Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farve på flueliner.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Farve på flueliner.
    Sendt: 27 Nov 2012 kl. 21:25
Hej.

Tror i at fisk kan blive skræmte af en given farve på en flueline? Eksempelvis en skrigende orange vs en mere afdæmpet farve?
Hilsen Kim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2012 kl. 21:30
Hej Kim

Nej

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2012 kl. 21:31
Enig med lasse.

/Allan

Til top
Thomas Borggaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas B Rasmussen

Tilmeldt:: 16 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas B Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2012 kl. 21:47
Hej Kim

Jeg tror ikke det betyder så meget hvilken farve linen har  - men det er aldrig dårligt at tænke i at gemme sig mest muligt - være så usynlig som muligt når man fisker med flue. Jeg har selv haft liner i alverdens farver - men efter et par år hvor jeg har gået med klare skydehoveder fornemmer jeg at det har givet flere af de "svære" fisk, som før ikke lod sig overliste. 

Jeg kan ikke sige med garanti at det var pga. farven på linen - klar - at jeg er begyndt at fange flere fisk, men jeg har en fornemmelse af, at det kan gøre en lille forskel, som jeg synes er værd at tage med.

Vh
Thomas
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2012 kl. 21:57
Hej Kim
Jeg er uenig med Lasse og Allan og enig med Thomas.
 
Jeg vil eksempelvis klart foretrække lyse flydende flueliner(hvide/lysegrå/lyseblå ) til lavt klart vand. Jeg har i klart vand sågar haft en oplevelse af, at normalt glubske gedder havde en kritisk indstilling til forfangslængde og farven på spidsen fluelinen. '
Bemærk det er 100% subjektive betragtninger, og som med så mange andre fikse ideer man har om sit fiskeri, kommer man meget nemt til at bekræfte egne 'teorier'.
 
Apropos noget helt andet:
Det er min opfattelse, at du generelt teoretiserer alt rigeligt i forhold til din hobby :-). I hvertfald hvis det sker ift. en målsætning om øgede fangster og mere effektivt fiskeri. Almindeligt detaljenørderi for detaljenørderiets skyld, kan der såmænd være meget fornøjelse ved.
 
Ha' en rigtig dejlig aften


Redigeret af fiskejonas - 27 Nov 2012 kl. 22:00
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2012 kl. 22:43
Citat: fiskejonas




Apropos noget helt andet:
Det er min opfattelse, at du generelt teoretiserer alt rigeligt i forhold til din hobby :-). I hvertfald hvis det sker ift. en målsætning om øgede fangster og mere effektivt fiskeri. Almindeligt detaljenørderi for detaljenørderiets skyld, kan der såmænd være meget fornøjelse ved.


Hej Jonas.

Jeg er glad for at du siger det, for det kan godt tage overhånd når jeg dykker ned i detaljer/"teorier" for at forbedre mit fiskeri og fangster.
Hilsen Kim.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2012 kl. 23:37
Kim:

Der er to sider af den sag :

1) Skræmmer linen fisken ?

2) Tager farver på linen opmærksomhed ?

ad. 1)

Jeg ved ikke om line skræmmer fisken... jeg fisker ikke med krads farvede liner, da mange sportsfiskere jeg kender (og fisker med) ikke bryder sig om disse liner - Da jeg skal fiske sammen med dem - viser jeg dem den respekt det er - at undgå de farvede liner.

Jeg vil nævne at dygtige overfladefisker som Gary LaFontaine og Lee Wulff - nedtonede farverne på deres liner.

ad. 2)

Farver på line (en sekvens) f.eks en lille kontrast farvede bevikling på et loop - ell. lignende tager helt sikkert opmærksomhed fra det centrale - din flue..

Jeg har flere gange set laks gå op til sådan en farvet detalje på linen.. og dermed tages opmærksomheden fra det egentlige projekt.

Der vil sikkert være nogle af jer der også har prøvet at have laks til at gå op til en knude på forfanget - det er lidt det samme og det er noget jeg helst vil undgå -

Laks har kun en vis mængde opmærksomhed at gøre godt med - Jeg vil ikke spilde dens tid med - farver og knuder - og prøver altid at gøre forfanget så neutralt som muligt

Jeg køber ikke stærkt farvede liner...Men hvorfor skulle jeg også gøre det - Jeg kan sagtens se min flueline - og kan ikke se nogen som helst fordel ved at : bruge den skrap farvede line...

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann    
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 09:27
De skræmmer nok mere fiskeren og forøvrigt, så forstår jeg ikke hvorfor der er gået mode i flueliner. Zpey er en ren farvelade i skrigende punkfarver. Jeg har selv en liggende, men den føles helt forkert at gå med. Den skriger ligefrem. "her er jeg"
Til top
Jens Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jens fisker

Tilmeldt:: 09 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 13:03
Jeg har lige købt et hvidt skydehoved til min kyst pind og det er jo temmelig synlig på vandet ligesom en orange eller grøn, men i fletline til spinnestangen har jeg længe haft hvid og der er jo ikke 3 meter nylon forfang på til at (gemme) den hvide line??

Det er ikke nemt at afgøre, men tror fisk er så dumme at de ikke tænker!!! nå der er sku da en line i den flue så må jeg hellere undlade at spise den ha ha

Men hvem ved
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 13:44
Det handler nok mere om, som beskrevet tidligere, at fokus kan flyttes fra krog til line. Og hvis fisken har tre sekunders fokus-tid på din agn, så er det jo skidt hvis den bruges på alt andet end krogen.

Men igen - det er tilfældigheder og vindretning - og noget med lunken kaffe at gøre. (læs=butterfly-effect) LOL

Factum est: Hvis du føler du fanger "som du skal" med dit setup, så er der ingen grund til at pille ved det. Orange line eller ej.



Redigeret af jespergio - 28 Nov 2012 kl. 13:45
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 16:16
Hvis fisk blev skræmt af skrigende farver, så ville det her vel ikke kunne lade sig gøre ?


Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 17:44
Prøv at smide det gummikræ ud i Grindsted Å og du skal se stallinger gå i panik... Eller på en cubansk bonefish-flat. 

Jeg er mest tilbøjelig til at være enig med Jesper - men det er et område, hvor der helt sikkert også er store variationer som afhænger af vandets klarhed, sol, fiskepres, fiskeart mv. 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 19:44
Jeg vil sige det samme som Jesper Fohrmann pointe, men samtidig er jeg personligt aldrig blevet generet af farven på linen, og aldrig følt eller oplevet det skulle tage opmærksomheden fra fluen!så nej,det har ikke skylden for manglende fangst,men mon ikke det i virkeligheden er lystfiskeren der føler sig generet af forskellige "unaturlige" farver i naturen.Og Jesper ! jeg kan stadig mindes din store laks fra skjernåen, jeg kan stadig huske hvad jeg tænkte om farven på din flueline (meget gul), men lad det nu ligge, du fik din kæmpe Fishmadman Skjern å Salar:-)).

     
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 19:58
 ah!  fisk nu bare med et forfang, på  ca, 5 m.  så er der ikke nogen der opdager noget..   fisker selv med  en stang længde og det har aldtid virket ok.   Men   der vel en grund til at hejren er "grå"   eller?  
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2012 kl. 20:03
Enig - helt enig - med Lasse og Allan ud fra egen erfaring (I just love colour/color lines), men derimod kan enhver fisk skræmmes af støjende, lugtende og hvad ved jeg lystfiskere ligesom kvinder de kan   Wink 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 01:23
Min kone kom med det geniale forslag at jeg skulle fiske 10 ture med min nuværende orange line og så fiske 10 gange med en mere dæmpet farve flueline. Hvis jeg kunne mærke nogen forskel, så var det måske værd at gå væk fra den orange, hvis jeg altså fanger flere på en mere dæmpet line.

Generelt på webshops herhjemme i DK synes jeg bare man sjældent ser dæmpede farvede flueliner. Der er mange der er gule-chartreuse-grøn og meget få oliven/natur farver hvis man vil have WF liner. Og måske fabrikanterne har tænkt på hvad der skræmmer og hvad der ikke skræmmer fisk, så kan man købe en given farve, så er det nok uden betydning for fiskeriet, eller det kan måske være lidt naivt tænkt

Men fedt at så mange er kommet på banen med jeres meninger.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 29 Nov 2012 kl. 05:26
Hilsen Kim.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 10:00
Hmmm... i forbindelse med flydeliner man kan overveje hvordan fisken ser overfladen, lidt på afstand ses bundens farve sandsynligvis som et spejlbillede, men lige over hovedet er det himmelens farve ("i vinduet"). 
Liner i dæmpede farver bør være mindre synlige for fisken, men desværre også for fiskeren, specielt i strømvand er det efter min mening vigtigt at kunne se linens position for at kunne styre den. 
Synkeliner er nok væsentlig mere synlige end flydeliner, men medmindre man fisker i helt ekstremt klart vand med ekstremt sky fisk tror jeg ikke det har den helt store betydning. Mange fisker kort forfang på synkeliner og får fisk endda. 
En "clear" line burde være mindst synlig generelt. 

Mvh
Rasmus Hansen


Redigeret af rasmushansen.com - 29 Nov 2012 kl. 10:54
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 11:48
Fin artikel om laksefisk og syn: http://www.scandicangler.com/article/laksens-syn-og-farver

Redigeret af jespergio - 29 Nov 2012 kl. 11:48
Til top
jesper søndergaard winther Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesper online Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2004
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 12:04
 
Det som er vigtigt er, at fisken føler maksimal tryghed.
Når morgen / aften fiskeri er så effiktivt, så er det fordi at fisken føler tryghed ved mørket og stilheden, og har nedsat syn. (med andre ord, kan en fisker slippe afsted med for tykt forfang, og lignende ). Om dagen er bombarda fiskeriet effiktivt, fordi der ofte fiskes dybere i vandsøjlen(hvor lyset er svækket), og med så langt forfang at fisken ikke forstyrres i den relative lange tidsperiode agnen præsenteres.
 
En uforstyrret fisk er en løve. Men, for at komme i nærheden af dem, må fisken ikke ane at man er der.
 
Jeg er tilhænger af gennemsigtige flueliner, idet at jeg ikke anser det for realistisk at kaste med 20 ft forfang lige meget hvor vel tarperet det er.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 23:49
Hvis man sætter det på spidsen, så kan man vel sige at en fluorescerende farve skriger højt at "her er jeg" og så er spørgsmålet om ørreden føler sig tryg ved at man tilkendegiver sin tilstedeværelse med en sådan line? Nogen mener at enhver line der er set af fisken er en skræmt fisk, men det kan vi ikke rigtig bruge til noget os der fisker i saltvand, da det er (100%?) sikkert at linen vil blive set af fisken og indtil videre har det jo givet mange folk fisk på trods af at de må have set fluelinen

Men altså der er så mange meninger om dette at det ikke er til at finde hoved og hale i, så man må jo nok bare prøve sig frem.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 29 Nov 2012 kl. 23:55
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down