Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sage graphite stænger

 Besvar Besvar
Forfatter
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sage graphite stænger
    Sendt: 14 Okt 2012 kl. 18:19
Hej alle jeg derude,
Jeg har en stort set ny Sage Graphite GFL, men jeg kan ikke rigtigt identifere kligen (ii,iii,iiii...).
Der er en Sage Graphite GFL 12,6 #9. Hvordan mon jeg kan finde ud af, hvilken klinge det er?
Knæk og bræk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 18:59
Halløjsa.

Det lyder som en RPL eller RPL+, de gode gamle legendariske stænger fra Sage.
Og klingen er sikkert brun, ikke ?
Men det skulle være muligt at identificere den her.

Mvh
Jim.
Til top
Keld Christiansen. Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sigurd kc.

Tilmeldt:: 06 Aug 2011
Geografisk: fr.havn.
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sigurd kc. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 20:36
Hej.Angående Sage Gfl 9126-3 så er stangen ældre end Rpl modellerne. Ifølge
Korsholm er det en Grafit 2. Modellen er fra før 1992. Enhåndsstængerne hed Rp.
Den er ikke at finde i Sage kataloget fra 1997. Korsholm har den som klinge i 1999. Jeg byggede selv en i1994. En ualmindelig dejlig stang som jeg bruger i
Skjern. For ca. 2 år siden købte jeg en splinter ny fabriksbygget stang hos
Korsholm i mint cond.-men jeg nænner ikke at bruge den. overvejer at sælge den.
Der har været nogle få eksemplarer hvor der har stået Graphite 3. Jimmy mener
det er en fejl fra fabrikken I Sage kataloget findes den ikke. Hilsen Keld Chr.
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 23:05
Ja, klingen er brun. Meget flot od nydelig stang!
Knæk og bræk
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 23:08
   

Redigeret af karupfiskeren - 14 Okt 2012 kl. 23:14
Knæk og bræk
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 23:08
  

Redigeret af karupfiskeren - 14 Okt 2012 kl. 23:14
Knæk og bræk
Til top
Vagn Madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
V.Madsen

Tilmeldt:: 19 Jun 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér V.Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 11:48
Om det er en fejl at stængerne er mærket grafite 111 GFL ved jeg ikke,-men jeg har selv en med disse tal,-en meget let og lækker stang som jeg bruger med stor fornøjelse i gudenåen,-og jo,-farven er brun.
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 13:34
Er også ejer af denne vidunderlige Sage stang...Min står der nu ikke GLF på!
 
Den er mærket ( Sage Graphite 9126-3 # 9 line 12,6 75/8 oz ) og er som beskrevet mørkebrun, købt engang sidst i 90ern...Den også min Sage VPS 790, vil aldrig blive solgt Big smile                                                                                                                    
 
Selv om det er, Guideline jeg fisker mest med
 
Leif P
 
 
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 18:45

Hej

 

Det er den legendariske Sage stang der blev udviklet af Göran Andersen, ungang i 80'erne (eller var det 70'erne ?).

Stangen blev produceret i tre udgaver 12’6” # 9 som du har, og så to 14’ en # 9 og en # 10.

 

Selvom mange af de unge og nye to-hånds fiskere ikke kender stængerne, hører de to # 9 stænger hører fortsat til i toppen af to-hånds stænger – og så var det de stænger der åbnede døren for hele underhånds kaste kulturen!

 

Søren

 

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 19:23
Citat: skn

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal>Hej


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal><?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p> </o:p>


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal>Det er den legendariske Sage stang der blev udviklet af Göran Andersen, ungang i 80'erne (eller var det 70'erne ?).


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal>Stangen blev produceret i tre udgaver 12’6” # 9 som du har, og så to 14’ en # 9 og en # 10.


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal><o:p> </o:p>


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal>Selvom mange af de unge og nye to-hånds fiskere ikke kender stængerne, hører de to # 9 stænger hører fortsat til i toppen af to-hånds stænger – og så var det de stænger der åbnede døren for hele underhånds kaste kulturen!


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal><o:p> </o:p>


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal>Søren


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal><SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>



Hej Søren

Både Sage og Loop der havde agenturet til Sage i Norden og deraf fik Göran til at designe tohåndstængerne blev lavet i starten af 80'erne, så de omtalte stænger er fra slut 80'erne/start 90'erne   

Mvh
Lasse
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 20:34

Hej Lasse

 

Jeg er enig med dig, så langt, at det du bekræfter, af det jeg skrev tidligere er korrekt.

 

Men du har ikke helt ret i betragtningerne om Loop, firmaet Loop fandtes ikke dengang:

Udviklingen af de berømte brune Sage to hånds, startede ved at firmaet KARPENS – hvor Göran Anderson arbejde, og som dengang havde forhandlingen af Sage i Norden, kontaktede Sage (Don Green). Det var i 82/83.

Stængerne blev udviklet gennem vinteren 82/83 og blev testet i Gaula i sommeren 83. Stængerne kom på markedet i 1983.

De første stænger som blev markedsført var i øvrigt 16’ 11-12 (som jeg glemte ovenfor) og 14’ 11-12 (som udgik, da de to øvrige 14’ nævnt ovenfor kom – det var omkring 1986).

De første stænger kunne i øvrigt ikke købes som færdige stænger, kun som klinger, prisen på en 14’ klinge var 1950,- SEK.

12’6” # 9 kom på markedet i starten af 1990.

 

Karpens, var startet af Tony Kapestran og Christer Sjöberg. Dette firma startede i 85/86 et datterselskab: Loop Tackle Design som var et rent udviklingsselskab, Karpens skiftede senere navn til Loop og i øvrigt blev ejerkredsen også ændret, senest under betalings krisen sidste år, men det er en helt anden historie.

 

Kilde: Karpens kataloger nr. 3, 4 og 5 1983 – 1990

 

Søren

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 21:40
Hej Søren

Mange tak

Jeg er ikke så meget inde i Karpen's historie, og mente det var lidt senere, det var mest din hentydning til 70'erne der lige fangede mit øje og sammenholdt med hvad Sage skriver:

In 1986 Sage brought to the marketplace the first series of fly rods built specifically for the special challenges of the saltwater angler-the legendary RPLX fly rods. Built for line weights 8-12, these rods almost instantly became the standard of modern saltwater angling experience. Finally, working with some of the finest two-handed fly casters in the world, Sage introduced a complete line of spey and European-style double handed rods, a series that rounded out Sage's family of fly rods. Now, anglers around the world could find a performance fly rod for whatever their needs might be.


Takker for opdateringen!

Mvh
Lasse
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 23:04
Så stangen er fra starten af 90'erne, og den er udviklet af Göran Andersson, og det er graphite II? Er selv junior, og har ikke meget forstand på graphite stængerne. 
Knæk og bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down