Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stænger til Multihjul.

 Besvar Besvar
Forfatter
Jacob Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacoblyck Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacoblyck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stænger til Multihjul.
    Sendt: 13 Okt 2012 kl. 16:42
Hej med jer. Har et fint lille multihjul jeg engang vandt. Jeg har ingen forstand på fiskeri med multihjul, men kunne rigtig godt tænke mig at lærer det! Så mit spørgsmål er : - Kan man bruge en normal kyststang til at fiske med multihjul, eller skal man have en speciel stang der passer til multihjul ? 
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 16:52
Hej Jacob

Det er min erfaring at det er det bedste med en hiltistang, de har en anden rygrad og aktion, desuden er der trigger håndtaget, hvilket jeg syndes er rart.
Når dette er sagt..... du kan godt bruge en alm. spinnestang med lidt forsigtighed, de har en tendens til at være for bløde i toppen, og glem alt om det lille svirp med håndledet du kender fra fastspole. Start med nylonline evt i 0,35.
Der er skrevet meget om multihjul bla af Martin Honore
http://multifreak.honoré.dk/
håber du får glæde af dit hjul, jeg fisker ikke med andet end multi.....
pas på det kan være vanedannende

hilsner fra Peder
Til top
Torben Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
redtag

Tilmeldt:: 17 Apr 2005
Geografisk: Vejle amt
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér redtag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:14
Jeg har en rigtig god løsning på dit problem.
Snak evt. med Korsholm om at lave en stang
til multihjul.
Jeg har fisket med multihjul i flere år,
min erfaring er at den beste stang du
kan bruge er en fluestang
ombygget til en multistang.
Det er der Korsholm kommer
ind i billedet.
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:21
Hej Torben
Hvilket prisleje ligger en sådan stang i......
Har selv tængt tanken mange gange...

Peder
Til top
Torben Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
redtag

Tilmeldt:: 17 Apr 2005
Geografisk: Vejle amt
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér redtag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:23
Ring til mig
30812381
Til top
Jacob Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacoblyck Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacoblyck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 18:59
Tak for svar  ! 
Lyder rigtig godt ! 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 19:35
Hej Jacob.
 
Vis du ikke har prøvet multihjul før, så vil jeg anbefale dig at prøve det på din favoritstang, og se bort fra al teori om specielle stænger.
 
Jeg har små 50 års erfaring med alverdens multihjul, også som konkurancekaster, og jeg er ikke sikker på, at multihjul kræver speciel stænger, men det er klart, at der er nogle stænger, der er bedre ud i kastene med multihjul.
 
Jeg har op gennem årene desværre set mange underligheder, når talen var på multigrej, og som instruktør, har det ærgret mig gul og grøn, at forretningen har prakket alt mulig møg på kunderne, men sådan det!
 
Prøv først og fremmest, at få hjulet stillet rigtig, og regn med lidt tungere blink end dem du plejer, start med et 20g. blink,  a la Silling - Søm - Imtator, det er blink, som ikke flagre i kastet + en stang i den lidt stive ende, men det behøver ikke at være stive stænger, jeg har lært mange teknikken med ombyggde stænger i ul, så det hele kan vel bruges.
 
Tag det med ro, prøv først på græsplænen, og sørg for at have noget billig snøre, fuglereder kan ikke undgås, ikke før man har forstand på at stille sit multihjul, og det kræver nok tilbehør i form af hæklenål og saks, men sådan er multihjulets verdenWink
 
Du vil til gengæld opdage, at multihjul er rigtig godt til nogle ting, men absolut uegnet til andet, og det meste beror på, hvad blink du bruger.
 
Jeg er meget begejstet tilhænger af multihjul på kysten, man mærker hvert puf til blink / krog helt ned i håndtaget, til gengæld gider jeg ikke multihjul i åerne, undtaget er dog større åer, og så selvfølgelig laksefiskeriet.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 13 Okt 2012 kl. 19:39
Til top
ole thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
borgergade

Tilmeldt:: 15 Jul 2010
Geografisk: Gandrup
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér borgergade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 21:17
Der er mange teorier om hvilken type stang der er bedst til multihjul,men det er min opfattelse, at brug af multihjul nødvendigvis ikke kræver en triggerstang. Hvis man vil have fornøjelse af et multihjul, er det en betingelse at man lærer at justere sit hjul i forhold til kasteteknik,stang,line og endegrej. 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 22:22
Hej Jacob

Det er ikke nødvendigt med en speciel stang til multihjul!
Det er dog bedst at undgå stænger med udpræget top aktion.
Til kyst fiskeri formoder jeg at du tænker på en tohåndsstang, og der ville jeg starte med at finde en stang i samlingen med hel aktion der ikke er alt for hurtig, det er lidt nemmere at lære med en sådan stang.
Hvilket hjul er der tale om?
Hjulets str. Afgør hvilken Line tykkelse der skal anvendes.
En tommelfinger regel siger at hjulet skal rumme dobbelt så meget Line som du kan kaste. Jeg vil sige gerne lidt mindre i starten.
Så kaster du som flertallet mellem 50 og 70 meter med alm. Kyst agn så skal hjulet indeholde ca 100 meter Line, det betyder nok en lidt tykkere Line end normalt, men det skal nok gå.
Undgå at fylde spolen helt, der skal kun Line op til ca 1 mm fra spolekanten.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down