Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan vælger man en fluestang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvordan vælger man en fluestang?
    Sendt: 09 Apr 2012 kl. 22:48
Hej.

Jeg har hørt at man skal vælge sin fluestang ud fra primært hvilke størrelse fluer man vil fiske med og sekundært hvilke fisk man vil fiske efter.
Men som alt andet er der jo forskellige meninger. Men alligevel må der vel være nogle generelle guidelines for hvad der afgør hvad man bør vælge?
Jeg synes det kunne være fedt at høre jeres meninger om emnet. Mange gange står man i en butik hvor man ikke selv nødvendigvis har den fulde klarhed i hvad man bør vælge når der er så mange muligheder.
Jeg kan rigtig godt lide at kaste med min #6 stang (har ikke højere eller lavere klasser) og bruger den/dem til al mit fiskeri. Det kan være svært i nogle situationer at kaste ordentligt og der burde jeg måske have haft en #7. Men whatever, vil gerne høre jeres meninger om emnet.
Hilsen Kim.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:00
Citat: Kim Krikau Jensen

Hej.

Jeg har hørt at man skal vælge sin fluestang ud fra primært hvilke størrelse fluer man vil fiske med og sekundært hvilke fisk man vil fiske efter.
Men som alt andet er der jo forskellige meninger. Men alligevel må der vel være nogle generelle guidelines for hvad der afgør hvad man bør vælge?
Jeg synes det kunne være fedt at høre jeres meninger om emnet. Mange gange står man i en butik hvor man ikke selv nødvendigvis har den fulde klarhed i hvad man bør vælge når der er så mange muligheder.
Jeg kan rigtig godt lide at kaste med min #6 stang (har ikke højere eller lavere klasser) og bruger den/dem til al mit fiskeri. Det kan være svært i nogle situationer at kaste ordentligt og der burde jeg måske have haft en #7. Men whatever, vil gerne høre jeres meninger om emnet.

Klasse 6 er en udmærket allround stang. At du måske ikke kaster lige godt med fluerne kan måske skyldes linen om denne er enten en DT eller WF line.
Står der kun et nummer på stangen er dette WF line (burde det være). Står der feks. AFTM 5/6 (burde) det være en DT 5 eller/og WF 6.

Jeg har på min klasse 6 stang kastet (rettere kylet!) med en 25 cm. lang geddeflue str. 6/0  men det var absolut ikke elegant!!. Optimalt kaster min klasse 6 bedst med fluer indtil str. 6.

Hvis jeg kun skulle have to fluestænger ville det blive en let klasse 5 (8 fod)  og en kraftigere klasse 8 (10 fod), dog vil min yngling altid være min 4 delte klasse 6 :-)

Knæk & Bræk
Finn
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:30
Hvis jeg skulle vælge 3 klasser, dækker mit behov for enhånds.
#490-4 til tørflue/nymfe og let kyst, medium til hurtig aktion
#690-4 til kyst og smal å, hurtig aktion
#610-4 til middel str. Å og backup til kyst og flyderings fiskeri, hurtig aktion
#810-4 til gedde i å og med flydering i sø og laks. Skal være den letteste på markedet. Medium til hurtig aktion.

I forhold til fluestr. Handler det for mig, blot om tilpasning af liner og forfang.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:41
Og hvis jeg skulle vælge en håndfuld fluestænger ville jeg vælge lige præcis dem jeg har. LOL

Mvh
Jim.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:47
jeg har 2 stænger ...
 
en #6 som jeg benytter mest for tiden ved kysten - den er superlækker at kaste med og jeg kan gå en hel dag med den.
 
en #8 til de hårde dage - og måske til lidt størrefisk (norge/sverige tur osv) - den er lidt tungere og hård at kaste med :)
 
det er alt hvad jeg har ! ... ingen reserve - ingen ekstra - intet bare de 2 dejlige stænger
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 01:38
Citat: Kim Krikau Jensen

Hej.

Jeg har hørt at man skal vælge sin fluestang ud fra primært hvilke størrelse fluer man vil fiske med og sekundært hvilke fisk man vil fiske efter.
Men som alt andet er der jo forskellige meninger. Men alligevel må der vel være nogle generelle guidelines for hvad der afgør hvad man bør vælge?
Jeg synes det kunne være fedt at høre jeres meninger om emnet. Mange gange står man i en butik hvor man ikke selv nødvendigvis har den fulde klarhed i hvad man bør vælge når der er så mange muligheder.
Jeg kan rigtig godt lide at kaste med min #6 stang (har ikke højere eller lavere klasser) og bruger den/dem til al mit fiskeri. Det kan være svært i nogle situationer at kaste ordentligt og der burde jeg måske have haft en #7. Men whatever, vil gerne høre jeres meninger om emnet.

Hej Finn.


Jeg tør godt vove den påstand, at mange tillægger stangen for stor betydning til at kunne kaste store fluer.

Et ofte alt for overset komponent i flueudstyret er forfanget, derefter linen.

Husk på i slutfasen af kastet er det jo forfanget som skal kunne generere tilstrækkelig med energi til at vende din store tunge geddeflue så den strækker. Dette kræver at du har et kortere skydehoved/klump end til små fluer, da en længere line og et længere forfang når at opbruge sin energi inden den når ud til fluen....og det hele falder bare sammen i en bunke.

Med et tilpas kort skydehoved og ditto forfang kan du sagtens vende en geddeflue med en klasse 5 eller 6.

Men omvendt vil du aldrig kunne strække din geddeflue ud med et langt skydehoved og et langt tyndt forfang, uanset hvor ond og voldsom din fluestang måtte være

Egentligt en ret simpel naturlov.


Mvh

Jim.



Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 08:13
Jeg er enig med Jim. Når jeg går med min klasse 6, går jeg med et forfang på en stanglængde og over 0.26 i spids til de stor fjerkoste og et forfang på knap 2 stanglængder og under 0.26 i spids til små fluer. Vil du ud og investere, så køb dig en klasse 8. Så er du dækket ind til det meste.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 09:38
Ja hvis en moderne 6'er med tilpasset line og forfang ikke kan klare vinden, så bliv hjemme eller tag en spinnestang. En 7'er vil være for tæt på. Den ene stang vil stå i skabe det meste af tiden. Hellere bliv 100 % dus med een stang og få det hele fin tunet. Om det skal være en 6'er eller 7'er som fortrukne klasse til kysten, må være en smagssag. Der er ingen tvivl om, at 7'er stangen er mere allround, til mange andre ting også. Hvis jeg måtte vælge en til det hele blev det en 796.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 09:50


Hej Finn.


Jeg tør godt vove den påstand, at mange tillægger stangen for stor betydning til at kunne kaste store fluer.

Et ofte alt for overset komponent i flueudstyret er forfanget, derefter linen.

Helt enig!

Da jeg kastede med den store geddeflue, var jeg slet ikke på geddefiskeri men ørred så det var "standard udstyret" jeg havde med.

På min 10.5 fod klasse 8 stang anvender jeg ofte en klasse 7 line netop afhensyn til vægten på de større fluer, og så er kort kraftig forfang.

Det er jo nok som du siger, at man ofte overser alt andet end fluestangen, for med de rette liner kan man udvide sit fiskeri betydeligt.

PS: er noteret bag øret at jeg skal prøve en lettere line til min klasse 6 til geddefluerne Thumbs Up

Knæk & Bræk

Finn Jensen

Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 11:02
hej
 
nu ved jeg ikke hvilken eller hvilke #6 stænger du har
men nyere stænger kan godt kaste med 2-3 forskellige vægtklasser
 
hilsen Jan
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 11:09

Kom afsted til en anerkendt grejshop. Forklar dem hvad det er du går efter. De har nogle demostænger- og liner stående og  prøv så at kaste. Du er den eneste der kan føle om det er den rette  stang og line til dig.

KogB
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 17:02
I skal have mange tak for jeres svar. Jeg kan se på det hele at flue størrelsen nok ikke er det der skal diktere hvilken stang man vil have, da det kan klares med justering af line og forfang? (der må dog alligevel være grænser for hvad en given stang kan? også med en given line?)
Nu gav jeg et eksempel på mit eget fiskeri, at det foregår med #6 (AJensen High Tide, samt 2 Loop stænger, hvor den ene skal have skiftet øjer) og 98% af tiden i fjorden. Jeg synes ikke at det skal blive en meget tungere stang. Jeg kan simpelthen ikke forlige mig med en #8 stang, det er for hårdt at gå med når vores fiskeri i fjord og kyst går meget på blind fiskeri hvor der skal kastes og atter kastes.
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down