Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder til fluefiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nybegynder til fluefiskeri
    Sendt: 16 Aug 2012 kl. 00:21
Hej!

Jeg har længe haft en drøm om at starte med at fluefiske, men har aldrig fået taget mig sammen til det. Jeg har læst og læst på forummet her og set nogle videoer til hvordan man kaster, og jeg synes det ser så fedt ud

Men nu da jeg snart har fødselsdag, var det derfor en oplagt mulighed for at ønske sig noget fluefiskeudstyr, så man kunne komme i gang med det :) Men som I nok kan forstå, så har jeg ikke den fjerneste forstand på fluefiskeri. Kun sparsom erfaring med spinnefiskeri. Så derfor håbede jeg at der var nogle af jer der kunne give mig nogle råd til hvad jeg skulle gå efter, og hvad der skal til for at kunne kaste sig ud i dette spændende fiskeri. Det skal lige nævnes at jeg er studerende, så pengene hænger ikke lige på træerne. Desværre ;/ Ville ellers være dejligt med sådan et træ :)

Jeg kunne primært godt tænke mig at fiske ved kysten, men også havde mulighed for at fiske i søer og åer hvis lejligheden byder sig.

Knæk og bræk

Kasper


Redigeret af Kasper88 - 16 Aug 2012 kl. 00:24
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 07:27
Hej Kasper




Jeg har blot fundet nogle tilfældige. Du bliver nok mest glad for en 9 fod 4 delt. Om det skal være #6 eller #7 er der normalt delte meninger om. hvis det er mest kyst eller HØ i å, så tag en #7. Priser omkring 1200-1600 kr er nok realistisk, helst ikke billigere. Der kan være væsentlig forskel på flueline kvaliteten i denne prisklasse. Fluelinen er vigtig.
Søg også på sæt fra Vision og Guideline. Jeg har nok valgt 5 mærker, som jeg selv vil søge i. Zpey er også en god kvalitet, men virker lidt dyr i forhold til de andre. Vær opmærksom på, at man kan få meget godt grej brugt. Find nogle kammerater/forening og søg noget hjælp. 
God fornøjelseSmile

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 15:52
Jeg vil lige tilføje at som de fleste godt ved så er fiskegrej billigere på nettet. Men transporten af fiskestænger er ikke helt billig. Så jeg vil sige at man næsten lige så godt kan gå ned i sin lokale grejforhandler hvor man også kan prøve grejet. Smile 



 Knæk og bræk med det Smile
Til top
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 18:51
Mange tak for svaret Jesper! :) Jeg var også i et par fiskebutikker idag for at høre hvad de anbefalede, og det var ca. det samme som du har skrevet.

Det Scierra sæt du linker til, jeg kan se at normal prisen er 4.800. Betyder det så at det er et super godt sæt, der bare er sat ekstremt meget ned, eller er det pga. mærket at det har været så dyrt ? For det ser da meget interessant ud :)
Jeg har også kigget lidt på http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/52-fluesaet/3079---fluesaet-pool-12-bedst-i-test/ , mest fordi prisen er ret lav og normal prisen ligger på de 1700 kr, som jeg jo er blevet rådet til at gå efter.


Redigeret af Kasper88 - 16 Aug 2012 kl. 18:56
Til top
Peter Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
samsondk Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 210
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér samsondk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 19:07
Jeg vil ikke mene det Scierra sæt er ret godt.. !
Efter min mening, ville jeg gå efter noget A. Jensen evt. noget http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/39-fluestaenger/2433-a-jensen-high-tide/
 
Men jeg ville ofre flere penge på stangen end hjulet her i starten. Og så tage et kastekursus..
Til top
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 19:21
Citat: samsondk

Jeg vil ikke mene det Scierra sæt er ret godt.. !
Efter min mening, ville jeg gå efter noget A. Jensen evt. noget http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/39-fluestaenger/2433-a-jensen-high-tide/
 
Men jeg ville ofre flere penge på stangen end hjulet her i starten. Og så tage et kastekursus..

Hvorfor er det ikke godt, sættet? I mit uerfarene hoved, vil et sæt der koster næsten 5000 kr være ret godt i forhold til et sæt der koster 2000 kr, men det er måske bare mig :)
Til linket: Det er jo så kun for stangen, så er det at det begynder at blive for dyrt. Er desværre studerende som sagt, så det er ikke lige pengene der er flest af, desværre. :/
Til top
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 19:57
Hva med http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/39-fluestaenger/2435-a-jensen-charon-kit-fluesaet-med-2-liner-og-fluer/ ? 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 20:01
Hej Kasper
 
Før priser er noget sjovt noget, og sjældent har tingene været solgt til de priser Wink
 
Hvis jeg var dig, ville jeg nappe det pool 12 sæt, og så få fat i noget instruktion i fluekastet efterfølgende, og overveje et medlemsskab af www.cfcc.dk
 
Og så velkommen hos tosserne der smider med tørresnore når du kommer dertil Big smile
 
Mvh
Lasse
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 20:50
Har aldrig forstået hvorfor man skal trækkes med dårlige ting, bare fordi man er begynder? Fik selv det samme elendige råd, da jeg startede. Det er bare spild af penge!
Hvis økonomien er trang, så spar op til en TFO bvk #6 eller #7  9´. Livstidsgaranti. Ligger til omkring 2 jern fra ny.
Jeg går selv med en scott, men min makker har altid gået med en BVK og den kaster fantastisk til prisen.
Da vi fiskede i syden, brugte mange fiskerne dernede netop denne stang.
Hjulet behøver ikke være dyrt til forholdende i DK:). Et Okuma SLV fås til 399 i butikkerne. Så har du et super sæt i mange år frem (eller indtil du bliver grejnørd:))!


Redigeret af nielsesmarch - 16 Aug 2012 kl. 20:53
Til top
Peter Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
samsondk Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 210
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér samsondk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 21:56
Som Niels Esmarch skriver ville jeg også vælge en god stang, selvom det er til at starte med.. Og førprisen kan du bestemt ikke regne med..
Et Okuma SLV er et meget fornuftigt hjul specielt til de penge. Jeg har det selv til som et af mine backup hjul.
Til top
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 22:06
Jeg var oppe hos Salmonfly i Brønshøj og snakke med ham. Han forslog mig en stang, tror faktisk det var en TFO 9" #7 plus line osv til ialt 2600 kr, som når han så har 20% ville blive 2000kr. Det er vel en meget god pris, så?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 22:44
Citat: Kasper88

Jeg var oppe hos Salmonfly i Brønshøj og snakke med ham. Han forslog mig en stang, tror faktisk det var en TFO 9" #7 plus line osv til ialt 2600 kr, som når han så har 20% ville blive 2000kr. Det er vel en meget god pris, så?

Hej Kasper
Uanset hvordan man vender og drejer den bliver den slags tråde altid til personlige meninger. 
Som der bliver skrevet længere oppe "hvorfor trækkes med alt det lort og dårlige råd.....eller hvad der nu stod. Tjah hvis jeg havde foreslået noget dyrere var der sikkert, nogle som mente noget andet. De færdige sæt er tit billigere, end hvis du købte det samme enkeltvis.

Jeg selv har for nogle måneder siden købt en Sage One, som har en vejl. pris på 5300 kr, den er jeg rigtig glad for og kan varmt anbefale. Hvis du vil ofre det er du godt kørende.
Spøg til side..

Det bedste er hvis du kan kasteteknikken:
Gå ind i en vel assorteret butik. Kik ikke på prisen og bed personalet om at finde et demohjul med en god line til det fiskeri du mest vil dyrke. Dernæst prøver man alle de stænger i den klasse og længde man orker og vælger den bedste. Derefter tager man chokket med prisen og tager stilling. Man kan jo være heldig, med at det ikke er den dyresteWink Det er den optimale måde at vælge på.

Nu er det desværre ikke nemt, når man starter fra scratch. Du vil sikkert kaste lige dårligt uanset hvilket grej du får i hånden. Det aller bedste ville være, at melde sig ind i eks cfcc og møde nogle venlige sjæle, som har et sæt du kan øve dig med og få noget hjælp til kastet. Tro mig det er ikke svært at lære de alm grundlæggende kast. Derefter har du en bedre forudsætning for at købe. Måske kan du prøve noget af de andres, som du bliver dus med. Måske kan du få hjælp til et fornuftigt køb der. Lasse i tråden her er kasteinstruktør og er med i cfcc.


Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 23:02
Citat: sage

Hej Kasper
Jeg har blot fundet nogle tilfældige. Du bliver nok mest glad for en 9 fod 4 delt. Om det skal være #6 eller #7 er der normalt delte meninger om. hvis det er mest kyst eller HØ i å, så tag en #7. Priser omkring 1200-1600 kr er nok realistisk, helst ikke billigere. Der kan være væsentlig forskel på flueline kvaliteten i denne prisklasse. Fluelinen er vigtig.
Søg også på sæt fra Vision og Guideline. Jeg har nok valgt 5 mærker, som jeg selv vil søge i. Zpey er også en god kvalitet, men virker lidt dyr i forhold til de andre. Vær opmærksom på, at man kan få meget godt grej brugt. Find nogle kammerater/forening og søg noget hjælp. 
God fornøjelseSmile


Jeg synes du skal købe det Scierra sæt "CTC" der får du virkeligt noget for pengene !:-D
Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 23:13
Citat: samsondk

Jeg vil ikke mene det Scierra sæt er ret godt.. !
 
 
Sludder Wink
Jeg har selv haft den CTC i #7/8, og den kan sagtens smide noget line ud! Det er selvfølgelig ikke den mest lette stang, rent vægtmæssigt. Men jeg har alligevel været ret glad for den.
 
Så jeg vil give Peter ret.. Skal jeg vælge nogle af de nævnte stænger, så er jeg ikke i tvivl. Og prisen gør jo heller ikke ondt Wink
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 23:20
Citat: Peter Eriksen

Citat: sage

Hej Kasper
Jeg har blot fundet nogle tilfældige. Du bliver nok mest glad for en 9 fod 4 delt. Om det skal være #6 eller #7 er der normalt delte meninger om. hvis det er mest kyst eller HØ i å, så tag en #7. Priser omkring 1200-1600 kr er nok realistisk, helst ikke billigere. Der kan være væsentlig forskel på flueline kvaliteten i denne prisklasse. Fluelinen er vigtig.
Søg også på sæt fra Vision og Guideline. Jeg har nok valgt 5 mærker, som jeg selv vil søge i. Zpey er også en god kvalitet, men virker lidt dyr i forhold til de andre. Vær opmærksom på, at man kan få meget godt grej brugt. Find nogle kammerater/forening og søg noget hjælp. 
God fornøjelseSmile


Jeg synes du skal købe det Scierra sæt "CTC" der får du virkeligt noget for pengene !:-D

Hej Peter
Jeg har ikke prøvet nogle af dem. Måske er pool 12 sættet bedre en dem jeg har fundet og ovenikøbet billigere? Der findes mange fornuftige begyndersæt. Ofte er linen af tvivlsom kvalitet på de billigste sæt og nogle gange også på de lidt dyrere, men det er jo så der, man skal prøve sig frem.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 00:42
Problemet er jo lidt at jeg bor inde i København, så det er lidt svært at tage en stang med ud på gaden og kaste. Tror både gående, cyklister og biler vil kigge lidt skævt til mig, hvis jeg står og smider en flue ud i ansigtet på dem. Kræver jo så lige at jeg overhovedet får den afsted først, men alligevel LOL  Kunne ikke forestille mig at jeg kunne låne den med hjem og prøve på en plæne.


Redigeret af Kasper88 - 18 Aug 2012 kl. 00:42
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 01:19
et sæt taler til en og er lort for en anden, prøv sættet inden du køber det, nogen mener det ene og andre mener det andet. start billigt (meget billigt)1000kr max og så arbejde dig vej op, tag et kastekursus med det billige sæt og så se om det er dig. mit råd er ud fra egen erfaring og jeg er blevet en god kaster og en rendyrket fluefisker den dag idag, for en ting er sikkert, det er MEGET sjovere at fange fisk på fluestang end med spinnestang.

men knæk og bræk med det og hope you join the flyfishing club:

hilsen Anders 
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 02:19
@Kasper

Da du bor i hovedstaden, kunne du også tage en tur forbi Hvidovre sport, de afholder også kaste kursus om aftenen uden du skal betale for det. Der vil du kunne prøve dig frem og få en god sludder.

K&B
Ole Nielsen
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 02:47
Hej Kasper.

At blive fluefisker er ikke noget stort problem (især ikke for dig som er ung, du lærer hurtigt)

Det kræver 3 ting, forståelse af simpel fysik, et værktøj der optimalt kan hjælpe dig til at følge fysikkens love, samt et bevægelsmønster (fra udvøer, altså DIG) der følger fysikkens love, så tæt som muligt.

Det kan lyde som det bare Bu.. Sh.., for dig som begynder!

Jeg kan ikke se hvor du kommer fra i landet, men hjælpen er jo som altid lige om hjørnet herinde på 123nu.

Er du på Sjælland, er der masser hjælp at finde, men Lasse Karlsson nok et rigtigt godt bud!
Er du fra Fyn, kan du kontakte mig;-) eller andre, GOOGLE kan nok hjælpe digBig smile

Er du i Jylland, er der noget der hedder Sportsfiskeren (et landsdækkende forbund) med masser af folk, der er tilknyttet og som der gerne vil hjælpe/undervise dig.... kort sagt der er mange muligheder.

Men køb ikke færdige kpl. sæt (Nedsat fra 1999,- til 499,-) for de er absolut IKKE PENGENE VÆRD.
Faktisk burde de forhandlere der sælger noget sådannet "SKROT" bandlyses for altid, for de hjælper absolut ikke til at skabe nye fluefiskere.

Jeg har i gennem mine over 20 år som instruktør, set utallige "Konfirmationsgaver"- "Fødselsgaver"- Firmagaver" osv. solgt af "DUMME" forhandlere til USKYLDIGE og godmendene kunder, med et dårligt resultat til følge, og jeg kan garantere at det ikke er slut endnu!

Koster et fluesæt 499,- i butikken og du frætrækker moms+ forhandler avance, har du mindre penge tilbage, til at betale hvad bare en billig/dårlig flueline koster.
Et sådant "værktøj" vil du aldrig få glæde afAngryALDRIG!!!!!!

Jeg forstår at dine penge er begrænset, men tilmeld dig først et sted hvor du kan lære at kaste og samtidigt låne grej der er tilpasset hinanden, så har du et godt udgangspunkt!
Herefter kan du selv bedømme hvad der er skrot eller godtWink

Og så er det altså sådan indenfor vor branche, (ligesom indenfor alle andre) har du selv lidt forstand på produkterne, ved du også godt at "lidt" bedre også oftes er "lidt" dyrere, også selv om pengene er små, så må du jo se om du kan "presse" din forhandler lidt, måske forstår han din midlertidige situation, bøjer sig lidt for dig, og skaber samtidig en varig kunde, det kan du jo håbe påClap

Bare gå til dem, Knæk & Bræk






Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 09:47
Citat: Kasper88

Problemet er jo lidt at jeg bor inde i København, så det er lidt svært at tage en stang med ud på gaden og kaste. Tror både gående, cyklister og biler vil kigge lidt skævt til mig, hvis jeg står og smider en flue ud i ansigtet på dem. Kræver jo så lige at jeg overhovedet får den afsted først, men alligevel LOL  Kunne ikke forestille mig at jeg kunne låne den med hjem og prøve på en plæne.
 
Hej Kasper
 
Der er flere steder hvor du kan få lov at lægge din pung/bankkort/kørekort og så få lov at gå til den nærmeste park for at prøvekaste Smile 
 
Ved det er muligt hos Salmon fly, Sport dres, Jagt og fiskeri magasinet etc.
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Pas på når du hører bombastiske udtalelser Wink
 
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 11:38
Lasse
Hvis man er helt grøn , hjælper det vel ikke at prøve sig frem
selv det bedste sæt, kaster ikke godt hvis man aldrig har
prøvet før , rigtig meget er op til kasteren , men det behøver man jo
ikke at fortælle dig :)

Jeg har bla. Set en video hvor der blev kastet med en #12 line
på en #3 stang tror jeg det var . Linen var sikkeret en god line og
stangen var sikkeret en god stang, men sammensætningen
er jo helt i skoven . Men tossen kunne sgu kaste med skidtet

Vh Tommy

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 12:35
Hej Tommy
 
Tror også jeg har set samme kaster med noget der ligner et kosteskaft og en line, og det så også ud til at kunne kastes ret ok Wink
 
Helt enig, det meste er op til kasteren, kan man kaste, så kan man få det hele til at virke, kan man ikke kaste, virker intet...
 
På den anden side, så er der kun en måde at lære det på, og det er ved at gøre det, og jeg er ret overbevist om at man sagtens kan føle forskelle selvom man er helt grøn, og så er det med grejvalg en rimelig personlig ting. Bare fordi en eller anden siger at noget ikke virker, betyder jo bare at den person ikke kan få det til at virke hvis altså den person rent faktisk har prøvet det, i langt de fleste tilfælde er det ikke virkeligheden, men mere at vedkommende med det samme dømmer noget ude fordi det ikke passer ind i vedkommendes overbevisning....
 
Ovenstående klip blev jo lavet efter at 5 personer på et andet fora havde sagt at det sæt grej ikke virkede, ikke ville kunne bruges, og at man ville misten lysten til at leve, ups, miste lysten til at kaste med flue hvis man købte det... Ingen af dem havde rent faktisk prøvet sættet, men det kunne købes i Aldi for 199,- og derfor kan det jo ikke bruges vel? Sandt at sige så føltes det en del sjovere end det grej jeg selv startede med, og jeg fisker sq med flue endnu LOL
 
Mvh
Lasse
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 13:31
Lasse
Jeg er også rimlig overbevist om , at du har set samme kaster

Hvor der er vilje er der vej
at du startede ud med et sæt der måske
ikke var det bedste / sjoveste at kaste med , og at du trods det stadig
ikke har mistet modet ,fortæller jo mere om din lyst og vilje ,end om noget andet

Ikke alle har samme vilje og giver op før det bliver sjovt

Vh Tommy
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 14:15
Hej Tommy
 
Jeg startede ud med grej der på daværende tidspunkt var bedre kvalitet end de ting der linkes til i denne tråd, hvilket en del andre også må have gjort, fluefiskeri er jo ikke noget banebrydende nyt selvom nogen sikkert gerne vil gøre det til det Wink
 
Men du har sikkert ret, idag er folk så utålmodige at de stopper med tingene før de prøver dem Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Kasper Didriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper88 Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper88 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 23:48
Mange tak for alle svarene! Det er super dejligt at der er så mange der vil svare! :) Som jeg nok havde forventet er der lige så mange svar som er der er fiskere ;) Men nu har jeg i hvert fald noget jeg kan give mig i "kast" med.

Jeg vil nok finde ud af at prøve en fluestang før jeg køber noget. Så jeg ved hvad jeg har med at gøre og får en fornemmelse af hvilken stang jeg skal gå efter :) Så er der så noget at tage stilling til på den tid. Men håber snart at få fluen ud at flyve :)



Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 00:40
Da jeg i 85 købte hus, fandt jeg en Daiwa glas fluestang 8 fod og et kassnar fluehjul med en ældgammel cortland line. Det gik jeg i smug og øvede mig med, og det har nok ikke set for kønt ud. En del år efterfølgende dukkede så Tfo op og der blev investeret i en 9 fods kl.7 efter rådgivning af Kim fra salmonfly. Det var et godt køb. Nu var græsplænen lige pludselig blevet for lille, og efter oplæring af rødderne fra slusen kom der efterhånden facon over tingene.
Så rent subjektivt synes jeg at budet fra "guldsmeden" alias Kim fra salmonfly er et rigtigt godt tilbud, og gør så ikke den fejl at spare på linen.
Som tidligere nævnt har vi alle vores bud, og det var så mit.
Held og lykke. Thumbs Up
Mvh. Ivan
 
 
 
 
 
 
 
 


Redigeret af IPN - 23 Aug 2012 kl. 01:56
Til top
Kasper Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kmha

Tilmeldt:: 02 Sep 2008
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kmha Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 10:07
Hej Kasper
 
Jeg er selv startet med at fiske flue i det tidlige forår i år:)
Startede med en af de omtalte kastetrænings dage arrangeret af Hvidovre Sport, og der fik jeg endnu mere blod på tanden:)
Jeg har efterfølgende været en uge i Trysil i sommers og fiske tørflue efter Stalling. også med Hvidovre Sport:)
Der fik jeg nogle gode "kontakter/ Nye fiskevenner", og har siden hen meldt mig ind i HSLF.
HSLF er en fiskeklub som holder til i Hvidovre, og vi er godt og vel 300 medlemmer, hvoraf der ca. er 40 medlemmer som kommer on/off i klubben.
 
Jeg er en af dem der er der hver gang, vi kastetræner når der er klubaften, hver torsdag i ugen.
Det er en klub som jeg varmt vil anbefale, vi har gode faciliteter og der er en rigtig god tone i klubben, alle deler ud, og gir gerne et par hjælpende kommentarer:)
 
Tag et kig forbi i aften, du skal være velkommen til at prøve nogle af mine stænger, liner etc....
 
Tag evt. et kig på www.hslf.dk:)
 
-Kasper
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down