Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred: størrelse på bytte?

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andersp90

Tilmeldt:: 19 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersp90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred: størrelse på bytte?
    Sendt: 27 Mar 2012 kl. 19:08
Hej alle sammen.
 
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvor stort et bytte en havørred kan tage?
 
Jeg ved at fx. gedden kan tage bytte på dens egen størrelse.
 
Hva med havørreden?
 
Vil en 50 cm ørred kunne tage fx. en 20 cm sild (40% af dens egen længde)?
 
Mvh Anders.


Redigeret af Andersp90 - 27 Mar 2012 kl. 19:15
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 19:40
Har fanget en havørred på 80 cm med en 25 cm sild i maven.
 
Mvh Lars
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 19:40
Iøvrigt den fisk på mit profilbilled
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 19:45

Hej Anders.


Før i tiden da jeg trollingfiskede en del sammen med en god ven, brugte vi tit de velkendte Apex skeblink, det var nogle ordentlige skohorn og det hændte ikke så sjældent at en ørred som ikke var mange cm større røg på. Trekrogen kunne kun lige nøjagtig være i munden på den og det er mig stadigt en gåde hvordan de bar sig ad med at ramme så nøjagtig på et blink som flakser afsted med meget store udsving.

Så ja... jeg er overbevist om at en ørred godt kan finde på at forgribe sig på et bytte som næsten er på den egens størrelse.

Det samme gælder torsk.


Mvh

Jim.

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 19:55
Jeg har for en del år siden taget en 45cm havørred med en stor bule på maven. Der var en 35cm hornfisk i maven, sammenrullet.
Mvh. Peter
Til top
Tommi eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommi eskildsen

Tilmeldt:: 07 Nov 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommi eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 20:27
jeg har prøvet at fange en havørred på 52 cm, med en halv fordærvet sild i maven på omkring de 20 cm Smile. men de fleste hø jeg fanger, har typisk kun små krabber/rejer, eller små fisk (5 til 10 cm) i maven. Smile
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 20:28
Har fanget aborre der tog en jerkbait der var større en dem selv. Men om de forskellige arter kan sluge noget der er så stort i forhold til dem selv er nok yderst tvivlsomt :D
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 20:33
Fangede forleden en havørred på lige under målet, på en 13 cm lang Flatwing flue (altså 1/3 af fiskens egen størrelse). Så jo, de kan tage et rimeligt stort bytte, i forhold til egen størrelse...

Redigeret af Kasper J - 27 Mar 2012 kl. 20:40
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 21:32
Har engang fanget en havørred med en skarv i maven
Nej vel men kunne sgu være fedt

Og nu tilbage til emnet
Vh Tommy
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2012 kl. 21:34
Jeg har fanget en 20 cm sild på en 17 cm flatwing. Den havde slugt hele krogen som var gået ud igennem kraniet på den, hvilket ikke var så underligt med størrelsen på krogen. Kort efter på samme tur, fik jeg en havørred som har været omkring 30 cm. Så jeg kan ikke andet end tro at en havørred er mindst lige så grådig. Det er trods alt ikke fysikken der holder dem tilbage. De kan virkelige gabe op når det gælder.
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2012 kl. 17:40
hvordan indsætter jeg et billede? så ku jeg evt dele et meget spændende billed jeg har liggende fra sidste uge?
nogle der kan hjælpe?
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2012 kl. 19:51

fandt denne frø inden i en lille havørred på 43 cm :D frøen målte 20cm+ med benene udstrækt. så jeg tror ikke havørreden holder sig tilbage ^^:-D
Til top
Anders Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andersp90

Tilmeldt:: 19 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersp90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2012 kl. 23:30
Meget spændende svar!!
 
Skal helt sikkert ud og dyppe nogle levende sild på 20 cm. :D
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 06:17
Jeg har med stor succes trollet med sild på 15-20 cm efter både laks og ørred 
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 07:54
engang fanget en havørrede på 4 kg som havde spist et lam. resten af historien endte i jeg stoppede med ryge fede og gik i alkohol behandling og så passede mave indholdet bedre på næste fisk
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 16:04
Smile
Til top
Carsten Carstensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten C Avatar

Tilmeldt:: 09 Mar 2006
Geografisk: Sydøstjylland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 21:33
Ha Ha. Du er fanme morsom Clap
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 22:32
og  jim det er ikke kun apex de kan finde på og gå efter, fik forleden et par smolt i fjorden som balrede på et stort snaps blink der var samme str som dem selv.
derfor jeg på et tidspunkt forsøgte at spørge til en hø s syn.
de må ha nogen proportions problemer de fisk.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 17:15
Der er vist ingen tvivl om, at alle fisk ud fra sult, grådighed og instinkter kan finde på at angribe et bytte der er større end fiskens faktiske formåen ang. "slugning".

Imidlertid er kunstagn ingen valør for hvor stort et bytte fisken kan sluge, da havørreden ikke har decideret bagudvendte tænder - således at den kan slippe byttet igen.

Det skal derfor være reelle byttefisk/frøer m.m.) i maven der skal verificere størrelsen på muligt bytte.

En ørred fanget på kunstagn har ofte reageret ved territorial aggression - således slet ikke med "spisning" in mind" Big smile

Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down