Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Desinficering - Island

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ALB

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Munkebo
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ALB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Desinficering - Island
    Sendt: 20 Jun 2012 kl. 17:45
Hej,
 
En ven bosiddende på Sjælland skal til Island, er der nogen der har navngivne steder/dyrlæger der kan klare en desinficering?
 
Til top
Claus Røgild Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
arctic1

Tilmeldt:: 16 Sep 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arctic1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 17:58
Husk at hent pris ved flere dyrlæger. Der kan være endog stor prisforskel på ydelsen. Din ven skal huske at få attest med på desinficeringen - ellers bliver det gjort igen på Keflavik mod en pæn betaling!
Til top
Allan Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ALB

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Munkebo
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ALB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 18:05
Ja, har selv fisket deroppe flere gange, så den er jeg med på Big smile
 
Nogle konkrete bud?
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 20:46
Kan grejet virkelig tåle sådan en desinficering? Waders og det hele?
Hilsen Kim.
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 21:07
Jeg har hørt fra fiskere i Norge, at fluelinen kan tage skade af det og at man skal sørge for at skylle den omhyggeligt efter desinficeringen.  Jeg har ikke prøvet selv.  Måske andre kan be- eller afkræfte?
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 22:57
Tror Lejre Dyreklinik kan hjælpe, det er ihvertfald forsøget værd at prøve at kontakte dem.
Til top
Flemming Birger Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steelheader.dk

Tilmeldt:: 19 Dec 2011
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steelheader.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 23:03
Hejsa

Har selv været på Island flere gang. Jeg vil anbefale at få det gjort i Keflavik. Det koster ca. 300 kr. De er ikke særligt grundige og du siger bare det er nye fluer der aldrig har været brugt så slipper du for at drukne dine flotte fluer i en mærkelig væske.

De bruger en spayflaske i lufthavnen - kan ikke være særligt effektivt - men de er tilfredses med det der oppe.

Jeg ville ikke spilde mange penge (for det er dyrt) på en dyrlæge her hjemme. Jeg ved iøvrigt at sportsdress i København har nogle arrangementer hvor man kan få det gjort - men ved ikke om det er forsent.

Gør det i Keflavik - det er ikke noget problem, det er billigere end her hjemme, men sæt lidt tid af til det. Er man 2-3 personer kan der hurtigt gå en time med det ;0(...

Se iøvrigt foto fra mine Islandsture her: www.steelheader.dk

God tur

Flemming


Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 23:05
Citat: lc52

Jeg har hørt fra fiskere i Norge, at fluelinen kan tage skade af det og at man skal sørge for at skylle den omhyggeligt efter desinficeringen.  Jeg har ikke prøvet selv.  Måske andre kan be- eller afkræfte?


Så vidt jeg ved, bruger man formalin og ikke Virkon-S, når der skal desinficeres til Island. Formalin er mig bekendt noget mere skånsom mod grejet, og uanset hvad vil jeg altid skylle grundigt bagefter. Og så vidt muligt også tørre sagerne, inden det pakkes ned. Hvis det er muligt, vil jeg også forsøge at få nybunde fluer udenom kemikalierne. Jeg har prøvet at ødelægge en del fluer, fordi overskudsfarve smittede af på de lyse fjer og hår.

Johan
Til top
Flemming Birger Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steelheader.dk

Tilmeldt:: 19 Dec 2011
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steelheader.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2012 kl. 23:08

Det accepterer normalt at fluer der tydeligt er nye ikke er desinficeret!!
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 09:43

Fluer der er ny og ubrugte skal ikke desinficeres.  Det står i vejledningerne for indrejse med sportsfiskegrej til Island.

Der er en række væsker og stoffer der er godkendttil desinficering af fiskegrej ved indrejse til Island. Det er blandt andet Virkon 5, Formalin og en del andre som man kan læse sig til på det Islandske ministerium for Landbrug og fiskeri´s hjemmeside.
Det nemmester ( og dyreste ) er at få det gjort hjemmefra. Ved min dyrlæge har det typisk kostet 1000- 1500 at få det gjort, afhængig af hvor mange sæt der skulle behandles. Så er det også pakket og forseglet med certifikater og det hele,  og har aldrig givet anledning til problemer. Det er billigere i Keflavik men til gængæld kan det tage lidt tid. Og man vil vel gerne ud og opleve dette smukke land med dets helt unikke natur og fiskeri.
Så må jeg sige at jeg synes man ikke skal prøve at snyde på vægten og smutte udenom ved at sige at det er ubrugte fluer og den slags hvis det ikke er det.
Island har noget helt unikt fiskeri i verdensklasse og deres elve er ikke forurenet med Gyro- og andre parasitter. Det vil efter min mening være en katastrofe at få overført den slags sygdomme derop til blot fordi en gæst til landet vil undgå athave sine fluer eller grej andet dyppet. Se blot hvilke problemer med parasitter Norge har døjet med med katastrofale følger for de berørte vande. Et par fluer er for intet at gerne mod sådan en ulykke.
 
Til top
Flemming Birger Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steelheader.dk

Tilmeldt:: 19 Dec 2011
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steelheader.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 11:30

Hej Igen

 

Nu må det på ingen måder opfattes sådan at jeg opfordre nogen til at snyde på vægten. Jeg går absolut ind for at beskytte det fantastiske laksefiskeri på Island - og alle andre steder.

 

Min kommentar om ubrugte fluer var blot for at pointerer at det normalt accepteres at nye fluer (såfremt det er tydeligt de er nye og ubrugte) accepteres - uden de er behandlet!

 

Men jeg går dog også ind for at der er proportioner i tingene. Og en æske knastørre fluer udgør en 1-mio-del risiko i forhold til at par vaders og vadestøvler der er behandlet – særligt hvis der er filtsåler på!! Det kan faktisk være næsten umuligt at desinficerer et var vadestøver med filtsåler – så jeg kan i den forbindelse kun anbefale at købe støvler uden filt….

 

Om det er nemmere at få det gjort hjemmefra eller på Island afhænger nok af adgangen til en dyrlæge der kan gøre det for en herhjemme i forhold til hvor tidspresset man er når man ankommer til Island.

 

En ting jeg dog vil gøre opmærksom på er at (det har jeg set meget uheldige eksempler på) nogle dyrlæger er meget grundige (når de skal lægge navn til) og alt bliver dybet i væske og straks forseglet. Det kan betyde at stænger, hjul, vaders, fluer mv. bliver pakket vådt ned i plastik. Går der så en uge eller 2 inden de bliver pakket ud (på Island) er det måske ikke bedre værd end at smide ud!! Så vær lige OBS på hvordan det bliver pakket og plomberet !!

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 12:09
Citat: Steelheader.dk

 

Men jeg går dog også ind for at der er proportioner i tingene. Og en æske knastørre fluer udgør en 1-mio-del risiko i forhold til at par vaders og vadestøvler der er behandlet – særligt hvis der er filtsåler på!! Det kan faktisk være næsten umuligt at desinficerer et var vadestøver med filtsåler – så jeg kan i den forbindelse kun anbefale at købe støvler uden filt….

 



Det er der så også andre gode grunde til. Skarpe lavasten kan hurtigt aflive sådan et par filtsåler...Cool
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down