Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forfang til RIO MainStream WF6FF

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forfang til RIO MainStream WF6FF
    Sendt: 18 Jun 2012 kl. 22:01
Hejsa

Er total noice omkring fluefiskerie. Har lige købt mig en fluestang mm. og går og øver mig stille og roligt på græsplænen. Er ved at finde mulighed for at få lidt instruktion ind under hudenEmbarrassed

Under denne trænning kom jeg til at tænke på at mit forfang nok ville blive noget slidt og nok burde skiftes på et tidspunkt, måske også selve linie men den tid den sorg.

Nu var det forefanget der føst faldt mig ind, defor spørgsmålet: Hviken LBS, X, mm er gængs ved kysten? Ved godt at det afhænget en del af hvor stor en fisk man ønsker t fange. Hælder lidt til enten et  taperet forfang 9 fod fluercarbon med 1-2 m bindelinie eller et polyleader 9 fod med 1-3m bindelinie begge i 0.20-0.25
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2012 kl. 23:29
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> < ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> < ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> Hej Jan
Tillykke med stangen. Jeg kender ikke denne Rio Mainsteam line, men som nybegynder er der altid godt at starte med en fuldline, selv om jeg syntes skydehoved og monofil runningline er at forestrække ved kysten.
 
Det er udemærket med noget græstræning men har du mulighed for det ved lejlighed, så tag et kastekursus eller to, således du lærer et godt grundkast og siden dobbelttrækket, da lange kast betyder høj linehastighed, lange hoveder og smalle linebugter.
 
Men ved praktisk kystfiskeri behøves man rent faktisk ikke kaste så langt - så øv dig på at fluen lander pænt ude for enden (altså forfang ligger pænt strakt ud fremfor en stor bunke), da fluen helst skal fiske med det samme du starter dit indtag.
 
Græstræning slider nok ikke så meget på linen og forfang - men rens linen med sæbespåner og giv den noget linedressing i ny og næ, så kan den holde i årevis. Undgå at træde på linen, skarpe sten, buske m.v., når du kaster.
 
Specielt forfang og runningline er sliddele, som skiftes efter behov - men de kan nu normalt holde til flere fiskesæsoner.
 
Det er dybest set fluen der bestemmer hvilken forfang og stang du skal bruge til at præsentere fluen for en havørred for enden af kastet. Til en klasse 6 stang kaster man sjældent med fluer større end #6 og gerne mindre f.eks. #8. Man bruger normalt til flydeline et taperet forfang ( 1x) taperet ned til 0.25-0.26 på 12 fod. Sørg for at forfanget er af en stivere type, og lav gerne lykker i begge ender (perfection loop), som du så monterer din spids i. Spidsen skal være ca 1 meter på f.eks 0.22 mm. Denne monterer du også med lykke til forfanget og gerne et lille stykke garnstump i enden, der simulerer flue når du træner. Som ny vil jeg vælge en spids på 0.25, hvilket giver færre vindknuder. Når din spids er slidt eller blevet lidt for kort ved flueskift, så sætter du bare en ny spids på.
 
Til en klasse 6 stang bruger jeg f.eks. Loop multi light færdig taperet forfang - her er specifikationerne 12 feet (3.65 m), tippet o.25mm og 10 lbs. Hertil binder jeg så en spids på o.22 Drenan eller fluercarbon på lidt over en meter.
 
Du skal ikke tænke så meget på lbs, da spidsen er det svageste led og kan fighte nok en stor havørred i vandet, bare du ikke løfter den op i spidsen som jeg gjorde med min første fluefangede, hvilket ikke var smart (fandt jeg ud af).
 
2 meter bindeline (spids) er for langt medmindre du taperer det og en polyleader på 9 fod til en tilsvarende stang lyder også lidt rigeligt. Hvis du vil bruge en polyleader, så vælg en 7-8 fod og intermidiate og igen med en spids på ca 1 meter o.22-0.25 mm. 3 meter bindeline (spids) vil give problemer. Husk en polyleader vejer ca. 1.2 gram som skal lægges til din kastevægt og kan bruges til at tune en lidt for let line.
 
Jeg bruger slet ikke polyleader og hvis du vil ofre noget på sagen er fluercarbon et godt stift materiale, men også lidt dyrt. Bruger det selv ved lejlighed som spids på færdigkøbte forfang.
 
Som tommelfingerregel skal dit forfang og spids være ca. 1 1/2 gange stanglængde.
 
Så nogle gode stive færdigkøbte forfang jævnfør ovenfor samt en rulle spidsmateriale - så er du godt kørende, da det er sjældent man får vindknuder på selve forfanget. Hvis du så laver et par spidser hjemmefra ved praktisk fiskeri, så er det en let sag at skifte, hvis det bliver nødvendigt. 
 
God fornøjelse.
 
Jan HagenSmile


Redigeret af JH - 18 Jun 2012 kl. 23:52
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 06:29
Godmorgen Jan Hagen Smile
 
Super tak for dit fyldestgørende svar og tak for at du gav dig tid til at skrive det.
 
Dit indhold er lige præsis det jeg gik og tumblede med. Jeg vil fluks finde og købe et par færdige lavede forfang samt noget spids materiale.
 
Er helt ening omkring det med at finde et kursus eller to. Leder pt. efter noget her i nærheden af Korsør. Samt har en kolega eller to der selv er fluefisker, som jeg støtter mig lidt op ad.
 
Kan pt. kaste ca. 15-20 m med et nogenlunde stragt forfang, så det går da fremad. Bruger bare for mange blindkast Wink men det skal nok komme på plads.
 
Endnu en gang tak
 
K & B
 
Mvh Jan
 
 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 07:57
Citat: Jan_Nielsen

Godmorgen Jan Hagen Smile
 
Super tak for dit fyldestgørende svar og tak for at du gav dig tid til at skrive det.
 
Dit indhold er lige præsis det jeg gik og tumblede med. Jeg vil fluks finde og købe et par færdige lavede forfang samt noget spids materiale.
 

K & B
 
Mvh Jan
 
 

Hej Jan.

Ang. færdige forfang, vil jeg anbefale dig at prøve dette http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produkter/forfang-og-backing/nylon-forfang/climax-seatrout-leader.html jeg bruger det til mit fiskeri på kysten, de fungere upåklageligt, og så tror jeg det bliver svært at finde et billigere forfang.

Mvh
Henning
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 10:07
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> < ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> Jeg kan fuldt ud tilslutte mig de forfang Henning anviser. Som nybegynder vil jeg nok vælge 12 eller 10 lbs udgaven og sætte en spids på ca. 1 meter på 0.25-0.26mm f.eks. drennan eller noget fluercarbon.
Alternativt kan du vælge ken sawada fra Salmon Fly 12 fod med o.28 tip (0x) som koster ca. 29 kr. stykket og også er gode stive forfang, som jeg selv bruger til kysten.
 
Spidsens længde afhænger dybest set af fluens størrelse ( små fluer længere spids og kortere spids ved større fluer).
 
At lære at kaste med få blindkast tager tid og der er forskel på vand og græs. Sidstnævnte kræver flere blindkast, da man ikke kan udnytte vandtrækket i vand.
 
Jeg bruger selv 2 blindkast ved praktisk fiskeri og det er som sagt i vandet fisken er og ikke i luften.
 
Men læs lidt om fluekastet også f.eks har Henrik Mortensen skrevet noget godt om dette. Problemet er at man som nybegynder svinger med kæppen og nogle kast bliver gode og andre ikke og man forstår ikke helt hvorfor. Jeg blev først god efter år og først da jeg egentlig forstod, hvad der giver smalle linebugter, høj line hastighed, timing af dobbelttræk m.v.
 
Kunsten at fange havørred kan også klares med kast på 20 meter - det drejer sig snarere om at finde fisken samt ikke skræmme dem væk med plaskeri og vadning m.v.
 
Velkommen i en spændende verden.
 
Jan HagenSmile
 


Redigeret af JH - 19 Jun 2012 kl. 10:11
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 12:35
Hej Jan Nielsen
En mainstream er en allround line og måske ikke den typiske kystline. Du kan sagtens bruge den, men skal ikke holde fokus på lange kast. Normalt anbefaler jeg ikke polyforfang (jeg hader dem), men det giver lidt mere frontvægt hvis du vælger en intemediate på 7-9 fod. Derefter ca en meter tippet på 0,25 mm. Det kan måske gøre det lidt nemmere.

Det bedste er hvis du koncentrerer dig om linebuerne og præsentationen. Ikke de lange præstationskast, så glemmer du at fiske og se fisk. De er jo ikke så langt ude...
Senere kan du så nørde i forskellige line typer.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 16:06
Hejsa
 
Dejligt at se, at der stadig findes personer, der vil give væk af deres viden/erfaringen igen og igen, prisværdigt. Tak alle
 
Lidt med vijle at jeg valgte den MainStream line, istedet for en reel kystline, til at starte med.  Min ide var at finde og beherske "melodien", få et sikkert og mere præsis kast på de ca. 20 m, før jeg reelt, tog kæp og line med til kysten.
 
Når så melodien var "fundet" så skifte til en mere kystvenlig line. Som der skrives, fisken er jo meget tit og ofte lige foran snuen på en.
 
Rart at vide at "græs træning" kræver lidt flere blindkast, så er jeg mere rolig og vil, som der også skrives, focusere mere på de smalle line buer mv. Kaste længden vil jeg lade komme ganske af sig selv når det andet beherskes.
 
Men må indrømme, det kripler lidt  i kroppen, for at prøve det af på kysten. Også selv om jeg ikke lige finder fisken med det samme. Har jo min erfaring omkring pladser og steder som spinnefisker at trække på. Fisken skal nok blive landet på et tidspunkt.
 
Vil ligeledes søge på "henning Mortensen" og se hvad han skriver om emnet. Tak for link mv.
 
mvh Jan
 
 
 
 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 16:57
Citat: Jan_Nielsen

Hejsa
 
Dejligt at se, at der stadig findes personer, der vil give væk af deres viden/erfaringen igen og igen, prisværdigt. Tak alle
  
Vil ligeledes søge på "henning Mortensen" og se hvad han skriver om emnet. Tak for link mv.
 
mvh Jan
 

Du vil sikkert få mere ud af at søge på Henrik Mortensen, men du kan se hans egen side her http://henrik-mortensen.com/home

Mvh
Henning
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 17:00
Hej Jan< ="text/" ="" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0">

Nu har kært barn jo mange navne - men vores gode ven hedder Henrik Mortensen og jeg vedhæfter lige et relevant link:

http://www.scandicangler.com/article/fluekastets-filosofi-indledning

En anden flot artikel - dog mest om tohåndsstænger:

http://henrik-mortensen.com/User_files/f044fa5d55aa0dd3919df597568a4357.pdf

Du kan vist låne nogle bøger på bibliotek, se nogle klip på youtube og måske finder der også nogle bønder i Korsør området, der vil lære lidt fra sig. Godt fluevand findes der ved jeg i dette område.

Jan HagenSmile
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 17:48
Hug Ups bogstaver og tal har det med at give fejlsøgninger Wink
 
Jeps vi har en hel del km som er perfekt flue vand/ørred vand. Regner med at tage et par timer derud her efter spise tid. Og ja kan vist nok støve bonde eller 2 op der gør sig i fluefiskeri Smile
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2012 kl. 22:00
Hej Jan et vigtigt tip. Som spinnefisker har din agn typisk mere fart på, end en flue. Derfor skal du tage så hurtigt ind som du gider. Derfor er intermediete godt, det holder nemlig din flue tanden længere nede i vandet, når den skal have fart. Bevægelse bevægelse og atter bevægelse. Der skal affiskes noget vand. Med spinnestangen, kan du komme mindst dobbelt så langt fra den samme plet. Derfor mere bevægelse. Så lige den sidste....tro endelig ikke, at det er et must at gå ud i vandet. Køb en linekurv så du også kan stå i vandkanten. Skide træls når bølgerne kaster rundt med den løse line i sten og tang. God fornøjelse.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 06:03
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 06:23
Godmorgen til Jer har besvaeret mit indlæg.
 
Syntes lige at I skulle se dette.
 
Var på kysten i går aftes. Dvs. startede ved ca. 19 tiden. Næsten ingen vind og vandet næsten speglblankt.
 
Havde ikkese og  mærket noget i et par timer. Reelt gik jeg bare op og ned af en meget lang kyststrækning og øvede med min fluestang. Mødte i øvrigt en anden person, der også gik og øvede med en fluestang, han havde fået for omkring 6 år siden og aldrig havde brugt før i går :-)
 
Ved 21 tiden begyndte jeg at kunne se spredte fisk i overfladen. Mærkede et par gange, at der var fisk der var interesseret og kl. ca. 2200 kom hugget. Deværre blev jeg lidt paf og glemte helt, at det var en fluestang så jeg fik ikke rigtigt tøjlet og trimmet gearet til figthen, så jeg mistede den igen Embarrassed. Nåede dog at se, at den var lidt over mål så ikke den store fisk men aliigevel ... svovt var det, at have fisk på fluen . En hel anden føling, meget mere direkte og kraftfuld. Sådan føltes det i hvert fald.
 
Hvis vejret tillader det, er jeg på kysten igen idag Smile
 
K & B
Jan
 
 
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 15:41
Skide godt !! - så er der ingen vej tilbage Hihi Wink
Det er en fantastisk følelse når de hugger hårdt og tungt på fluen ....

Må jeg spørge hvilken flue den huggede på ?

Mvh
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jan_Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 22:44
Hejsa
det må du, det var en selvbundne variant af pattegrinsen i pinkSmile om det var en tilfældighed skal være usagt.

vand og vejret i aftens var for voldsom til for mig mht. flue så måtte tilbage efter en anden stang men hvad der var igår af fisk, var lige modsat her tilaften. Så kun de dyr der skulle bruge luft under vigerne


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down