Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skaller til aborre

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skaller til aborre
    Sendt: 24 Okt 2012 kl. 14:33
Hej.

Simpelt spørgsmål.
Hvor store må/skal skallerne være når man fisker efter aborre?
Jeg havde succes i søndags hvor vi fiskede fra båd efter aborre, og det var små skaller på 5 cm fisket på bunden. MEN, de små skaller blev fanget på sænkenet, og da det ikke er mit sænkenet har jeg kun mulighed for at fiske efter skallerne med stang. Men problemet er at det er skaller på 15cm ca jeg får på stangen, og jeg ved de er for store for jeg har nu prøvet med dem 2 dage i træk uden et enkelt hug!
Kan man få de helt små på stangen? Hvis ja, så fortæl eeeendelig hvordan! Smile


Mvh

Casper
Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 14:36
sagtens sindsyg små agn og sindsyg små kroge
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 14:43
Og hvilken agn hentyder du til at jeg kan få de små op?
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 14:46
Citat: Skurken90

Og hvilken agn hentyder du til at jeg kan få de små op?


Dej.

Bland mel og vand sammen med en smule vanillie, så har du en super agn til de små skaller.

Lav et forfang på din stangs længde af monofil 0.12 og en lille krog str. 16.

Forfanget kan du binde fast i topøjet og dyppe det ud foran den bro du står på ved Gudenåen :-)
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 14:48
Det letteste vil være at skaffe et sænkenet...
 
-Det kan dog lade sig gøre at fange dem med stang. -Meget små nymfer er en mulighed, men det er lettere sagt end gjort.
De små skaller findes ved bunden eller langs brinkerne, hvor de kan skjule sig og det gør det lidt besværligt med "nymferiet"...
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 14:50
Finn:

Og de store skaller kommer ikke og spiser dejen før de små overhovedet når at komme til?
Prøvede i dag med majs og forfoder var rasp,vand og lidt mejs blandet sammen. Det hjalp! Men ikke den rigtig str. Vil prøve med dej evt imorgen!

Ps. Fik dog en lille trøste premie på en 2kgs gedde lige ved siden af den blå bro i Randers, så helt dårlig var dagen nu ikke Wink
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 15:28

Bittesmå kroge og bittesmå dejkugler, så får du også de små agnfisk. Gennemsnits størrelsen på mine agnfisk faldt drastisk, da jeg gik ned i krog str, samt skiftede fra majs til dej, så der er en forskel. Dermed ikke sagt at der ikke hopper en af de større på en gang imellem for det gør der.

- Frank
Til top
Lars Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Unclebeef Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Unclebeef Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 15:32
Fang nogle løjer i stedet for skaller, de går i overfladen så du kan se om de har krogen i munden... brug evt. brød/dej eller en lille stump orm som agn på nogle meget små kroge
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 15:41
Lars:

Det var også løjer jeg fangede pæne aborre på sidste gang! Men har godt nok kun set dem oppe i overfladen rigtig tidligt om morgenen, kan det passe at de kun er i overfladen tidlig morgen?
Til top
Peter Birk Enggrob Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pbepbe

Tilmeldt:: 09 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pbepbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 15:48
Hej Casper. 
Jeg vil bare lige bekræfte at dine dejkugler skal være MEGET små. Brug dejkugler som er under 1/5 af et majskorns størrelse, hvis ikke mindre.
Engang fiskede jeg dejkugler på størrelse med et majskorn. For en måned siden mødte jeg en af mine venner ved brabrandstien som viste mig hvor små de skulle være, jeg blev overrasket! Nu kan jeg fange mine skaller på bogstaveligt talt under 2 sek. 
Til top
Peter Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jepefr

Tilmeldt:: 20 Nov 2008
Geografisk: Randers / Djursland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jepefr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 16:32
Hej Casper,

Få fat i et kastenet. Evt. Låne mit. Bor selv i Randers.

For fodre med tørt brød i havnen, ved Niels Ove. 

Der er masser af løjer. 

Det kræver dog lidt øvelse med nettet først. 

Mvh Peter.
Til top
Lars Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Unclebeef Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Unclebeef Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 16:37
De går i overfladen hele dagen, men de flytter jo en del på sig... langs justesens plæne eller lige nedstrøms gang og cykel broen plejer der at stå en del
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 17:09
Køb et kastenet og en pose rasp, små skaller og millinger i massevis, det duer nåe ja og en stor spand til opbevaring
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 19:30
Tak for svarene!
I første omgang prøver jeg lige med SMÅ runde dej kugler med stangen. Starter med at prøve hurtigt i Dronningborg bådlaug og ellers tager jeg ind til åen.
Og ja skal nok også snart have skaffet mig et sænke/kastenet, det er sku noget nemmere Smile
Til top
Anders Fjord Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders Fjord Avatar

Tilmeldt:: 22 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Fjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 23:07
Skaller på 15cm er altså top agn til aborre, bruger selv skaller på helt op til 20cm i jagten på de helt store. Bla den på profilbilledet der var 52cm og små 2kg fra esrum sø. Har et akvarie på 720lt midt i stuen med bla aborrer, suder, karusser osv. Mine aborrer er ikke mere end 350gr men går ikke af vejen for en skalle på 15cm, så brug du endelig dem til dit fiskeri... Store agn/store fisk..Wink
De helt store aborrer er de største fisk i verden....
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Multefrede

Tilmeldt:: 30 Jun 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Multefrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2012 kl. 23:17
Citat: Anders Fjord

Skaller på 15cm er altså top agn til aborre, bruger selv skaller på helt op til 20cm i jagten på de helt store. Bla den på profilbilledet der var 52cm og små 2kg fra esrum sø. Har et akvarie på 720lt midt i stuen med bla aborrer, suder, karusser osv. Mine aborrer er ikke mere end 350gr men går ikke af vejen for en skalle på 15cm, så brug du endelig dem til dit fiskeri... Store agn/store fisk..Wink

Lyder fedt med det akvarium, hvordan holder du temperaturen nede i det kunne forestille mig at de 20 grader du har i stuen vil varme vandet op.
Kan det ikke blive et problem, for fiskene ??
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2012 kl. 00:04
Anders:
what?! Er det under flådfiskeri eller bund? Jeg prøvede begge dele i dag, og det gav ingen aborre, og jeg ved de store aborre er der. Måske jeg har fisket dem forkert, eller det har været et forkert tidspunkt, hvad ved jeg. Men den på dit billede kunne jeg godt fornemme har slugt en god skalle Wink
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2012 kl. 08:26
Citat: Skurken90

Finn:

Og de store skaller kommer ikke og spiser dejen før de små overhovedet når at komme til?
Prøvede i dag med majs og forfoder var rasp,vand og lidt mejs blandet sammen. Det hjalp! Men ikke den rigtig str. Vil prøve med dej evt imorgen!

Ps. Fik dog en lille trøste premie på en 2kgs gedde lige ved siden af den blå bro i Randers, så helt dårlig var dagen nu ikke Wink


Nej, blot gør som andre også skriver, at bruge meget små dejkugler.
Jeg plejer at tage til fiskebroen opstrøms Motorvejsbroen og fange små agnfisk. De står klods op af fiskebroen og er lette at fange. De helt små under 5 cm. er dog lidt vanskelige at kroge, men hjælper hvis du blot løfter stangen i stedet for et tilslag.

Tillykke med gedden i øvrigt :-)
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2012 kl. 12:45
Er der en bestemt en af broerne hvor der står mange? Synes nemlig ikke jeg har set fisk helt inde ved broen?

Tak for det Smile
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2012 kl. 13:57
Citat: Skurken90

Er der en bestemt en af broerne hvor der står mange? Synes nemlig ikke jeg har set fisk helt inde ved broen?

Tak for det Smile


Den første opstrøms motorvejen.
Strømrenden går lige klods forbi og under broen, så hvis du står på broen lader du bare dejen drive nedstrøms fra broen, en meters penge fra sivkanten. De står på max. en halv meters dybde dér og ofte så mange at du kan se store stimer af dem.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Anders Fjord Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders Fjord Avatar

Tilmeldt:: 22 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Fjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2012 kl. 23:07
Varme er ikke det store problem i akvariet, og det selvom konen gerne vil have 24c i huset. Og jeg fanger mine aborrer både på glidende bundrig og flåd. Det foregår primært på esrum og sjælsø. Og JA, aborre er mit primære fiskeri (totalt yndlingsBig smile)
De helt store aborrer er de største fisk i verden....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down