Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jeg har en høne at plukke med jer!

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Jeg har en høne at plukke med jer!
    Sendt: 09 Aug 2012 kl. 15:39
Hej forum!
 
Jeg har en høne at plukke med jer! (høhøhø)
 
Jeg skal have skindet af en høne til senere farvning af fjerene.
Hvordan skal skindet/fjerene behandles før jeg kan bruge dem osv.?
 
Nogen der har erfaring med det?

PFT!

-Shimania
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 15:42
har hørt det skal en tur i micro ovnen for at dræbe bakterier olign.
men ved det er kun noget jeg har hørt
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 15:52

Masser af savsmuld når du tager skindet af  derefter skraber du fedtet af salter det og sætter det til tørre når det er rigtigt tørt efter et par uger lægger du det i fryseren  et par dage så  tager det op og tøer det op hvorefter du fryser det ned igen så skulle de skade dyr der er i skindet være døde

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 15:55
Skal det evt. vaskes e.l. efterfølgende?
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 19:33
interessant - følger lige med.... men microbølger tror jeg måske ikke så meget på..
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 19:43
Du Skal ikke vaske det, det er ikke nødvendigt savsmulden holder det tørt mens du flår skindet af
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 19:55
Citat: MikaelWS

interessant - følger lige med.... men microbølger tror jeg måske ikke så meget på..



Det kommer til at ligne flæskesvær
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 19:57
Omkring det at behandle sine skind og fjer, er det vigtigt, at tænke sig godt om, når man har fået skindet tørret.
 
Jeg har, rodet med egen præperering af skind og fugl i mere end 50 år, dels som jæger, og ikke mindst, som underviser i fluebinding.
 
Tamhøns, har reelt lige så mange lus og lopper, som vildt, så man skal sørge for, at passe på sin samling, når der skal efterbehandles.
 
Sørg fo,r at fjer og pels er tørt, og få taget " huden" af, og skrab alt overskydende fedt af.
 
Vildfugle, behandler jeg helst på denne måde:
 
Tar de dele af, som ikke skal bruges til fluebinding.
 
Flår fuglen, og skraber fedtet af, men så gør jeg det, at jeg laver en avis om til en lille rund bold, og sætter avisen ind i fuglen, imod kødsiden.
 
Herefter ligges fuglen i en dobbelt gennemsigtig plastpose, hvor luften suges ud, og posen lukkes.
 
Fuglen fryses i ca. 1 uge, hvorefter man kan efterbehandle skindsiden med salt eller alun + savsmuld.
 
Når fuglen er rigtig tør, så ligger jeg den i håndlunken vand, med skyllemiddel i, lader den tørrer op, efter skylning i rent vand, og når fuglen er tør, så fryses den igen i ca. 3 dage, så er den klar til brug, dejlig blød i fjerdragten.
 
Når man skal opbevarer sine præparerede skind, så skal der efterbehandles i form af noget tilsæt, det er aldrig nok, at fryse skadedyrene, der skal altid ligges noget ved, eller risikere man, at hele ens samling, får besøg af møl, og andet godt.
 
I dag bruger jeg spåner fra cedertræet, det holder i årevis. Jeg har materialer, som har ligget i mere end 35 år, kun beskyttet af vedlagte midler, lavet af cedertræ:
 
 
Tamfugle kan selvfølgelig behandles, som ægte vildt.
 
Har man mulighed for at få fat i noget proffesonelt "loppemiddel" hos minkavlere og andre, der har pels og fugl, som erhverv, så er det klart det bedste middel til at holde skadedyr væk, men pas på, det plejer at være noget hidsigt giftigt stads, der bruges!
 
Knæk og bræk fra
P.K.
 


Redigeret af PK - 09 Aug 2012 kl. 20:07
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 20:02

Hej

Jeg har her i min sommerferie tørret skind fra fasaner

 I efteråret da jeg fik et dusin fasaner i forskellige farver, blev vingerne skåret af og dyrene pelset. Efterfølgende blev hvert skind forsigtig skrabet for fedt og kødrester. Hullerne hvor vingerne sad, blev nænsomt syet samme, så der ikke er et hul mere.

 
En god håndfuld groft køkkensalt blev gnedet ind i kødsiden og et par lag køkkenrulle lagt over. så blev hvert skind rullet samme, fra hoved til halen og lagt i en frysepose og placeret i fryseren.

På en varm solrig blæsende sommerdag ved Vesterhavet, blev salt og den nu våde køkkenrulle fjernet fra de optøet skind og hvert skind med fjersiden ned af, spændt ud på en træplade med lange søm . Hvert skind blev så løfte fra træpladen så luften kunne komme ind under skindet.

Efterfølgende blev træpladerne placeret på et solrigt blæsende sted og 2 dage efter var skindene fine og tørre. - Nu kan du forsigtig børste skindet for overskydende salt og løse fjer. Nu skal det hele en tur i fryseren igen. mindst 3-4 dag, tø det op et par dage og gentag turen i fryseren et far dage.... jeg opbevare mine skind i fryseren til jeg skal bruge dem til efteråret .

 
Mikroovn...pas på, skindet bliver mere ristet og sprødt og der begynder at lugte af steget kylling, selv efter få sek. i ovnen.
Skindet nærmest smulder bag efter.
 
/J
 

 

 
 
 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 20:03
Citat: Shimania



Hej forum!
 
Jeg har en høne at plukke med jer! (høhøhø)
 
Jeg skal have skindet af en høne til senere farvning af fjerene.
Hvordan skal skindet/fjerene behandles før jeg kan bruge dem osv.?
 
Nogen der har erfaring med det?PFT!-Shimania


Skær skindet fra undersiden af næbbet, nedover brystet til kloakåbningen. Flå det op over fuglen og træk vingerne så meget gennem skindet du kan og klip over med en skævbider.
Omkring kammen og øjene lægger du et snit rundt om dem og et snit over næbroden. Så kan du få det helt af.

Med øggen af en kniv kan du skrabe skindet ren for evt. fedtrester. Vælger du at vaske skindet, skal du gøre det her. Brug håndvarmt vand og opvaskemiddel. Vask grundigt og skyl godt.

Så skal skindet blot tørres og det kan gøres ved at lægge det på nogle aviser og med jævne mellemrum ryster du skindet så fjerne kan løsne sig fra hinanden.

Når skindet er helt tørt kan du dampe det over kogende vand. Den skoldhede damp slå evt. æg fra utøj ihjel hvis du ikke fik det hele ud ved vask.

Jeg bruger aldrig savsmuld, salt eller lign. Blot lufttørring.
Brug ikke hårtørre til at tørre skindet hurtigt. Varmen vil blot trække yderligere fedt ud af skindet.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down