? Og hvad med retningsskiftet?
Det må kunne give en indikation?




Redigeret af S.G - 16 Jul 2011 kl. 00:56
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2011 kl. 07:57
Lyder grangiveligt, som om du har mistet dit første Marsin ;) ! Over på vestkysten, har jeg før hørt, om folk der har kroget Marsvin på blink! (dog aldrig flue :p ) Men "fighten", som blev beskrevet, vat meget lidt det du siger ! Laaaaaaaaaange udløb, med enkelt hvivler i vandoverfladen! Hvivlerne, må da være så store, at det kan give indikation, om at det ikke er en havørred eller laks der er tale om ;)
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2011 kl. 16:16

tak for inputtene de herrer jeg hælder efter hånden også til at det var et marsvin hvivlerne var store selv på 150 m afstand. den kan meget vel have været oppe og ånde da jagten gik over store sten har  jeg mest fokuseret på hvor jeg satte mine fødder. men nu flytter jeg ud på pladsen de næste 3 dage ( med tungere grej i tasken) så må vi se om jeg kan få endelig svar på mysteriet.

hvilket form for tandsæt er et marsvin udstyret med ? min knæk line var rimelig krøllet men ikke flosset.
normalt er jeg ikke meget for at tabe men denne gang var det dog med et kæmpe grin på jeg gik hjem.LOL
 
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2011 kl. 16:42
Smile Det lyder som en fed tur.
Jeg var et smut ned i den lokale havn forleden aften. Havde hørt jungletrommerne melde makrel, og ønskede at mærke suset fra denne fede, for vore webergriller så prægtige fisk, på egen krop.
 
Familien i form af vores super spejder niecer, var med, det samme var konen. Med niecernes far i observatørrollen, fiskede vi 3 timer. Efter 15 min. krogde konen en skrubbe! på en 30 grams Lawson wobler, der var munteret i end af et makrelforfang fra www.fluer.dk
 
Kl. ca. 22 (iflg. dmi ca. ved strømskiftetid) dukkede 2 marsvin op i havnebassinet. Det var vist mor med unge. De tøffede rundt i ca. 5 minutter, og dykkede så ud i fjorden igen. Regnede egentlig med, at det vill være tegn på at også makreller og evt. havørred ville melde sig ind i legen. - Det skete bare ikke Geek
 
Mit spøgsmål er nu, hvor blev de 2 andre af ? Altså M + H. Iflg. meldingerne på havnen, havde der været masser af makreller den selvsamme eftermiddag - !?
 
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 01:13

normalt er jeg ikke meget for at tabe men denne gang var det dog med et kæmpe grin på jeg gik hjem.LOL
 
[/QUOTE]

Hej

Jeg må sige at jeg finder det meget usandsynligt, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig. Der er ingen tvivl om at et metalblink vil ikke blive forvekslet med et byttedyr af et marsvin, der er stor forskel på det ekko levende væv og metal giver.

På den anden side så er marsvin også nysgerrig så måske det kunne være forklaringen. Marsvin har meget små tænder og det er kun den yderste kant der stikker frem i gummerne. De bruges kun til at holde fisken fast med der derefter sluges i hel tilstand.

MVH

Jakob
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 02:23
Kunne også godt tænkes du måske har fejl kroget den.
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 13:58
Jeg har talrige gange oplevet godt fiskeri, når der har været marsvin i nærheden. Men det er for det meste, når de er aktive og jager. Jeg har taget flere ørreder, når jeg har kastet lige bag marsvinene.
 
Min teori er, at marsvinene og ørrederne jager det samme bytte. Og når så marsvinene skaber ravage i en stime småsild eller tobis, er ørrederne klar til at "rydde op". Jeg har også fanget fine makreller lige op og ned ad marsvin. Så sent som i forgårs, fik jeg en fin makrel, som huggede mindre end 20 m fra en lille flok marsvin.
 
Jeg tror ikke på, at du har kroget marsvinet. Jeg er overbevist om, at et kroget marsvin, som bliver stresset, skal have luft så mange gange, at du ville have set den. Når du ikke har set den i overfladen vil jeg tillade mig at foreslå, at du kan have kroget en stor multe. Dem ser man kun sjældent i overfladen, og er de fejlkrogede, kan de give en vildt sej kamp. Men det kan jo også have været en stor ørred eller en laks.
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 14:07
Citat: LarsH


Jeg tror ikke på, at du har kroget marsvinet. Jeg er overbevist om, at et kroget marsvin, som bliver stresset, skal have luft så mange gange, at du ville have set den. Når du ikke har set den i overfladen vil jeg tillade mig at foreslå, at du kan have kroget en stor multe. Dem ser man kun sjældent i overfladen, og er de fejlkrogede, kan de give en vildt sej kamp. Men det kan jo også have været en stor ørred eller en laks.

Jeg tror til gengæld ikke et 12 grams blink med tilhørende trekrog og stang uden magt kan stresse et marsvin. ;)

Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 19:56

Det tror jeg Wink

Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2011 kl. 23:02
jeg må her med konstatere at jeg havde fat i et marsvin på den ene eller anden måde jeg har været på pladsen i 2,5 døgn og har ikke set skyggen af marsvinene der ellers plejer at være forbi hver aften de var forbi men gik i en stor bue uden om "hullet" de plejer at jage i.
 havørreden, brislingerne og makrellerne var der det meste af tiden.
multerne har jeg ikke hørt om fra området men det vil jeg ikke helt udelukke det hele har været lidt underligt på kysten i år
vil lige indskyde at bare fordi det kun er et 12 grams blink kan det jo godt være udstyret med en solid krog bundet i enden af 12 kg flet og en 10 fods series 1 den kan godt ligge lidt pres.
men tak for alle de sobre indskudClap
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down