Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang til knægten

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang til knægten
    Sendt: 27 Maj 2012 kl. 16:56
Hejsa alle 
Jeg er så heldig at min knægt har fået øjne op for fluefiskeri. Han har forsøgt sig med en 9fods - men den virker alt for stor til ham (han er "kun" 7 år) 
Jeg har kikket lidt på fluegrej til børn ... Men vil ikke ofre flere tusinde på det.

Er der nogen der har nogle råd - eller en brugt Redington Minnow, eller andre "børne-venlige" stænger til salg ?! (max 8fod!) 

Tak for din tid ;) 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1738
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:25
Hej Henrik.
 
Jeg har stor erfaring med fluegrej til børn grundet mit virke, som instruktør + at mine egne børn og børnebørn, har fluefiskeri på programmet.
 
Min erfaring er, at man ikke skal skele så meget til længden, så 9' og så et let hjul, som ikke behøver at koste en bondegård, jeg bruger gerne de små kulhjul i mellem str. til kl. 7, men jeg synes, det er vigtigt, at linen passer, og da er en billig WF7F rigeligt, og så et forfang, der kan strækkes.
 
Jeg bruger leg som indlæring, gerne på græsplæne, hvor der ligges et målskive i form af et gammelt cykeldæk, og her leges kastet i indlæring, men konkurancen består af, at ramme inde i dækket.
 
Fordelen ved et rundt mål, er at man kan rende de 360 grader rundt, så har man mulighed for at indlære kastet, i forskellige vindforhold.
 
Kast ude ved vandet, ja P&T er normalt det første sted, jeg tar den praktiske del, men en å eller kyst / sø er også sagen.
 
Hvad fanges der? jeg lokker med de sjove fisk, som gedder - aborre - hornfisk, de ædle fisk, skal nok komme senere.
 
Køb af grej? ja her på 123nu, er der jo mange muligheder, men man kan springe over og købe begyndersæt, det gør jeg aldrig, men søger efter brugt grej, evt. decideret tilbud, hvor man kan rende ind i rigtig gode sæt med det hele, til rigtig fine priser, findes jo også.
 
Stænger absolut kul, gerne omkring de 100g. det er vigtig for de små personer, at stangen ikke tar mangten, så reelt alt, så let som mulig, og så ren leg.
 
Jeg plejer, at sige, at indlæring af børn, er ren leg til de bliver ca. 10 år, så vil man de fleste gange kunne konstatere, om det overhovedet er noget, med det fluefiskeri.
 
Knæk bræk fra
P.K.


Redigeret af PK - 27 Maj 2012 kl. 17:29
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:14
Tjek lige Echo's børnestang "Gekko" ... :)
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:22
Ja - den ser også fin ud ... Håbede der var nogen der havde minnow eller gecko brugt til salg ;) 

Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:32
Hej Henrik

Jeg ville også vælge en lidt kortere stang end de 9 fod medmindre din knægt er kraftigt bygget og stærk, det kan give håndledsproblemer med en for lang stang pga. brækstangseffekten. 

Startede selv med alt for tungt spinnegrej som knægt og det kan jeg stadig mærke i dag ca. 40 år efter

Mvh
Rasmus Hansen


Til top
Søren Jacobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kontrol

Tilmeldt:: 09 Maj 2012
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kontrol Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:55
Goddag Henrik, skulle nok ligge inde med noget grej, til børn i den alder, min egen datter på lige godt 6 år, klare med alderen i tanke, fint en 9 fod kl 5 eller 6... Ligger inde med en smule svendsen grej og hjemme bygget stænger, som jeg gerne giver videre, liner kniber det nok med i en ordenlig kvalitet.
 
 
Søren.
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 20:18
du kan nemt købe din en billig klasse 3 7fod eller noget :-D hm..
Profish har det lækre sæt :-D fint for enhver begynder eller lilleknægt :-D dog er linen noget skidt der skal udskiftes til noget bedre :-D men stangen er utrolig dejlig let og kaster godt ;-D 

Fik engang købt mig dette sæt :-D lidt impuls køb :-D men må indrømme jeg er blevet utrolig glad for det ;-D største fisk pt på dette sæt er ørred på 2,3kg :-D 

Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2012 kl. 20:19
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down