Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rengøring af line - hvor ofte og hvordan?

 Besvar Besvar
Forfatter
Mads Tillebeck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads.Tillebeck

Tilmeldt:: 20 Jul 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads.Tillebeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rengøring af line - hvor ofte og hvordan?
    Sendt: 15 Aug 2011 kl. 22:44
Som ny fluefisker vil jeg høre hvor ofte og hvordan man bør give sin dyrekøbte flueline en kærlig hånd.

Hvad er jeres standard?
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 00:37
Hver gang efter en tur i saltvand og hver anden gang efter tur i det ferske :) !
Vask linen i blid sæbe, med en blod svamp eller klud og giv linen noget linedressing efter, så er den så god som ny ;)
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Morten Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MBN Avatar

Tilmeldt:: 21 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 07:53

Jeg kan ikke leve op til stefans frekvens. Jeg fisker 90 % saltvand og renser mine liner 1-2 gange i sæsonen - det kan godt være at de kunne have godt af et par gange mere, men jeg synes det er OK. Min fremgangsmåde er den samme som stefans.

Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 08:21
Jeg renser også mine 1-2 gange om året eller efter behov.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 10:13
Den bliver trukket gennem en klud med linerens efter 3 til 5 ture, alt efter hvor jeg har fisket. Et tur til Mariager fjord, hvor der ligger et lag af råddenskab på overfladen, så er det hver gang og straks efter turen. 
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 12:00
Tja, har endnu tilgode at rense en line. Har aldrig gjort det. Syntes det går fint uden.. :-)
 
Men, måske det skulle prøves.?
 
Mvh Peter
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 12:11
Har aldrig renset en flueline  ... 
Det funker som det skal  .... 
Virker de ikke til mit fiskeri så er det ikke de liner jeg skal bruge  ....
Men har aldrig problemer med mine line trods de aldrig bliver renset  ...  kun mine stænger bliver skyllet ..
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Steffen Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stewy Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Geografisk: Vejle området
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stewy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 13:26
Jeg skylder altid mit hjul under lunkent vand efter hver tur, og så efter 10-15 ture, så bliver hele linen lagt i blød trukket af hjulet, og tørret af med en ren klud, efterfølgende får den en gang linedressing.
Men alt mit grej bliver altid skyllet efter det har været i saltvand, så holder det længere tid Wink
Tight Lines
Steffen Mortensen
<3 Love Flyfishing <3
Til top
Jacob Staal Anderberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
McSteel Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2007
Geografisk: storkøbenhavn.
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McSteel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 15:34
Jeg skyller hjul og line efter hver tur - ca hver 2. gang får linen dressing. Har for nyligt afprøvet hvad der tidligere er beskrevet, nemlig linen i blød i noget lunkent/varmt sæbevand.... DET VIRKER!!! den bliver som ny igen, og bruger nu dette flere gange - men hvad der virker for den enkelte er jo hans (og hendes) smagssag
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 16:23
se her....
 
 
Hilsen Toke
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 16:24
Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2011 kl. 16:32
Vaske og rengøre en flueline??? :D:D

Den blir da vasket hver gang den er i vandet Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down