Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ÅL +Fredning

 Besvar Besvar
Forfatter
Bent Holmslund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bentbh

Tilmeldt:: 09 Apr 2011
Geografisk: odense.n
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bentbh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ÅL +Fredning
    Sendt: 09 Aug 2011 kl. 11:45
Hejsa,er der nogen der ved om ål er fredet nu? Jeg kørte forbi nogen der sad og fiskede ål i går og fortalte at jeg mener at de er fredet til D31-8. men de sagde at det ikke passede! og når man læser de forskellige sider på nettet,står der også forskellige ting!så jeg er lidt i vildrede! Så hvad skal man rette sig efter???
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2011 kl. 12:19
Så vidt jeg ved gælder fredningen kun ruse og kroglinefiskere, stangfiskere må fisk dem hele året. men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
Til top
Jesper Mølholt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Parklederen

Tilmeldt:: 29 Jul 2007
Geografisk: Nordjylland nord for sæby
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parklederen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2011 kl. 13:39
De må fiskes året rundt, men rusefiskere må kun fange dem fra 1 august til 1 april, mener hvert fald det er 1 april.
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2011 kl. 13:49
Citat: duck power

Så vidt jeg ved gælder fredningen kun ruse og kroglinefiskere, stangfiskere må fisk dem hele året. men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
 
Ikke helt korrekt - faktisk er ålen ikke fredet overhovedet. Derimod er der et forbud mod at anvende ruser i saltvand fra 10. maj til 31. juli og i ferskvand fra 16. oktober til 31. juli.
 
For krogliner er der et forbud mod at anvende dem i saltvand fra 1. maj til 30. september.
 
For yderligere at komplicere det,  er det i ferskvand muligt for folk med erhvervsfiskerstatus (det er der nogle lodsejere, der har) at få en særskilt tilladelse til at sætte ruser også udenfor den ellers tilladte periode - i vandløb dog kun i perioden 1. juni til 30. november.
 
Det er derfor ikke spor nemt at konstatere, om der er tale om lovlige eller ulovlige redskaber.
 
Knæk & Bræk
 
Steen Lindkvist
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2011 kl. 19:36
Ja det er noget rigtigt rod, og de ål som fritidsfiskerne ikke fanger, de bliver fanget af erhvervsfiskene, som godt må fiske i den nævnte periode.

Og for at det skal være rigtig dumt, så må fritidsfiskerne godt fiske efter ål i den periode, hvor de påbegynder trækket mod gydepladserne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down