Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hardy zenith 9,6 fod # 7

 Besvar Besvar
Forfatter
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hardy zenith 9,6 fod # 7
    Sendt: 29 Dec 2011 kl. 18:43
Hey
Er der nogen der har prøvet denne nye hardy?
 
Mvh Jon
Til top
vladimir maric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vladimir

Tilmeldt:: 19 Feb 2008
Geografisk: vestsjællend
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vladimir Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 22:03
Jeg har prøvet den og synes at der mange andre stænger som er bedre, slet ikke at navne i forhold til prisen.
Til top
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2011 kl. 22:27
Hey vladimir, kan du uddybe det? Jeg har ikke mulighed for at prove en derfor denne tråd.
mvh Jon
Til top
Brian Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
alpha82

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Helsinge
Status: Offline
Beskeder: 136
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alpha82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 00:16
Mener at når Hardy's stænger laves i østen er de ikke bedre værd end andre.
 
Kan absolut finde andre som er bedre i samme prisklasse.
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 09:23

Hejsa,

Det er simpelthen for let at sige at der findes bedre stænger end denne. Dette må du begrunde. Derudover handler det jo meget personlige præferencer.

Vidste I eks. vis at modellen i 9 fod # 5 har vundet en test i usa. Jeg ved at 9,6 # 6 har fået fin omtale. Dette begrundes af en gut som har brugt den på kysten vinteren igennem.

Jeg har 2 hardy proaxis i # 7 og 8 og dette er fine stænger.

Når alt kommer til alt så handler det om at du kan lide stangen og at den funker for dig når du går ved kysten eller ved åen. Reelt er det hamrende lige meget om stangen koster 1500 eller 6999.

Mvh

Søren

Til top
Brian Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
alpha82

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Helsinge
Status: Offline
Beskeder: 136
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alpha82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 13:31
En 9' #5 er alt for let på kysten. En 9'6 #6 ville jeg nok vælge.
 
Men jeg fortrækker Sage, i stedet for hardy, som jeg ikke syntes lever op til mine forventninger. Service osv....
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 14:49

Brian er du sikker på at du ved hvad du snakker om i forhold til service hos Hardy?

Både jeg og min kammerat har fået rigtig service hos dem!!

Xi3 eren er min yndlingskæp.

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 15:38
Citat: alpha82

En 9' #5 er alt for let på kysten. En 9'6 #6 ville jeg nok vælge.
 
er det generelt at du mener at en 5'er for let eller ifb med den specifikke stangserie???
 
mik
Til top
Stig Schønnemann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Schønnemann

Tilmeldt:: 27 Aug 2006
Geografisk: Isefjord - Roskilde Fjord
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Schønnemann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 15:50
Hej Jon
 
Jeg har ikke erfaring med zenith'en, men jeg har en proaxis i #7, og kort og godt er det en fremragende stang. På papiret vejer den lidt mere end mange andre stænger i samme klasse, men det er absolut ikke noget som man (jeg) mærker, da den er godt afbalanceret og tilsyneladende meget let i toppen. Den kan løfte skydehovedet i et rullekast og lader meget hurtigt, så du kan fiske i stedet for at svinge stangen det halve af dagen Wink.
 
Vedr. service/garanti hos Hardy, er det efter mine erfaringer mere et spørgsmål om forhandleren end Hardy. Jeg har haft et par (3Ouch) selvforskyldte uheld.
Hos den ene forhandler oplevede 4 mdr.s ventetid - uden tilbud om en lånestang - og lange forklaringer om at det var hos Hardy, der ikke skete noget, men sjovt nok hjalp det da jeg sendte et anbefalet brev om at jeg ønskede handlen ophævet - så gik der mindre en uge før jeg havde min stang igen.
De to andre gange (hos andre forhandlere) fik jeg en ny del/stang dagen efter.
 
Så herfra kun anbefalinger af Hardy.
 
Stig
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 16:31
Brian jeg bliver lige nydt til at blande mig lidt...At en kl 5 skulle være for let til kysten!
Vil jeg sætte et stort ?? ved,,,har selv i mange år brugt en 5er på kysten.
 
Efter min bedste overbevisning, går det da ganske fint Smile
 
Vil så lige oplyse om, at jeg bor idet vestlige-jylland hvor blæst er daglig kost!
 
Leif P


Redigeret af leif P - 30 Dec 2011 kl. 16:58
Til top
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 18:40
Hey igen, jeg tænkte om der var nogle samenligninger eller bedømmelser af stangen, top , mellem aktion, end feks nrx eller sage one.   Denne tråd måske til irritation for mange fordi de fleste vil sige prøv stængerne. Men jeg bor på Færøerne og har for øjeblikket kun mulighed for at prøve nrx kl 7 i 10 og 9 fod. Måske venter jeg til loop kommer med sin nye cross s1, men aligevel kunne jeg tænke mig nogle subjektive bedømmelser af de 3 nævnte.
Eller skal i have tak for jeres bemærkninger.
Mvh Jon
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 18:49
Til top
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 19:06
Hey Søren
Tak skal du have, den har jeg ikke set.
Mvh Jon
Til top
vladimir maric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vladimir

Tilmeldt:: 19 Feb 2008
Geografisk: vestsjællend
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vladimir Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 20:14

Jeg ved godt at mange stænger har vundet forskællige test, endnu flere få en fin omtale. Jeg har heller ikke sagt at Zenith er en dårlig stang, men jeg synes ikke den er en stang som er markant bedre end de andre gode stænger. I min hånd kunne den sagtens kaste både over og underhånds kast. Det er en #7,  9,6 fod jeg har prøvet og den er ikke toptung. Det er en stang som sagtrens kan bruges og der vil være mange som bliver glæde for den, men synes stadigvæk at den er ikke en stang som er bedre end andre gode stænger. Det er rigtig at prisen er ikke alt afgørende hvis når men vælger en stang som man vil bruge mange år, men når prisen er 6100,00, dvs. mellem de absolut dyreste, så forventer jeg i hvert fald at den stang er noget specilt. Det synes jeg ikke at Zenith er og der er ingen grund til at betale mere til den, da der findes stænger som kan det samme eller mere og er noget billigere. Men det er kun min mening.......

Mvh Vladimir

Til top
Brian Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
alpha82

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Helsinge
Status: Offline
Beskeder: 136
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alpha82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 20:29
Vil gerne se jer bruge en klase 5 i en let/frisk vind på Nordkysten.. Derfor klasse 6.
 
Disse kyststænger jeg har fra Hardy er klasse 6 og 7, da en 5'er efter min smag er for let. Smag og behag.
 
Service, der er oplevet at der er gået omkring 3-4 mdr. før stangen kom retur, det er altså for dårligt.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 20:43
Citat: alpha82

Vil gerne se jer bruge en klase 5 i en let/frisk vind på Nordkysten.. Derfor klasse 6.
 
Disse kyststænger jeg har fra Hardy er klasse 6 og 7, da en 5'er efter min smag er for let. Smag og behag.
 
Service, der er oplevet at der er gået omkring 3-4 mdr. før stangen kom retur, det er altså for dårligt.
 
Hej Brian
 
Jeg har brugt en stang der står 5 på i de sidste 8 år på Nordkysten i op til kuling, men som du siger, smag og behag ;-)
 
Har også haft ventet 4 måneder på en Sage.... 
 
Mvh
Lasse
Til top
Brian Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
alpha82

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Helsinge
Status: Offline
Beskeder: 136
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alpha82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 20:45

Ja hvis man kan leve med en klasse 5, men nu bruger jeg min 9'6 #6 til lidt laksefiskeri i Norge. Derfor en mere all-round stang.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 21:45
Citat: alpha82

Ja hvis man kan leve med en klasse 5, men nu bruger jeg min 9'6 #6 til lidt laksefiskeri i Norge. Derfor en mere all-round stang.

 
Ja det kan man absolut ikke bruge en 9 fods gang plastic der står 5 på til, den er slet ikke allround nok ;-)
 
 
Skal vi ikke bare blive enige om at Du ikke synes en stang der står 5 på er brugbar, men at andre sagtens kan synes det :-) Og det er tilladt at have mere end en stang hvis man så lyster....
 
Knæk og bræk
Lasse
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 22:17
Citat: alpha82

Ja hvis man kan leve med en klasse 5, men nu bruger jeg min 9'6 #6 til lidt laksefiskeri i Norge. Derfor en mere all-round stang.

 
fordi du bruger din 9½' #6 til laksefiskeri mener du ikke at man kan bruge en 9'#5 på kysten??
imø er det et lidt sært udsagn...
 
mik
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 10:02
Citat: alpha82

Ja hvis man kan leve med en klasse 5, men nu bruger jeg min 9'6 #6 til lidt laksefiskeri i Norge. Derfor en mere all-round stang.

Bliver nødt til at rører lidt mere "igryden" omkring den 5er stang!
Har faktisk fightet og landet en laks på 89 cm,,,,på en 4er i mit hjem-lige fiskevand,,,som er Storåen! Hvis du er bekendt med den Å, vil du vide at vi har en godjævnvind,,,næsten dagligt Big smile
 
Det er selvfølgelig,,, ikke for at nedgøre din mening om brugen af en 6er
Men at en femmer ikke egner sig til lidt tough-fiskeri er måske lige at stramme den lidt!
 
Med venlig hilsen Leif P
Til top
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 16:52
Hey Vladimir, tak for dit indlæg om zenith 9,6 # 7, det gav mig noget at tænke over inden jeg smider 6 tusind efter en ny 7-er.
Meningen er at stangen skal bruges til kyst og sø fiskeri efter laks og havørred  her på Færøerne. Her solgt mine #8 stænger da jeg synes det tit er for kraftigt grej. Derfor ned i klasse 7.
Nu diskussionen er vent til hvad enten om # 5 kan bruges på kysten eller ikke og nogle fisker laks i Norge med # 6 kan jeg se at jeg med en #7 stadig bruger tungt grej.
 
Jeg vil nu aligevel fortsæte min søgen efter en god # 7
 
Mvh Jon
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 17:08
Citat: jonh

Hey Vladimir, tak for dit indlæg om zenith 9,6 # 7, det gav mig noget at tænke over inden jeg smider 6 tusind efter en ny 7-er.
Meningen er at stangen skal bruges til kyst og sø fiskeri efter laks og havørred  her på Færøerne. Her solgt mine #8 stænger da jeg synes det tit er for kraftigt grej. Derfor ned i klasse 7.
Nu diskussionen er vent til hvad enten om # 5 kan bruges på kysten eller ikke og nogle fisker laks i Norge med # 6 kan jeg se at jeg med en #7 stadig bruger tungt grej.
 
Jeg vil nu aligevel fortsæte min søgen efter en god # 7
 
Mvh Jon
 
 
Hej Jon
 
Beklager afsporingen, stængerne kan alle bruges og det du reelt kigger efter er vel en klasse 7 line, hvad der står på stangen er lidt lige meget så længe den passer en selv. God jagt!
 
Mvh
Lasse
Til top
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 17:40
Hey Lasse, jeg har fulgt i det du har skrevet på forumet når diskussionen gælder fluekast , vægt klasser og aktioner på fluestænger osv, og kan godt følge dig et stykke af vejen. Mener nu aligevel at der er forskel på hvad en klasse 5 stang og en klasse 7 stang kan med hensyn til kast i hård vind , udtrætning af fisk.
Men du kan vel sige at jeg søger en stang der kaster en wf line # 7 so godt som muligt i forskelige fiskescenarier og har en rygrad der kan tåle at fisken bliver presset rimelig hårdt.
En af mine fiskekammarater fisker laks (søfiskeri)med en loop 8 fod kl. 4 og har det fint med det. Jeg mener dog at han er begrænset i sit fiskeri med hensyn til blæst og størrelse af fluer han bruger i forhold til dem der bruger kraftigere grej.
Mvh Jon  
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 17:48
Citat: jonh

Hey Vladimir, tak for dit indlæg om zenith 9,6 # 7, det gav mig noget at tænke over inden jeg smider 6 tusind efter en ny 7-er.
Meningen er at stangen skal bruges til kyst og sø fiskeri efter laks og havørred  her på Færøerne. Her solgt mine #8 stænger da jeg synes det tit er for kraftigt grej. Derfor ned i klasse 7.
Nu diskussionen er vent til hvad enten om # 5 kan bruges på kysten eller ikke og nogle fisker laks i Norge med # 6 kan jeg se at jeg med en #7 stadig bruger tungt grej.
 
Jeg vil nu aligevel fortsæte min søgen efter en god # 7
 
Mvh Jon
 
Ja det gik vist lidt femmer idet...Det var jo din tråd omk..en 7 det handlede om Sorry Embarrassed Har da også selv #7 og er helt sikker glad for dem..Så - håber du får den hjælp du søger!!  Godt Nytår Hej Leif P
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 19:57
hej
 
hvilken stang kommer du fra og kunne du lide aktionen i den,
og hvilken klasse var den??
 
den test de lavede i yellowstone synes jeg personligt ikke er meget værd
i forhold til kystfiskeri,
 
men alt er jo meget personligt,
men en #7 stang med noget rygrad er en tcx.
men den er for stiv til at kaste med WF7,
der skal man vel ned i en klasse 6 stang,
og hvorfor i det hele taget kaste med WF line når der er
meget vind, det er vel mere passende med et skydehoved,
hmm
 
hilsen Jan
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 13:44
Hvad med en TFO BVK i 9 fod eller 9½ fod, klasse 7? 

Jeg kender godt nok ikke selv stængerne, men har hørt godt om dem, og så er de billige!

Bo
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 18:59
Citat: jonh

...men aligevel kunne jeg tænke mig nogle subjektive bedømmelser af de 3 nævnte.
Eller skal i have tak for jeres bemærkninger.
Mvh Jon

Hej Jon 

Kan du bruge nogle objektive bedømmelser og sammenligninger i stedet for og med et andet mærke fra østen i #1?Wink 

Jeg har samme problem som dig, idet jeg ikke kan prøve stængerne før "køb" da jeg bygger dem selv og kan derfor ikke bytte dem, når de er monteret... Når vi spørger andre, er der lige så mange forskellige svar som der er spinne- og fluefiskereLOL

Så her er et eksempel på, hvordan en rigtig måde at sammenligne stænger på skal være. 


Jeg har f.eks en SAGE Z-axis (en glimrende stang) som jeg har kastet og fisket med og kender de optimale liner til den. Men jeg synes at brug af fabriks stænger er som at spise i McDonalds på godt og ondt, så jeg vil bygge en selv der har mindst lige så gode egenskaber til samme liner. Så jeg bestilte en CTS MX klinge fra "fjernøsten". Men inden jeg vil montere har jeg målt den med resultaterne som vist på billedet. Som du kan se, har den stort set samme stivhed (IP) og bøjningsprofil som Z-axis  men MX'en vejer meget mindre (især på de øverste dele - ca.30-40%), hvilket vil medføre højere linehastighed og markant hurtigere dæmpning (en sprødere stang i alm. tale). MX vil også føles meget meget lettere i hånden pga de meget lette øverste dele (det som mange kalder god balance). IP er i dette tilfælde den vægt i gram der skal til for at bøje klingen/stangen 1 meter. Så MX'en vil jeg helt sikkert montere. De første prøve kast bekræfter tallene tydeligt. Hvis IP'en har afveget for meget vil jeg bytte til en anden #. Hvis bøjningsprofilen ikke stemmer vil jeg vælge en anden model og hvis vægten af delene er for høje vil jeg vælge et andet mærke. Jeg har bevidst valgt ikke at skrive det rigtige # for MX, da det ikke har så meget at gøre med stivhed eller lethed, når der skal sammenlignes. Altså ikke noget med at sammenligne to stænger med samme #, eller diskutere hvor vidt #5 er bedre at bruge end #6 i en biograf uden statsstøtte. Det er IP, vægtfordeling og bøjningsprofil der skal bruges. Her udover er øjerne også vigtige for kaste egenskaberne. Det korte af det lange er at øjerne på Sage stænger er som McDonalds pomfritter lige så med montering af dem..LOL

Det er klart at ovenstående måde at sammenligne på kun kan lade sig hvis fabrikanterne vil opgive disse oplysninger eller flere har sådanne en CCS vægLOL. De fleste vil nok hellere have en historie fortalt frem for at se på tal og kurver. Jeg synes nu at ovenstående billed er en af det smukkeste historie fra 2011LOL
Til top
Jon i Haraldsstovu Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonh

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: Færøerne
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 19:44
Hey Chan, tak for dit inglæg der var meget teknisk og jeg er ikki i den boldgade. Men har jeg forstået dig ret så siger du til mig, at istedet for at lede efter en WF 7 line som Lasse anbefaler, så skal jeg vælge stangen efter den aktion jeg er interesseret i? Og at jo lettere klingen er i godset, jo hurtigere er klingen. Alle fittings vil påvirke klingen, så istedet for at købe er fabriksstang så er det bedre at montere selv for derved at kunne holde vægten nede.
Foruden det tekniske så kan jeg forstå at du godt kan lide Cts stængerne(nu blev jeg subjektiv igen). Har selv en af dem Mx kl. 5 , 9 fod, virkelig lækker stang.
 
Jeg ville gerne give lidt mere respons på dit indlæg som er det mest objektive der er kommet hidtil, men vil istedet spørge hvilke løberinge du bruger, da jeg har en 10 fods kl 7 klinge (gøran anderson ss) jeg skal samle.
 
Mvh Jon
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 23:33
Citat: jonh

Hey Chan, tak for dit inglæg der var meget teknisk og jeg er ikki i den boldgade. Men har jeg forstået dig ret så siger du til mig, at istedet for at lede efter en WF 7 line som Lasse anbefaler
 
Mvh Jon
 
 
Hej Jon
 
Jeg anbefaler dig ikke at kigge efter en WF 7 lineSmile
Jeg påpeger, lidt kringlet desværre, at det reelt set er en klasse 7 line du leder efter, hvad der står på stangen har ikke så meget at sige, det er kun en vejledning fra fabrikanten, den Chan kalder #1 anbefaler CTS jo som en 6'er Wink
 
Ligeså går det også den anden vej, den ene fabrikants 5'er stang kan sagtens være stivere og mere kraftfuld en den anden fabrikants 8'er stang, tallet er ikke andet end en vejledning, deraf min anbefaling med at finde en klasse 7 line, da det jo er dem som klassificeres Smile 
 
Enig med Chan om at du skal finde en aktion der passer dig, held og lykke!
 
Mvh
Lasse
 
Hvis ikke jeg tager fejl bruger Chan REC's recoil single snakes der er de letteste ringe på markedet.
 
Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down